Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.125
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Flytt eller fjern de svære VS vekk fra Opalene, det ødelegger for stereoperspektivet.:p

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tårna drar ingen vei Atle.
    Skal få flytta på Vs Ja. Har satt de opp der de låter best siden jeg får besøk idag fra en intr kjøper når Brum & Tussi drar hjem.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.125
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kunne jo blitt spennende å høre om du har mulighet til å danne deg et inntrykk av Opal vs. Usher.
    Dog mistenker jeg at Opalene også er litt for tilbakelent i dine ører. De har ikke den "frempå" lyden som mange eldre og noen nyere studiomonitorer er kjent for.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer litt Ann på hvilken høyttalere jeg bruker.
    Med Von Schweikert så liker jeg best å kjøre pc -dac- effekt - høyttalerene.
    Med klipsch rf3 så låter det best ned pc dac marantz effekt høyttalere.
    Med pc dac effekt klipsch så blir det for pågående og skarpt. Slik at lyttetrettheten lurer litt rundt.

Fikk besøk av knoll og tott igår. Som hadde med seg en Ayre pre, MF750 supercharger og Usher Mini-x. Morsom demo det. Der vi først koblet den elektronikken på Von Schweikert. Synes det ble noe friskere. Og Med Mf så fikk jeg litt mer kontroll. Dette låt bra. Synes ikke det låter dårlig ned min elektronikk heller for å si det slik.

Vi fikk byttet høyttalerene til Usher og der synes faktisk mitt sett spillte bedre. Det ble for hissig oppover i mitt rom med mf og Ayre.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Med Ayre, Mf og Usher så var det luft og mye info. Men som sagt så synes jeg det ble litt hardt og spisst. På akustisk gitar så spratt strengene slik at jeg måtte blunke med øynene. Nå spillte vi relativt høyt. Mye høyere enn jeg bruker til vanlig. Så kan nok være en morsom høyttaler å tenke litt på.
    Vi fikk henta opp et par Triangle altea som til daglig brukes i stua.

Det et et eller annet med Triangle, mine ører og mitt rom.

Når det gjelder VS så har jeg nå endelig fått den transparante duken. Skal se om jeg ikke får montert den opp imorgen. Jeg har lagt merke til at ved å flytte VS mot frontvegg og ut mot sidevegg. Så kommer det frem noen detaljer jeg ikke får til ved å plassere de fremfor lerret. Selv om bassen er bedre der.

VS har noen egenskaper som jeg virkelig setter pris på. Slik er det med alle høyttalerene egentlig. Så her et drt nok bare å velge etter det som er minst fravikelse fra mitt lydideal.

Hva det blir til her kommer helt an på hva jeg for solgt. Diy ligget der. Men det krever nok mye resesrch. Har jo feks hørt hva Thomas og 8x12 har gått til.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lurer også på å teste ut anlegget på langveggen og snu hele oppsettet 180 grader. Slik at jeg får testa med dempet frontvegg.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Må si VS spilte nydelig. Ville levd lykkelig med de to juvelene. Den som blir ny eier av dem har virkelig noe å glede seg til.

De små monitorene Usher BE-718DMD ga oss en teaser av hva du kan forvente deg av deres gulvstående modeller. Faktisk så var jeg imponert over det faktum at de ikke låt hardere i ditt voksne og godt dempa rom. Hos Nikosidis med samme elektronikk, men mye mindre rom, så låter dem unikt analogt og silkemykt. Jeg vil kalle klangbalansen og klangfargene en innertier de fleste av oss ikke vil oppleve dessverre. Med en Usher gulver, så tror jeg du også vil kunne få til dette.

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja VS har virkelig noe gode egenskaper som mange vil elske. De spiller imponerende godt.
    Jeg tror at de som ender opp med å kjøpe de vil ha en høyttaler som bare spiller og spiller og spiller musikk. . Er litt i tvil faktisk på om jeg skal selge.
    Få lagt ut bilder da jonas. .

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Noen dårlige bilder med mobilen fra helgens lytteseanse av både forskjellige høyttalere og elektronikk.

FOT2042.jpg
    WP_20160124_001.jpg
    WP_20160124_009.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja er spennende dette. Har du foresten funnet meg pc? Ikke noe hastverk het altså. Den jeg har fungerer enda såvidt....

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen dårlige bilder med mobilen fra helgens lytteseanse av både forskjellige høyttalere og elektronikk.

Vis vedlegget 362035 Vis vedlegget 362037 Vis vedlegget 362038

Hmm. relativt blankt der oppe på meg.

TAkker for bilder Jonas. Har etter dere var her flyttet VS enda litt ut mot sideveggen. Får å høre om det skjer noe med lyden. Men det er det som er litt rart med de herre VS, uansett altså hvor man plasserer de sålenge som de har lik avstand til øret. Så låter det bra. Det virker som om rommet har mindre påvirkning på de enn på andre høyttalere jeg har i hus.

Blir spennende å få Thohaug på besøk. Skal få satt opp pc med Jriver til å kunne spille av film.

Blir også ny mediapc da denne gamle jeg har nå virkelig har starta med å gjøre livet mitt vanskelig. Nå har den gjort sitt. Og den har levd lenge og gjort en formidabel jobb, en 2500kr pc som jeg nå har hatt i 6år eller noe deromkring.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kanna med kaffi er klar, har fyrt opp anlegget både på stua og på lytterommet. Dette blir en flott dag.
    Får besøk av Thohaug, som skal hjelpe meg med å sette opp Jriver til filmavspilling. Så får vi se hvordan dette blir. Kom på at jeg kanskje ikke har nok RCA cabler...

Uansett, AC/DC dunder løs på Rotel og Triangle som står i stua. Hærlig

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir vel aldri back in Black. Blir vel mer i still havet fond what im looking for...

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.046
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Virka jo ut som at du var i mål med RF7mk1?! Men bra du er målrettet ;).

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.463
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    søte små forsterkere... sånne monoblokker kan man like! :D

det er vel bare å hoppe rett i palladium nå og bli ferdig med det.. U know Klipsch won't let you go..;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Målrettet. Neppe. Har altfor nysgjerrig personlighet. RF7 har mye av det liker. Men maler opp bilde med litt for bred pensel.

nikosidis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Det var veldig synd at vi ikke fikk koblet opp Audiobyte DAC. Den DACen som Retep har er utvilsomt god men etter min mening litt dårlig match til Usher da den er for nøytral og frempå. Jeg har hatt mange DACer og vet hvor mye de betyr. Her snakker vi først og fremst om match. Jeg hadde veldig uheldig resultat hos meg med Bryston DAC, NAD M51 og Primare blu-ray spiller mens EC, Hegel og Audiobyte funker som bare fy! Det er heller ikke tvil om at selv om Usher spilte høyt uten problemer var det for stort rom til at det ble fyldig nok bass. Hjemme hos meg er det en helt annen fylde. Det er ikke uten grunn det selges høytallere i forskjellige størrelser og i mitt lille rom har jeg aldri fått gulvstående til å fungere optimalt. Alt i alt synes jeg at Triangle ble sikkelig satt på plass av Usher og VS ;)
    VS ... hadde en flott ro med deilig mellomtone og plenty av bass mens kvaliteten, dynamikken og sammenhengen til DMD diskanten i Usher var fraværende.

Gøy og lærerikt var det :)

Sist redigert:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har jobbet litt med plassering idag. Høyttalere står nå enda bredere enn når dere var her. Samt 50cm ca mot bakveggen. Veggen bak meg.

Kom seg veldig. Det nærmer seg nå at de blir stående faktisk.

nikosidis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Retep: Jeg synes de spilte nydelig. Helt klart flotte saker det der som gir deg masse musikkglede uten antydning til å bli ubehagelige. Passer DACen din godt og fyller rommet ditt på en flott måte. Det blir litt gi og ta med alt. Kos deg med dem du :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vet du hva, koser meg nesten glugg i hjel her nå. ;D

Har fremdeles noe å gå på, absolutt og de Usherene har virkelig noen kvaliteter jeg satt pris på. Har de mini One i bakhue, og et annet par Usher. Men det hjelper så lite når kontoen sier nei.

Blir moro å ta en tur til deg en eller annen gang. Er så lite timer å ta av, og med jobbing annenhver helg så blir det lite tid til overs. I og med at du har halve størrelsen på rommet ditt, så fyller de nok det rommet relativt enkelt.

For enda til i mitt rom, så hadde de ikke problemer med å spille langt høyere enn det jeg liker å lytte til til vanlig. De Trianglene vi tok med opp låg vel på 16 lapper nye mener jeg. Synes de gjør en flott jobb. Men de ble satt på plass både av Usherene dine og av VS.

Var synd med den kabelen til DAC. Den er spennende, og jeg tror nok den er en bedre match enn ExaSound dacen. Den er nok rimelig nøytral.

Uansett takk for besøket, Usher er spennende, virkelig spennende. Ser ikke bort ifra at det havner et par her oppe.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.463
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    hva spiller du på nå siden du koser deg sånn? :)

nikosidis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    16
    Retep: Veldig gøy å teste forskjellig utstyr. Virket som elektronikken din er meget god. Uten at vi testet dette veldig nøye var ikke nivået natt og dag fra den en del dyrere elektronikken vi hadde med.
    Vi må helt klart få til en dag hvor du kan høre Usher HT i mitt rom.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.247
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Håper du klarer å slå deg såpass til ro med VS, slik at du ikke føler stress for noe nytt. De låter knall i mine ører. Mens de står der de nå står, så prøv litt nærlytting også. Når jeg setter høyttalerene nærmer i en mindre trekant, så opplever jeg strammere bass og renere/mer dynamisk mellomtone, mens holografien blir kirurgisk nøyaktig.
    Blir gøy å høre hva dere får til i kveld. Lykke til :D

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir bra dette. Kålhuene fikk orden på ganske mye. Fikk testa litt kort med subbene også. Blir bytte av subamp. Da Exasound dac ikke har nok volt ut til å drive Crown.

Med subbene skikkelig integret så kommer dette til å bli bra det. VS har noen egenskaper som virkelig er helt rått. Het blir det liv rai rai....

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Tusen takk for visitten og lytten i går Peter. Låt absolutt habilt der nå. I mine øyne noe lite fundament pga basstårnene ikke var koblet inn, men regner med det kommer seg etterhvert. Det hjalp også mye på problemene i midbassen når vi fikk flyttet høyttalerne lenger ut på sidene. Ble mye morsommere på metall o.l etter dette var gjort i min mening. Også interessant å teste Ncore på både høyttalere og subber. I mine egne ikke veldig nøytrale øyne så synes jeg det ble en forbedring der også, men må si meg imponert over den lexicon ampen altså.

Blir spennende å se på fremgangen din nå fremover.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja Lexicon er en trivelig kar det. Med hele 7 kanaler. Subbene ja, det bar noe dritt at det ble så feil på Gain mellom dac og Crown.

Blir nok noen AMS1000. Tenket jeg.. Enten 1 i stereo eller bare knalle til med 2 o mono til subbene.

Når de kommer på plass så vil det skje mye med lyden.

Jeg blir mere og mere positiv til VS-ene. Separasjon og lyden av stemmer er av topp klasse. Er slik lyd man blir glad i.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    På tide med litt musikk. Kjører uten subber sa jeg ikke har amp til dem.

Frem med Extreem og 3 sides to every story. En plate jeg kjenner svært godt og som er godt produsert.

Foten går tar det som et godt tegn. Lydbildet er veldig bredt. Nå står faktisk høyttalerene helt ut til sidevegg. Med litt toe in.

Instrumenter står plassert klart i lydbildet. Det er veldig enkelt å følge hvert enkelt. Synes jeg har fått frem bassgitar bedre enn før. Stemmer er rett og slett kjempebra.

Gleder meg til å få igang subbene. Med enda mer kapasitet nedover så tror jeg dette vil slå enda hardere og tøffere. Høyttalerene er nok ikke inne på sin sterkeste sjanger med rock.

Men sett på noe Cris Jones. Dire Straits ol. Og skinner med glede. Til store smil. I vertfall fra meg.

At jeg også ikke har hastverk med å skippe sang eller artist tar jeg også som et godt tegn.

Koser meg akkurat nå, kjenner at skuldrene senker seg.

Dette er terapi...

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror jeg går for en stk hypex pcs2.700
    Fra Dynabel. 6000kr ferdig bygget og da med garanti. Det som er morsomt med den er at den leverer 700w x2 eller den kan kjøres i mono. Og da med ca 1100W. Slik at jeg kan oppgradere med en til om jeg skulle føle behov for det.

Ulempen med en er at bassen blir mono. Som da krever lavere deling.

Ser også på minstemann pcs2.400 men den kan ikke kjøres i mono. Så da må jeg ha enten 1 stk. Eller 4 med to så må subbene kobles i 8 ohm og da halveres effekten.

Så 2 pcs2.700. Eller 4x pcs2.400 bygge sjæl har jeg liten tru på. Selv om mange sier det er lego.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og der forsvant skepsisen til klasse D?

Jeg tror ikke AMS1000 er like transparent som Ncore, hvis det betyr noe. Skal sammenligne om ikke så lenge.

Hos meg låt forøvrig ExSounden fløyesmykt. Ingen tendenser til hardhet overhode.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Digger dac-en er bare litt synd den har så lav spenning ut. Den klarer ikke å drive Crown til et akseptabelt nivå.

Klasse D har jeg vel ikke hatt noe imot egentlig.

Prøver å komme i kontakt med han som selger 4 kanaleren med UcD400.

Men får ikke svar. Håper han tar kontakt.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Ingen mulighet til å justere inngangsfølsomhet på Crown?
    Er det på mine CTS

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn