Da har jeg lest innlegget noen ganger

Svaret er riktig med de faktorene som er lagt til grunn.
Problemet slik jeg ser det er at det er et par faktorer til som bør være med.
Om en tar et eksempel.
Chuck Norris reiser til Norge og kommer på besøk til meg i min stue.
Han forteller en vits. Det blir gjort måling når han forteller vitsen.
Etterpå reiser Chuck på besøk til Shy.
Han reiser med bil, men varmeapparatet fikk han ikke til å virke så han knuste det med et judo spark.
Etterpå virker kun aircondition og kjøler på max. Chuck blir forkjølt.
Når han kommer frem til Shy så forteller han samme vitsen. Det blir gjort en måling mens han forteller.
I rommet til Shy hører en godt at det er Chuck Norris sin stemme som forteller på samme måte som hos meg.
En hører også godt at Chuck er blitt forkjølt.
Men målingene som blir gjort viser mest forskjellen av rommene.
Dette er et eksempel på hvor tro vi er til direktelyd og hvordan vi siler vekk rommets etterklang.
Og hvordan vi måler.
Musikk består hovedsaklig av transienter og ikke vedvarende toner.
Derfor bør en ikke korrigere rom over Schrøder.
En må tilføre ting i direktelyden for å korrigere for refleksjoner.
I ditt eksempel korrigerer en for vedvarende toner.
Siden en her korrigerer høye frekvenser mot ett punkt, så får en også kolaps av korreksjonen bare en beveger seg litt fra dette punktet.
Om en ønsker gjøre noe med etterklang bør det gjøres med akustikktiltak.
Under Schrøder blir det en helt annen sak.
Jeg synest her Audiolense fungerer bra, så lenge en kun skal korrigere mot en fast lytteposisjon.