RIAA i hus

B

bamsemann

Gjest
Dynavector 10x5 ligger på 2,5mv ut, mens 20xH ligger på 2,8mv ut..

Etter å ha snakket lenge med Håvar på planetsnapa valgte jeg en 20xH, han mente det var en forfina verson av 10x5, og med litt høyere signal ut.

Jeg er veldig spent på resultatet av 20xH, men det er vistnok ganske lang innspilling.

Det er jo kun godord å lese og høre om disse elementene til Dynavector, vurderte også Sumiko blue point special og blacbird, men etter masse lesing på nettet ble valget 20xH.

Tilbakemelding kommer over jul sånn cirka tenker jeg.

bamsemann.. :)
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Det er flott, ser frem til det.

Nå er jo ikke hverken PU eller RIAA ferdig spilt inn hos meg ennå, så det er ikke hast med å skifte PU. Så det ligger en reise foran meg der ...
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Har vært bortreist mer enn en uke og satte meg ned i ettermiddag og lyttet en god del til vinyl. Det er så bra at det er en fryd ... en venn av meg som synger aktivt i kor, fikk høre en CD mot vinylsammenligning av Norah Jones. Hun synes vinylversjonen var utrolig mye mer levende og nær. Hun følte at hun stod ved siden av Norah og lyttet, slik hun lytter til andre under øvelsene i koret ...

Vi hørte på mange plater. Også Bush nye, som uten tvil (i mitt anlegg) gjengis mye bedre på vinyl.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ja, det her helt utrolig hvordan innspillingen blir med direkte sammenligning.
Jeg har gjort det et par ganger, og det er helt utrolig hvor dødt og komprimert en cd høres ut i sammenligning!
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Det er skummelt det ... man begynner uvergelig å spørre seg om hva slags CD-spiller man trenger nå for å nærme seg lyden ... skjønt antageligvis vil der alltid være en forskjell mellom de to mediene og spørsmålet er vel heller om man kan lære å sette pris på hvert medium for seg?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.642
Torget vurderinger
24
Jeg tror man skal gjøre nettopp det Arne Marco, verdsette hvert medium for seg. Og, jeg kjøper heller ikke påstandene man leser med gjevne mellomrom, at selv rimelige platespillere gjør ting selv ikke dyre cd-spillere klarer. Eller, godt mulig, men så gjør da også en god cd-spiller ting som en billig platespiller bare kan glemme.

Så, det er vel fordeler og ulemper med begge medier, og jeg har i hvert fall kommet til at det er greit å ha mulighet for god lyd fra begge.
 

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Innlegg
238
Antall liker
1
Men det er nok bedre å ha en CD-spiller i samme prisklasse som platespilleren. I øyeblikket er forskjellen en til tre, hvor vinylspillersettet er det dyrere. Kjøper jeg en dyrere PU, blir vel forskjellen ennå større ... så en eller annen gang kommer jeg til å kjøpe en ny CD-spiller. Når de dessuten nå ser ut til å få bedre kontroll på gjengivelsen bør det være en helt ny spiller ...
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.705
Antall liker
298
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Hei,

Veldig spennende lesing dette!
Har selv en Burmester Rondo cd spiller til 27.000 som jeg synes låter fortreffelig, som jeg snart vil teste ut mot en Rega p5 med Super Elys pu og Graham Slee Era Gold V (som ble bestilt igår!); vet ikke hva jeg forventer.... men gleder meg uansett, da det helt sikkert blir en ny dimensjon!
Har kun testet P5 med en gammel NAD 3020, men mot en eldre Sony SACD spiller (EISA vinner i 2002) så var vinylen mer levende og musikalsk sammen med de gamle PSB 8T ene mine....
 
Topp Bunn