RIAA for moving iron pu, hva finnes ?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Finnes det egne riaa trinn for MI pu'er ? Tenker da konkret på Soundsmith. Eller kan en like gjerne bruke en MM riaa ?:)
 
M

musicus

Gjest
Finnes det egne riaa trinn for MI pu'er ? Tenker da konkret på Soundsmith. Eller kan en like gjerne bruke en MM riaa ?:)
Er ikke det egentlig to sider av samme sak?! MI trives med 47K samme som MM, og de MI (Grado The reference) jeg har hatt tidligere, reklamen deres skryter nå iaf av det, (fikk Soundsmith reklame i fanget under Arken messa nu) :cool: ...

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har også tenkt dette musicus... Men en bransjeaktør sier at jeg vil få lavere lyd ved bruk av en MM riaa ... Visste ikke engang at det evt finnes riaa som er beregnet spesifikt for bruk imot MI pu.
 
M

musicus

Gjest
Har også tenkt dette musicus... Men en bransjeaktør sier at jeg vil få lavere lyd ved bruk av en MM riaa ... Visste ikke engang at det evt finnes riaa som er beregnet spesifikt for bruk imot MI pu.
Men bransjeaktörer er jo kjeltringer og banditter som kun vil ha kronene dine, det er nå iaf min erfaring etter noen år på hfs :cool: seriöst, en god MM gjör samme jobb like godt, og Soundsmith reklamerer jo med at det funker enkelt og greit med MM, ingen fordyrende mellom kostnader som med MC...
Ender jeg opp med en MI så blir det 47K som gjelder...

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har surfet litt rundt på nett..Er ikke mye info å finne ut om dedikerte riaa trinn for MI.. Så tipper du har rett her musicus..
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Parasound Halo JC3 Riaa skal ha en egen innstilling optimalisert for Grado moving iron pick-up. Mulig det er noe slikt det tenkes på her?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kan du si noe om last osv på denne innstillingen kontra de vanlige 47k's som brukes i MM torem ?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Enkelte som har ment at Gradoene kan være litt lyse i en last på 47k ohm, har meldt om positive erfaringer med å senke lasten til omkring 1k-10k ohm. Dette gjelder muligens først og fremst de modellene med relativt lav spolemotstand (mindre enn 475 ohm, dvs en del av «woodiene»). Men også 475 ohm som er standardverdien i Prestigeserien er relativt lavt sammenliknet med mange MM-PUer og det kan være fordelaktig å laste disse også med f.eks. 10k for å dempe resonanstoppene ved høye frekvenser (området omkring 20k-50k Hz).

Det er selvfølgelig egen smak som bestemmer (i kooperasjon med ørene), men dersom det låter for lyst/skarpt så kan det være en god ide å eksperimentere med lasten på Grado-PUene.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har hatt en Soundsmith Boheme og har en Zephyr nå.
Vanlig mm riaa er det som gjelder.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.936
Antall liker
753
Kan du si noe om last osv på denne innstillingen kontra de vanlige 47k's som brukes i MM torem ?
Nei, jeg vet dessverre ikke noe annet enn at det finnes en slik innstilling (du ser det ved å studere bilder av den). Om den innstillingen gir noen forskjell på Soundsmith PU vet jeg ikke.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Har hatt en Soundsmith Boheme og har en Zephyr nå.
Vanlig mm riaa er det som gjelder.

Blir lettere forvirret når det må en egen riaa til...Og finner ikke mange slike, for å si det mildt....
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hei.

Bare så det er helt klart; de aller fleste Moving Iron (Grado) og Moving Micro Cross (Sound Smith)
pickuper skal kobles til en helt vanlige MM platespillerforsterker/inngang.

Operaserien til Sound Smith (Otello, Carmen, Boheme, Zephyr, Aida og The Voice) - har alle et
utgangsignal på solide 2,12 mV, noe som tilsier at de fungerer sammen med det aller meste av MM
platespillerforsterkere/innganger (men man bør kanskje unngå dem med aller minst gain). Operserien
skal videre belastes med 47 kOhm - igjen standarden for MM platespillerforsterkere/innganger. Til slutt
skal de belastes med 100-200 pF kapasitanse - igjen standarden for MM platespillerforsterkere/innganger.

Når det gjelder løse (rene MM-) phonosteg til disse pickupene er alle mine favoritter faktisk fra samme
importør (Stereolab) med: Graham Slee ERA V, Graham Slee Reflex M og Audion Premier Phonostage.
Andre alternativer kan være rimelige Cambridge, Musical Fidelity, eller noe dyrere ASR Basis Mini (Mk. III),
Thorhauge Intersection og Jasmine 2.5 (ChrisAndres anbefaling - ikke hørt selv).Eller hva med Sound Smiths
egne RIAAer (Rudis anbefaling - ikke hørt selv)?

mvh
Gunnar Brekke

PS. Det er verdt å merke seg at Sound Smiths high end MMC pickuperer (Hyperion, Hyperion LT, Sassuro og
Sassuro Pauo) - alle har vesentlig lavere utgangsignal og spoleimpedans - for å benyttes sammen med MC
platespillerforsterkere/innganger.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Alltid likt Audion.. Så da tester jeg denne.. Takk :)
 
Topp Bunn