ehh, leste gammel mot ny.. Blå farge kom først under grafenEhhm,, reduksjon, se blå kurve med ny ovn..
Er dette dipolene?Har slitt med enorm dipp ved ca 110hz. Flytter så høyttalerne fra ca 170cm og tilbake mot bakveggen så nå står de ca 45cm fra veggen. Dette ryddet mye opp i målingen, men setter på Roger Waters sin ATD første sang så har så og si all lyd blitt sentrert...
Jepp, holder på...Nøkkelen er vel å forsøkte å flytte hovedhøyttalerne slik at eventuelle store dipper fra dem kommer i området hvor subbene skal bidra og frontenes respons kuttes av aktiv deling.
Du må huske å flytte sofaen/sweetspot tilsvarende.....Har slitt med enorm dipp ved ca 110hz. Flytter så høyttalerne fra ca 170cm og tilbake mot bakveggen så nå står de ca 45cm fra veggen. Dette ryddet mye opp i målingen, men setter på Roger Waters sin ATD første sang så har så og si all lyd blitt sentrert...
Veldig rart. Hos meg er det ja, takk, begge deler.Ser ut som jeg må velge mellom grei kurve eller q-sound...
Ja, veldig rart, og trist...Veldig rart. Hos meg er det ja, takk, begge deler.
Mulig dette også har med dipol responsen å gjøre. Både på hytta og hjemme sitter stort sett Q-sound som et skudd med Dirac.Har prøvd å skru av Dirac (har ikke rørt dsp i Minidsp) da får jeg større soundstage og bedre "q-sound".
Gjorde det før med disse også, men da så kurven ikke så flat ut.Mulig dette også har med dipol responsen å gjøre. Både på hytta og hjemme sitter stort sett Q-sound som et skudd med Dirac.
For aggressiv på korreksjonen? Har du prøvd å dra gardinen på korreksjonen ned under 1khz?Gjorde det før med disse også, men da så kurven ikke så flat ut.
En av de bedre på alt innen lydkorreksjon med brukt av REW og andre gratis software erNoen har sikkert spurt før, men er det noen som har tips til gode REW-introguider? Ligger mye på YouTube, men blir litt tilfeldig hva man kommer over. Eller er de som REW har linket til på hjemmesiden «blant de bedre» ?
Satser på at noen har vært på leting tidligere og kommet over noen som er informative fra noen med formidlingsevne
Ved hvilket lydnivå/frekvens utføres en realistisk måling?det som er viktig er at det er realistiske målinger tatt i sweetspot. Se link nedenfor:
Uten å ha sjekket standarden for lydstudioer så tenker jeg at noe i området fra ca 70-90dB vil være representativt for realistiske lyttenivå til hjemmebruk. Få som durer på med over 100dB over tid.Ved hvilket lydnivå/frekvens utføres en realistisk måling?
Kalibreringsprogrammer sender pulser på 85dB i lytteposisjon så da kan vel det være en grei standard å følge for manuelle frekvensresponsmålinger...Uten å ha sjekket standarden for lydstudioer så tenker jeg at noe i området fra ca 70-90dB vil være representativt for realistiske lyttenivå til hjemmebruk. Få som durer på med over 100dB over tid.
-Jeg gjør uansett en normalisering over 4 oktaver av de kurvene som kommer inn.
Oppdatering:Kalibreringsprogrammer sender pulser på 85dB i lytteposisjon så da kan vel det være en grei standard å følge for manuelle frekvensresponsmålinger...
Legger ved et video-eksempel:
Er du sikker på dette? La jo ut målinger for en tid tilbake som jeg øket volumet steg for steg. Ingen endringer i frekvensgang opp til ca 105 db.Greit å vite at en Umik-1 begynner å forvrenge ved nivåer over 75 dB.
Har liggende disse målingene på PC hjemme. Der er det vel forvrengning mot også. Se om jeg finner de. Men @Kalle Klovn har dataene liggende tilgjengelig fra sin tråd. Han kan muligens legge ut forvrengning for meg. Jeg sitter på hytta og later meg med vedkløyving. 230 stk 60 litere nå, og langt fra ferdig.Skal en del frorvrengning til før det blir synlig på frekvensgangen. 10% er et bidrag ved -20 dB.
Ser at innlegget mitt kan misforstås, så en presisering her: Jeg har ikke sett at Umik-1 komprimerer, men til forvrengningsmålinger ved hørere lydstyrke enn gjennomsnittlig lyttenivå er den lite egnet.
Interessant. Har lagt merke til den moderate men lange dalen rundt 2kHz på flere Yamaha AV-receivers og processors.Vis vedlegget 932292
Siste måling gjort i lytteposisjon her, med 1/6 oktav glatting. Trenden er et fall på 7 dB fra 100 Hz til 10 kHz. Den heftige stigningen under 100 Hz har vært debattert til døde i 15 år på HFS. Død hest. Slik skal det være her. Det låter riktig. Bred BBC-inspirert dal omkring 2 kHz. Det låter også riktig.
Mundorf AMT 2340 kollapser ved 15 kHz, i alle fall uten frontplate- og baffelhjelp, og under 25 Hz sluker huset all energi.