S
Slubbert
Gjest
Noen sterke meninger?
Jeg så Brasilinnlegget før USA-innlegget, så jeg tok ikke ironien før jeg også oppdaget USA-tråden.Tok dere ikke den åpenbare ironien?
På mange måter bra at vi ikke kjenner navn og historikk på norske høyesterettsdommere. Det peker på det enkle faktum at de IKKE er der for å virke som et politisk redskap (bare det å skrive den setningen får meg jo til å grøsse over hvor absurd det er...), men for å tolke loven nøytralt og i henhold til intensjon.Innlegget var åpenbart ment som et skråblikk på det faktum at det dukket opp nok en USA-tråd. At Brasil har stemt frem en høyrepopulist har jeg fått med meg, men jeg vet ikke en gang navnet hans, mens jeg blir bombardert av amerikanske politikere i alle norske fora og nyhetskanaler. Og jeg finner det forunderlig, ja endog litt foruroligende, at folk er så besatte av USA at de øyensynlig vet mer om amerikansk politikk enn vår egen norske.
De fleste kan nevne én til to høyesterettsdommere i USA, men hvor mange vet om navn og politisk historikk (om noen) til dommerne i vår egen, norske høyesterett? Og de fleste vet navnet på pressesekretæren til den amerikanske presidenten, men hvor mange vet navnet på statssekretæren til vår egen statsminister? Vet DU hva statssekretæren til Erna Solberg heter uten å slå det opp? Hvis du vet at Trumps pressesekretær heter Sarah Huckabee Sanders, men ikke at Solbergs statssekretær heter Rune Alstadsæter, hva sier det om ditt politiske fokus? Eller for den del nyhetsbiidet vårt?
Greit å være ironisk.Innlegget var åpenbart ment som et skråblikk på det faktum at det dukket opp nok en USA-tråd. At Brasil har stemt frem en høyrepopulist har jeg fått med meg, men jeg vet ikke en gang navnet hans, mens jeg blir bombardert av amerikanske politikere i alle norske fora og nyhetskanaler. Og jeg finner det forunderlig, ja endog litt foruroligende, at folk er så besatte av USA at de øyensynlig vet mer om amerikansk politikk enn vår egen norske.
De fleste kan nevne én til to høyesterettsdommere i USA, men hvor mange vet om navn og politisk historikk (om noen) til dommerne i vår egen, norske høyesterett? Og de fleste vet navnet på pressesekretæren til den amerikanske presidenten, men hvor mange vet navnet på statssekretæren til vår egen statsminister? Vet DU hva statssekretæren til Erna Solberg heter uten å slå det opp? Hvis du vet at Trumps pressesekretær heter Sarah Huckabee Sanders, men ikke at Solbergs statssekretær heter Rune Alstadsæter, hva sier det om ditt politiske fokus? Eller for den del nyhetsbiidet vårt?