Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    3.466
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nesten helt vanlig stue ser uvanlig bra ut hvis det ikke er gjort fysiske eller elektroniske grep . Grattis
    Takk, det er et greit kompromiss i forhold til forutsetningene og målene med anlegget. Det er ikke helt uten «elektronisk juks», men prinsippene var som følger:
    - jeg ville ha anlegget i en stue og ikke i en «man cave» for å gjøre det mer åpnet for familien.
    -LxBxH ble justert litt etter Louden, med mål på 7,3x5,2x3,0 for å kunne få «musikken i rommet» og ikke nærfelts lytting. Lytteavstand er nå ca 4m.
    -spiletak med akustikkplater bak. To-lags gardiner. Dette tar etterklangstiden godt ned over et bredt frekvensområde.
    -Basstårn ble bygget med tanke på naturlig avrulling som kompenseres av room-gain i området 20-35hz.
    -Linjekilde høyttalere som i minst mulig grad påvirkes av gulv og tak. Aktiv deling mot basstårn på 150hz samt volumkontroll på diskant.
    -DSP først og fremst i bassområdet og noe boost av området 150-500hz for å unngå fallet man naturlig får av linjekildene.

    I dag er de største svakhetene i systemet 1) at veggen bak lytter blir satt i sving av bassresponsen. Ideelt sett burde den vært bedre dempet, og 2) at gulvet er et vanlig etasjeskille som derfor blir litt for livlig i bevegelsen i bassområdet. For vanlig lytting er ikke dette et nevneverdig problem, da thd i dette området normalt faller under hørselsterskelen. Når man drar på litt ekstra så merkes det imidlertid.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Innlegget ditt er såpass komplisert at det har drept all krangling.
    Egentlig bør det statueres som et eksempel på hvordan roe ned litt :)
     
    • Haha
    Reaksjoner: Bx

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.447
    Antall liker
    16.754
    Sted
    Østfold
    500ms.

    Skulle jeg brukt noe annet?
    Det finnes det ikke noe fasitsvar på, men som du sikkert er kjent med er romrespons og høyttalerrespons ikke noe vi skiller med ørene, og det gjør at vi heller ikke tjener på å skille dem korreksjonsmessig.

    Når du endrer på gatingen vil du se hva som endrer seg, og på den måten kan du se hvordan trendene i rommet utvikler seg over tid. Kort gating tar med ganske lite av rommet, lengre gating inkluderer mer, og på et tidspunkt er gatingen så lang at lite endrer seg, da har man nådd såkalt steady state.

    Det er lett å falle for fristelsen å tenke at man skal måle frekvensresponsen, også få en fasit. Det er når man flytter mikrofon, endrer gating og betrakter utviklingen i tid at man begynner å forstå omfanget av den informasjonspakken man kan legge til grunn. Vi har jo snakket om wavelet tidligere, og jeg finner det å være en nyttig måte å visualisere ting på. Samtidig gir det ikke mulighet for å vise de ulike høydene samtidig, da er kurver som dette, men hvor man eksperimenterer med gatingen, et godt verktøy.

    Et alternativ til å bruke 500ms kan være å eksperimentere med periodisk gating. Da kan man begynne helt nede ved 2-3 cycles og gå opp til over 20 cycles og se når ting begynner å skje, når det opphører osv.

    Dette er ting lange FIR-filtre kan være et effektivt verktøy mot. Her har du en gyllen mulighet til å se både råresponsen og hvordan den påvirkes av korreksjonen. Har du et FIR-filter som klarer å ta med over 10 cycles ved 20Hz kan du gjøre spennende ting med ganske stygge romresonanser.

    Du har også mulighet til å gjøre målinger i REW i høyden, etter korreksjon, og se om det gjenstår trender som er mindre heldige. Men i stedet for å gjøre multipunkt målinger og dermed miste tidskorreksjonen i bassen kan du modifisere targetkurven, slik at der det korrigeres for lite tvinger du targetkurven slik at det korrigeres mer, og der det korrigeres for mye kan du sette target nærmere utgangspunktet før korreksjon slik at systemet korrigerer mindre.

    Bare husk å ha et øye på hvor mange dB du hever. Selv om du har mye tilgjengelig headroom er det fort gjort å spise opp fryktelig mye når man drar seg opp i 10dB og mer korreksjon.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.447
    Antall liker
    16.754
    Sted
    Østfold
    Noen ganger står troen i veien for bedre lyd….

    Min erfaring er at alle utfordringer med frekvensbalanse kan løses med dsp. Og litt i tidsdomenet … som også skaper økt klarhet og bedre perspektiv.

    Jeg er ikke imot alt det andre. Jeg er for akustikk, plassering, headroom og elektronikk med lav forvrengning. Det jeg er imot er når alt dette settes opp mot dsp.
    Jeg har ikke for vane å kommentere veldig mange innlegg jeg er enig i, men jeg er enig i alt du skriver her, grunnleggende og hjertens enig. Har lest gjennom flere ganger og kan vel ikke en gang finne en liten nyanse å være uenig i her.

    Så da er det vel på tide å ønske godt nyttår, for det kommer sikkert ikke til å skje noe mer i denne tråden før langt utpå forsommeren...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.494
    Antall liker
    17.107
    Sted
    Langesund
    Det finnes det ikke noe fasitsvar på, men som du sikkert er kjent med er romrespons og høyttalerrespons ikke noe vi skiller med ørene, og det gjør at vi heller ikke tjener på å skille dem korreksjonsmessig.

    Når du endrer på gatingen vil du se hva som endrer seg, og på den måten kan du se hvordan trendene i rommet utvikler seg over tid. Kort gating tar med ganske lite av rommet, lengre gating inkluderer mer, og på et tidspunkt er gatingen så lang at lite endrer seg, da har man nådd såkalt steady state.

    Det er lett å falle for fristelsen å tenke at man skal måle frekvensresponsen, også få en fasit. Det er når man flytter mikrofon, endrer gating og betrakter utviklingen i tid at man begynner å forstå omfanget av den informasjonspakken man kan legge til grunn. Vi har jo snakket om wavelet tidligere, og jeg finner det å være en nyttig måte å visualisere ting på. Samtidig gir det ikke mulighet for å vise de ulike høydene samtidig, da er kurver som dette, men hvor man eksperimenterer med gatingen, et godt verktøy.

    Et alternativ til å bruke 500ms kan være å eksperimentere med periodisk gating. Da kan man begynne helt nede ved 2-3 cycles og gå opp til over 20 cycles og se når ting begynner å skje, når det opphører osv.

    Dette er ting lange FIR-filtre kan være et effektivt verktøy mot. Her har du en gyllen mulighet til å se både råresponsen og hvordan den påvirkes av korreksjonen. Har du et FIR-filter som klarer å ta med over 10 cycles ved 20Hz kan du gjøre spennende ting med ganske stygge romresonanser.

    Du har også mulighet til å gjøre målinger i REW i høyden, etter korreksjon, og se om det gjenstår trender som er mindre heldige. Men i stedet for å gjøre multipunkt målinger og dermed miste tidskorreksjonen i bassen kan du modifisere targetkurven, slik at der det korrigeres for lite tvinger du targetkurven slik at det korrigeres mer, og der det korrigeres for mye kan du sette target nærmere utgangspunktet før korreksjon slik at systemet korrigerer mindre.

    Bare husk å ha et øye på hvor mange dB du hever. Selv om du har mye tilgjengelig headroom er det fort gjort å spise opp fryktelig mye når man drar seg opp i 10dB og mer korreksjon.
    :) Hyggelig innlegg

    Her er i hvert fall ørehøydemålingen med 500ms, 250ms, 100ms, og 50ms gating
    Blir på en måte bare glattere og med ennå kortere gating forsvinner mer av bassmålingen. Det handler vel om at det trengs minst en syklus for at det i det hele tatt skal være noe info.

    Her separert for å se bedre.
    forskjellig gating.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    3.466
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg la inn målingene fra hvert enkelt målepunkt og lot den franske tallknuseren gjøre sitt. :)
    Ja skjønte det, men tenkte mer på om det var randomisert posisjon eller mønster og antall målinger.
    Litt overraskende at du får større variasjoner i multipunktmålingen enn i ettpunkts målingen. Jeg blir da nesten fristet til å si at systemet korrigerer for mye i henhold til ett punkt hvis gjenomsnittet av området er mer ujevnt. Men bare «nesten» siden jeg ikke kjenner Trinnov funksjonaliteten og justeringsmetoden.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.094
    Antall liker
    43.378
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja skjønte det, men tenkte mer på om det var randomisert posisjon eller mønster og antall målinger.
    Litt overraskende at du får større variasjoner i multipunktmålingen enn i ettpunkts målingen. Jeg blir da nesten fristet til å si at systemet korrigerer for mye i henhold til ett punkt hvis gjenomsnittet av området er mer ujevnt. Men bare «nesten» siden jeg ikke kjenner Trinnov funksjonaliteten og justeringsmetoden.
    Åhh? Så du ser for deg at om man korrigere med snittet respons at responsen i det ene punktet i midten blir jevner? Virker ikke logisk på meg. Du introduserer jo avvik som ikke er i det ene punktet
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    3.466
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Åhh? Så du ser for deg at om man korrigere med snittet respons at responsen i det ene punktet i midten blir jevner? Virker ikke logisk på meg. Du introduserer jo avvik som ikke er i det ene punktet
    Nei, ikke det. Utgangspunktet er at uansett hvordan du sitter så er ikke begge ørene samme sted. Når jeg måler i ett punkt, så blir det i praksis ca midt mellom ørene. Da vet man jo i praksis at ingen av ørene vil være der mikrofonen er. De vil være feks 5-15 cm i en eller annen retning på hver sin side av mikrofonen.alt etter hvor nøyaktig du plasserer hode samme plass. Med et slikt utgangspunkt kan en måling som tar utgangspunkt i senter og tar med noen punkter like rundt det (primært i samme høyde) totalt sett gi en riktigere beskrivelse av lyden enn bare det ene punktet hvor man vet med sikkerhet at ingen av ørene er.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.094
    Antall liker
    43.378
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @Kalle Klovn la meg vise deg. Er helt i startfasen med boksen så tok bare 3 målinger. Her har du før og etter i hvert av punktene:

    1640597452784.png


    1640597487835.png


    1640597521392.png
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Nei, ikke det. Utgangspunktet er at uansett hvordan du sitter så er ikke begge ørene samme sted. Når jeg måler i ett punkt, så blir det i praksis ca midt mellom ørene. Da vet man jo i praksis at ingen av ørene vil være der mikrofonen er. De vil være feks 5-15 cm i en eller annen retning på hver sin side av mikrofonen.alt etter hvor nøyaktig du plasserer hode samme plass. Med et slikt utgangspunkt kan en måling som tar utgangspunkt i senter og tar med noen punkter like rundt det (primært i samme høyde) totalt sett gi en riktigere beskrivelse av lyden enn bare det ene punktet hvor man vet med sikkerhet at ingen av ørene er.
    Hvorfor ønsker du å ha mikrofonen akkurat der øret er?
    Hvorfor ønsker du å korrigere et gjennomsnitt av området man sitter?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    3.466
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor ønsker du å ha mikrofonen akkurat der øret er?
    Hvorfor ønsker du å korrigere et gjennomsnitt av området man sitter?
    Det er jo akkurat det jeg ønsker - å korrigete snittet av der jeg sitter og ikke akkurat et punkt som teoretisk sett er midt mellom ørene. Derfor stoler jeg mer på gjennomsnittet enn på ettpunktsmålingen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.494
    Antall liker
    17.107
    Sted
    Langesund
    Har selvfølgelig prøv dette. Målt høyre høyttaler akkurat der øyre øre er under lytting, og det samme med venstre side. Ga vel ingen gevinst i forhold til å måle på midten. Flerpunktsmåling fjerner snerten, men det merkes jo ikke når en aldri har hatt den
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.094
    Antall liker
    43.378
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har selvfølgelig prøv dette. Målt høyre høyttaler akkurat der øyre øre er under lytting, og det samme med venstre side. Ga vel ingen gevinst i forhold til og måle på midten.
    Tja, mine spede forsøk ga noen interessante resultater, men må slow listen før jeg konkluderer.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    3.466
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Men da skjønner du kanskje hvorfor det ene punktet blir tilsynelatende mindre korrekt?
    Her tror jeg bare at vi snakker forbi hverandre.

    Det jeg reagerte på var at din ettpunktsmåling (nederst) i innlegg 3566 var jevnere enn snittet av flere målinger (øverst). Det er normalt ikke tilfelle og vil enten skje ved en tilfeldighet eller ved at man har optimert frekvensgangen for akkurat dette punktet.

    Mitt poeng er at det mest sannsynlig blir riktigere å optimere for området hvor man holder hodet, så la oss si midtpunktet pluss en radius på kanskje 10-15cm. Det er dette jeg gjør og ser da at behovet for å korrigere responsen over ca 500 hz forsvinner - bortsett fra eventuell generell heving eller senkning av kurven.

    Varianten som the Shy refererer til har jeg også tidligere prøvd også med en simulert hodeskalle i mellom. Det gjorde ikke saken enklere for å si det slik.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo akkurat det jeg ønsker - å korrigete snittet av der jeg sitter og ikke akkurat et punkt som teoretisk sett er midt mellom ørene. Derfor stoler jeg mer på gjennomsnittet enn på ettpunktsmålingen.
    Tenker du likt med hensyn til plassering av høyttalerene/spisssing, lytteposisjon og sweetspot?

    Jeg mener at en flerpunktsmåling kan fungere, men at det er mer komplekst å trekke ut riktig informasjon fra målingene. Spesielt fra autofunksjoner. Ikke på grunn av høyttalerene eller rommet sin respons i posisjonen, men mer fordi de lokale utfasingene fra lyttestol og nærliggende flater kompliserer målingene unødig.
    Hvis man derimot gater målingen slik at disse utfasingene ikke vises eller glatter de lokale utfasingene vil forskjellene uansett være marginale.

    100% korrekt korreksjon eller respons vil jeg våge å påstå at man ikke ønsker. Da vil konseptet stereo eller flerkanals lytting være feil vei å gå. IMO:)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    3.466
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tenker du likt med hensyn til plassering av høyttalerene/spisssing, lytteposisjon og sweetspot?

    Jeg mener at en flerpunktsmåling kan fungere, men at det er mer komplekst å trekke ut riktig informasjon fra målingene. Spesielt fra autofunksjoner. Ikke på grunn av høyttalerene eller rommet sin respons i posisjonen, men mer fordi de lokale utfasingene fra lyttestol og nærliggende flater kompliserer målingene unødig.
    Hvis man derimot gater målingen slik at disse utfasingene ikke vises eller glatter de lokale utfasingene vil forskjellene uansett være marginale.

    100% korrekt korreksjon eller respons vil jeg våge å påstå at man ikke ønsker. Da vil konseptet stereo eller flerkanals lytting være feil vei å gå. IMO:)
    Jeg tror overhode ikke at 100% korekt korreksjon er veien å gå. Da beveger man seg inn i en teknisk verden som trolig avviker fra det man opplever som lytter. Mitt moment med multipunktsmåling like rundt sweetspot er at målte frekvensavvik i ett punkt i stor grad jevnes ut hvis man måler flere tettliggende punkter. Hvis man fremdeles har klare avvik i frekvenskurven, så kan man vurdere å korrigere disse. I mitt tilfelle var det imidlertid slik at da jeg tok snittet av fem tette målinger så forsvant behovet for korreksjon ut over det som skjer under Schrøder med unntak av at jeg har en generell heving i området 150-500 hz for å kompensere for fallende respons fra linjekilden.
    Edit: se innlegg 3532
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    3.466
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Du misforstår. Når jeg foretar en ettpunkts korreksjon vil jo kun avvik i det punktet hensynstas. Om jeg legger til feil fra andre posisjoner vil jo disse "rettes" , men vil introdusere en feil for det ene punktet. Snittet blir bedre, men hvert enkelt punkt blir verre.
    Det er jo akkurat det jeg forsøkte å påpeke: at dersom man lager en korreksjonskurve for ett punkt så har dette punktet større frekvensvvik enn det som gjelder for området som hodet er i som helhet, og at man derfor bør være forsiktig med å korrigere for mye basert på ett enkelt punkt. Ref igjen mitt innlegg med div frekvensplott. Der ser du at det er lite eller mindre behov for frekvenskorreksjon over ca 200hz hvis man legger til grunn «snitt av 5» målingene.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.094
    Antall liker
    43.378
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo akkurat det jeg forsøkte å påpeke: at dersom man lager en korreksjonskurve for ett punkt så har dette punktet større frekvensvvik enn det som gjelder for området som hodet er i som helhet, og at man derfor bør være forsiktig med å korrigere for mye basert på ett enkelt punkt. Ref igjen mitt innlegg med div frekvensplott. Der ser du at det er lite eller mindre behov for frekvenskorreksjon over ca 200hz hvis man legger til grunn «snitt av 5» målingene.
    Leste du min edit? Nå skjønte jeg hvor du misforsto grafene. Vi er enige om intensjonene med multipunkt.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    4.626
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror overhode ikke at 100% korekt korreksjon er veien å gå. Da beveger man seg inn i en teknisk verden som trolig avviker fra det man opplever som lytter. Mitt moment med multipunktsmåling like rundt sweetspot er at målte frekvensavvik i ett punkt i stor grad jevnes ut hvis man måler flere tettliggende punkter. Hvis man fremdeles har klare avvik i frekvenskurven, så kan man vurdere å korrigere disse. I mitt tilfelle var det imidlertid slik at da jeg tok snittet av fem tette målinger så forsvant behovet for korreksjon ut over det som skjer under Schrøder med unntak av at jeg har en generell heving i området 150-500 hz for å kompensere for fallende respons fra linjekilden.
    Edit: se innlegg 3532
    Skjønner. Tittet på 3532. :)

    Jeg tenker at når man har så små forskjeller som du har i sammenligningen mellom 5 målinger og en glattet vil etter min erfaring ikke målinger gi et korrekt bilde uansett. Glatting og et gjennomsnitt vil være upresis og man bør uansett tune siste rest med ørene. Du vil ikke kunne vite om etpunktsmålingen eller de fem gir det mest representative bildet. Hvis man skal tidskorrigere kan man kun korrigere etter et punktsmålingen. Jeg mener at tidskorrigering gir et klart løft over Schrøder.

    Tror vi er enige.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    513
    Antall liker
    896
    Sted
    Sandnessjøen
    Bare jeg som tar gjennomsnittsmålinger med RTA over større område for Bass og mellomtone <500hz?
    Selvfølgelig etter å tatt noe sipe å dannet meg et bilde av rommet ellers.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.746
    Antall liker
    3.466
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Bare jeg som tar gjennomsnittsmålinger med RTA over større område for Bass og mellomtone <500hz?
    Selvfølgelig etter å tatt noe sipe å dannet meg et bilde av rommet ellers.
    Jeg har også gjort det (fullfrekvent) og kom til omtrent samme svar som gjennomsnittet av 5 punkter.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.136
    Antall liker
    4.550
    Dette er en fryktelig tullete påstand. Hvis jeg husker rett bruker du 132768 taps ved 192kHz samplingfrekvens.
    Jeg bruker samme samplerate som det materialet som spilles av. Enkelte kjører høye samplerater, men jeg er skeptisk.
    Vi snakker her om mer prosessorkraft enn den kraftigste SHARC-prosessoren. Samtidig vet vi at vi godt kan sample filteret ved 24kHz og kjøre 24000 taps i en ADAU147x. Men ser vi på praktiske løsninger med FIR er det svært ofte filtrene har 1024 taps og er samplet ved 48kHz. Av disse variantene er det faktisk 24k taps varianten som har høyest oppløsning i bassen. Ser vi på en ADAU1702, en skikkelig billig og kjip DSP, så kan den plassere EQ-punkter mer presist i bassen enn hva selv Audiolense kan.
    Ja, den 24k taps varianten er plenty nok. OpenDRC har vel 6000 fir koeffisienter per kanal. Det har vist seg å gi et rimelig godt resultat i praksis. Da snakker vi samplerate på 48kHz. Nøyaktigheten under 50Hz er så som så, men det har vist seg å fungere bra i praksis.
    …..
    Med andre ord, påstanden om at FIR gir tilgang til mer presisjon er tull og tøys. Det er flere korreksjonspunkter og prosessorkraft som gir tilgang til mer presisjon, helt uavhengig av om det er FIR eller IIR.
    Ut fra hva jeg har sett av iir-baserte løsninger er dette i beste fall kun teori at nan kan gjøre det samme med iir som fir. Jeg må se det demonstrert i praksis før jeg tror deg.
    Dette er ikke en diskusjon om FIR vs IIR, men en diskusjon om hvordan rigiditet går på bekostning av funksjonalitet. Ingen ting av det jeg vil gjøre i et korreksjonssystem tilsier at man ikke skal bruke FIR, men veldig mye tilsier at man skal måle litt mer enn ett punkt, samt skille mellom høyttaler og romkorreksjon.
    Der har vi helt klart ulike oppfatninger.
    Det mest imponerende jeg har hørt av lydkalibrering hadde 12 subtile EQ-punkter.
    Sammenliknet dere med en best mulig fir kalibrering? Hvis ikke, så er dette anekdotiske beviset ingen ting verd i denne diskusjonen.
    Og du tror fortsatt du kan endre spredningen til en høyttaler med FIR-filter?
    Selvfølgelig ikke. Det er unødvendig av deg å tilskrive meg meninger jeg aldri har hatt.

    Derimot mener jeg at det ikke eksisterer et godt kunnskapsgrunnlag på hva ujevn spredning gjør for lyden …. etter at den er korrigert i sweet spot.
    Et hode er omkring 20cm bredt, og bølgelengden ved 2kHz er 17cm. Bare avstanden fra målemicen til hvert øre er omkring en halv bølgelengde. Relativt til refleksjonene fra motsatt høyttaler ender vi med ganske nøyaktig en halv bølgelengde. Det betyr at det man faser ut av refleksjoner ender opp med å havne i fase med refleksjonen og i stedet forsterker problemet. Nå har man ikke bare refleksjonen, men også en ekstra lyd som korreksjonssystemet legger til fordi man ikke har forstått at dette ikke har noe med minimum fase å gjøre.
    Det gamle hode-i-skruestikka argumentet….
    Dette blir også veldig teoretisk. Og reaksjonært. Det fungerer ikke slik i praksis som du synes å tro. Korreksjonen så høyt i frekvens er mye mindre detaljert enn som så. Hvis du ser på makkintosken sine målinger lengre opp, så er den filtrerte responsen omtrent klin lik høyt i frekvens med litt forskjellige mikrofonplasseringer. Det er det vanlige. Det betyr at innvendingen din er lite relevante praksis.

    Når feks. Shy sier at sweetspot-basert korreksjon fungerer best, så snakker han ut fra erfaring. Den samme erfaringen har jeg og de fleste som bruker Audiolense tror jeg. Hvis man bruker flere målinger, og det påvirker korreksjonen nevneverdig, så resulterer det i bedre lydkvalitet i de andremålepunktene og dårligere lydkvalitet i sweet spot.
    ……
    Så med andre ord, problemet er ikke FIR eller IIR, men troen på at man kan gå hardt til verks uten å legge igjen spor og bomme tildels kraftig.
    Igjen, det bør være enkelt for deg å demonstrere at iir fungerer like bra. Det bør være overkommelig for deg å vise at man «går hardt til verks» og det bør være enkelt å vise at det stadig vekk går galt.

    Du kjører på med teori og antakelser og dine egne kjepphester som du alltid har gjort. Uten empiriske bevis er det en spekulativ argumentasjon.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.136
    Antall liker
    4.550
    Nå kommer gjerne ikke Sneakeren ut fra diplomatskolen med sekser, men det gjør faen ikke du heller!

    Jeg har ikke gått på diplomatskolen så spør nå gjerne om ting om jeg vil.
    Om jeg spør Snickers om hvorfor en bør korrigere høyttaler for seg selv uten hensyn til rom over Schrøder, så får jeg et godt forklarende svar.
    Hva får jeg av deg om jeg spør om det samme?
    Da må jeg nesten svare ut fra en Audiolense kontekst. Du bør korrigere høyttaler og rom over schroeder fordi det som fanges opp av betydelige frekvensavvik i den glattede frekvensmålingen du ser i Audiolense også er hørbare avvik i praksis. Glattingen er designet for å i størst mulig grad fange opp de toppene i frekvensresponsen som er hørbare. Den er også designet for å fange opp de kraftigste partiene ved frekvenser som dipper. Når en frekvens dipper vil det kraftigste nivået som regel være ikke-stasjonært og vil skje ved påslag før kansellering setter inn - eller når direktelyden slutter mens refleksjonen fortsetter å spille. Hvis man korrigerer for det stasjonære signalet i midten vil man få temporære overshoots.

    Erfaringsmessig er denne glattingen en pålitelig benchmark i forhold til å korrigere, og den er såpass presis at mikrofonkalibrering eller ei gjør en stor forskjell. Jeg opplever at voicingen blir ganske lik med lik target i ulike rom og på forskjellige anlegg.

    En forsøksvis teoretisk forklaring på hvorfor og hvordan vi hører reflektert lyd: På toner av en viss varighet vil noen millisekunder gammel reflektert lyd blande seg med direktelyden. Og de spleises sammen til en bølgeform der det ene er uatskillelig fra det andre. Sålangt er det ren fysikk. Presedence-effekten gjør at også den reflekterte lyden oppfattes å komme fra høyttalerne (eller fantomkilder som høyttalerne skal gjengi).

    En wavelet-analyse i lytteposisjon kan gi mye av svaret på hvordan signalet ser ut i praksis: Ved å kjøre wavelets gjennom frekvensresponsen (vha konvolusjon) så kan man se hvordan enkeltfrekvenser utvikler seg. Og dette forløpet vil skyldes en kombinasjon av direkte og reflektert lyd. I målemikrofonen fanges dette opp av en membran, i øret fanges dette opp av en annen membran (trommehinnen). De to "mikrofonene" har forskjellig direktivitet, men begge membranene er blind for retning. Det handler om tid og utsving begge steder.

    Voicingen av høyttaleren har stor betydning på parametre som vi ofte assosierer med andre ting enn frekvensrespons, så som transparens, størrelse på scenebildet, tempo og rytme, og til og med forhold som kan høres ut som ren og skjær forvrengning. For mye energi et stykke opp i kiloHz-området høres ofte ut som forvrengning mer enn tonale avvik, og dette kan man ofte da korrigere vekk. Men siden denne target-responsen påvirker så mange av de opplevde hifi-parametere så bør man legge inn en grundig innsats der ift hva slags lyd man ønsker. Og ettersom folk har preferanser for forskjellig voicing må man nesten finne ut selv hva man foretrekker.

    Diskanthorn generelt og diskanthornet ditt er ikke det enkleste å korrigere, så det må man ta hensyn til her. En standard Audiolense-korreksjon fungerer greit på en vanlig diskant, men på de fleste horndiskanter gir det både en dårlig simulering og et hyperaktivt korreksjonsfilter. Så i ditt tilfellet kan det beste være å bruke partial correction, og så tweake korreksjonen slik at du treffer nogenlunde på nivået til diskanten uten å forandre fasongen på frekvensresponsen nevneverdig. To hjelpemidler til å få til det siste er å sette nivå på "no correction zone" og å bruke target som EQ i dette området. Mao litt manuell og veldig grov eq i toppen.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.136
    Antall liker
    4.550
    Jeg har ikke for vane å kommentere veldig mange innlegg jeg er enig i, men jeg er enig i alt du skriver her, grunnleggende og hjertens enig. Har lest gjennom flere ganger og kan vel ikke en gang finne en liten nyanse å være uenig i her.

    Så da er det vel på tide å ønske godt nyttår, for det kommer sikkert ikke til å skje noe mer i denne tråden før langt utpå forsommeren...
    Det var jo en hyggelig handshake på tampen av året.

    Godt nytt år til deg også.
     

    MakkinTosken

    Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    16.094
    Antall liker
    43.378
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg må si jeg har sanses for multipunkt. @Kalle Klovn påpekte noe riktig lenger opp, godt observert! (y) .

    Når jeg drev med manuell korrigering bedrev jeg også intuitiv multi ved at jeg lyttet på "problemer" for å se hvor relevant målingen var i området. Har en føflekk rundt 200Hz, den klarer Trinnov enkelt å fikse, men skal den fikses? Både mine ører og multipunkt er enige om, nei!

    Mistenker at de som ikke får det det til å stemme med multi, rett og slett strekker det for langt.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.861
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takk for at du tok deg tid å svare Bx :)
    Jeg må bruke litt tid på å lese innlegget!
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    3.329
    Torget vurderinger
    0
    Her er en bygge-metode av høyttalere for å redusere rommets påvirkning av lyden som viser at basser stables i høyden for best resultat (y)

     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.407
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Her er en bygge-metode av høyttalere for å redusere rommets påvirkning av lyden som viser at basser stables i høyden for best resultat (y)



    VEDR. BASSER SOM STABLES I HØYDEN

    Her er skisse til et L-C-R-oppsett for kanalisering av frontene i et kringlydsystem.

    4B601B08-F039-4BE1-A009-0F08F47EADD5.jpeg


    HxB = 195x750
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn