For et halvår siden lanserte REVOX tredje generasjon av sin legendariske spolebåndopptaker B77. Og for en drøy uke siden kom en Limited Edition, signert av selveste Alice Cooper.
Før vi bykser av gårde til en utdypende beretning om bakgrunnen, er det på høy tid med en liten innrømmelse. REVOX B77 Mk III ble introdusert for et halvår siden, og den nyheten ble fullstendig forsømt da den var fersk. Så når det nå kommer en Limited Edition er det en kjærkommen anledning til å få en halvgammel nyhet til å fremstå som rykende fersk igjen. Og når sant skal sies, er det basisutgaven som kom i oktober 2024 som er det mest interessante produktet, i hvert fall i mine øyne. Den får det til å rykke litt heftig i Mastercard-musklene før det roer seg igjen.
Men må du så må du, og er du tungt på Alice Cooper-kjøret er det neppe noen vei forbi en Alice Cooper Limited Edition. Men da må du også være kjapp, for det er bare 25 personer som får muligheten.
REVOX
Ok, da kan vi ta et lite tilbakeblikk for å se på hvor disse båndopptakerne kommer fra. REVOX har publisert spolebåndopptakere siden begynnelsen av 50-tallet, og ble startet av Willi Studer i 1951 som et underselskap av det Zurich-baserte Studer som ble startet tre år tidligere. Studer sine båndmaskiner har kanskje vært primært rettet mot det profesjonelle markedet, mens REVOX har siktet mot HiFi- og semiprofesjonelle brukere.
Etter hvert opprettet Revox fabrikk også i Tyskland, nær grensen til Sveits.
Første modell fra REVOX i 1951var T26, tett fulgt av A27 – den første profesjonelle spolebåndopptakeren fra REVOX. Den ble etter fulgt av A36, og etter hvert B36 og den første stereomodellen D36 som kom i 1960. G36 var siste rørbaserte båndmaskin, og ble avsluttet i 1967
B77
Den første versjonen av B77 ble produsert fra 1977-1980, og var en videreføring av A77 som ble introdusert i 1967, og avsluttet livsløpet i Mk IV-inkarnasjon i 1977.
I 1980 kom B77 Mk II, en modell som ble produsert fremt til 1998. Etter det har det vært stopp et kvart århundre. Men vi har alle merket at spolebånd har fått en renessanse det siste tiåret, ikke minst trigget av at det har vært et voksende marked for kopier av mastertape på bånd, i mange tilfeller 1-1 direkte kopi av den originale mastertapen....
Les hele nyhetsartikkelen i Audiophile.no