Politikk, religion og samfunn Rettspraksis i Brasil

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.706
Det kan jeg love deg!

Rettssystemet som sådan er nokså komplekst, men det er ikke nødvendigvis problematisk. At det fortsatt henger igjen litt i meste laget fra militærdiktaturet er mer trøblete, når man i tillegg kobler dette med en korrupsjonskultur fullstendig ute på viddene, og en påtroppende president som foretrekker direkte skyting på gata, i stedet for rettssak, da er det en dødelig cocktail på gang.

Brasil er allerede ille i dag, og med en skarp og skruppelløs høyrepopulistisk hårnålssving forut, skal en del grupper av mennesker i sannhet få føle vreden fra de som anser seg feilfrie og eslet til å bestemme hva som er rett og galt her i verden. Med Filipinene som eksempel styrer Brasil mot en brutal rettspraksis, der ordet "rett" forsvinner og "praksis" tar hele plassen.

Disqutabel

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.095
Torget vurderinger
0
Følger deg langt på vei Diskus ( Som for øvrig er en praktfull akvariefisk! ;) ) Men jeg tror samtidig at jeg kan forstå folk på Filipinene og i Brasil som har valgt disse "løsningsorienterte" gutta til ledere.

Når kriminalitet og korupsjon helt ødelegger livet ditt så blir du gjerne "noe desperat". Da ønsker man et "enklere liv" befridd fra de synbart kriminelle. Begrepet "synbart" valgt bevisst, og da tenker jeg på de relativt sett småkriminelle som forpester hverdagen til "vanlige folk" og de som er ( etter norsk mål og standard ) noe fattigere enn "vanlige folk". De store kjeltringene som skimmer millioner av samfunnskaka plager ikke vanlige folk på samme måte, så de betyr ikke så mye som de gjengene som raner deg og eller kona di når dere skal til butikke for å kjøpe mat. Etter et slik ran har du ikke lenger penger til å sette mat på bordet den uken. Og politiet? Mulig du kan få hjelp om du enten kjenner noen eller har penger til å kjøpe deg hjelp. Oops! Det var sant du har jo ikke penger etter at du ble ranet...............................

Heldig og bra? Nei så langt der i fra, men man kan jo forstå at folk får nok, eller....................?

Det må være ganske greit å være politiker med facistoide tendenser i slike land, om du spiller dine kort rett kan du på ganske kort tid slå deg opp som en ny Musse eller "Mann med bart" og for å være politisk balansert ( og for å trekke Larson litt! ;) ) en ny Chaves. Mulighetene er mange.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.639
Tok dere ikke den åpenbare ironien?

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.706
Tok dere ikke den åpenbare ironien?
Jeg så Brasilinnlegget før USA-innlegget, så jeg tok ikke ironien før jeg også oppdaget USA-tråden.
På den annen side er innlegget mitt alvorlig nok, for jeg har faktisk klare oppfatninger av rettspraksis i så vel Brasil som mange andre steder...

S

Slubbert

Gjest
Innlegget var åpenbart ment som et skråblikk på det faktum at det dukket opp nok en USA-tråd. At Brasil har stemt frem en høyrepopulist har jeg fått med meg, men jeg vet ikke en gang navnet hans, mens jeg blir bombardert av amerikanske politikere i alle norske fora og nyhetskanaler. Og jeg finner det forunderlig, ja endog litt foruroligende, at folk er så besatte av USA at de øyensynlig vet mer om amerikansk politikk enn vår egen norske.

De fleste kan nevne én til to høyesterettsdommere i USA, men hvor mange vet om navn og politisk historikk (om noen) til dommerne i vår egen, norske høyesterett? Og de fleste vet navnet på pressesekretæren til den amerikanske presidenten, men hvor mange vet navnet på statssekretæren til vår egen statsminister? Vet DU hva statssekretæren til Erna Solberg heter uten å slå det opp? Hvis du vet at Trumps pressesekretær heter Sarah Huckabee Sanders, men ikke at Solbergs statssekretær heter Rune Alstadsæter, hva sier det om ditt politiske fokus? Eller for den del nyhetsbiidet vårt?

Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Hvis han her plutselig blir statsminister i Norge så øker nok oppmerksomheten noe.
1995506.jpg

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.706
Innlegget var åpenbart ment som et skråblikk på det faktum at det dukket opp nok en USA-tråd. At Brasil har stemt frem en høyrepopulist har jeg fått med meg, men jeg vet ikke en gang navnet hans, mens jeg blir bombardert av amerikanske politikere i alle norske fora og nyhetskanaler. Og jeg finner det forunderlig, ja endog litt foruroligende, at folk er så besatte av USA at de øyensynlig vet mer om amerikansk politikk enn vår egen norske.

De fleste kan nevne én til to høyesterettsdommere i USA, men hvor mange vet om navn og politisk historikk (om noen) til dommerne i vår egen, norske høyesterett? Og de fleste vet navnet på pressesekretæren til den amerikanske presidenten, men hvor mange vet navnet på statssekretæren til vår egen statsminister? Vet DU hva statssekretæren til Erna Solberg heter uten å slå det opp? Hvis du vet at Trumps pressesekretær heter Sarah Huckabee Sanders, men ikke at Solbergs statssekretær heter Rune Alstadsæter, hva sier det om ditt politiske fokus? Eller for den del nyhetsbiidet vårt?
På mange måter bra at vi ikke kjenner navn og historikk på norske høyesterettsdommere. Det peker på det enkle faktum at de IKKE er der for å virke som et politisk redskap (bare det å skrive den setningen får meg jo til å grøsse over hvor absurd det er...), men for å tolke loven nøytralt og i henhold til intensjon.

Ellers, hva angår Brasil, se gjerne tråden "Høyrepopulistenes inntogsmarsj".

Disqutabel

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.628
Torget vurderinger
1
For å spore av litt, så lurer jeg på om noen har en teori eller to om hvorfor Brasil som land har kommet dit de har nå i de siste årene. Jeg mener etter militærdiktaturet og etter hvert kontroll over inflasjon, så kom Lula inn som president og fikk virkelig fart på landet. Dilma tok over stafettpinnen og nedturen startet mer elle mindre med det samme? Hun ble etter å ha bli gjenvalgt, avsatt på veldig tynt grunnlag etter hva jeg har forstått. Temer var visepresident og tok over, men hadde vel ikke mer rent mel i posen enn Dilma, snarere tvert imot? At Bolsonaro fikk flest stemmer i siste valg kommer kanskje ikke som noe overraskelse, og er muligens noe landet trenger slik det er nå, men tror ikke de er tjent med han i flere perioder.

Er det "bilvask" korrupsjonssaken som har ført store deler av ledende politikkere i uføre, og dermed ført landet ut i ukontrollert dødsspiral?
Vokste landet for fort med Lula og var de ikke klare til å ta imot millioner med litt mere penger som satte større krav til "systemet"?
Er det landets ekstreme beskyttelse mot importerte varer, også omtalt som "Brazil tax", som gjør landet mindre attraktivt for internasjonale selskaper?
Er det landets utpregede byråkrati for å starte egne forretninger og for utenlandske selskaper å etablere seg?
Eller...??

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.351

Greit å være ironisk.
Jeg prøvde å lete frem en eksisterende tråd jeg kunne plassere spørsmålet mitt i, men fant ingen.

Foresten, jeg har merket meg at du aldri har vært spesielt happy med mine innlegg, uansett hva tema er.

S

Slubbert

Gjest
Bet meg ikke merke i hvem som startet tråden, men da har vi vel forskjellig syn på mange ting da.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.821
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tja. Med god innsikt i en herværende oljeprodusent med mange brasilianere i systemet, så er det relativt påfallende at få av de vil hjem etter avtjent turnus i Norge, dette til tross for potensielt svært godt lønnede jobber ved avdelingen i Brasil, herlig klima ved hovedkontoret i Rio og svært attraktive damer. Pussig det der gitt.

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Antall liker
97
Studerte med en fra Brasil som tok doktorgrad på NTNU.. han har heller ikke flyttet hjem igjen. Snart 10+ år her i Norge.

Rart det der.. :)

Topp Bunn