Hei, Lf! Har du problemer med Holfi ´en? Håper du har kontroll på den nå...og at frustrasjonene er over!
Det er en riktig så lekker "shortlist" du legger fram her..Selv om jeg personlig (og her erter jeg vel på meg et par-tre hundre Dualdisipler) ikke helt ser poenget med å sikte helt mot toppen på riaasiden med en tilårskommen Dual som kilde. (Som riktignok spiller fint...men akkurat DET treet vokser ikke inn i himmelen IMHO.) Skal du legge mer penger enn nevnt på vinylsiden, ville jeg definitivt kikket etter en oppgradering av riggen. Men det er meg. Jeg har full respekt for evt. andre vurderinger her, bare så det er sagt.
Mitt inntrykk av ERA MK. V er netopp dynamikk, en veldig sterk sammenheng i lydbildet og slett ingen vektlegging av øvre mellomtone og diskant. Riktignok kjenner jeg igjen beskrivelsen, men det gjelder for en ERA som slett ikke er innspilt. Kjøper du den ny, trenger den fire,fem uker for å komme til seg selv. Da kvitterer den med et lydbilde som få til den prisen kan matche, og som jeg tror du vil kunne nyte hemningsløst slik jeg kjenner dine preferanser. Jeg leste Gunnar Brekkes litt knappe test av ERA for en tid tilbake, og kan slett ikke si jeg kjente igjen beskrivelsen. Da er jeg mer på linje med Fremers omtale i Stereophile, som vektla en "røraktig" (herregud, jeg hater den beskrivelsen...) topp og mellomtone, sammenheng og instrumentkarakter. Dessuten har den en rask, potent og veloppløst bass.Det er driv i massevis, spilleglede i bøtter og spann og oppløsning i mengder.
Her må jeg tilføye at mine lytteinntrykk er basert på lang tids bruk i eget anlegg, med en lang rekke elementer og ofte i direkte sammenlikning med min cj Motif MP 11, conrad-johnsons FET-referanseriaa fra midten av nittitallet. Denne kostet en forskrekkelig mengde tusenlapper i sin tid, og ERA gjør seg slett ikke bort i dette selskapet, men følger MP 11 til døra.
Den eneste kritikken jeg egentlig har mht. ERA, rent bortsett fra at den er liten og lett og vrir seg om du bruker stive kabler, er at den burde hatt Low Output MC-mulighet. Samtidig kan de som trenger det (og har pengene klare!) kjøpe seg et Elevator MC-trinn i tillegg. Det koster endel ekstra, men resultatet er rett og slett fantastisk bra.
Lykke til, uansett hva du måtte velge.