Høyttalere RF-83 ut, hva skal man ta inn?

deepbass

Medlem
Ble medlem
30.09.2014
Innlegg
13
Antall liker
1
Etter å ha tråkket opp en del salat åkere med mange bomkjøp og sleivskudd sporet jeg endelig innom noe som var for meg. Kom over ett par RF-83, endelig satt bassen som den skulle. Hornene var myke i toppen, kanskje ikke det mest detaljerte men gud hvor behagelig. Kan det være att 8" elementer var det som manglet her etter å ha rotet rundt med 6.5" i lang tid?

Så var det å ha RF-83 stående i stua da. Jeg synes kanskje kabinettene med deksler på var kjedelig. Uten var de jo bare bøllete ;) . Fruen mente fargen var feil (cherry), passet ikke inn i interiøret. Har hatt sorte pianolakk høyttalere før som ble godkjent fra kritikeren.
Dere snille HFS medlemer kan dere hjelpe meg alternativ erstatter her?

Mine krav
Bassen må sitte like bra eller bedre enn med RF-83, trykke dypt og ha godt med punch.
Må være silkemyk diskant (allergisk mot skarp s).
Spille bra med middels elektronikk, tenker da på at de har høy følsomhet.

Hennes krav
Sort utførelse kanskje hakket finere enn RF-83
size matters

Kanskje RF-83 var "min høyttaler" at jeg burde jakte ett par i sort?
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Få de lakket i sort pianolakk, mal de i samme farge som interiør/vegger :)
Et alternativ er RF-7 i svart, en enda bedre sak med to × 10".
Det billigste er nok å kvitte seg med dama :)
 

deepbass

Medlem
Ble medlem
30.09.2014
Innlegg
13
Antall liker
1
Få de lakket i sort pianolakk, mal de i samme farge som interiør/vegger :)
Et alternativ er RF-7 i svart, en enda bedre sak med to × 10".
Det billigste er nok å kvitte seg med dama :)
RF-83 ene er solgt. Vurderte lakkering/foliering, men for noen andre er cherry rett finnish. Jeg synes de fortjente å forbli orginale, herlig struktur i de med ekte finer.
RF-7 tenker du da på mk1 eller mk2. Er redd kanskje 2x10" vil bli snillere enn 3x8". Er det noen som har direkte sammenlignet de tre modellene RF7 I RF83 RF7 II?

damen beholdes før ett par høyttalere gitt :)
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.425
Antall liker
9.324
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
damen beholdes før ett par høyttalere gitt :)
NEI NEI NEI! :p

vis du kan få henne til å leve med en sub eller 2 så kan jo fort mye funke :) her har jeg gått fra RF82 og nedover.. er nå på System Audio mantra 50.. å må si den skremmer meg med enda mere snert og liv enn klipsch gjor.. :) har også 2stk SVS sb-1000 sub'er som fyller inn under 40hz å gir mere trykk.. :) alt i pen pianolakk hvit.. meget fruevennlig ;)

20141208_173707.jpg
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
814
Antall liker
1.017
JBL LS80 er det første som dukker opp hos meg :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.758
Antall liker
11.378
Torget vurderinger
2
Skal du få til noe fornuftig i bassen, og samtidig beholde i hvert fall noe av dynamikken, har du en utfordring.

Jeg ville sett i retning Aurum. Den bassen de svinger opp med er noe for seg, gitt. Slagkraft har de også i bøtter og spann, problemet er vel dog at RF-83 har det i containerlass, så overgangen kan gi deg visse utfordringer. :) I samme prisklasse som RF 83 finner du modellen Orkan.

Mvh
Håkon Rognlien
 

leifeinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2012
Innlegg
227
Antall liker
24
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Da du ikke nevner budsjett, eller forsterker :)

System Audio explorer master har det du ønsker, dukker opp i nye og ned til rundt 25k
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Høres ut som du burde kjøpe noen i sort istedenfor om hun som må adlydes kan leve med dem. Brukt finner du disse til en fornuftig pris stadig vekk.
 

deepbass

Medlem
Ble medlem
30.09.2014
Innlegg
13
Antall liker
1
Takker for mange gode tilbakemeldinger på høyttalerfronten.
Jeg tenkte å bruke rundt 10.000kr. Forsterker har jeg for tiden en denon avr-4308, tidligere denons toppmodell. Brukes sammen med ekstern dac og spotify fra pc. Men drømmer om hegel h300/h160 ..
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.049
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
[FONT=tahoma, arial, Open Sans, sans-serif]Det ligger et par RF7 mk1 tilsalgs på torget til 12000, anbefaler deg å høre på disse. Tror nok du kommer til å ta de med hjem hvis du tar turen! Jeg er ikke selger :)


[/FONT]
 

Janos1966

Medlem
Ble medlem
11.04.2014
Innlegg
7
Antall liker
3
Sted
Oslo
Har selv H300 og er kjempefornøyd jeg kjører de mot et pat Dynaudio Focus 160 og har en veldig bra bass på de anbefales .
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.886
Antall liker
664
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det ligger et par RF7 mk1 tilsalgs på torget til 12000, anbefaler deg å høre på disse. Tror nok du kommer til å ta de med hjem hvis du tar turen! Jeg er ikke selger :)


De låter virkelig bra, har hørt på dem flere ganger,har lillebroren til den .Rb75.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.578
Torget vurderinger
30
Klipsch Cornwall III burde fylle alle dine krav, og enda litt til! Forutenom WAF da, selvsagt :rolleyes:

De er svære, men med plassering i hjørner gjør de faktisk ikke så veldig mye ut av seg. Kjerringa kan til og med pynte de med duk og annen mikkmakk.

Edit: RF-7 er forresten en mye råere høyttaler enn RF-83, i min erfaring. Den kan dog blir litt skarp i toppen for deg.
 

deepbass

Medlem
Ble medlem
30.09.2014
Innlegg
13
Antall liker
1
Takk for svar allesammen. Jeg kommer til å tråle bruktmakedet etter ett par rf-7 mk1 bare for å se om det er riktig retning for meg. så er tanken en tur innom soundgarden for å få sjekket ls-80 og rf-7 mk2 men de er utenfor min pris nå :(
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Med Hegel som fremtidig elektronikk ville jeg muligens kikket andre steder enn i retning Klipsch.....
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.578
Torget vurderinger
30
Det ligger en NAD M3 på Finn som nok ville gjort seg bra på både RF-7 og RF-83. Har nesten vurdert å teste den på mine Cornwall. Jeg ville også styrt unna Hegel og Klipsch, ja.
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
62
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Rotel kan vel også nevnes som forsterkerialternativ med Klipsch. Har positiv erfaring med RF-62 MK II på både transistor og klasse d Rotel. Som en sidekommentar ellers, greit nok at Klipsch drives lett, men RF62 II spilte ikke noe dårligere med mer strømsterke saker.
 

deepbass

Medlem
Ble medlem
30.09.2014
Innlegg
13
Antall liker
1
Det er veldig kjekt med så masse tilbakemeldinger. Var innom soundgarden i dag, ekskluderte fort system audio og stativ høyttalere. Disse er for lett å velte for barna desverre. Ble ingen lytting da det var kaos med varemottak i butikken.
Likevell har jeg laget min egen ønskeliste. RF-63 RF-83 og RF-7. RF-63 og RF-7 fordi jeg er nyskjerrig på å teste disse hjemme. RF-83 fordi den vekket gleden av musikken igjen. Lagde meg en ønskes kjøpt annonse på sentralen, så får man håpe på napp :)
 

Ender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.12.2012
Innlegg
373
Antall liker
146
Torget vurderinger
2
Har du mulighet så ville jeg tatt en lytt på JBL LS80 som også ble nevnt i tråden her. Har både Klipsch og LS80 hjemme, LS80 ser svært mye bedre ut og spiller med både masse dynamikk og detaljer. Koster ikke noe med demo hvis mulig. Vent litt, stryk siste... :)
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.886
Antall liker
664
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Klipsch Cornwall III burde fylle alle dine krav, og enda litt til! Forutenom WAF da, selvsagt :rolleyes:

De er svære, men med plassering i hjørner gjør de faktisk ikke så veldig mye ut av seg. Kjerringa kan til og med pynte de med duk og annen mikkmakk.

Edit: RF-7 er forresten en mye råere høyttaler enn RF-83, i min erfaring. Den kan dog blir litt skarp i toppen for deg.
Skarp i toppen er dem ikke med den rette forsterkeren.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.578
Torget vurderinger
30
Klipsch Cornwall III burde fylle alle dine krav, og enda litt til! Forutenom WAF da, selvsagt :rolleyes:

De er svære, men med plassering i hjørner gjør de faktisk ikke så veldig mye ut av seg. Kjerringa kan til og med pynte de med duk og annen mikkmakk.

Edit: RF-7 er forresten en mye råere høyttaler enn RF-83, i min erfaring. Den kan dog blir litt skarp i toppen for deg.
Skarp i toppen er dem ikke med den rette forsterkeren.
Nei, men noe skarpere enn RF-83, og antakeligvis ikke en veldig god match med Hegel.
 

deepbass

Medlem
Ble medlem
30.09.2014
Innlegg
13
Antall liker
1
Jeg har hørt rf7 med Primare og det låt veldig bra.
Har ikke kjøpt noe forsterker. Kjekt at mange deler sine erfaringer med forsterker tilklipsch. Jeg skjønner da at det er primare jeg heller bør se etter. Hadde selv tenkt at hegel kunne matche bra da det var ett hegel sett l&b testet RF-7 II med. Har lokaliser ett par sorte rf-7 mk1 i bergensområdet, men desverre ønsket han ikke å selge.. Får bare smøre meg med tålmodighet..
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.886
Antall liker
664
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt rf7 med Primare og det låt veldig bra.
Har ikke kjøpt noe forsterker. Kjekt at mange deler sine erfaringer med forsterker tilklipsch. Jeg skjønner da at det er primare jeg heller bør se etter. Hadde selv tenkt at hegel kunne matche bra da det var ett hegel sett l&b testet RF-7 II med. Har lokaliser ett par sorte rf-7 mk1 i bergensområdet, men desverre ønsket han ikke å selge.. Får bare smøre meg med tålmodighet..
De nyere Hegel kan kansje passe da de er litt mørkere i klangen,da tenker jeg på h 300 og 160.
 
Topp Bunn