Retippe en Rohmann

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Jeg har en Rohmann som efterhånden lyder lidt sibilant især ved vokaler. Kan det betale sig af få den retippet og hvem gør et godt job? Nogen der har fået noget lavet her? tonabnehmerservice.de
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.176
Antall liker
4.370
Torget vurderinger
1
Har du hørt med Ortofon?

EDIT: https://www.ortofon.com/hifi/products/repair-service/

Nåleslipingen til Rhoman er det kanskje ikke så mange andre enn Ortofon som ev kan levere:
Stylus type - Nude "Orto Line"​
Stylus tip radius - r/R 4,5/100 µm​
Det nærmeste alternativet en kommer er kanskje Ortofon sin egen Replicant 100?

mvh
KJ
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.552
Antall liker
8.127
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis du vil ha en Rohmann etter touch-up er nok Ortofon eneste mulighet. Hvis du er fornøyd med en god pickup i Rohmann-form er det masser av muligheter. Ingen erfaring med selskapet bak linken, men Soundsmith og VAS gjør en god jobb.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.618
Antall liker
27.884
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvis du vil ha en Rohmann etter touch-up er nok Ortofon eneste mulighet. Hvis du er fornøyd med en god pickup i Rohmann-form er det masser av muligheter. Ingen erfaring med selskapet bak linken, men Soundsmith og VAS gjør en god jobb.
Tiltredes. Har brukt begge to, og begge gjør en god jobb.

Mvh
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Har du hørt med Ortofon?

EDIT: https://www.ortofon.com/hifi/products/repair-service/

Nåleslipingen til Rhoman er det kanskje ikke så mange andre enn Ortofon som ev kan levere:
Stylus type - Nude "Orto Line"​
Stylus tip radius - r/R 4,5/100 µm​
Det nærmeste alternativet en kommer er kanskje Ortofon sin egen Replicant 100?

mvh
KJ
Jeg skal helt op i en Cadenza Black for at benytte indbytte ordningen. Jeg vil ikke længere give så meget for en pick up :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.176
Antall liker
4.370
Torget vurderinger
1
Jeg siktet til om Ortofon ev kan sette på ny nål på Rhoman?

Mvh
KJ
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.409
Antall liker
11.171
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Ortofon tilbyr reparasjoner på et bestemt utvalg PU. Rohmann er ikke en av dem.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.543
Antall liker
7.655
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Ortofon hadde for en del år siden et opplegg med at de tok brukte Rohman i innbytte hvor man fikk en fast sum for ens Rohman hvis man kjøpte en ny Ortofon pickup. Når Ortofon hadde fått inn et antall, så renoverte de dem og solgte de via sine egne Ortofon club sider......... men det kommer neppe til og skje igjen da det er tidkrevende og få åpnet opp en Rohman uten og ødelegge huset........ og jeg har hørt rykter om at de ødela over 30% av pickupene de fikk inn, så det ble hvisstnok til et engangs projekt.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Jeg har lige fået et svar fra Ortofon.

if you wish to use our exchange program, you will want to check with your authorized dealer to understand the current trade-in value versus what cartridges qualify as replacement. The way that it works is that you can receive 25% of the last retail price of the MC Rohmann towards any MC cartridge which is currently sold for that price or greater.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.552
Antall liker
8.127
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis den er såpass vanskelig å åpne bør du kanskje spørre en evt. re-tipper om han vil ta i den før du putter den i posten.

25% av siste nypris blir vel kanskje rundt 3000 eller så?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.543
Antall liker
7.655
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Når jeg kjøpte min siste Rohman i Norge så kostet den 9995.-......... men det begynner og bli "et par" år siden.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.543
Antall liker
7.655
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Det er et lite firma i U.K som driver mye med re-tipping av Linn pickuper og de er dyktige og definitivt ikke av typen klippe av cantileveret og lime på noe "bambus"....... hadde jeg bare husket hva de het.
 
Sist redigert:

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
897
Antall liker
579
Er der nogen af jer, der sammenlignet en Rohmann med en Cadenza red?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.552
Antall liker
8.127
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Expert Stylus Company er vel blant de største, om ikke det største, av de som driver med retipping, og lager (eller får laget) sine egne nåler i diamant og safir for 78-plater, i tillegg til sin egen Paratrace nål.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.543
Antall liker
7.655
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg vet ikke om de ligger ute på Audiophile.no, men jeg skrev vel også en sammenligningstest en gang i High Fidelity med Kontrapunkt pickupene, men etter og ha skrevet over 300 pickuptester / kommentert de, så går det litt i surr om hva, hvor, hvem, når er jeg redd.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.543
Antall liker
7.655
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Fra hva jeg husker sånn på sparket så er Rohman et riktig så trivelig bekjentskap med en ganske så rund og god mellomtone, det nærmeste jeg vet til gammeldags "rør" mellomtone, ganske så detaljert med god bass også, men krevde en god arm og var særdeles kilen på stifttrykk, med for lite eller for mye så forsvant de gode perspektiv egenskapene ganske så fort.......... man kunne heller ikke ha et altfor avslørende anlegg da Rohman blir litt ullen i lyden i forhold til mange andre av sine søsken....... det nærmeste man kommer var egentlig Benz Ebony som har mye av de samme egenskapene......... i dag er det Cadenza Bronze som har tatt over stafettpinnen....... den er dog ikke fullt så farget som Rohman, men til gjengjeld enda mer detaljert og tåler og stå i ordentlige high-end anlegg uten og falle igjennom.
Cadenza Red og Blue.......... Red = en Jubilee med mindre dynamik og ellers ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
Blue låter kjempebra ..... i 3 dager, etter det begynner man og synes at....... låter det ikke litt vel hardt og spisst a ?.......... etter en uke så begynner de fleste og se seg om etter en Bronze eller Black utgave.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Er ikke enig i sammenligningen mellom Red og Jubilee. De har ingen likehetstrekk. Red er riktignok en temmelig grå og kjedelig pickup. Om Jubilee ligner på noen i Cadenza-serien er det Black imo.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.329
Antall liker
13.431
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Om jeg ikke husker helt feil så tror jeg de heter
Expert Stylus Company
@Sigma62

Håll dig långt unna ESC är mitt lilla bidrag. Har haft samma pickup inne (Koetsu Black) två gånger. Båda gångerna föll paratrace-diamanten av under spelning efter mindre än 50 timmar. Lägg till arrogant brittisk frånvaro av service eller vilja att ordna upp, skylla på kunden för deras undermåliga arbete och ingen garanti på jobbet, så närmar vi oss. Aldrig mer den firman.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.543
Antall liker
7.655
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Er ikke enig i sammenligningen mellom Red og Jubilee. De har ingen likehetstrekk. Red er riktignok en temmelig grå og kjedelig pickup. Om Jubilee ligner på noen i Cadenza-serien er det Black imo.


Jeg gjenforteller hva jeg opplevde når jeg testet alle disse samtidig mot hverandre på samme spillere med samme armer og riaa'er. Hvis du opplever andre ting når du testet alle disse samtidig mot hverandre..........vel du må gjerne legge frem dine opplevelser rundt det.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg gjenforteller hva jeg opplevde når jeg testet alle disse samtidig mot hverandre på samme spillere med samme armer og riaa'er. Hvis du opplever andre ting når du testet alle disse samtidig mot hverandre..........vel du må gjerne legge frem dine opplevelser rundt det.
Jepp, det var nettopp det jeg gjorde.(y)

Det er så grunnleggende stor signaturforskjell på alu og bor cantilever at jeg finner det umulig å sammenligne dem.

Cadenza Black og Jubilee høres ikke bare like ut, de har samme nål, samme compliance, samme kanalbalanse og separasjon, samme impedanse, samme signalspenning, samme frekvensrespons, hus av samme materiale...mistenker at Cadenza Black rett og slett er en rebranded Jubilee.

Se selv!

 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.543
Antall liker
7.655
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jepp, det var nettopp det jeg gjorde.(y)

Det er så grunnleggende stor signaturforskjell på alu og bor cantilever at jeg finner det umulig å sammenligne dem.

Cadenza Black og Jubilee høres ikke bare like ut, de har samme nål, samme compliance, samme kanalbalanse og separasjon, samme impedanse, samme signalspenning, samme frekvensrespons, hus av samme materiale...mistenker at Cadenza Black rett og slett er en rebranded Jubilee.

Se selv!



Litt morsomt at etter over 137,000 visninger over 11 år så har det endelig kommet EN som ikke er enig i mine tester, håper du legger frem hvordan du har testet deg frem til resultatet og med hva slags utstyr og tidsperiode for testingen osv, eller mest mulig relevant info om dine tester/test utførelse..... ser frem i mot dette så jeg evt kan etterkontrollere hva jeg selv mener/mente om det samme. Hva og hvordan mine tester har blitt utført har jeg tidlgere beskrevet i detalj.
 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Litt morsomt at etter over 137,000 visninger over 11 år så har det endelig kommet EN som ikke er enig i mine tester, håper du legger frem hvordan du har testet deg frem til resultatet og med hva slags utstyr og tidsperiode for testingen osv, eller mest mulig relevant info om dine tester/test utførelse..... ser frem i mot dette så jeg evt kan etterkontrollere hva jeg selv mener/mente om det samme. Hva og hvordan mine tester har blitt utført har jeg tidlgere beskrevet i detalj.
Bare kommer med innspill som trofast mangeårig Ortofonkunde.

Så du på linkene? Synes som tidligere eier av både Red, Black, Jubilee at min subjektive observasjon godt underbygges av harde data. Har du noen data som viser noe annet?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.543
Antall liker
7.655
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Bare kommer med innspill som trofast mangeårig Ortofonkunde.

Så du på linkene? Synes som tidligere eier av både Red, Black, Jubilee at min subjektive observasjon godt underbygges av harde data. Har du noen data som viser noe annet?

Har ikke sett på linkene dine da jeg var ferdig med testene for +/- 10 år siden og jeg har dokumentert alt vedr hva hvordan og når og med hvilket utstyr jeg testet det hele med.. Jeg har ALDRi basert mine tester eller skriblerier på data specs ei heller på hvem jeg har vært kunde lengst hos.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.591
Antall liker
34.333
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg satt opp specs side om side. Slående like? Kan jo være grunnen til at jeg synes Jubilee hørtes ut som Black og ikke Red? Har du lang erfaring med Cadenza serien eller Jubilee?

Jeg nevnte mitt kundeforhold, fordi jeg har hørt på disse pickupene over lenger tid og baserer min subjektive vurdering på langtidslytting og temmelig inngående kjennskap til nettopp Ortofon, ikke i en flyktig test situasjon.

1697534056539.png
1697534122060.png
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.543
Antall liker
7.655
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg har etter beste evne svart på hva trådstarter spurte om, utover det har jeg allerede skrevet hva jeg mener om de andre pickupene , hva Tosken menet om det hele skal han få bestemme selv.
 
Topp Bunn