Retro platespiller eller ny

EgilMofoss

Medlem
Ble medlem
26.03.2021
Antall liker
1
Sted
Alta
Hei. Jeg har mye vinyl, og prøver å finne den beste løsningen for avspilling. Hva anbefaler dere? Eldre vintage-spiller type pioneer/technics, eller en ny? Og hva er den beste løsningen for en eldre spiller. Bluetooth og bluetooth-høyttalere? Og hvordan blir lyden med en ny spiller med bluetooth tilkobling? Litt mange spørsmål, men tar gjerne i mot gode råd

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.841
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva slags anlegg skal platespilleren koples til?
Hvorfor Bluetooth?
Skal spilleren være manuell, halv, eller helautomatisk?
Hvor mange penger har du tenkt å bruke?
Kan du kjøpe lokalt?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.120
Torget vurderinger
2
Anbefaler virkelig ikke Bluetooth!

Sånn ellers spiller gode, direktedrevne, japanske spillere fra 70 - 80-tallet formidabelt bra. Dermed blir det et prisspørsmål. En direktedreven spiller med vekt opp mot 10 kilo vil i det aller fleste tilfeller spille ringer rundt dagens ~ kr. 40 000,- spillere. Det er min oppfatning at de spiller best med moving magnet pickup, men det er en sannhet med modifikasjoner, selvsagt.
Snubler du over en Fisher Studio Standard spiller av den gode, gamle sorten, bygget av C.E.C., er det en åpenbaring av en spiller. Mener MT 6250 var toppmodellen, så forleden en som ble gitt bort på Blocket i Sverige, så det er fortsatt mulig å få tak i slike. Og de er bygget for evigheten!

Eksempel:

EgilMofoss

Medlem
Ble medlem
26.03.2021
Antall liker
1
Sted
Alta
Jeg tenker egentlig ikke pris her, men hva dere som kan mye om god lyd tenker. Når jeg kjøper en ny spiller vil jeg bare han en god løsning for vinyl. Jeg har en eldre Akai forsterker og en Tandberg ta-300m forsterker, men ønsker egentlig en enkel løsning med spiller og høyttalere med forsterker. Er dette en en god plan, eller bør jeg være tro mot de gamle?

aiso

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2010
Antall liker
7.894
Sted
Eidskog
Torget vurderinger
17
Glem Bluetooth. Kjøp gjerne en Technics-1500c hvis du ønsker en ny spiller. Det er en solid, manuell spiller med god lyd.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.841
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har en Thorens TD 125 Mk. II fra 1973 som jeg har kjælt med (forsterket kassen, nye fjærer, ny motorstyringselektronikk), med en ganske ny og relativt tung Bokrand tonearm og vanligvis en AT33PTG/II MC pickup. Cambridge Alva Duo phonoforeterker. Hele greia har vel kostet meg 30000 eller så.

Nytt? Technics 1500C er et godt bud ja, eller flesk til med en Denon DP 3000NE, eller eller eller....

EgilMofoss

Medlem
Ble medlem
26.03.2021
Antall liker
1
Sted
Alta
Jeg har ikke noe mer, eller jeg har det, men jeg ønsker å finne noe som tar minst mulig plass. Altså en spiller og to små høyttalere.

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Antall liker
1.300
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bruker følgende, som jeg er fornøyd med + Platevasker:

Pick-Up: Ortofon MC Cadenza Black.
Platespiller: Technics SL-1200G.
Riaatrinn: Pro-Ject Phono Box RS. (balanser RIAA)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.841
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Antall liker
2.896
Anbefaler virkelig ikke Bluetooth!

Sånn ellers spiller gode, direktedrevne, japanske spillere fra 70 - 80-tallet formidabelt bra. Dermed blir det et prisspørsmål. En direktedreven spiller med vekt opp mot 10 kilo vil i det aller fleste tilfeller spille ringer rundt dagens ~ kr. 40 000,- spillere. Det er min oppfatning at de spiller best med moving magnet pickup, men det er en sannhet med modifikasjoner, selvsagt.
Snubler du over en Fisher Studio Standard spiller av den gode, gamle sorten, bygget av C.E.C., er det en åpenbaring av en spiller. Mener MT 6250 var toppmodellen, så forleden en som ble gitt bort på Blocket i Sverige, så det er fortsatt mulig å få tak i slike. Og de er bygget for evigheten!

Eksempel:
Skyter du muligens "litt" over mål her... . Trådstarteren spør på et meget, meget generelt nivå. . På meg virker det ikke akkurat som om spørsmålsstiller tilhører klanen din av audiofile .

C.E.C ? Direktedreven ? 10 kg ? MT 6250 ? Blocket ? (Der lurer jeg og).

Hvorfor spiller disse best med moving magnet pickup ? Ikke Blåtann ?

Innlegget ditt er et godt eksempel på at, er du nybegynner, styr unna HFS og andre dedikerte s.k, Hifi eller audiofile nettsteder. De er kaninhull ref Trollmannen fra Oz.

Du blir ikke klokere, bare forvirret. De fleste polerer bare sine kjepphester i en eller annen form. Du skal være erfaren "lydnisse" for å ferdes i det audiofile ormebol.Det er ofte minimalt med kompetanse bak synseriet til rådgiverne.

For øvrig har HR endret sitt standpunkt om å ikke å drive med forbrukeropplysning iflg HR selv. Dvs_ "Skriver bare om opplevelser" dvs som ikke har med virkeligheten å gjøre, elkler ? Ref; HR sin tråd "Et oppgjør med virkeligheten"

Sist redigert:

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.725
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Skyter du muligens "litt" over mål her... . Trådstarteren spør på et meget, meget generelt nivå. . På meg virker det ikke akkurat som om spørsmålsstiller tilhører klanen din av audiofile .

Innlegget ditt er et godt eksempel på at, er du nybegynner, styr unna HFS og andre dedikerte s.k, Hifi eller audiofile nettsteder. De er kaninhull ref Trollmannen fra Oz.

Du blir ikke klokere, bare forvirret. De fleste polerer bare sine kjepphester i en eller annen form. Du skal være erfaren "lydnisse" for å ferdes i det audiofile ormebol.Det er ofte minimalt med kompetanse bak synseriet til rådgiverne.

For øvrig har HR endret sitt standpunkt om å ikke å drive med forbrukeropplysning iflg HR selv. Dvs_ "Skriver bare om opplevelser" dvs som ikke har med virkeligheten å gjøre, elkler ? Ref; HR sin tråd "Et oppgjør med virkeligheten"
Merkelig tolkning, han (HR) mener at en skal styre unna BT - og at mt -6250 fungerer best med mm-pu. Er det noe å bli så sinna over?
HR kom med et tips om en meget habil spiller som er retro, noe som trådstarter ønsket
Forstår ikke hvorfor du ble provosert.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.374
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Rega planar 1 er ikke mer enn såder.

Se på et par Jbl LSR 308 med en LSR310 sub.

Bruk en Topping L30 somm forforsterker

Teddyboy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.10.2024
Antall liker
304
Sted
Sandnes
Sånn kom jeg tilbake til vinylverden i fjor etter 20-30 års fravær:
Fant plutselig min gamle men gode Onkyo forsterker og Onkyo CD spiller på loftet pluss noen LP plater.
Kikket på FINN og kjøpe en Technics SL5 (direktedrevet og helautomatisk med RIAA) solid platesnurrer bygget i 1983. Stiften var utslitt så kjøpte ny AT85eP.
Pris spiller 1600,- og ny cartridge og stift 500,-
Fant på FINN noen brukbare Dynavoice høyttalere til 500,- og senter og sub (Jamo) til 1000,-
Så nå spiller jeg LP med ganske så fin nybegynnerlyd til den nette sum av 3600,- :)

Sist redigert:

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Antall liker
1.971
Sted
Sunndalsøra
Brukte Pioneer PL-71 DD spiller m MC pickup fra 73. Den var følsom for den sentrerte motoren. Hørte litt motordur. SIkkert noe avskjerming eller demping under armbasen eller noe lignende som kanskje kan hjelpe. En svært solid spiller på 11kg. Skal ta den frem og prøve når den andre spilleren skal oppgraderes. Så får en også sammenligne vintage og nytt. Ikke så sikker på hvordan det går. Noe som er sant, er at det brukes mer plast nå. Det kan ses på de ''billigere'' Technics spillerne. Før var det mer treverk og metall som ble brukt.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
9.523
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Noe slikt da?

Jeg synes dette er et forslag i rette ånd, selv om jeg hadde valgt bort (langt bort) Planar 1 sånn rent personlig. Ellers tror jeg Klipsch the Fives/Sevens og en (god) platespiller vil utgjøre et svært anstendig anlegg.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.841
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Flott. Tenker du at dette er en kombinasjon som gir god lyd? :)
Den platespilleren er som andre er inne på veldig innstegsmodell, men den spiller platene dine.
Du kan eventuelt spørre om du kan få en pakkepris på de samme høyttalerene med en Rega Planar 2 i stedet for Planar 1.

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.385
Torget vurderinger
0
...ønsker egentlig en enkel løsning med spiller og høyttalere med forsterker...
Du ønsker et enkelt oppsett med kun en platespiller som sender signal til en aktiv liten høyttaler på hver side av spilleren? :unsure:

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
5.478
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3

For mye møllers tran eller???
Kanskje du heller skulle komme med eget tips som opplyser oss alle om hva, hvor og hvorfor da du tydeligvis er ekspert på å gi gode råd

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.120
Torget vurderinger
2

Ja, jeg ser poenget ditt, jeg tolket nok noe mer ut av det innlegget enn det var hold i.
Jeg tilslutter meg et sett aktive Klipsch med en fornuftig platespiller til.

Så til trådstarter vil jeg beklage mitt stammespråk, og si at dersom han ønsker litt gratis, lettforståelig coaching, ta kontakt på pm. :)

Siste del av innlegget skjønner jeg ikkeno' av.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.867
Torget vurderinger
1
Technics SL-100c
En problemfri spiller for de neste 50 år. Meget solid og velspillende. Lettbetjent. Når plata er ferdig, stopper motoren å rotere og tonearmen løfter stiften opp av rillene.
Medfølger “grei” pickup, som du senere kan oppgradere til bedre lydkvalitet.

Eventuelt storebror SL-1500c med innebygd RIAA og litt bedre pickup:

Topp Bunn