Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Er sveipet satt riktig.? Sjekk med pinkl noise fra Generator og mål med RTA knappen oppe i kanten
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    OlePåG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.06.2020
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Sted
    Gjerdrum
    Virker som at det er satt opp riktig, men får inntrykk av at målingen avsluttes før sveipet er ferdig.
     

    OlePåG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.06.2020
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Sted
    Gjerdrum
    Kjørte fire sveip. Da funket det. Ved kun ett avsluttes målingen før sveipet er ferdig.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du dsp eller noe som gir en del latency må du slå på acoustic timing slik at rew forstår den forsinkelsen. Det hjalp hos meg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Når du har funnet ut av dette så er det bare begynne å jobbe med det store avviket på responsen, 30 db er mye
     

    OlePåG

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.06.2020
    Innlegg
    57
    Antall liker
    8
    Sted
    Gjerdrum
    Ja, her er det MYE å jobbe med. Greit å vite type akustiske tiltak som må til og ikke minst hvor.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Noe som er nyttig er å spille av en problemfrekvens i REW generator og gå rundt i rommet å lytte (mål gjerne med mic også). Da kan du høre deg frem til om det er en stående bølge mellom front/bak eller sidevegge eller tak gulv. Husk å vandre i lyttehøyde!!!

    Er du heldig finner du en bra posisjon. Kan gjentas med ulike høyttaler posisjoner for å kartlegge rommet

    skal man bli avansert kan man kjøre sveipmåling med en Wav fil fra REW og strømme den den filen Fra app Roon feks,og starte REW sveip med og PC mutet. Da må man kjøre en fil med timing reference. .. REW måler og tror det en eget sweip menes det er streamingen. Det gir mest tidskorrekt impulsrespons hos meg

    Sveip filen lages I Generator om jeg husker riktig
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Må man være knappefreak for å spørre her inne? For jeg er det ikke.
    Har ikke Roon, DSP eller andre fancy greier, helt ubrukelig med matematikk også, men her jeg likevel.

    Avlangt rom, ca 5,5m x 3,60m med anlegg og HT på kortvegg. Vicoustic hjelper meg en del, men jeg har et par kuler og daler jeg funderer på.
    Subbene er satt opp etter anbefaling fra REL (det er jo REL jeg har ;)) og jeg har flyttet mye rundt på de og anbefalingene er det beste jeg har kommet frem til. Hva er det? Jo, rett BAK høyttalerene i hjørnene.
    Jeg har også brukt mye tid på å flytte rundt på HT og liker sånn omtrent der de står.

    Hvorfor mase her? Jo, jeg har merket at det durer grums i blant på de laveste frekvensene. Siden jeg ikke er så stødig med REW så tenkte jeg å spørre hver hvor det finnes folk som kan mye om dette.

    Etter å ha brukt noen timer i dag på å måle en HT om gangen, og en sub om gangen (har to stk). Ble noen turer opp av lytteposisjon for å si det sånn, men det har jeg bare godt av.

    En kul på 34,73Hz (sier REW), og en litt mindre på 108,3Hz.
    Dype daler på 73,8Hz og 180->200Hz.

    Siden mine kunnskaper er begrenset så bruker jeg det jeg tror jeg forstår og det er waterfall.
    Hvilke smoothing burde jeg bruke?

    En noe ujevn frekvensgang kan man vel si, men det låter jo ikke helt galt heller. Dette er med 1/24 smooting.

    1599999808247.png


    Jeg kommer til å angre på dette ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Rommet ditt har ganske like dimensjoner dsom jeg har (6*3.8), så jeg kan fortelle at toppem ved 34Hz skydes stående bølge mellom kortveggene.

    Jeg fikk dramatisk bedre lyd og jevnere bass ved å gå fra å ha høyttaler på kortveggen til å ha dem på langveggen.. dramatisk bedre da boomen ved 34 hz forsvant men også mellomtone og stemmer ble bedre. Her vist helt uten glatting
    Capture.JPG



    Under 300 kan du kutte glatting helt ut, ellers er det 1/6 glatting som visstnok gjenspeiler det vi hører. Y ake 45-105dB


    Under viser jeg 1/6 glatting, Den grønne kurven er med høyttaler på den problematiske kortveggen, men med
    DSP/romkorreksjon så den gjør mye bra med bassen . Men best er høyttaler på kortveggen( både med og uten DSP)
    Capture.JPG


    Kortvegg uten DSP
    Kortvegg med DSP
    Langvegg uten DSP
    Konklusjon : høyttaler på langvegg desidert best, må jeg ha høyttaler på kortvegg hjelper DSP mye.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en formening om stående bølger ja :(

    Å gjøre om rommet skjer ikke ila dette tiåret, eller ber du meg kjøpe større hus? Jeg kan kanskje grave ut den ene siden av rommet, kanskje 5-6 meter så langveggene blir kortveggene :) noen "hunderlapper" er alt som skal til :/

    Enn så lenge får jeg vel leve med problemet. Tror du det er mulig å kvitte seg med dippene uten DSP eller å bygge ut rommet?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man kan bli kvitt dippene ved å ha flere subber nøysomt plassert og justert for å jevne ut bassen. Det er mulig uten dsp, men fryktelig vanskelig. En Minidsp 2x4HD som kun opererer subbene er en grei semi-løsning for å unngå dsp på hovedhøyttalerne.

    For å gjøre det enklere å se hva som skjer i bassen er det greit om du bruker en standardisert graf, feks 45-105 dB og fra 20-500 hz. Siden du har REW kan du jo simulere beste plassering ved å taste inn romdimensjonene (hvis du har et rektangulert rom) og forsøke deg frem der før du løfter og sliter på subbene?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    I følg.guruen Toole sin bok, vil en plassering 2 subber på 1/4 av bredden/lengde gi jevnest bass.

    den beste hifiinvesteringen du kan gjøre


    Ellers hadde jeg stor nytte av å flytte høyttaler 10 og 10cm fra vegg og ut i rommet, og måle og kartlegge systematisk effekt av både høyttaler og lytteposisjon.
    Men som du ser ingen høyttalerplassering påvirker den dypeste basspeaken på 32 Hz, den bare er der, lytteposisjon må endres..
    Capture.JPG


    Nærfelt lytting kontra avstand,,,
    Capture.JPG


    Dette er mulig med hard romkorrkejon, grøn ukorrigert, blå korrigert
    Capture.JPG












    Høyttalervalg betyr også en del, her to ulike høyttaler i samme posisjon!!!
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk @Balle Clorin , men jeg forsto lite av det der bortsett fra "flytt deg gradvis ut fra side-og bakvegg" :)
    Det er det jeg stort sett har gjort over mange økter over et par år og jeg kommer til at HT skal stå der de står, mer eller mindre. Subbene kan jeg justere litt på, og nå står de ved siden av HT, nesten på høyde (altså front på HT og sub er nesten like langt frem fra bakvegg).
    Det føles litt blodfattig, men det er kanskje fordi jeg er mer vant til den booomen.

    Får prøve en måling før jeg tar kvelden :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    I følg.guruen Toole sin bok, vil en plassering 2 subber på 1/4 av bredden/lengde gi jevnest bass.

    den beste hifiinvesteringen du kan gjøre


    Ellers hadde jeg stor nytte av å flytte høyttaler 10 og 10cm fra vegg og ut i rommet, og måle og kartlegge systematisk effekt av både høyttaler og lytteposisjon.
    Men som du ser ingen høyttalerplassering påvirker den dypeste basspeaken på 32 Hz, den bare er der, lytteposisjon må endres..
    Vis vedlegget 662017

    Nærfelt lytting kontra avstand,,,
    Vis vedlegget 662021

    Dette er mulig med hard romkorrkejon, grøn ukorrigert, blå korrigert
    Vis vedlegget 662026











    Høyttalervalg betyr også en del, her to ulike høyttaler i samme posisjon!!!
    Vis vedlegget 662016
    Men de to HT har jo de samme problemene i rommet.
    Dalene og toppene er på samme sted, så problemene er der.
    Bare at en av HT har mer i bunnen.
    Så probleme medrommet er der like mye.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det gjorde liten forskjell på målingen, ikke noe å skrive hjem om.
    Lyttepossisjonen er mye bedre 1 meter foran HT enn der jeg sitter (når jeg leker med REW room simulator).

    Estetisk ble det ganske uvant å ha subbene så langt frem. En ulemper er at den ene nå står nesten rett under vinylsnurra og det tviler jeg på er særlig positivt.
    hmm, får prøve å la det stå slikt et par dager for å se om jeg blir vant til det eller om subbene går tilbake der de sto.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    For å være morsom så sa jeg til kjærringa at da får vi bygge ut kjellerstua ut under terrassen, 3-4 meter, så langveggene blir kortveggene og vice verse.
    Hun lo ikke, hun spurte når gjør vi det...Og hun mente det. hmm, kanskje det må planlegges litt ila vinteren?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    For å være morsom så sa jeg til kjærringa at da får vi bygge ut kjellerstua ut under terrassen, 3-4 meter, så langveggene blir kortveggene og vice verse.
    Hun lo ikke, hun spurte når gjør vi det...Og hun mente det. hmm, kanskje det må planlegges litt ila vinteren?
    Silke koner må man ha:)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    har ikke erfaring med sub,,Men lyngdorf anbefaler å ha dem klin inntil veggen, det gir mest bass og minst reflksjoner(dvs de er flyttet opp i frekvens)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Slike generelle råd er temmelig verdiløse etter min erfaring. Ser man på subber som selvstendige enheter så kan Lyngdorf være inne på noe, men de skal jobbe sammen et sett høyttalere og hjelpe til med å bedre deres negative bidrag. Disse refleksjonene nedover kan være akkurat hva totalen trenger.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Anbefalinger av forskjellige simuleringer er jo kun et utgangspunkt for å starte med noe.
    Måle live i rom er det som teller.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    har ikke erfaring med sub,,Men lyngdorf anbefaler å ha dem klin inntil veggen, det gir mest bass og minst reflksjoner(dvs de er flyttet opp i frekvens)
    Det er mer eller mindre slik REL også anbefaler.
    Trykk subben opp i hjørnet 45grader ut (pekende diagonalt ut i rommet) og flytt den sakte ut langs diagonalen. Sjansen er stor for at man er veldig nært side- og bakvegg. Når du har funnet der den skal stå så vendes den sakte mot lytteposisjon.
    I mitt tilfelle er det rett bak HT :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Anbefalinger av forskjellige simuleringer er jo kun et utgangspunkt for å starte med noe.
    Måle live i rom er det som teller.
    Ja, og poenget er å ikke starte på helt blanke ark for da blir jobben veldig vanskelig. Med et godt utgangspunkt så blir jobben gjort unna på noen timer, mens skal man starte helt uten noe kunnskap eller erfaring så er jobben overveldende.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Toole siden ang sub teori. Som sagt SUB har jeg ike peiling, på prøvde en liten sub en gang og syns det låt dritt.., har nok med to høytalere foreløbig

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/rew-målinger.79532/post-3118942
    Det er flere som ikke er helt enige med Toole, bla Geddes. Men selv Geddes tilnærming duger ikke 100% i et musikkanlegg. Prøver ikke å kverulere for å kverulere, men mange av disse tommelfingerreglene er temmelig ubrukelige i virkeligheten. Prøvde i to år å integrere først to, så seks subber uten hjelp av DSP med greit resultat. De beste resultatene fikk jeg med svært upraktiske plasseringer, så jeg ga opp kjøpte en enkel peq for å styre disse subbene. Men kun styring av subber.

    Uten DSP
    eureka2.jpg


    Med DSP
    Slutten.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @ynot poster du fra tabben som heter "SPL" i REW, tar frekvensområde fra f.eks 15-150hz og 45-105dB som andre har nevnt i y-aksen, så er det lettere å lese, ingen smoothing.

    Det kunne også vært interessant å se måling av kun høyttalerne, kun subbene, og alt sammen. Har du testet å spille med kun én og én sub og se hvordan det påvirker responsen?

    Ellers er jo DSP kjekt da, hvis du ikke har noe i anlegget forøvrig, kan jo en Antimode 8033 på subbene være verdt å prøve uten at det koster en arm.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da er dette utgangspunktet mitt som er ganske nært målene av rommet og plasseringen av HT/subber
    1600099678321.png

    1600100253494.png

    Dette er målt med både subber og HT
    1600100350158.png


    Her er bare HT
    1600100504660.png

    Her er bare subbene
    1600100662867.png


    Lagt opp på hverandre så blir det slik:
    Grønt: subber
    lyseblått(?): HT
    Lilla: begge
    1600100819658.png



    HT har jo en grusom dipp litt før 70 Hz
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kanselering fra frontvegg
    Som i veggen bak HT? Tanken har slått meg at jeg trenger diffusjon der.
    Sonus faber Olympica har "skeive" porter som peker skrått inn mot veggen bak de. Kanskje jeg skal/bør bytte om på høyre og venstre HT (de er ikke like).
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @ynot Kan du sette y-aksen til 45-105dB (trykk på "limits" knappen til høyre i grafvinduet for å justere dette)?

    1600101905216.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Som i veggen bak HT? Tanken har slått meg at jeg trenger diffusjon der.
    Ja.

    Diffusjon hjelper ikke, demping vil hjelpe litt, eller så kan du prøve å flytte subben slik at den har god respons i området og kompenserer.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    25-60hz kunne du nok enkelt jevnet ut med EQ/DSP.

    Har du ingen smoothing her? Det ser jo uvanlig jevnt ut fra 80-150hz egentlig, veldig stor/bred peak. Den er jo verre å ta med DSP siden høyttalerne spiller her oppe - men kan trolig jevnes ut sånn i stort ved å øke gain på subbene etter at du har jevnet ut der nede, for da vil den/de ende opp på samme nivå som peaken din der oppe.

    EDIT: Hvilken delefrekvens har du på subbene her egentlig? Er det bare 12db/oktav filter på disse kanskje.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    25-60hz kunne du nok enkelt jevnet ut med EQ/DSP.

    Har du ingen smoothing her? Det ser jo uvanlig jevnt ut fra 80-150hz egentlig, veldig stor/bred peak. Den er jo verre å ta med DSP siden høyttalerne spiller her oppe - men kan trolig jevnes ut sånn i stort ved å øke gain på subbene etter at du har jevnet ut der nede, for da vil den/de ende opp på samme nivå som peaken din der oppe.
    1600102253903.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo nå at du har målt ved veldig høyt nivå, så 45-105dB funker vel ikke nei.

    Den dype peaken ved 70hz ville jeg ikke bekymret meg så veldig for. Men har du forsøkt å plassere subbene assymetrisk i rommet? Ser nå på tegningen din at det ser ut som du har plassert de symmetrisk, og nærme høyttalerne, det er ikke nødvendigvis noe lurt. Prøv å sett en av de et helt annet sted. bak i rommet, ved siden av sofaen, et eller annet.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har mye remedier fra Vicoustic som nok hjelper til mye:
    Alle hjørnene har 3 bassfeller (super bass extreme)
    12 plater absorpsjon i taket foran HT (cinnema round)
    4 plater absorpsjon på hver av sideveggene rett foran HT (cinnema round)
    Blanding av absorpsjon og diffusjon på sideveggene av lyttepossisjon (husker ikke navnet men ser veldig lik ut som bassfellene)
    Diffusjon i taket over lyttepossisjon
    4 plater med absorpsjon bak lytteposisjon (cinnema round)
    Alt fra Vicoustic
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har mye remedier fra Vicoustic som nok hjelper til mye:
    Alle hjørnene har 3 bassfeller (super bass extreme)
    12 plater absorpsjon i taket foran HT (cinnema round)
    4 plater absorpsjon på hver av sideveggene rett foran HT (cinnema round)
    Blanding av absorpsjon og diffusjon på sideveggene av lyttepossisjon (husker ikke navnet men ser veldig lik ut som bassfellene)
    Diffusjon i taket over lyttepossisjon
    4 plater med absorpsjon bak lytteposisjon (cinnema round)
    Alt fra Vicoustic
    Demping av rom er sikkert "riktig" måte å gjøre det på, men av og til lar jeg meg forundre over hvor mye tid og penger det legges ned fordi man nekter å forholde seg til EQ/DSP. :)

    Det er vel forøvrig kun bassfellene dine som gjør noe nevneverdig i det frekvensområdet vi ser på nå. Resten hjelper sikkert bra i resten av registeret, men akkurat i bassen er det gjerne EQ som er mest effektivt / gir mest effekt for minst innsats.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.550
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan virke som om jeg kan velge mellom å sette subbene midt på gulvet midt i rommet eller sitte der selv (når jeg leker med room sim i REW)

    1600102777098.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn