RIAA ran

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Skal etterhvert kjøpe meg RIAA. Den skal kobles opp mot: Dual 1229. Mastersound reference 845 og Zu Druid. Prisen på RIAAtrinnen bør ikke overstige 5000-6000kr.

Finnes det klassiske produkter som kanskje få kjenner til, men som spiller i en annen liga enn konkurenter i samme pris klasse? Er det mulighet for meg å gjøre et RIAA ran?

Lf
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Heisan, Lf! Du har jo et veldig smakfullt anlegg,og jeg ville i alle fall sett etter en DIY HifiSupply "Cole" om jeg var i dine sko. Det er som navnet tilsier et selvbyggekit, basert på en Consonance-konstruksjon. De pleier å ligge på ca. 3000,- brukt. En annen mulighet er å annonsere etter en eldre cj-riaa. (Så hadde vu jo fått deg tilbake som aktivt medlem i cj-klanen også! ;D Ellers er jeg fristet til å anbefale deg en Graham Slee Era eller en ASR Mini Basis. De er begge i prisklassen runt 6000,-, og gir usedvanlig mye for pengene. Dessuten holder de i bøtter og spann den uunngåelige dagen du oppgraderer vinylriggen!
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Jeg må nok en gang slenge meg på anbefalingen til Impulse om Graham Slee Era V. Den er vanvittig god. Og som Impulse sier så kan denne lett følge med om du oppgraderer platesnurreren. ASR`en er også en fin Riaa.

Mvh
Kjetil
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.291
Antall liker
240
Torget vurderinger
1


Graham slee Era V er en meget god RIIA, og herved anbefalt på det sterkeste...

Destiny.. :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.435
Antall liker
497
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei


Whest selger noen få B-varer direkte fra "fabrikken" til en meget gunstig pris. Det er kun ørsmå feil i finsih. Jeg har storebroren til den som er innenfor din økonomiske ramme og kan overhodet ikke se de påståtte feilene. Etter mitt skjønn er dette virkelig et "ran".

http://www.whestaudio.co.uk/s-product.asp?ProductID=15

Edit: Hvis du ser etter en DIY rør RIAA kan du nok også gjøre et varp lydmessig prisen tatt i betrakning.

Asbjørn
 
K

kbwh

Gjest
Ahem! Tør jeg minne om at Micke Bladelius har "SAT Phonofix (Grammofonforstärkare Entaktskoplat klass A)" på samvittgheten. Er utav produksjon for lengst, men den er laget for evigheten og finnes på bruktmarkedet av og til.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Disse to herrene har også veldig gode poeng (og gode riaaforsterkere!), Lf. Lista blir nok lang etterhvert! ;)
 

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
107
Antall liker
63
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Hei, jeg får bli med på RIAAransbølgen. Har testet både Graham Slee Era, Project Tubebox og ASR Mini Basis. Bra riaaer dette men etter å testet Jasmin LP2 MKII, fikk jeg hakaslepp. Ingen av de andre hadde dynamikken, støyfriheten, detaljeringen, holografien og hvilken bass, stram og dyp.
Dette er et RIAAran til 9000,-. Løp og kjøp!!!!!!!!

http://www.duet.no/JasmineLP2.0MM.MC_RIAA.htm
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Takker masse for tipsene.
Som vanlig med HIFI innkjøp så blir det et særdeles vanskelig valg.

Disse ser jeg som de mest aktuelle for øyeblikket:
ASR Mini Basis (Denne kan bli min for 5000kr)
Graham Slee Era
whestTWO (Spennende, kan du si noe om lydsignaturen, Nightpuma?)
NLE 17 (Kjenner noen denne?)
Holfi Batteriaa (Gode greier?)
CJ RIAA (Dukker vel sjeldent opp på bruktbørser?)
SAT Phonofix (Har desverre aldri falt for SAT sine produkter)
DIY(Blir ikke aktuelt å bygge noe selv!!)
Jasmin LP2 MKII (Blir litt for dyr, om den ikke dukker opp på bruktbørsen)

Lf
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Kjøpte den helt nye NLE17 som ble solgt her på HFS for et par uker siden.
Kjøpte den egentlig av ren nysjerrighet, siden jeg husker alle go'ordene Gunnar Brekke har gitt den.
Har en liten rør basert sak fra Antique Sound USA som heter PP1. Jeg kom over den på ebay, og fikk hjelp av Brynjar Kvanlid til å konvertere den til 230V. Deretter har jeg moddet den med innebygget Lundahl MC step ups.Den spiller egentlig veldig godt, men fikk lyst til å prøve NLE17.
Gi meg et par uker, så skal du få svar på hvordan den står seg.
Om det virker lovende, kommer jeg til å lage et slikt oppgradert PSU som er blitt omtalt her på hfs.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.435
Antall liker
497
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Lf

Jeg kjenner ikke Whest Two, men Whest PS.20 her jeg en del erfaring med. Jeg er igrunnen litt i tvil om hva jeg skal si om lydsignaturen, det måtte bli nøytral tror jeg. Den er godt utstragt i toppen og har fin mellomtone og solid bunn. Den gjør det bra over hele linja, og har ikke et felt den utmerker seg på. Dypt og bredt lydbilde. Konstruktøren har balansert sånn at det er masse detaljer, men sammenheng over det hele så musikken kommer gjennom. Så vidt jeg vet er mye av designfokuset til Whest å lage enheter der du får så mye highend som er mulig for penga, men alltid med musikken foran lyden for å si det slik. Det er komponenter av god kvalitet, men ikke eksotiske. Det er fornuftige gode produkter, men ikke sånne man står å sikler over.
Med Two, vil jeg tro han har beholdt helheten, men at det er litt mindre av alt. Du bør eventuelt også sjekke om den tar low output MC.

Asbjørn
 

ahe

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2002
Innlegg
1.476
Antall liker
482
Torget vurderinger
4
Jeg bruker Whest PS.20, og er godt fornøyd med den. Er helt enig i Nightpuma's karakteristikk. M. Fremer hadde en panegyrisk anmeldelse av dette trinnet i Stereophile. Noen nummer senere kom han imidlertid med en kraftig moderering av skrytet, etter blandt annet og ha åpnet den og funnet at byggekvaliteten var så som så, i hele tatt en noe eiendommelig "second opinion".
Men det er mulig at det med byggekvalitet og kvalitetsikring er riktig, da strømforsyningen på min egen brann opp etter en time. Men det var ingen problem å få ny, og siden har den fungert upåklagelig i 2 år. Whest Two kjenner jeg ikke, men ser at PS.20 også selges som B-vare, http://www.whestaudio.co.uk/s-product.asp?ProductID=16
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.435
Antall liker
497
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
ahe skrev:
Jeg bruker Whest PS.20, og er godt fornøyd med den. Er helt enig i Nightpuma's karakteristikk. M. Fremer hadde en panegyrisk anmeldelse av dette trinnet i Stereophile. Noen nummer senere kom han imidlertid med en kraftig moderering av skrytet, etter blandt annet og ha åpnet den og funnet at byggekvaliteten var så som så, i hele tatt en noe eiendommelig "second opinion".
Men det er mulig at det med byggekvalitet og kvalitetsikring er riktig, da strømforsyningen på min egen brann opp etter en time. Men det var ingen problem å få ny, og siden har den fungert upåklagelig i 2 år. Whest Two kjenner jeg ikke, men ser at PS.20 også selges som B-vare, http://www.whestaudio.co.uk/s-product.asp?ProductID=16
Det var en veldig merkelig kuvending Fremer gjorde der, det er jeg helt enig i. Jeg har åpnet lokket på Whesten, og så vidt jeg kan se er byggekvaliteten er OK. Det jeg tror det dreide seg om var at printet til PSU'en sitter i et spor som man skyver det inn i. Trafoen er for tung til denne løsningen, for printet kan bøye seg og knekke. Derfor har reodor lagt en bøyd huntonittplate under for å støtte den opp. I og for seg greit det, men det er vel strengt tatt litt for mye DIY til sånn et dyrt produkt å være. I min ligger det en plastbit som ser mer ut til å være laget for formålet og da er det jo greit ::)

Bilder sier mer enn 1000 ord...





Asbjørn
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei,disse graham riiaene,går de på low output mc er?Har de ev justerbar gain?

Er også ute etter en riia,til mc med tiden,har ikke hastverk,og ser an litt på bruktmarkedet,men hva vil disse i såfall ligge på brukt?Jasmin ser jo flott ut,og fikk jo her en kjempekritikk....kanskje noe å vureder,ved nykjøp i denne prisklasse,bør det kanskje være rom for en hjemmetest av utstyret.... ::)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.343
Antall liker
2.640
Torget vurderinger
4
ixos_76 skrev:
Hei,disse graham riiaene,går de på low output mc er?Har de ev justerbar gain?

Er også ute etter en riia,til mc med tiden,har ikke hastverk,og ser an litt på bruktmarkedet,men hva vil disse i såfall ligge på brukt?Jasmin ser jo flott ut,og fikk jo her en kjempekritikk....kanskje noe å vureder,ved nykjøp i denne prisklasse,bør det kanskje være rom for en hjemmetest av utstyret.... ::)
Skal du bruke Graham med low output mc må du ha step-up også, og da koster det deg omkring 11000 til sammen hvis jeg ikke husker feil. Vet ikke om gain er justerbar.
 

Jens123

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
64
Antall liker
2
ELEL6200 skrev:
Takker masse for tipsene.
Som vanlig med HIFI innkjøp så blir det et særdeles vanskelig valg.

Disse ser jeg som de mest aktuelle for øyeblikket:
ASR Mini Basis (Denne kan bli min for 5000kr)
Graham Slee Era
whestTWO (Spennende, kan du si noe om lydsignaturen, Nightpuma?)
NLE 17 (Kjenner noen denne?)
Holfi Batteriaa (Gode greier?)
CJ RIAA (Dukker vel sjeldent opp på bruktbørser?)
SAT Phonofix (Har desverre aldri falt for SAT sine produkter)
DIY(Blir ikke aktuelt å bygge noe selv!!)
Jasmin LP2 MKII (Blir litt for dyr, om den ikke dukker opp på bruktbørsen)

Lf
Hei Lf!
Takk for sist! :)
Jeg har selv et Jasmine LP-10 RIAA trinn stående som du kan teste om ønskelig? Er muligens noe billig kontra de du har i sikte. Men til prisen skal det være meget ok! Ligger på 3000kr. Send meg en pm om det er av interesse ;)
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
Kjøpte den helt nye NLE17 som ble solgt her på HFS for et par uker siden.
Kjøpte den egentlig av ren nysjerrighet, siden jeg husker alle go'ordene Gunnar Brekke har gitt den.
Har en liten rør basert sak fra Antique Sound USA som heter PP1. Jeg kom over den på ebay, og fikk hjelp av Brynjar Kvanlid til å konvertere den til 230V. Deretter har jeg moddet den med innebygget Lundahl MC step ups.Den spiller egentlig veldig godt, men fikk lyst til å prøve NLE17.
Gi meg et par uker, så skal du få svar på hvordan den står seg.
Om det virker lovende, kommer jeg til å lage et slikt oppgradert PSU som er blitt omtalt her på hfs.
Veldig spendt på intrykket din. Har selv spilt på NLE17 i snart et år, med PSU-en som KJ (Knut) foreslo her på sentralen. Har imidlertid ikke sammenlignet med andre riaa-eri tilsvarende prisklasse, men jeg må si at den oppfyller alle mine drømmer, vel og merke knyttet til vilyl-kjeden. ;) Har aldri tenkt tanken at en annen riaa skulle kunne gjøre noe bedre. Men, som sagt, -spent på inntrykket ditt.

mvh
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Har desverre hatt problemer med den nye cd spilleren min, så fokuset har ikke vært på nytt RIAA trinn. Beklager mitt tildels manglende engasjement i tråden. Har hatt mange HIFI frustrasjoner i det siste :(

Takker for tipsene og tilbakemeldingene :)

Disse ser jeg som de mest aktuelle:
ASR Mini Basis (denne kan bli min for 5000kr)
Graham Slee Era (vil gjerne ha en riaa som fokusererer mer på nedre mellomtone og nedover enn øvre mellomtone og diskant, da er vel kanskje Graham ikke det rette?)
NLE 17 (virker veldig spennende og ser fram til å lese tilbakemeldingene dine, Erland)
Holfi Batteriaa (Gode greier?)
CJ RIAA (Dukker vel sjeldent opp på bruktbørser?)
Sugden A21SE RIAA (Pris?)

Hvis jeg legger på noe tusenlapper, finner jeg perler som kan måle seg med det beste?

Lf som gjerne vil ha mest mulig dynamikk
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Hei, Lf! Har du problemer med Holfi ´en? Håper du har kontroll på den nå...og at frustrasjonene er over!
Det er en riktig så lekker "shortlist" du legger fram her..Selv om jeg personlig (og her erter jeg vel på meg et par-tre hundre Dualdisipler) ikke helt ser poenget med å sikte helt mot toppen på riaasiden med en tilårskommen Dual som kilde. (Som riktignok spiller fint...men akkurat DET treet vokser ikke inn i himmelen IMHO.) Skal du legge mer penger enn nevnt på vinylsiden, ville jeg definitivt kikket etter en oppgradering av riggen. Men det er meg. Jeg har full respekt for evt. andre vurderinger her, bare så det er sagt.

Mitt inntrykk av ERA MK. V er netopp dynamikk, en veldig sterk sammenheng i lydbildet og slett ingen vektlegging av øvre mellomtone og diskant. Riktignok kjenner jeg igjen beskrivelsen, men det gjelder for en ERA som slett ikke er innspilt. Kjøper du den ny, trenger den fire,fem uker for å komme til seg selv. Da kvitterer den med et lydbilde som få til den prisen kan matche, og som jeg tror du vil kunne nyte hemningsløst slik jeg kjenner dine preferanser. Jeg leste Gunnar Brekkes litt knappe test av ERA for en tid tilbake, og kan slett ikke si jeg kjente igjen beskrivelsen. Da er jeg mer på linje med Fremers omtale i Stereophile, som vektla en "røraktig" (herregud, jeg hater den beskrivelsen...) topp og mellomtone, sammenheng og instrumentkarakter. Dessuten har den en rask, potent og veloppløst bass.Det er driv i massevis, spilleglede i bøtter og spann og oppløsning i mengder.
Her må jeg tilføye at mine lytteinntrykk er basert på lang tids bruk i eget anlegg, med en lang rekke elementer og ofte i direkte sammenlikning med min cj Motif MP 11, conrad-johnsons FET-referanseriaa fra midten av nittitallet. Denne kostet en forskrekkelig mengde tusenlapper i sin tid, og ERA gjør seg slett ikke bort i dette selskapet, men følger MP 11 til døra.
Den eneste kritikken jeg egentlig har mht. ERA, rent bortsett fra at den er liten og lett og vrir seg om du bruker stive kabler, er at den burde hatt Low Output MC-mulighet. Samtidig kan de som trenger det (og har pengene klare!) kjøpe seg et Elevator MC-trinn i tillegg. Det koster endel ekstra, men resultatet er rett og slett fantastisk bra.

Lykke til, uansett hva du måtte velge.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Sugden step 2 forhandles av maxwell og koster ca 6k

Har selv sugden, men siden jeg ikke har prøved noe som helst annet
vil jeg ikke anbefale noe som helst.
Lykke til med jakten :)

Mvh,
:) Terje
 

rosros

HIFI Entusiast
Ble medlem
16.03.2007
Innlegg
107
Antall liker
63
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
10
Jasmin LP 2.O SE står vist for tur til testing i Fidelyti har jeg hørt.
Ser ut som de fleste her overser denne fantastiske riaa, jeg har kjøpt tre stykker, bruker to stykker en i venstre og en i høyre kanal. Bruker y-ledd for å få til dette. Låt fantastisk med en men med to ble det lyd- nirvana. Stereobildet ble bare helt magisk, aldri hørt noe lignende før.
Håper andre tar turen til duet audio, lån en hjem og prøv selv. Dette er bare en industrihemmelighet.
Fidelyti testet LP 1, har testet den selv. Denne låt spinkelt og uten dynamikk. Fikk middels test i Fidelyti, de hadde rett der. Men Fidelyti må bare ikke overse LP2 SE.
Jeg har testet mange riaaer men denne, ja jeg sier ikke mer........
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.676
Torget vurderinger
1
OivindS skrev:
...
Veldig spendt på intrykket din. Har selv spilt på NLE17 i snart et år, med PSU-en som KJ (Knut) foreslo her på sentralen. Har imidlertid ikke sammenlignet med andre riaa-er i tilsvarende prisklasse, men jeg må si at den oppfyller alle mine drømmer, vel og merke knyttet til vilyl-kjeden. ;) Har aldri tenkt tanken at en annen riaa skulle kunne gjøre noe bedre. Men, som sagt, -spent på inntrykket ditt.

mvh
Muligens litt o.t. men ...

har du fått testet batteridrift?

mvh
KJ
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hmmm. Det lovet jeg deg å gjøre og gi tilbakemelding etter en sammenligning. Der pirket du bort i en av mine (mange) dårlige samvittigheter. Det er så mange spennende prosjekter på gang som krever oppmerksomhet, spesielt på høyttalersiden. -og når RIAAen fungerer så bra som den gjør, så.... Men det er klart at jeg er også spent på hvilken forskjell det er mellom PSU-en din og batteridrift. Så det var kanskje det lille som skulle til for at jeg gjør en test. Men nå er det " På ferie! Tilbake på kontoret 1. august."
 
Topp Bunn