Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har fått herja litt no i det lille lytterommet. Prøvd med og uten tv. Fasit er at eg gidd ikkje lage til for besøk når det kjem til film eller fotball kveld. 95% av besøk eg får er for å høre på musikk.

    Men slit litt med å velge både form og farge på akustikkplatene eg skal ha på fram og sidevegg.
    Eg har 6 svarte og 9 store (trur eg5) runde. Alle er 60cm, dei sorte er litt tjukkare på midten. Forskjellane her inne er marginale på målingar.

    Kva tenker folket. 3 svarte eller 3 grå runde plate på framveggen?
    Kva farge på sidevegg?
    Andre sidevegg får plate bak gardina. Så dei vil ikkje vise. So der bruka eg det som er til overs.
    IMG_20240213_103348.jpg

    IMG_20240213_103521.jpg

    IMG_20240213_103547.jpg

    Mulig dei skapa der skal vekk.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    hva er det slags høytalerkabler du bruker?
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Må bare spørre...
    Med alle dine tanker og nesten konstant " ommøblering"...
    Får du noen gang slappet av ?
    Virker som du aldri kan slippe tanken på å prøve og prøve......
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Må bare spørre...
    Med alle dine tanker og nesten konstant " ommøblering"...
    Får du noen gang slappet av ?
    Virker som du aldri kan slippe tanken på å prøve og prøve......
    Slapper mye av eg kvar dag. Spela musikk 2-3 tima for dag. Synes det er helt greit. Er no litt over snittet glad i god lyd så det å prøve ulike rom i leligheita er viktig. Når eg først har den friheita eg har so kan eg like godt utnytte den?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da fikk eg henta siste pakke på ei stond. Kom akkurat tidsnok til bursdagen men må ommøblere litt i racket på stua for å få plass så den vert nok ikkje kobla opp før over helga. Har litt å verte ferdig med før leligheita blir full av folk på både fredag og lørdag. Fredag er det familie og lørdag venner.

    IMG_20240214_073857.jpg

    IMG_20240214_073925.jpg


    Er ganske spent på den her. Muarah sin egen puck og PSC som iflg nettet skal gjere en platespelar som er svært god enda bedre. Det som er litt stilig med den her er at den kan brukast på stort sett alle platespelarar. Så ja spent på den her.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    408
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    Ville brukt svarte absorbenter bak elektronikken foran i rommet, helst sort på veggene i førsterefleksjon også. Ville gjemt vekk de hvite bak gardiner.

    Må være helt herlig å være deg nå, Peter, ha en full frihet til å flytte rundt på ting og tang i forskjellige rom. Tanken min var den samme i kjellerstua mi og håpet er at med neste oppsett så skal jeg kunne få det akkurat slik, det hadde vært skikkelig godt. :) Søke bedre lyd hele tiden er jo det mange her inne ønsker, det er jo en god følelse når det man har bare låter bedre og bedre også. Jeg har i alle fall full forståelse for hvorfor du flytter på høyttalere, prøver forskjellige vegger, retninger og akustikk-tiltak. Nå vil du alltid være en mester på dette med god lyd i mine øyne/ører, så det er bare å stå på. Hører generelt lite på musikk for tiden, men de gangene jeg setter meg ned blir jeg sittende 4-5 timer i strekk og bare nyte opplevelsen av god lyd.
    Fortsett og kose deg med det som gjør musikk-opplevelsen bedre for deg og nyt resultatet av det, ha en fortsatt fin kveld. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ville brukt svarte absorbenter bak elektronikken foran i rommet, helst sort på veggene i førsterefleksjon også. Ville gjemt vekk de hvite bak gardiner.

    Må være helt herlig å være deg nå, Peter, ha en full frihet til å flytte rundt på ting og tang i forskjellige rom. Tanken min var den samme i kjellerstua mi og håpet er at med neste oppsett så skal jeg kunne få det akkurat slik, det hadde vært skikkelig godt. :) Søke bedre lyd hele tiden er jo det mange her inne ønsker, det er jo en god følelse når det man har bare låter bedre og bedre også. Jeg har i alle fall full forståelse for hvorfor du flytter på høyttalere, prøver forskjellige vegger, retninger og akustikk-tiltak. Nå vil du alltid være en mester på dette med god lyd i mine øyne/ører, så det er bare å stå på. Hører generelt lite på musikk for tiden, men de gangene jeg setter meg ned blir jeg sittende 4-5 timer i strekk og bare nyte opplevelsen av god lyd.
    Fortsett og kose deg med det som gjør musikk-opplevelsen bedre for deg og nyt resultatet av det, ha en fortsatt fin kveld. :)
    Satt å såg på plate på framveggen i dag igjen. Og kjenne at eg er veldig usikker på kva for type eg lika best. Dei svarte gjer det litt rolegare enn dei lys grå. Prøvde med 2 rekker a 3stk men da vart det for kraftig på en måte. Mulig det vert 3 svarte framme og 3 svarte bak og så 4 lys grå på kvar sidevegg.

    Ja det er veldig kjekt å kunne ha muligheita til å utfolde seg med plassering og utprøving her heime. På det gamle rommet holdt eg vel til i 12-13år eller nåke. Og sjøl der måtte eg flytte litt på ting når det kom nytt i hus. Her har eg ikkje våre meir enn knapt 5 mnd, så er i en utprøvingsfase framleis her. Det som er gøy er jo at eg får det til veldig bra lydmessig i dei to romma eg har anlegg. Der det eine rommet er ganske lite, eller eg vil kanskje seie normal soveromstørrelse. Slik at folk kan kome inn her å høre at det er mulig å få til god lyd heime hos seg sjøl om man kan bruke det gjesterommet kona meina skal stå i fred til dei få nettene i året man faktisk har besøk. For sånne rom finnast det ganske mange av rundt om.

    Og det er ganskje intr å både sjå og høyre korleis lyden forandra seg ved å prøve ulike plasseringa i same rommet. Det er sånne ting som kan være greit å prøve ut.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel då drømte eg om plate på framveggen i natt. Og jaggu no trur eg at eg har ei løsning på det. Noko som ser ok ut og som vil funke akustisk. Må berre vente på at klokka vert litt meir før eg skrur på oppsettet og tek en lytt.
    Men sånn tenke eg at det kan verte.
    IMG_20240215_074157.jpg

    IMG_20240215_074214.jpg


    Dei kvite store platene er trekt inn frå hjørna og eg har satt 2 svarte der dei sto. Skal teste med dei grå runde også. Men trur dei vert feil farge.

    Så vert det gardin der som dei skapa står, dei skal ut. Og så vert det grå runde bak gardina. Over sofa vert det også svarte 4 kanta. Evnt runde dekt med nokre stilige flagg eg har. Eg mangla egentlig 2 stk svarte 4 kanta for å få det slik eg vil. Men ser at dei er vekk fra sida til Mala. Så får klare meg med dei eg har. Har veldig mykje av dei runde...

    Trur det kan bli bra eg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Går seint det her, men det kjem seg.. Sit å slappa av no med litt musikk før eg dreg på konsert.
    Moyka er det som skal underholde å kveld. Det gleda eg meg til. Kanskje ikkje heilt det folk trur eg høre på, men akkurat ho har eg fått litt sansen for.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20240215_192228.jpg

    IMG_20240215_192241.jpg


    Vart litt vel hifi butikk før flaggs kom. Skal opp fleire... 😁

    Nå konsert
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med dagen , og ny per's !
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tusen takk for helsingar gutar. Har våre en kjekke kveld med familien.
    IMG_20240216_185957.jpg

    IMG_20240216_190004.jpg
    IMG_20240216_190012.jpg


    Masse god mat, kake, kaffe og er par gave. Nå er det kvelden for en gamling som meg. Heldigvis så føle eg meg ikkje som alderen sei.

    Ny dag i morga med en gjeng kompisa og venninder.

    Skal berre åpne pakken min først tenke eg... Så må den sikkert prøvast...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn