Hei FlacMan.
Denon DL-103 og DL-103E er meget gode pickuper, men de er noe spesielle i lyden.
De oppleves som fantastisk dynamiske og har en meget god (om enn noe overdrevet?)
bassgjengivelse du skal høyt i pris for å matche. Samtidig har de begge en konisk (rund)
nålesliping som gjør at mellomtone og diskant ikke er like oppløst. Sporing oppover i
frekvens er det så som så med. Derfor kan disse pickupene i noen sammenhenger opp-
leves som skarpe i toppen. (Nå blir det vel bråk fra DL-103-leiren
)
Noen elsker denne lyden, men det finnes også de som ikke er like begeistrede.
(Jeg er en fan - forutsatt den rette tonearmen (som Jelco 750, FR-64S eller SME 3009R)).
Denonpickupene regnes som en god match til Technics SL-1210, noe jeg mener
ikke
skyldes en god "teoretisk" match, men snarere en god lydmessig match der pickupens
dynamiske egenskaper kompanserer for spillernes mangel på dynamikk og samtidig gir
litt mer nivå oppover i frekvens. (Nå blir det vel bråk fra Technics-leiren
)
Videre har man "issues" med utstyret pickupene skal matches med:
Begge pickupene er meget stive (compliance = 5 cu ved 100 Hz) og krever tunge tone-
armer med (meget) stramme lager. (Jeg vet ikke om armlagrene til armen på "billig-
modellen" SL-1500 er like stramme som armlagrene i de dyrere modellene fra Technics).
(Technicsarmen er dessuten noe lett - bruk et tyngre shell (f.eks. Jelco) eller legg til 5
gram bly i Technicsshellet - for å nærme deg ideelle 10 Hz resonansfrekvens).
Videre er (var) den høye spoleimpedanse i en standard DL-103 (40 Ohm) et problem
med eldre RIAAer med (ikke høye nok) faste motstander på inngangen (men gir ideell
match med en 26 dB trafo). DL-103R skulle dog ikke gi problemer med noen moderne
RIAA - forutsatt de har en last på 150-300 Ohm. Musical Fidelity v-90 lps er noe gammel-
dags med bare valg av 100 Ohm for MC. (Nå blir det vel bråk fra MusicalFidelity-leiren
)
Til en Technics SL-1500 ville jeg personlig valgt en
Ortofon 2M Bronce,
Ortofon 2M Black
eller
Sound Smith Carmen pickup. Medium compliance pickuper som ikke vil gi deg noen
problemer i forhold til armen. Videre kobles de inn på RIAAens MM inngang som
(sannsynligvis) spiller bedre enn MC inngangen.
Audio Technica AT-33 serien bør gå fint til armen, men til tross for en ideell teoretisk match
(10 Ohms spoleimpedans inn i 100 Ohm inngangsimpedans = dempningsfaktor på 10), mener
alle (se AT-33 tråden) at denne pickupen trives best med høyere inngangsimpedans.
mvh
Gunnar Brekke
Fidelity