RIAA hjelp.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AlfaR1

Medlem
    Ble medlem
    18.04.2025
    Antall liker
    4
    Sted
    Klokkarvik
    Hei dere.
    Er ny i dette Vinyl universet å da eg har no kjøpt noen komponenter trenger jeg litt veiledning vedrørende en RIAA forsterker som passer mitt oppsett

mitt oppsett:
    - Pylon Jade 20 eller SA Mantra 60
    - Hegel H200
    - Hegel HD20 dac
    - Gold Note T-5
    - Nagaoka JT-80 Black

Håper på gode tips fra dere som har vært i gamet en stund.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.378
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min standardanbefaling er Cambridge Audio Alva Duo. Den er for 5000,- omtrent så god som en phonoforsterker kan være og den har lav nok inngangskapasitans til moderne MM-pickuper som din. Til tre ganger prisen får du en Hegel V10.

Tillegg: Gold Noten @vim refererer til er et varp.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.378
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tillegg 2: PH-5 har 220 pF inngangskapasitans. Det er det ikke mange moderne MM-pickuper som liker. De blir spisse øverst.
    Meeen om du dropper MM er den fin til MC altså, mer fleksibel enn Cambridgefavoritten min.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.998
    Torget vurderinger
    2
    At noen lager RIAA med inngangskapasitanse på 220 pF tyder jo på at det noe vesentlig de ikke har forstått.. eller ikke makter. Det riktige for MM er å tilby så lavt som mulig dvs fra 50pF og noen valg med høyere verdi. Med typisk 125 pF på kablene alene gir alt over 75pF på RIAA at man er over de de fleste MM trives best med( AT 100-200 f.eks.) . MC folket trenger ikke bry seg , inntil de en dag de vil prøve MM … og den dagen kommer, for de nysgjerrige

alfao

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Antall liker
    143
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Cambridge duo Alva er fin den. Masse detaljer og tyst som graven. Hos meg ble den ørlite snill og litt lite skyv i bassen, men en fin sak. Kjøpte en soundsmith og den har jeg enda. Om mulig enda stillere/ sortere bakgrunn enn Cambridge, litt tøffere i bassen og etter min mening en mer engasjert fremtoning.

sjekk ut Soundsmith 👍

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.595
    Torget vurderinger
    0
    Mala i Asker har sagt opp eller mistet agenturet på Gold Note
    og har denne glimrende RIAAen med 40% avslag
    Det kan være greit å vurdere en liten rabatt kontra behovet for Garanti/Reklamasjon ? :unsure:

AlfaR1

Medlem
    Ble medlem
    18.04.2025
    Antall liker
    4
    Sted
    Klokkarvik
    Cambridge duo Alva er fin den. Masse detaljer og tyst som graven. Hos meg ble den ørlite snill og litt lite skyv i bassen, men en fin sak. Kjøpte en soundsmith og den har jeg enda. Om mulig enda stillere/ sortere bakgrunn enn Cambridge, litt tøffere i bassen og etter min mening en mer engasjert fremtoning.

sjekk ut Soundsmith 👍
    Godt innspill har jo kjøpt både PU med tanke på Bass profilen og Jade 20 så ønsker ikke en som demper dette🤓

AlfaR1

Medlem
    Ble medlem
    18.04.2025
    Antall liker
    4
    Sted
    Klokkarvik

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.676
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.595
    Torget vurderinger
    0
    Tenker at det er viktig at det står i stil til andre komponenter som er i systemet.
    Det fine med en veldig bra RIAA er at den er så liten,
    kun skal stilles inn 1 gang og gjemmes lett bak racket (y)

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    24.980
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5
    Velkommen på HFS og gratulerer med fint anlegg!
    Mala i Asker har sagt opp eller mistet agenturet på Gold Note og har denne glimrende RIAAen med 40% avslag: https://malaaudio.no/gold-note-ph-5
    Passer jo spilleren din!

eller så er Pro-Ject sin Phono Box RS det beste kjøpet jeg vet om til prisen.
    Eg slo til på dette gode tilbodet på PH-5. Veldig mykje godlyd for pengane. Og veldig enkel å operere.

AlfaR1

Medlem
    Ble medlem
    18.04.2025
    Antall liker
    4
    Sted
    Klokkarvik
    Tillegg 2: PH-5 har 220 pF inngangskapasitans. Det er det ikke mange moderne MM-pickuper som liker. De blir spisse øverst.
    Meeen om du dropper MM er den fin til MC altså, mer fleksibel enn Cambridgefavoritten min.
    Hei der Valentino. Hvordan tror du PH-5’en vil fungere med Nagaoka JT-80 Black PU en? Det er jo en moderne MM🤨 som du sier så er nokk PH-5 et skup. Finnes det noen måte å senke inngangskapasitansen på ?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Anbefalt last for en JT-80 er ~100pF, så det vil nok ikke være en glimrende match. Hvis PH-5 faktisk har 220pF minimum basiskapasitans så tror jeg ikke det finnes noen MM som vil fungere videre godt*. Hvis du har et særdeles kort kabelstrekk og velger kabel med omhu** kan du kanskje komme ned mot 350pF total kapasitans, men jeg vet i alle fall ikke om noen pickup som ønsker seg det.

Fryktelig rart å lage en MM/MC RIAA som i utgangspunktet ikke kan gjøres ~optimal for noen eksisterende MM...

*I forhold til specs, men det betyr jo ikke at du vil synes at den låter huggorm.

** Dvs holde seg langt unna boutique-kabler, lese seg opp på kabelspecs fra seriøse produsenter, for så å få laget en customkabel basert på en low capacitance kabel.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.378
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den vil ha 100 pF. I praksis er det en lavkapasitiv tonearmskabel pluss 50 pF. Med PH-blir det pluss 220 pF. Du får en uheldig diskantpeak.
    Bare å kjøpe MC med en gang. :LOL:

Og derr! var @JMM ute både før og mer utførlig.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    768
    Den vil ha 100 pF. I praksis er det en lavkapasitiv tonearmskabel pluss 50 pF. Med PH-blir det pluss 220 pF. Du får en uheldig diskantpeak.
    Bare å kjøpe MC med en gang. :LOL:

Og derr! var @JMM ute både før og mer utførlig.
    Hvis den har 220 pf ind indgangen og man serieforbinder et kabel med 100 pf, bliver den samlede kapacitet vel under 100 pf?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.378
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Verdens beste smell for penga heter Audio-Technica AT33PTG/II.
    IMG_5391.jpeg

Hvis den har 220 pf ind indgangen og man serieforbinder et kabel med 100 pf, bliver den samlede kapacitet vel under 100 pf?
    Nei. Det virker inverst av motstand. Kapasitans i parallell legges sammen. Kjedelig men sant.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noen anbefalte MC PU'er til en rimelig pris?

Jeg vil driste meg til å si at det er relativt stor enighet (i den grad det i det hele tatt er en ting innen HiFi) om at Audio-Technica AT33PTG/II er sånn ca. det største varpet som finnes innen MC pickuper.

Ivgubahta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2016
    Antall liker
    118
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    Eg må innrømme eg også slit litt med Kapasitans
    Her e speks på Gold Note VasariGold -Tatt fra hjemmesiden til Gold Note

TYPE MM Phono Cartridge OUTPUT LEVEL 4mV FREQUENCY RESPONSE 15-25000Hz IMPEDANCE 1000Ω INDUCTANCE 500mH SUGGESTED LOAD 47kΩ COMPLIANCE 10×10-6cm/dyne CHANNEL SEPARATION > 22dB SUGGESTED TRACKING WEIGHT 2g

e det nåkka her som tilsir at den passer/ikke passe Gold Note riaa'er? 500millihenry???

har ikke helt satt meg inn i mm pu'er sin verden. Har ett par, og også hatt riaa med flust av justerings muligheter for mm. men brukt mest mc'puer siden min første AT95e for mange år siden. Bruker GoldNote PH-10 og syns ikke min Nagaoka mp-200 e for lys

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kan ikke se at de anbefaler noe som helst for sine MMer når det gjelder kapasitans og jeg har ingen anelse om induktans legger noen føringer for kapasitans. Forøvrig første gang jeg har sett et merke som ikke oppgir denslags. PH-10 har de samme 220pF på inngangen som PH-5, så kanskje er dette et salgstriks som skal gjøre at kun deres egne MMer optimale med RIAAene deres? Det er i alle fall det første som faller meg inn, dypt mistroisk som jeg er.

På den annen side; hvis du synes MP-200 eller hva som helst høres bra ut med PH-10 så er jo det alt som egentlig betyr noe. Avhengig av alder så er det ikke sikkert at du vil høre et løft oppe i englereservatet uansett.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.378
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Resonanssenterfrekvens 13 kHz, Q=0,4. Men det er elektrisk, og vi har et elektromekanisk system så det forteller oss ikke så mye mer enn at den oppfører seg slik MMer pleier å gjøre i toppoktaven.

Ivgubahta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2016
    Antall liker
    118
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    et salgstriks som skal gjøre at kun deres egne MMer optimale med RIAAene deres?
    Hadde IS-1000 også tidligere og mc delen av riaa er tilpasset deres lowoutput mc'puer : 470Ω - 0.5mV . Så sansynlig et knep for å kunne selge ett komplett anlegg til kunde. Skape merke trohet.

ps øran holder nokk enda noen år, eg har såvidt bikka 50

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Se der ja, da er nok hørselen knapt nok halvert i forhold til utgangspunktet. ☺

Akkurat; 470Ω ved 0.5mV er jo ikke helt dagligdags.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.309
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    30
    For lav inngangs kapasitans er ikke noe problem. Heng på noen ekstra pF og ting faller på plass.
    Ofte kan det være vanskelig å finne hva som er total belastning for PU: Kabel kapasitans + forsterkerens inngangs kapasitans.
    EDIT:
    Leste de andre innleggene også.
    Kan godt være feil spesifisert inngangs kapasitet. Poenget mitt var at dersom den er for lav er det enkelt å fikse.
    For høy derimot......

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.378
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Problemet her er at inngangskapasitansen passer en gammal Pickering eller noe sånt. 220 pF er tøysehøyt i dag.

Ivgubahta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2016
    Antall liker
    118
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    Anbefalt belastningskapasitans på noen pu'er, disse e jo relativt nye og blir nokk brukt av mange:
    Ortofon 2m Red : 150-300 pF
    Ortofon Concorde Music Blue : 150-300 pF
    AT-VM95SH : 100-200 pF

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    10.216
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Var ikke klar over at Ortofon ligger opp mot 300; da er kanskje de det beste valget utenfor Gold Notes egne. 100-200 er vel langt det vanligste tror jeg, ut fra ting jeg har kikket på.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.378
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De målingene jeg har sett av Ortofon 2M sier at man ikke bør over 200 pF totalt, om jeg husker riktig da. Men en OM30 Super vil sikkert fungere utmerket. Lavere L enn 2M mener jeg. @Balle Clorin har nok fasit. :)

AlfaR1

Medlem
    Ble medlem
    18.04.2025
    Antall liker
    4
    Sted
    Klokkarvik
    Ikke helt lett dette valget. Men her er kandidatene som svirret i hode nå.

Så langt så har eg en dårlig mage følese på GoldNote PH-5; rart at et produkt i den prisklassen er så lite fleksible. Å da eg er fersk i dette å garantert vil prøve forskjellig vil denne være en begrensning.

Fosi audio x5: billig å får mye skryt, trolig det mest fornuftige, så er det lettere å oppgradere når eg funne ut va eg ønsker etc.

Pro-ject tube box DS3: om denne er på lik linje med DS2 eller bedre vil eg anta at denne er alt eg noen gang trenger. Gjør nokk jobben og vel så det. Den er i øvre sjikt av hva jeg ønsker å invistere.

Hva sier dere?

Sist redigert:

Ivgubahta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2016
    Antall liker
    118
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    vil først si att eg e veldig fornøyd med Gold Note, har hatt ph-10 i lengre tid ,og nå også ph-5 pga veldig fint prisa no..
    Det e knabert med innstillinger for mm, men flust av mc muligheter. Gold Note e pittelitt varm i lyden.

Men det er mange gode produkter på markedet . Har hatt veldig bra resultat med mm pu'er og Heed riaa.
    Heed Audio Questar mm koste 4500,- og kan oppgraderes med q-psu (bedre strømmforsyning) se gjerne test på www.audiophile.no

Også viss du er ute etter en kvikk fix for å komme igang, så e det en Cambridge 551 på Torget til 1000kr
    Tror denne er samme (nesten) som Cambridge Alva solo

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.595
    Torget vurderinger
    0
    Ikke helt lett dette valget. Men her er kandidatene som svirret i hode nå.

Så langt så har eg en dårlig mage følese på GoldNote PH-5; rart at et produkt i den prisklassen er så lite fleksible. Å da eg er fersk i dette å garantert vil prøve forskjellig vil denne være en begrensning.

Fosi audio x5: billig å får mye skryt, trolig det mest fornuftige, så er det lettere å oppgradere når eg funne ut va eg ønsker etc.

Pro-ject tube box DS3: om denne er på lok linje med DS2 eller bedre vil eg anta at denne er alt eg noen gang trenger. Gjør nokk jobben og vel så det. Den er i øvre sjikt av hva jeg ønsker å invistere.

Hva sier dere?
    Kjøp det du har mest lyst på.
    Den gnagende følelsen av å ikke være
    fornøyd vil slite deg ut i tiden fremover.
    Som entusiast vil du muligens kunne lytte
    til flere forskjellige oppsett og ubevisst
    sammenligne lyden med din egen og oppleve
    at det er mye god lyd som ikke koster så mye
    som ditt eget valg og kunne frigjøre midler
    til å oppgradere det viktigste - nye høyttalere.
    Det er først når du har svidd av utrolig mye
    kronasje at fornuften vil sige innover deg og
    den evige jakten på stadig dyrere komponenter
    ikke lenger vil bli en avgjørende faktor for dine kjøp (y)

Groove

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    242
    Fryktelig rart å lage en MM/MC RIAA som i utgangspunktet ikke kan gjøres ~optimal for noen eksisterende MM...
    Ja, den skal retur til forhandleren. Mærkeligt at specielt RIAA får et skær af magi og mystik fra branchen, selv om det reelt er en simpel og velbeskrevet frekvens korrektion. Der er alle mulige historier om fantastiske tiltag og performance. Men så har man ikke styr på det helt basale med belastningen af en MM pick-up. Den er jo reelt kun til MC.
    Falsk varebetegnelse eller total in-kompetence (forhandler+fabrikant) :mad:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn