Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal nok mer til å ødelegge tråden her. Sålenge man kan diskutere sak og være åpne for at folk er ulike eller har ulik oppfatning.

Min lille erfaring med subber ( svs, klipsch, Peerless diy eid selv ) og Arendal Sound hørt noen ganger, er at de har ulile styrker, men at det er flere likheter.

Det jeg tror, sier ikke at det er slik, er at mange sliter med integrering av subbene sine. Rett og slett mangel på enten kunnskap, plassering muligheter eller faktisk tid og energi til å gjøre det bra. Evnt en kombinasjon av dette.

"jukse" metoden blir da å dele lavt for da fungerer det stort sett. Problemene eller utfordringene kommer først når man skal få subbene til å spille høyere enn la oss si 100hz feks. Men fordelene er for meg verdt tiden det tar, D jeg opplever bassen mye bedre fra mine 12' enn D 6.5 som sitter i høyttalere. Ikke bare det, men mellomtone og øvre bass spiller også bedre med høyere deling.

Men subb er ikke enkelt og det vil alltid være en smakssak om investeringen i tid vil være verdt det. Siden den tiden kunne vert fyllt med musikk eller film..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Når det gjelder svs sine subber, nå sitter jeg med en boks subb og 3 ulike tønner. Jeg personlig er svært fornøyd med det. Men vet at de mangler noe oppover i frekvens. Mangler noe skyv i forhold til Arendal Sound og klipsch. Dett er noe jeg hører sies på film og scener med feks både explosjoner og maskingevær salver. Dette er noe jeg vil teste ut li fremover. Rett og slett ved å gi subbene noe mer spl i området de frekvensene ligger.

Nå kan det jo hende at dette ligger i området hvor Arendal Sound Tower høyttalere spiller be / tøffere enn mine Triangle rett og slett pga større kasse og element. Nyskjerrig som jeg er, så vil jeg jo finne ut av det.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Uansett, hvor i frekvens ligger maskin gevær, har greit med energi i det området større skyts holder på. Men mangler litt i området til pistoler, mitraliøser ag3 osv..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Og er dette en del av LFE sporet eller en del av lydsporet til L+R..?

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Vet ikke helt akkurat for ag3, men regner med at når det fyres av nær bakkenivå blir energi fra under 50Hz til over 16000. Burde da bli både LF og fronter, men det kan jo bli lagt til lyd/effekt eller mikset hit og dit. Nesten forsøke å finne klipp å høre, men det er i hvert fall mye energi også høyt i frekvens :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vet ikke helt akkurat for ag3, men regner med at når det fyres av nær bakkenivå blir energi fra under 50Hz til over 16000. Burde da bli både LF og fronter, men det kan jo bli lagt til lyd/effekt eller mikset hit og dit. Nesten forsøke å finne klipp å høre, men det er i hvert fall mye energi også høyt i frekvens :)
    Var det jeg fryta. Må nok bare teste ut å se. Kan jo feks bruke RTA i REW.

Noen som har tips om en film med godt lydspor og mye slike salver?

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    ^
    Vet ikke helt hva det er du prøver å få frem eller evt statuere slags poeng Lieng? Ganske få her på sentralen som ikke har et visst begrep om hva de holder på med og snakker om vil jeg påstå, og du er sikkert en av de du også. Nedlatende tone er skjeldent fasit og helt klart ikke her heller.
    Jeg har feks ikke delt mellomtonene i bunn i bilen min siden jeg syns de spiller best fullrange og med påfyll av subbene, vil det si at jeg ikke har peil og det spiller dårlig?

Siden du allerede generaliserer i tråden altså..
    Nedlatende tone, er du sikker ;) Hvorfor skulle det ikke være bra lyd i bilen din med fullrange frontsett? De fleste frontsett kan spille bra også uten sub.

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Uansett, hvor i frekvens ligger maskin gevær, har greit med energi i det området større skyts holder på. Men mangler litt i området til pistoler, mitraliøser ag3 osv..
    Da snakker vi sikkert om litt høyere frekvenser.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7761796
    Norsk militær test viser mye nivå godt under 50 Hz ved bruk av grovere kaliber. Det var ganke likt nivå ved 50 og 2000 Hz ved bakkenivå. Ved frittfelt så var det topp ved 250 Hz. Er nok noe lavere Hz ved Ag3

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

Norsk militær test viser mye nivå godt under 50 Hz ved bruk av grovere kaliber. Det var ganke likt nivå ved 50 og 2000 Hz ved bakkenivå. Ved frittfelt så var det topp ved 250 Hz. Er nok noe lavere Hz ved Ag3
    ...Som er mye det samme som står i linken. ;)

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850

Var mest info om db i den linken og ikke så mye om frekvenser.
    Grafene viser uansett at subben får nok å jobbe med 😃

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Grafene viser uansett at subben får nok å jobbe med ??????
    "The spectral content of the main part of the acoustic energy was less than 400 Hz (peak 16-100 Hz) for large-caliber weapons and 150-2,500 Hz (peak 900-1,500 Hz) for small-caliber weapons (rifles). "

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Grafene viser uansett at subben får nok å jobbe med ������
    "The spectral content of the main part of the acoustic energy was less than 400 Hz (peak 16-100 Hz) for large-caliber weapons and 150-2,500 Hz (peak 900-1,500 Hz) for small-caliber weapons (rifles). "
    Så den, men det var lite spesifikt om hvilke nivå ved forskjellige frekvenser.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men det varierer sannsynligvis med kaliber, mikrofonplassering, etc... Det er bra nok som svar på Reteps spørsmål, tipper jeg.

Google på "gunshot frequency analysis" e.l. vil også føre frem. ;)

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Skuddscenene i Open Range med Kevin Costner er fine å teste med :)

Ikke akkurat AG3'er , men mye pistol og hagleskudd som virkelig smeller !

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Men det varierer sannsynligvis med kaliber, mikrofonplassering, etc... Det er bra nok som svar på Reteps spørsmål, tipper jeg.

Google på "gunshot frequency analysis" e.l. vil også føre frem. ;)
    Jepp, ser ut til at det mest sannsynlig er høyttalere de skorter på. Men må jo bare teste det ut.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skuddscenene i Open Range med Kevin Costner er fine å teste med :)

Ikke akkurat AG3'er , men mye pistol og hagleskudd som virkelig smeller !
    Den har jeg mener jeg. Så da må jo den testes ut.. Takker for tips.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Når det gjelder svs sine subber, nå sitter jeg med en boks subb og 3 ulike tønner. Jeg personlig er svært fornøyd med det. Men vet at de mangler noe oppover i frekvens. Mangler noe skyv i forhold til Arendal Sound og klipsch. Dett er noe jeg hører sies på film og scener med feks både explosjoner og maskingevær salver. Dette er noe jeg vil teste ut li fremover. Rett og slett ved å gi subbene noe mer spl i området de frekvensene ligger.

Nå kan det jo hende at dette ligger i området hvor Arendal Sound Tower høyttalere spiller be / tøffere enn mine Triangle rett og slett pga større kasse og element. Nyskjerrig som jeg er, så vil jeg jo finne ut av det.
    Var på Alcon rommet (high-end rommet) til AV-Shop for noen uker siden og der spilte de EOT filmen med strand scena. Når Tom fyrer av med alien gunneren fikk jeg prikking i brystet når det tar av, fin scene å teste på om du har trykket også oppover - opplevde forøvrig at AS subbene spilte dette klippet bedre hjemme hos meg enn de svindyre som står hos AV-Shop.. Også Captein America Winter Soldier når Fury blir attacked i bilen er det lett pulserering i brystet hos meg når de står og peprer bilen. Du har begge disse scenene som klipp du har fått hos meg. Sifra om du ikke finner de så kan jeg guide deg.

alphamale

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Antall liker
    5.154
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3

Var på Alcon rommet (high-end rommet) til AV-Shop for noen uker siden og der spilte de EOT filmen med strand scena. Når Tom fyrer av med alien gunneren fikk jeg prikking i brystet når det tar av, fin scene å teste på om du har trykket også oppover - opplevde forøvrig at AS subbene spilte dette klippet bedre hjemme hos meg enn de svindyre som står hos AV-Shop.. Også Captein America Winter Soldier når Fury blir attacked i bilen er det lett pulserering i brystet hos meg når de står og peprer bilen. Du har begge disse scenene som klipp du har fått hos meg. Sifra om du ikke finner de så kan jeg guide deg.

,
    Hva med det klippet du viste meg når jeg var hos deg? Da de peppra dett huset sønder å sammen

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo e kult klipp Alphamale.

Authentic, når i tid er de to scenene. Hvilken film med Tom e det du mener? Ligger de i demomappa?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13

Godt tips alfa, ja der bør du ha bra trykk i brystet når du nærmer deg klimaks med Gatlingen :)

Og ja Retep du har alle disse klippene..

EOT ligger under avs mappa, 3 stk klipp av denne filmen er der.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Superdupert, da må jeg frem med REW å se hvor skoen trøkker. Eller ikke... ;D

Tror nok det er begrensninger i høyttalere som gjør dette. Kanskje med en liten partypukkel på subbene så blir det bedre. Vi får se.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Superdupert, da må jeg frem med REW å se hvor skoen trøkker. Eller ikke... ;D

Tror nok det er begrensninger i høyttalere som gjør dette. Kanskje med en liten partypukkel på subbene så blir det bedre. Vi får se.
    Om du måler hvor i frekvens disse klippene ligger hadde det vært morro å få vite det..

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal legge de ut etterhvert. Må låne pc til dama.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Rister så jeg ikke klarer å skrive bent her nå...
    Må nok inn med en større subb til..
    Hei retep vet du er glad i bass og bra bass , hva med og skifte ut di 4 du har mot 2 stk svs pb 16 ultra skal vedde di subbene har ikke forlatet deg så fort , pb 16 ultra spiller så rent og det på temmelig heftige volumer den taper seg heller ikke en vanvittig syk sub , di spiller helt fenomenalt bra både på film og musikk , di luker ut bass lyder på film spor som det skulle vert en subwoofer til dobbel sin pris , for og være et 16 tommers element er raske på pletten i tilegg har faktisk ingenting negativt og si om di , uten om at di er jævlig tunge og svære anbefaler virkelig en lytt til dem , og til bedre rommet er akkustert til enda bedre spiller pb 16 ultra.

Imagine

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.342
    Torget vurderinger
    0

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei retep vet du er glad i bass og bra bass , hva med og skifte ut di 4 du har mot 2 stk svs pb 16 ultra skal vedde di subbene har ikke forlatet deg så fort , pb 16 ultra spiller så rent og det på temmelig heftige volumer den taper seg heller ikke en vanvittig syk sub , di spiller helt fenomenalt bra både på film og musikk , di luker ut bass lyder på film spor som det skulle vert en subwoofer til dobbel sin pris , for og være et 16 tommers element er raske på pletten i tilegg har faktisk ingenting negativt og si om di , uten om at di er jævlig tunge og svære anbefaler virkelig en lytt til dem , og til bedre rommet er akkustert til enda bedre spiller pb 16 ultra.

Imagine
    Etter å ha gått fra 2 til 3 og nå 4 subber. Så er nok jeg dessverre ikke villig til å gå ned i antall subber..

Dessuten har jeg ikke tiltak i rommet for de dypeste tonene. Jeg bruker subbene til å tørke inn klangtiden.

Men takk for tips. Hadde helt sikkert vert gøy med 4 slike.

Jeg bytter nok ut den ene lille 12' med en noe større etterhvert.

En plass må jeg bare sette ned foten.

Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro

Imagine
    Etter å ha gått fra 2 til 3 og nå 4 subber. Så er nok jeg dessverre ikke villig til å gå ned i antall subber..

Dessuten har jeg ikke tiltak i rommet for de dypeste tonene. Jeg bruker subbene til å tørke inn klangtiden.

Men takk for tips. Hadde helt sikkert vert gøy med 4 slike.

Jeg bytter nok ut den ene lille 12' med en noe større etterhvert.

En plass må jeg bare sette ned foten.
    Å mente ikke at du skulle ha 4 slik det har blitt alt for mye , med pb 16 ultra har det vert nok med 2 og disse har gjort det bedre enn di du har tilsammen nå og mere til. Les hva sound and vision har skrevet om di :)

Imagine

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    To pb16 ultra gjør nok ikke noen bedre jobb "automatisk" enn de fire Retep allerede har, som han skriver selv. Disse benyttes for å få en jevn frekvensgang, og rydde opp i utfordringer med rommet..

Jeg har selv fått demo i dette rommet, og det er helt tydelig at det ligger mye arbeid bak, det låter bra der! Helt fra bunn og opp, i stereo og med atmos :)

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    To pb16 ultra gjør nok ikke noen bedre jobb "automatisk" enn de fire Retep allerede har, som han skriver selv. Disse benyttes for å få en jevn frekvensgang, og rydde opp i utfordringer med rommet..

Jeg har selv fått demo i dette rommet, og det er helt tydelig at det ligger mye arbeid bak, det låter bra der! Helt fra bunn og opp, i stereo og med atmos :)
    Jeg skjønner dette med utfordringer med rommet og pb 16 ultra er ganske flink til og gjøre den jobben , med 4 stk subber blir det vanskiligere og integrere enn 2 stk subber. pb 16 ultra har ganske bra rom dsp innebygd. Pb 16 ultra har også mye bedre skyv oppover en pc 13 ultra og det sier sitt.

Imagine

Elo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Antall liker
    236
    Sted
    Innlandet
    Torget vurderinger
    2
    PB16 ultra er helt sikkert bra, og jeg er klar over hva en god DSP kan gjøre. Men mener det er lurt og sørge for ett best mulig utgangspunkt. Enten rent akustisk, eller i den retning Retep har fått det til. Altså i pose og sekk.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Imagine. Ikke meningen å vere frekk. Men tror ikke du helt har taket på hvordan jeg bruker de 4 subbene mine. 4 er bedre enn 2 hos meg.

4 subber plassert riktig vil i 90% spille bedre enn 2 fordi jeg kan sette de opp til å jobbe med rommet på en helt annen måte enn 2.

Rent sub mot subb er nok pb16 en bedre subb enn mine pc13 og 12+. Men det er kombinasjonen her mellom rom og subber som gjør det for meg.

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    PB16 ultra er helt sikkert bra, og jeg er klar over hva en god DSP kan gjøre. Men mener det er lurt og sørge for ett best mulig utgangspunkt. Enten rent akustisk, eller i den retning Retep har fått det til. Altså i pose og sekk.
    jeg mener med det rommet retep har og det han har fått til er utrolig bra , og få 4 stk subber til og spille slik han har gjort er det ikke mangen som har klart og gjort , så jeg tenker med 2 slike har han ville fått på plass det siste han villet , så klart med akustiske tiltak i rom så låter ting bedre , holdt jo på selv med akustske paneler og bassfeller selv en stund når jeg hadde 2 stk sv pc 2000 og du verden for en helt annen verden det blir. Måtte selge alt pågrunn av ny unge kom og han måtte ta over rommet , men nå har jeg flyttet og skal bygge meg nytt dedikert hjemmekino oppsett med stereo som hved lyd.

Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Imagine. Ikke meningen å vere frekk. Men tror ikke du helt har taket på hvordan jeg bruker de 4 subbene mine. 4 er bedre enn 2 hos meg.

4 subber plassert riktig vil i 90% spille bedre enn 2 fordi jeg kan sette de opp til å jobbe med rommet på en helt annen måte enn 2.

Rent sub mot subb er nok pb16 en bedre subb enn mine pc13 og 12+. Men det er kombinasjonen her mellom rom og subber som gjør det for meg.
    Nei men da skjønner jeg vettu retep når du forklarer det på den måten , er helt utrolig hva du har klart og gjort her di rew målingene du har lagt ut noe av det beste jeg har sett her inne , må jo spille utrolig rent hos deg bass messig dette systemet ditt har jeg kunne tenkt meg og hørt . var jo du og 1 til som lerte meg med programmet rew og målinger , har planer selv som skal settes i sving snart, fått tak i meg ny bolig. Så jeg flesket til med alt nytt av innbo og nå blir det nytt dedikert hjemmekino oppsett med stereo som hoved på musikk.

Imagine

Imagine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Imagine, du får ta turen å høre selv tror jeg....;)
    Er jeg i området en gang skal jeg komme innom , du er en som har insperert meg også med mye.
    Legg tlf nr ditt i pm skal du se du får plutselig en sms eller en samtale vist jeg er i området.

Imagine

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn