Beklager men denne type lite konstruktive svar, når man faktisk prøver å gjøre et ærlig forsøk på å løse mystikken, har jeg ingenting til overs for. Om ikke engelsken i dette svaret er av den beste, er det faktisk mulig å skjønne poenget, for den som er eller ønsker å være nogenlunde reflektert.
Kilden er pålitelig, punktum.
Enig i at svaret ikke var særlig konstruktivt, men det var da heller ikke poenget.
I det siste har diskusjonene rundt kabler utartet til et nivå der deltagerne faktisk har blitt anmodet om å diskutere i separate deler av forumet. Bakgrunnen for dette var at fagfolket, de som faktisk kan noe om elektronikk, til stadighet plukket i filler synsernes forklaringer (inkludert kabelprodusentenes påstander) på hvorfor kabler har forskjellig lydsignatur. Irriterende, selvfølgelig.
Nå som objektivister, fagfolk, og annet pakk er forvist er det tydeligvis fritt fram for disse fantasiforklaringene igjen, noe sitatet jeg kommenterte i forrige innlegg er et godt eksempel på. Når Sharpeye skriver at "det faktisk mulig å skjønne poenget, for den som er eller ønsker å være nogenlunde reflektert", så er jo dette positivt feil. For en som er eller ønsker å være noenlunde reflektert er det helt åpenbart at denne representanten for en ukjent kabelprodusent ikke er helt kompetent på det han uttaler seg om. Men morsomt var det jo.
Hvorfor må dere absolutt prøve å forklare???? Det hadde vært helt levelig om dere nøyde dere med å påstå at dere hørte forskjell på tykke og tynne kabler, sølv eller kobber, med eller mot pila osv. En slags "jeg hører forskjell, men aner ikke hvorfor"-uttalelse. Dette ville fortalt verden to ting:
1. Du hører forskjell. 2. Du tror du hører forskjell. Begge deler er helt ok.
Det som blir helt feil er når man ikke kan registrere noen forskjell, og begir seg ut i kvasifysikken for å finne forklaringer på hvorfor det ene er bedre enn det andre. Hvis du ikke hører forskjell, er det ikke noen forskjell. Det er ihvertfall mitt forslag til kjøreregel.
Sharpeye, synes det er meget bra at du tar kontakt med produsent med spørsmål av denne art. De fortjener litt pes rundt markedsføringsmaterialet sitt. Jeg synes du burde kontakte dem igjen og si at siden den første forklaringen de kom med var "litt uklar", og at med mindre du får en plausibel forklaring ser du deg nødt til å stemple denne produsentens produkter som snakeoil i det offentlige rom.
BJ