Riaa for nybegynner

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Prøve og lesa meg litt fram te ka eg vil ha av Riaa, men da ende ag bare opp med alt for mange alternativ og velge mellom.
I dag har jeg følgende.

Project debut E. her tenker jeg og oppgradere Picup til RED eller BLUE i løpet av vinteren og kanskje en akryltallerken.
Riaa. er Project box 2.
NC2100 Forforsterker
Emotiva XPA3 efekt
RF82 ht.
sinalkabler i fra Riaa til pre er "Van Den Hul - The wave"
Signalkabel fra pre til efekt er noen korte kabler som jeg fikk laga på mål hos Resonans.

Når det gjelder Riaa, så kan jeg kun sammenligne ProJect med den innebygde i NC2100 og den innebygde i en Onkyo Sr7500. den innebygde i Inkyoen burde nesten ikke vært der, søppel lyd.
ProJect box 2 er noe bedre en den inebygde i NC2100`en, men ikke betydeligt mye bedre. ProJecten syns jeg er bedre på det i fra mellomtone og opp, på det under dette syns jeg den mangler noe(mye) klarheten i midten og toppen ødelegges litt av upresis bass.
Kan være det er andre led også som påvirker her, men forskjellene er ikke så stor ved bruk av digital lydkilde, heller ikke så mye forskjell når jeg bruker integrert Riaa i NC2100.
Konklusjonen min e derfor at forskjellen på den innebygde riaa og ProJect box 2 er ProJect har litt mere detaljer i toppen.

Men mye vil ha mere, og eg vil ha mere i hele spekteret ;D ;D

Så uten og ruinere ein stakkars mann som prøve udvia LP samlingen mere en HIFi samlingen.
Hva kan jeg være på jakt etter av Riaa??
Åpen på forslag siden jeg ikke har peiling på noe mere en det jeg faktisk leser her på forumet 8) 8)

Kan legga til at det er Metal osv jeg hører på. blanding av metal & Symphony er favoritt sjangeren dersom man blander alle sjangerne under en sjanger "Metal" :) ;D

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Er egentlig litt lei av å gjenta meg selv, og jeg blir nok sjelden hørt, men mitt tips til en god, rimelig riaa er nå, som alltid, Trichord Dino. Den har rikelig med innstillingsmuligheter og spiller godt. Kan senere, om økonomien tillater det, også oppgraderes med bedre strømforsyning i en lik boks som riaa'en.

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
TRICHORD er bra ja, ASR er bare tull, låter ikke værst men tåler ingen ting før det blir riper ...

Skal du selge den, og det skal du før eller siden så lønner det seg å velge noe annet en asr.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.130
Det blir vel med ASR som med en Porsche eller en "Rolls".
Behandles de dårlig, får også slike riper i lakken. ;)

ASR går vel ellers for å være en god RIAA, etter hva jeg selv har erfart!

S

Stereo_Mono

Gjest
Prøv en Cambridge Audio 640P
Latterlig rimlig og latterlig god til prisen.
Jeg ble SVÆRT overasket i postiv forstand.

L

lasse5214

Gjest
Min Asr Mini Basis funker fint.

Lar du katten ligge på den og unga styrer anlegget så ja,
da blir den stygg.

Lasse :)

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Blir ver mer som en Opel som ikke tåler at en ser på en, slik føler jeg det etter min gikk til helvete etter hvert.
Kan si det slik at det finnes bra riaa som er mer motstandsdyktige mot vind og vær en asr. Naim er et eksempel

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
motoren skrev:
Rimelig og meget bra,hvis en handler på ebay :)da trenger du ikke oppgradere senere.

Jasmine LP2.0MKII Phono Preamplifier

mvh
Vist den låter like fint som den ser ut, så burde det vært flere av denne her til lands. Eg hadde i vertfall isje vært flaue av og ha denne ståandes på siå av Vinylsnurrå mi... :) :)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.040
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
JLmorten skrev:
motoren skrev:
Rimelig og meget bra,hvis en handler på ebay :)da trenger du ikke oppgradere senere.

mvh
Vist den låter like fint som den ser ut, så burde det vært flere av denne her til lands. Eg hadde i vertfall isje vært flaue av og ha denne ståandes på siå av Vinylsnurrå mi... :) :)

Det gjør den også,tror nok det er en del av den rundt omkring.
Jeg har hatt den selv i et oppegående oppsett og skal ha den igjen når jeg har en vinysnurre i hus.
3000kr +event moms levert ditt posthus fra China.

Testet den opp mot pass sin xono riaa og den lå ikke langt etter og da snakker vi om en riaa til ca 40k

mvh

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
31.327
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Ang kvalitet på Asr, så har jeg haft 3st som fått stått i fred og ro, av med lokket mange ganger for og prøve forskjellige last, ingen
har haft noen slitage sår etter mitt bruk.
Hur fn brukte du din Paulsen ::)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
motoren skrev:

mvh
Trur eg har blitt enige med meg sjøl at eg skal gå for en slik. Har du noen anbefalte plasser og handle i fra?

Har null peiling på slik, aldri handlet på ebay.
Er det noen måte og finne ut av om selger på/via ebay ikke lurer meg?

fant denne, men kan jeg stole på selger?

http://www.ebay.com/itm/Jasmine-LP2-0MKII-Phono-Preamplifier-Phono-stage-/230667768799

E.P

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
55
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
10
Det er ingen problem å holde en ASR Riia ripefri og i orden.

E.P

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
lasse5214 skrev:
Min Asr Mini Basis funker fint.

Lar du katten ligge på den og unga styrer anlegget så ja,
da blir den stygg.

Lasse :)
Det følger jo med poleringsmiddel og duk.

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
digiman skrev:
Prøv en Cambridge Audio 640P
Latterlig rimlig og latterlig god til prisen.
Jeg ble SVÆRT overasket i postiv forstand.
Henger meg på tråden og synes denne var interessant. Er det noen andre man bør vurdere i prisklassa 1000-1500,-? Hørt mye fint om ASR, men har akkurat fått min første platespiller i hus så synes fort det kan bli litt voldsomt å legge mer penger i det før jeg vet hvor mye det blir brukt.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.921
Sted
Kongsberg
Hei.

Til å begynne med vil jeg anbefale deg å skygge klar av Jasminen. Not my cup og tea.

Mine favorittRIAAer avhengig av pris er:

- Cambridge 640

- Graham Slee Era V (kun MM/MC-high)

- ProJect TubeBox SE (II)

- ASR Mini Basis (Mk II/nyeste versjon)

En RIAA som spiller bedre enn alle disse er gode gamle NLE-17 / DACT CT-100 - som jeg
bruker selv, men denne krever litt egeninnsats (må settes i kabinett - loddes plugger).

mvh
Gunnar Brekke

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.906
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

Til å begynne med vil jeg anbefale deg å skygge klar av Jasminen. Not my cup og tea.

- Cambridge 640

En RIAA som spiller bedre enn alle disse er gode gamle NLE-17 / DACT CT-100 - som jeg
bruker selv, men denne krever litt egeninnsats (må settes i kabinett - loddes plugger).

mvh
Gunnar Brekke
Kan ikke si det bedre selv, dette er en glemt riaa.
Tror den faller mellom stolene pga at det er selvbygg på en måte.
Nle 17 spiller bare helt fantastisk ;D

Steinar.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Veldig mange bra forslag og valg. Valget er nå tatt og ny Riaa er bestilt. Så får tiden vise hva jeg syns om dette.
En stk Jasmine LP2 er bestilt i fra Kina 8) 8) 8)

quick-1

Medlem
Ble medlem
09.05.2011
Antall liker
0
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

- Cambridge 640

mvh
Gunnar Brekke
Dette begynner å bli en stund siden, men prøver like vel.
Brekke, hva var det du ikke likte med Jasmine RIAA'n??

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
quick-1 skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

- Cambridge 640

mvh
Gunnar Brekke
Dette begynner å bli en stund siden, men prøver like vel.
Brekke, hva var det du ikke likte med Jasmine RIAA'n??
Det lure eg og på, Har isje funnet noe negativt om den enda eg i vertfall. Men så har eg heller ikke store sammenligningsgrunnlaget, så eg kan si annet en eg liker den, og sammenlignet med Project boxII så e den øvelegen på adle felt plasert i mitt oppsett.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
steinost skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

- Cambridge 640

mvh
Gunnar Brekke
Kan ikke si det bedre selv, dette er en glemt riaa.
Tror den faller mellom stolene pga at det er selvbygg på en måte.
Nle 17 spiller bare helt fantastisk ;D

Steinar.
Finnes ikke NLE-17 ferdigbygget også?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Så vidt jeg vet ble aldri NLE 17 levert ferdigbygget. Den er forresten gått ut av produksjon og må letes opp på bruktmarkedet. Og da er de nok ferdigbygget uansett. NLE 22 leveres ferdig i kabinett, men er en god del dyrere enn de andre RIAA'ene som er nevnt her.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Har vært skjeptisk til og bestille produkter fra kina. Kopi pirater og så er er det mange selgere som er ikke sender produkter til dette landet. mvh Guit

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jøss! Ja, ja. Dyr har den blitt, men den er fortsatt god. :)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Zomby_Woof skrev:
Så vidt jeg vet ble aldri NLE 17 levert ferdigbygget. Den er forresten gått ut av produksjon og må letes opp på bruktmarkedet. Og da er de nok ferdigbygget uansett. NLE 22 leveres ferdig i kabinett, men er en god del dyrere enn de andre RIAA'ene som er nevnt her.
Aha, det er den jeg mener ja, trodde det var samme sak. :)
Er NLE 22 for dyr i forhold til hvor bra den er?

Z

Zomby_Woof

Gjest
JanOlav skrev:
Zomby_Woof skrev:
Aha, det er den jeg mener ja, trodde det var samme sak.  :)
Overhode ikke!  8)

Hvis du vil kan du komme og høre den en gang. Jeg bor i Oslo.

Temmelig stor forskjell mellom anleggene våre, forresten. Kanskje en idé å ha med en annen kjen RIAA for sammenligning.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.422
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Zomby_Woof skrev:
JanOlav skrev:
Zomby_Woof skrev:
Overhode ikke! 8)

Temmelig stor forskjell mellom anleggene våre, forresten. Kanskje en idé å ha med en annen kjen RIAA for sammenligning.
Hadde jo vært kult med en shout out mellom NLE og Musical Innovation MI14 da :)

OU812

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Zomby_Woof skrev:
JanOlav skrev:
Zomby_Woof skrev:
Overhode ikke! 8)

Ja, det hadde vært kult. Måtte tatt med min egen AN M3 i såfall. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hadde vært morro, det. Gjerne hjemme hos meg, men da trengs i så fall hybridkabler. Anlegget mitt har bare XLR inn....

Ellers er det etter min erfaring vanskelig å si noe sikkert om RIAA'er i et fremmed anlegg.

Litt om RIAA'er her: http://www.oslovinylklubb.net/34222789 Det er forresten NLE 22 vi tester , ikke 20 som det står i teksten.

Jeg har ikke sagt så mye i sakens anledning. Anlegget til Roger er strålende, men så annerledes enn mitt at forskjellene druknet litt i den store sammenhengen.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
20.422
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Zomby_Woof skrev:
Hadde vært morro, det. Gjerne hjemme hos meg, men da trengs i så fall hybridkabler. Anlegget mitt har bare XLR inn....

Ellers er det etter min erfaring vanskelig å si noe sikkert om RIAA'er i et fremmed anlegg.

Litt om RIAA'er her: http://www.oslovinylklubb.net/34222789 Det er forresten NLE 22 vi tester , ikke 20 som det står i teksten.

Jeg har ikke sagt så mye i sakens anledning. Anlegget til Roger er strålende, men så annerledes enn mitt at forskjellene druknet litt i den store sammenhengen.
Et par overganger fra RCA til XLR må vel være å oppdrive. Kan vi ikke prøve å finne en kveld i løpet av mai kanskje?

OU812

Topp Bunn