Retip'ing Sumiko Blue Special

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Er det noen i Norge som skifter stiften på Sumiko Blue Point Special EVO III i Norge? Sumiko Blue Point Special Evo III Retip Bytte ordning.

Hvis ikke så må jeg investere i ny PU til min Michell Gyro SE. Er noen som har kvalifiserte forslag :) Noen i gaten som Sumikoen eller som kanskje overgår denne? Budsjett 3000-4000,-

Spilleren er oppsatt med en Michell tecnoArm og Tricord Dino + MK II RIAA.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.882
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg tror ikke det er noen som har noen bytteordning for Sumiko i Norge. :(

Jeg ville satt på en Sound Smith Carmen (medium compliance) på denne platespillerkombinasjonen.
Dens kvikke spillestil bør kompansere for Gyrodecens noe sedate spillestil og bør være en ideell match.
Soundsmith Carmen

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

mortesve

Medlem
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
0
Hei

jeg byttet min inn på oslo hificenter, etter at hushjelpen hadde vært litt vel ivrig. Men kunne ikke se på hjemmesiden deres at de hadde sumiko lenger. Men jeg vill hørt med dem. Fikk inntrykk av at ordningen er sumikos ordning, så alle som selger sumiko skal vel kunne ta pickupen din inn i en bytteordning.

Morten

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Hei. Takker for kvalifiserte svar :) @Gunnar_Brekke; jeg finner en del omtaler både på Soundsmith Othello og Bohem, men Carmen er sjelden omtalt. Men jeg har kikket på denne og sett at den ligger innenfor mott budsjett :) Men hvis du orker kan du skrive noe om hva jeg får i med Carmen som jeg ikke får med Othello og hva jeg går glipp av i forhold til Bohem?

@mortensve; jeg skal høre med OHC. Greit å høre hva det koster. Takker.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.882
Sted
Kongsberg
Hei.

Kvalifisert og kvalifisert Fru Blom :p

Jeg har kun hørt Bohemen og Othello under kontrollerte former (eget anlegg), så anbefalinger jeg
måtte gjøre av alle andre modeller er kun basert på andres tester, tilbakemeldinger fra andre
Sound Smith eiere og ikke minst ved å titte på data og vite hva nåleslipinger, cantilevermateriale,
materiale i huset osv. gjør med lyden...

Ut fra dette "føler/synser" jeg at; Aida og Carmen må være de beste kjøpene i opera serien, selv
om jeg ikke har hørt noen av dem hjemme...

Aida kan sees på to måter;
Som en "The Voice", men noe høyere bevegelig masse. Dette stjeler sannsynligvis bittelitt dynamikk, og er
kanskje litt kjøligere i klangen men til litt over halve prisen av storebroren bør dette være et kjempekjøp.
eller
Som en Boheme med skarpere nålesliping, noe som bør rette på de små ankepunktene jeg hadde på
Bohemen. Ennå bedre sporing, ennå mindre overflatestøy og ennå litt varmere klangkarakter enn lillebroren.

Carmen kan også sees på to måter;
Som en Boheme med aluminium cantilever. Carmen vil derfor være noe varmere i klangkarakteren
og ha noe mindre eksplosiv dynamikk enn Boheme.
eller
Som en Othello med trehus og skarpere nålesliping. Carmen vil ha en noe varmere klangkarakter,
med mindre overflatestøy og bedre sporingsegenskaper enn Othello.

Siden Carmen er en MMC (Moving Iron Cross) vil den uansett ha såpass lav bevegelig masse
at dynamikken er på plass, selv i forhold til low output MC pickuper. I forhold til high output MC
(som din BPS), for ikke snakke om i forhold til MM pickuper, vil dette oppleves som en dynamikk-
bombe. Her snakker vi om ekte dynamikk, ikke den frekvensbaserte dynamikken man noen ganger
hører fra (horn) høyttalere osv. I tillegg har den et høyt utgangsignal som (i de fleste tilfeller) får
RIAAen din til å spille bedre.

Selvfølgelig finnes det også en del andre gode alternativer i prisklassen din, slik som;
Audio Technica AT-33EV (om Tecno (Rega) armen din har gode lager), Ortofon 2M Bronce og
Dynavector 10X5.

Det var den lange versjonen. Den korte versjonen er at dette er den modellen som passer til
budgettet ditt.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Min vanlige Dynavector 10x5-anbefaling burde vel passe her også. ;)

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Da er Carmen montert på min Michell etter at Terje Nilsen hos Audio Aktørene ekspederte veldig kjapt. PU kom levert på døra :) Etter første lytt, kan jeg bekreft at dette er en varm klingende PU. Så da er det bare å vent litt i spenning til jeg har fått spilt den inn. :cool:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.882
Sted
Kongsberg
Grattis!

Du får holde oss oppgradert på fremdriften...

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity

Topp Bunn