Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    En måte å gjøre det på er å måle hver kanal for seg (hver front og hver sub), ca en oktav over og under delefrekvensen, f.eks. 40-200 Hz. Gå så til «all spl» og velg tannhjulet oppe til høyre, og «alignment tool».

    I nedtrekksmenyen velger du sub oppe og høyttaler nede (samme kanal, høyre eller venstre liksom). Sett markøren på delefrekvensen i hovedvinduet og trykk på «align phase at cursor» eller hva det står. Da får du et forslag til forsinkelse av hoved-ht som gir god fasegang.

    Gjør det samme for begge kanaler og velg et kompromiss, likt på begge sider med mindre subbene er plassert veldig assymetrisk i forhold til hoved-ht. I så fall kan det lønne seg å synkronisere subbene før du gjør noe annet.

    Gjør et sveip til slutt med alle kanaler aktivert så du ser om det har dukket opp noen fæle kanselleringer.

    Er sikker på at @erk har innspill til dette, jeg lærte metoden av ham og han har sikkert utviklet den siden den gang.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    1.462
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Mulig, den ga svar at jeg skulle ha delay på venstre høyttaler på 7ms og 6.6 på høyre høyttaler.
    Med metoden beskrevet over så skal du få differansen mellom venstre høyttaleren (ref verdi) og de andre høyttalerne.
    Har du oppgitt høyre høyttaler og sub i forhold til målemikrofonen?

    7ms i luft svarer til en avstand på ca 2.4m, mens 6.6ms er 2,26m dvs en diff på ca 14cm.

    En bølgelengde på feks 80hz er 343 m/s / 80 1/s = 4,28m
    Dvs et avvik på 14cm mot en bølgelengde på 4.3m gir et minimalt faseavvik.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.045
    Antall liker
    3.965
    Sted
    Tårnåsen
    En måte å gjøre det på er å måle hver kanal for seg (hver front og hver sub), ca en oktav over og under delefrekvensen, f.eks. 40-200 Hz. Gå så til «all spl» og velg tannhjulet oppe til høyre, og «alignment tool».

    I nedtrekksmenyen velger du sub oppe og høyttaler nede (samme kanal, høyre eller venstre liksom). Sett markøren på delefrekvensen i hovedvinduet og trykk på «align phase at cursor» eller hva det står. Da får du et forslag til forsinkelse av hoved-ht som gir god fasegang.

    Gjør det samme for begge kanaler og velg et kompromiss, likt på begge sider med mindre subbene er plassert veldig assymetrisk i forhold til hoved-ht. I så fall kan det lønne seg å synkronisere subbene før du gjør noe annet.

    Gjør et sveip til slutt med alle kanaler aktivert så du ser om det har dukket opp noen fæle kanselleringer.

    Er sikker på at @erk har innspill til dette, jeg lærte metoden av ham og han har sikkert utviklet den siden den gang.
    Det er viktig å starte i riktig ende. Her antar jeg et stereo-oppsett med stereo subber:
    1) Slå av subbene. Gjør et separat fullfrekvens sweep av L og R, med L som acoustic timing reference. Start med å få impulsresponsen i L og R høyttaler starter NØYAKTIG samtidig (og selvsagt, i samme polaritet, helst positiv) når du måler fra lytteposisjonen. Ikke bry deg om de tallene REW estimerer. Gå heller inn i "Overlays" og zoom inn på impulsresponsen. Hvis du har plassert høyttalerne i nøyaktig samme avstand fra lytteposisjonen, og har plasser mikrofonen HELT nøyaktig skal det være bare en bekreftelse på at det er null forskjell i start av impulsrespons, og ingen justering av delay er nødvendig mellom L og R. Hvis det ER en forskjell, og det av praktisk årsaker ikke er mulig å plassere høyttalerne 100,00% symmetrisk til venstre og høyre for lytteposisjonen må du forsinke den nærmeste høyttaleren slik at impulsresponsen starter nøyaktig samtidig. Etter dette er diskantene dine 100% tidsalignet, og med noenlunde gode høyttalere kan vi anta at også bassene er 100% tidsalignet.
    (1b: Sistnevvne kan du forsåvidt også sjekke ved å slå av deling til subber og kjøre et sweep fra 20-100Hz og sjekke på samme måte som over).
    PS: Etter at du har satt delays er det smart å kontrollmåle og sjekke at impulsresponsen overlapper som forventet - fort gjort å tenke i feil retning her :)

    2) I bassen ved delefrekvensen mellom subber og høyttalere er det litt mer komplisert pga frekvensavvik (og derfor faseavvik) som skyldes forskjellig interaksjon med rommet. For subber med DSP er det også alltid en forsinkelse. Så en grei framgangsmåte er først å måle avstand (med laser/målebånd) fra front av hver sub til lytteposisjonen. Det er et startpunkt hvor du bruker avstanden til å beregne en relativ delay (så hvis høyttalerne er nærmere enn subbene setter du samme delay i BEGGE høyttalerne, hvis subbene er nærmere enn høyttalerne setter du delay i BEGGE subbene. Det er litt enklere hvis DSP-en din regner for deg basert på avstandsmålinger men..)
    Siden L og R høyttaler er alignet allerede kan du bruke både L og R som acoustic timing reference for å tidsaligne subbene. Så du gjør et sweep av hver sub fra 20-200Hz hvor tilsvarende side høyttaler er mutet, og timing reference på motsatt side høyttaler, med delefrekvens aktiv, m. Så for eksempel når du måler venstre sub er venstre høyttaler mutet og du bruker høyre høyttaler som timing reference.
    Gå inn i "Overlays" og sjekk at impulsen på venstre og høyre sub starter samtidig. Med et symmetrisk oppsett og lik avstand til hver sub skal de starte nøyaktig samtidig. Hvis du har avstandsforskjeller forsinker du den subben som starter først slik at starten på impulsen overlayer 100%. Du bør egentlig også sjekke at polariteten på subbene er den samme som på bassene i høyttalerne (se punkt 1b), dvs hovedimpulsen er ideelt sett OPP på begge.

    3) Nå har du to høyttalere som er time alignet og to subber som er time alignet. Nå kan du bruke alignment tool omtrent slik @Harry Stoteles beskriver. Hvis du fulgte punkt 1 og 2 over bør det i de aller fleste tilfeller nå være behov for å forsinke H og L høyttaler pga DSP i subbene (NB! like mye på hver, ellers ødelegger du alt av stereoperspektiv) slik at faseovergangen v/delefrekvensen ikke medfører kanselleringer. I stedet for å stole blindt på "align phase at cursor" kan det være lurt å dra delay-slideren på høyttalerne mellom 0-5ms og se selv at beregnet sum frekvensrespons er høyest i en oktav rundt delefrekvensen. Legg til den delay-verdien du får på begge høyttalerne. (NB! Det KAN være at subbene starter før høyttalerne og i så fall kan du forsøke delay på subbene istedet for høyttalerne). Ta utgangspunkt i enten L Sub og L høyttaler eller R Sub og R høyttaler. Og bare sjekk at delingen ser OK ut også på det andre paret. Alternativt, siden bass summerer godt i rommet et stykke under schrøeder kan du ta utgangspunkt i summene L+R (eget valg i REW å summere, du trenger ikke måle på nytt).

    Denne kokeboken bør fungere i de fleste tilfeller for stereo 2+2, men det skjer stadig vekk rariterer hos forskjellige folk som gjør at jeg må improvisere litt... og det finnes selvsagt andre oppskrifter, som for eksempel prioriterer best mulig summering av bassene spesielt i asymmetriske rom, framfor tidskoherens bare så det er sagt.

    PS: Jeg har hørt innvendinger om at acoustic timing reference ikke er nøyaktig nok. På min Mac er det i hvert fall SVÆRT nøyaktig mens på PC/Windows må man ha kontroll på alskens drivere som sikkert kan skape trøbbel. Men pass på at du er nøyaktig når du plasserer mikrofonen i MLP og ikke rører den mellom målinger. Jeg har sjekket den simulerte komplekse summen (amplitude+fase) av målinger som er tatt med acoustic timing ref mot faktiske målinger mange ganger og samsvaret er så godt som identisk.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan i huleste er parametrene for å se en slik framstilling av Impulse i Rew?
    403418178_375318061631139_7305418348671919546_n.png





    Her er hva Rew starter på....



    Skjermbilde 2023-12-18 kl. 21.56.18.png
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Endre til dbfs visning, se lille nedtrekksfeltet øverst til venstre på siste bilde :)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Hei
    Jeg måler gjennom en mixepult, og får resultatene på skalaen for frekvens, x aksen helt feil. Der som subbene vitterlig begynner å gi output på test signalet ca 45hz vises som 130Hz i test plottet og det slutter på 4-5000 Hz men skal gå til 15000Hz. Hva som vises på plottet blir helt i det blå liksom..
    Std. måling. Noen som har vært borti noe lignende?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.494
    Torget vurderinger
    2
    Feil setting av samplinfrekvens? Sender jeg et 48k sample inn i opptaker satt til 96k og motsatt blir frekvensene feil
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Skjønte ikke helt åssen du har kobla, men hvis en glemmer å velge umik og bruker laptopens innebygde, kan det bli som du beskriver.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja PC, REW og måle mic er som før brukt med suksess, bare mixepult som er ny, så er nok sikkert 96 el.lign. sampling på den og ikke 48 som jeg har satt i Rew
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har et lite problem når jeg starter rew. I starten velger jeg umik 2 og kalibreringsfilen. Når jeg går inn på SPL meter vises ofte over 100db, enda det er stille i rommet. Må restarte pc noen ganger før det funker som det skal. Noen tips?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.251
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har et lite problem når jeg starter rew. I starten velger jeg umik 2 og kalibreringsfilen. Når jeg går inn på SPL meter vises ofte over 100db, enda det er stille i rommet. Må restarte pc noen ganger før det funker som det skal. Noen tips?
    Opplever det samme i ny og ne. Prøver også bare å slå av og på.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    16.989
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Fant den, og den var på. Har ikke testet enda om det hjalp . En annen mulig årsak er at jeg avspiller sveip gjennom Eversolo via usb. Lurer på om det kan være noe der. Kan ikke huske disse problemene når jeg brukte Bluetooth.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Trykk windowstasten
    Skriv lyd
    Velg "Lydinnstillinger"
    Velg "Flere lydinnstillinger"
    Velg "Innspilling"
    Velg målemicen, evt lydkortet om den går via lydkort.
    Velg "Egenskaper"
    Velg "Avansert"
    Sørg for at "Aktiver lydforbedringer" er slått av.

    1713696190159.png


    Dette er en funksjon som justerer volumet dynamisk avhengig av hva som kommer inn. Den kan forstyrre både lydmåling og måling med DATS.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn