På tur og reise Reykjavik? En plass som er verdt å besøke?

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
489
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Får ju inte missa den blå lagunen mellan reykjavik och keflavik.
Härligt ställe!
Rätt bra priser på elköp på flygplatsen också har jag för mig...
Annars är det väl inte så otroligt spännande i staden direkt.
Res på utflykt med supertrucks! Det är häftigt!! Körning i berg och över floder :)
Jag kan tänka mig att resa dit igen faktiskt.var där för ett år sen med jobbet på julbord.
Sen är det inte helt fel att besöka pärlan-en roterande resturang ovanpå några silor med bra utsikt över staden.
Egentligen ett coolt land island!
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
Vil så absolutt anbefale en tur til ikke bare til Reykjavik, men til hele Island. Bortsett fra de vanlige utfluktene til Den blå lagune, Gullfoss, Geysirene, Thingvellir osv. så er det så absolutt å anbefale en tur til Vestmannaeyjar også. Nå er det noen år siden jeg var i reykjavik sist men da var det et ganske så yrende uteliv der.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.052
Antall liker
8.306
Torget vurderinger
1
Jeg bodde der i to år. Lei bil å se geysir og gullfoss og sånt.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Hva gjorde innimellom, voff? Er islendingene lik oss nordmenn; liker avstand? :)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.052
Antall liker
8.306
Torget vurderinger
1
Hva gjorde innimellom, voff? Er islendingene lik oss nordmenn; liker avstand? :)

Beklager sent svar:).
Ja. Islendinger er som Oslofolk. Dvs det er vanskelig å komme innpå dem. De er ikke som nordleninger, trøndere eller sunnmøringer f.eks.....
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.334
Antall liker
9.230
Beklager sent svar:).
Ja. Islendinger er som Oslofolk. Dvs det er vanskelig å komme innpå dem. De er ikke som nordleninger, trøndere eller sunnmøringer f.eks.....
Jeg trodde at Oslofolk også er nordlendinger, trøndere eller sunnmøringer...:cool:
 
Sist redigert:

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.451
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Født og oppvokst der så jeg må svare ja.

Hvor lenge blir du / dere på øya ? Lengden på oppholdet er rett avgjørende for planleggingen

Leie av bil er en god ide men Island som resten av verden sliter med akutt mangel på leiebiler akkurat nå. Få biler tilgjengelige og prisene svært høye.
Du kan sende meg en pm med telefon nr og jeg kan ringe deg opp igjen for en liten prat om du vil. Har planlagt mange turer for folk opp igjennom årene og reist veldig mye rundt er selv også
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.451
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ser at tråden er veldig gammel, sikkert ikke så aktuelt lenger
 
  • Haha
Reaksjoner: HoJ

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.937
Antall liker
754
Ja, prisene for leiebil ødelegger litt for tiden. Jeg vurderte Island litt siden det nå er direktefly mellom Værnes og Reykjavik. Men å betale over 10k for en Yaris for en uke frister lite.
For de som er ekstra ivrige er det også mulig å ta ferge Danmark-Island via Færøyene!
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.406
Antall liker
11.163
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Ja, prisene for leiebil ødelegger litt for tiden. Jeg vurderte Island litt siden det nå er direktefly mellom Værnes og Reykjavik. Men å betale over 10k for en Yaris for en uke frister lite.
For de som er ekstra ivrige er det også mulig å ta ferge Danmark-Island via Færøyene!
men om du gjør det, reiser med Smyril Line, så havner du i Seyðisfjørður, omtrent så langt unna Reykjavik som det er mulig. Men man får jo definitivt sett Island om man drar til Reykjavik på den måten.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.937
Antall liker
754
Jeg sjekket på Google Street View, og Seyðisfjørður ser ikke ut som et sted man oppholder seg veldig lenge. Men hadde jeg først giddet å tatt ferga, er ikke avstander noe problem med egen bil for meg.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.451
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det at det er lang avstand ra Seyðisfjörður og Reykjavik skal man heller se på som en fantastisk mulighet for å se store deler av landet en som et problem.
Langs sørkysten den ene veien og nord over den andre
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.052
Antall liker
8.306
Torget vurderinger
1
men om du gjør det, reiser med Smyril Line, så havner du i Seyðisfjørður, omtrent så langt unna Reykjavik som det er mulig. Men man får jo definitivt sett Island om man drar til Reykjavik på den måten.

Og så havner du tre dager på Færøyene på returen mens ferga går til Danmark...
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.406
Antall liker
11.163
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Likte gamle ruta bedre: Bergen>Lerwick>Torshavn>Seydisfjørdur>Torshavn>Lerwick>Hanstholm, og tilbake igjen med Bergen som endestasjon. Dro fra Bergen til Færøyene med retur via Danmark ca 1990. Fin ferie.
 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.613
Antall liker
6.949
Beklager sent svar:).
Ja. Islendinger er som Oslofolk. Dvs det er vanskelig å komme innpå dem. De er ikke som nordleninger, trøndere eller sunnmøringer f.eks.....
Svar nesten 10 år etterpå kan nok regnes som et relativt sent svar, ja :ROFLMAO: Men bedre sent enn aldri er det jo noe som heter ;)
Håper bare ikke vedkommende har sittet på nåler og ventet…
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Likte gamle ruta bedre: Bergen>Lerwick>Torshavn>Seydisfjørdur>Torshavn>Lerwick>Hanstholm, og tilbake igjen med Bergen som endestasjon. Dro fra Bergen til Færøyene med retur via Danmark ca 1990. Fin ferie.
Fikk dessverre aldri somlet meg til å ta den turen mens ruten fortsatt gikk.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.406
Antall liker
11.163
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Fikk dessverre aldri somlet meg til å ta den turen mens ruten fortsatt gikk.
Når jeg tenker meg om var det tidligere; 88, mens det fortsatt var kraftige alkoholrestriksjoner på bade Færøyene og Island. Noe som skape en ganske spesiell "siste sprell" stemning på båten i retning Island. Stemningen var mye mer nedpå, når vi dro til Danmark etter et par uker på Færøyene.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Når jeg tenker meg om var det tidligere; 88, mens det fortsatt var kraftige alkoholrestriksjoner på bade Færøyene og Island. Noe som skape en ganske spesiell "siste sprell" stemning på båten i retning Island. Stemningen var mye mer nedpå, når vi dro til Danmark etter et par uker på Færøyene.
Vil jeg tro. I 1990 var jeg mer opptatt av murens fall og dro på interrail gjennom det som fortsatt var Tsjekkoslovakia og Jugoslavia. Ikke minst inspirert av Rebecca West sin fabelaktige «Black Lamb, Grey Falcon» et halvt århundre tidligere, og som fortsatt er blant mine favoritter hva gjelder reiselektyre.

Bare introduksjonen er vidunderlig der West skriver om hvordan hun som innlagt på sykehus får avisen som melder om at den jugoslaviske kongen, Alexander, hadde blitt myrdet under et besøk i Marseilles og hva dette ville bety for Balkan og Europa. Da hun utroper dette til sykepleiersken som reder hennes seng, og får til svar «ok, men kjente du ham?» kommer følgende berømte refleksjon, og hennes beslutning om å dra på en reise til Balkan for å se ting med egne øyne:

Her question made me remember that the word “idiot” comes from a Greek root meaning private person. Idiocy is the female defect: intent on their private lives, women follow their fate through a darkness deep as that cast by malformed cells in the brain. It is no worse than the male defect, which is lunacy: they are so obsessed by public affairs that they see the world as by moonlight, which shows the outlines of every object but not the details indicative of their nature.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.451
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
De eneste restriksjonen på alkohol på Island annet en øl i 1988 var stats monopol på salg som her i Norge. Øl salg ble tillat i 1989.
Om Oslo har endret seg mye på de 25 årene jeg har bodd her, er endringene i Reykjavik ikke mindre.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.583
Antall liker
7.133
Tilbake til tråden så var jeg innom en bar i Reykjavik på en stopover der til NYC rundt 2000 hvor også Damon Albarn med et lite entourage ruslet inn. Sist jeg var i Reykjavik, fem år siden, fikk jeg med meg en fabelaktig orgelkonsert i deres katedral, Hallgrímskirkja.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.451
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Damon Albarn er i dag Islandsk statsborger og har hus der .
Var og kanskje er fortsatt medeier i en bar der også.
 
Topp Bunn