Retting av Skjeve plater

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Dette er sikkert diskutert før, men eg finner ikke igjen tråden eg leste om dette før :-[ :-[

Det dukker opp noen skjeve plater inn i mellom alle bestillingene. kunne sikkert klaga på noen av de og fått nye, men lure om det lar seg gjør og rette desse ut igjen selv?

Tenker på og legge desse i press mellom noe??

Tenkte på om 2 stålplater dreid i størrelse med LP. Og selvsagt vil jeg ikke legge Lp rett på stål, her tenkte jeg og f.eks bruke filt i mellom LP og Stålskiver. f,eks filt som er beregnet og legge på Vinylriggen.

Er sikkert mange måter og legge LP i press på, men kjenner 1 som jobber med Dreiebenker(hete vel CNC oppratør eller någe sånt) osv, så tenkte om han hadde noen fine stålemner til overs som kan dreies til ønsket formål.

Vil f.eks LP mellom 2stk stål plater. skade LP ?? (forutsetning at jeg legger filt også riktig da)

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Antall liker
575
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Platespiller med vakuum er tingen;)

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
Tråden er her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61891.0.html

Jeg har faktisk modtaget min VinylFlat og Groovy Pouch, men den første test viste desværre at GP'en var fejlbehæftet - de sender en ny uden beregning, den er undervejs. Når jeg har modtaget og afprøvet den vil jeg melde tilbage i ovenstående tråd.

Ifølge VinylFlat selv kan man sagtens lægge en plade i pres, men det vil tage et par måneder inden det har virkning. Der skal varme til for at det virker.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
En mulighet kan være å legge skjeve plater til side til man har en liten bunke som kan legges i samlet press et års tid. Jeg lurer på å forsøke noe slikt.

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
59
Det finnes produkter som sørger for utretting av vinyl plater uten fare for skader på selve LP'en.
Noen av disse er ganske dyre og koster i klassen kr. 20.000,- ca pris.
Samme produktet kan fås til ca kr. 7000,- og gjør innkjøp til en levelig sum. Samme kostnad som en billig platevasker.
Har man mange plater vil dette bli et produkt man kommer til å bruke mange ganger og verdsette høyt.

Man får selvfølgelig et produkt som er dyrere, men da gjelder det også et produkt som retter ut plater over 180 gram og 200 gram vinylplater.
Da koster produktet ca. 20.000,- kroner og er ganske så avansert.

Mvh
Hifi Stasjonen

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hva er de ulike prinsippene for retting av skjeve plater?

Den intuitive metoden for meg er å legge platen i press, varme den nok til at vinylen blir formbar, men uten at den skades, og så la dette virke lenge nok. Dette kan sikkert gjøres dyrt og billig med ca samme kvalitet. Er dette en god metode? Den eneste metoden?

R

rico

Gjest
totte skrev:
Hva er de ulike prinsippene for retting av skjeve plater?

Den intuitive metoden for meg er å legge platen i press, varme den nok til at vinylen blir formbar, men uten at den skades, og så la dette virke lenge nok. Dette kan sikkert gjøres dyrt og billig med ca samme kvalitet. Er dette en god metode? Den eneste metoden?
Her er en hvor de også forklarer hvordan den virker, er ikke så dyr som noen andre jeg har sett.

http://store.acousticsounds.com/d/75325/ORB_Audio-DF-01_Disc_Flatter-Turntable_Accessories

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hva er tidsbruk per plate?

Dersom det går raskt må dette være et utmerket spleiseprodukt som kan gå på rundgang mellom 25 andelshavere 2 ganger i året.

R

rico

Gjest
totte skrev:
Hva er tidsbruk per plate?

Dersom det går raskt må dette være et utmerket spleiseprodukt som kan gå på rundgang mellom 25 andelshavere 2 ganger i året.
Stod der det... ;)

"The entire process takes four hours; two to heat up and two to cool down."

Ja dette er et typisk spleise produkt, en skal ha en haug med skjeve plater for å kjøpe en slik en kun til eget bruk. "De andre" kommer sannsynligvis og skal låne den av deg så da kan man like så godt spleise på en..

Kim_Petersen

Medlem
Ble medlem
22.06.2003
Antall liker
0
Hvis VinylFlat virker som forventet, så er det en betydelig mindre udgift end alle andre kommercielle løsninger. Jeg har betalt godt 1.500 DKR inkl. import-told og moms, for VinylFlat og Groovy Pouch - en VinylFlat alene koster nok lige godt det halve.

I ovn ved 65 grader (celcius) tager det omkring en halv times tid, og så nedkøling som jeg ikke er helt klar over hvor lang er, da jeg ikke har prøvet ovn-metoden. Den kræver dog at ovnen kan holdes temmelig præcist omkring de 65 grader.

Med Groovy Pouch tager det omkring 4,5 timer, da den tilsyneladende kører med en lavere temperatur, men også med et lavere energiforbrug (det er angiveligt et green product), og dermed en mindre risiko.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.720
Torget vurderinger
27
Har noen på forumet egenerfaring med noen av produktene for å rette ut vinylplater?

1) Furutech har en variant. Koster ganske mye og kan ikke brukes på alt av vinyl.
2) Orb Audio har en variant som koster litt, men som ser brukervennlig ut.
3) Vinyl Flat har en enkel variant man kan bruke i stekeovn, eller med medfølgende varmepose. Koster nesten ingenting.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.915
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg har vinyl flat, fungerer helt fantastisk bra med den medfølgende varmeposen. Kjøpte en timer på Clas Ohlson i tillegg. Så når jeg popper inn en skive som trenger retting stiller jeg klokka på 2 timer og lar den ligge i ca 4 timer. Da får den 2 tier varme og 2 timer avkjøling inne posen og er stort sett 100%. En Buddy Guy skive måtte jeg kjøre dobbel dose på da den var skeiv som en marinesoldat, men jeg fikk orden på den.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.720
Torget vurderinger
27
Jeg tenkte også at om jeg skulle ha den så var varmepose best. Er litt skeptisk til ovn. Dessuten vil jeg ikke rote for mye på fruens territorium.

Bestilte du direkte?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.915
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg tenkte også at om jeg skulle ha den så var varmepose best. Er litt skeptisk til ovn. Dessuten vil jeg ikke rote for mye på fruens territorium.

Bestilte du direkte?
Ovn er til bakverk 😁
Jeg bestilte direkte ja, strålende hyggelig fyr og handle av og han var suverent rask på avtriggeren.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Tingen er rett og slett to lefsebakker. Legg platen imellom med litt press, og gjerne med matpapir på hver side. Eventuelt kan du bruke lodd for å øke presset litt. Bakkene er ikke veldig tunge. Resten går av seg selv (håper jeg). Varme kan du få fra sola en solfylt sommerdag, eller du kan prøve forsiktig å legge det hele på toppen av komfyren (med keramisk topp) samtidig som du setter på ovnen. Da får du passe varme. Husk å vende underveis.

NB: Jeg har ikke prøvd dette selv, men er selvfølgelig helt sikker på at det vil virke. Ideen fikk jeg da kona bakte lefser for et par dager siden. De ble i alle fall helt flate uten bulker. :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.720
Torget vurderinger
27
Jeg er primært interessert i å finne ut hva som gir det beste resultatet og jeg er interessert i egenerfaring.

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
732
Torget vurderinger
10
Hva med varmepistol på svak varme ?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.720
Torget vurderinger
27
Kan ikke du sjekke ut HB 52? Sjekk gjerne høy varme også.

FHoven

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.09.2012
Antall liker
35
Sted
Nes i ådal
Torget vurderinger
2
Jeg en gang sjylteplaten med varmtvann og la den under plate stramern funket det også!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.720
Torget vurderinger
27
Kan noen gi meg én god grunn til å eksperimentere med usikre metoder?

Personlig er jeg mer interessert i hvordan å oppnå repeterbare og gode resultater enn å risikere å spare et par kroner og ødelegge platene mine.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Tråden er her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61891.0.html

Jeg har faktisk modtaget min VinylFlat og Groovy Pouch, men den første test viste desværre at GP'en var fejlbehæftet - de sender en ny uden beregning, den er undervejs. Når jeg har modtaget og afprøvet den vil jeg melde tilbage i ovenstående tråd.

Ifølge VinylFlat selv kan man sagtens lægge en plade i pres, men det vil tage et par måneder inden det har virkning. Der skal varme til for at det virker.

Kan noen gi meg én god grunn til å eksperimentere med usikre metoder?

Personlig er jeg mer interessert i hvordan å oppnå repeterbare og gode resultater enn å risikere å spare et par kroner og ødelegge platene mine.
Har vel inntrykk av at dette primært er et problem med "tynne" plater, ikke så mye 180-200 grams..........(?).
En 180 grams plate er f eks 1.5 ggr så tykk som en "gammeldags" 120 gram, som igjen betyr at den er over 3 ggr så stiv. Krever mao 3 ggr så mye kraft å rette ut en slik en.......
Jeg har testet ut utretting UTEN varme:
Finn et bord og sjekk at er plant (bruk vater el l), og en STIV (tykk) og PLAN plate som er minst like stor som LP-plata.
Legg LP-plata mellom bordet og plata. (La den gjerne ligge i et vanlig papir inner-cover).
Fyll ei bøtte med vann (ca 10 ltr = 10 kg) og sett den på toppen av den løse plata.
Etter to - tre døgn er plata temmelig rett. Er du ikke fornøyd, la den ligge lenger.

Pluss: Gratis og aldeles risikofritt.
Minus: Siden det ikke tilføres varme, vil det være en risiko for at plata "glir" LITT tilbake i form. Sjekk og eksperimenter mht nødvendig tid :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.720
Torget vurderinger
27
Er ikke nødvendigvis enig i at dette med skjevhet er et større problem på tynne en tykke LP-er. To av mine spillere retter i stor grad ut LP-ene ved hjelp av klamp og forhøyning av spindelen. Dette hjelper langt på vei, men løser ikke problemet fullt og helt, særlig ikke på tykke plater.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.824
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Som Arve sier, er jeg helt enig i.
Har vell enda ikke hatt en plate som ikke har gjort som jeg sier:)
Her er det jeg som bestemmer.
Men for å rette de fysisk tror jeg det hjelper med 2 tykke glassplater og en runde i ovnen på en 50-60-70 grader.
Det er bare å prøve seg frem litt med noen ubrukelige først.

Steinar.

Topp Bunn