Riaa-trinn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FlacMan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    83
    Noen som vet hva gain på MC og MM er på Musical Fidelity V90-LPS? Har ikke klart å finne noen som helst informasjon på nettet om det.

Gain på MM=40 og på MC =60
    Takk. Hadde tenkt å kjøpe Denon DL-103R, men trengte å vite om RIAAen klarte den. Kjøpte RIAAen etter å ha lest en del positivt om den og lurte på om jeg skulle komplementere med Denon-pickupen. Skal brukes på en Technics SL-1500.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Noen som vet hva gain på MC og MM er på Musical Fidelity V90-LPS? Har ikke klart å finne noen som helst informasjon på nettet om det.

Takk. Hadde tenkt å kjøpe Denon DL-103R, men trengte å vite om RIAAen klarte den. Kjøpte RIAAen etter å ha lest en del positivt om den og lurte på om jeg skulle komplementere med Denon-pickupen. Skal brukes på en Technics SL-1500.
    Da hadde jeg heller satset på en Ortofon PU. Denon DL-103R er en del mer krevende å få til, samtidig som det finnes andre bedre til samme pris.

tommo21

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26

Da hadde jeg heller satset på en Ortofon PU. Denon DL-103R er en del mer krevende å få til, samtidig som det finnes andre bedre til samme pris.
    Jeg kjører med en Denon DL301 mkII som fåes til rundt 1800,- på Ebay. Dette har vært en åpenbaring for min del, men jeg gikk fra Shure V15 III(mm)til denne low output MC. Skulle ønske att jeg kunne hatt en RIAA med MC forsterkning på mellom 62 til 66 for litt mer å gå på i forhold til min forsterker. Tror jeg skal satse på en Ifi Iphono som oppgradering snart.

tommo21

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Da har den steget litt i forhold til V-LPS II, mener den var 37 og 57 db.
    Tror du har mer rett. Ut i fra Specs kan det faktisk se ut som den har mindre enn forgjengeren.

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3

Bare lurer. Hva er bedre enn DL103R til samme pris?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg var litt uklar i det jeg mente. Men V-LPSii har kun 60 db gain på MC, og fast last på 100ohm. Jeg har hørt 103R ved ett par anledninger og likte den godt. Men flere her inne skriver at den først blomstrer på mellom 400-500ohm. En ASR Mini Basis som er fleksibel på last og helt opp til 70 db gain vil være mye bedre.

Sjøl har jeg Ortofon Rondo Red MC. Denne trives på 100 ohm og har hele 0,5mV. Men den ble enda bedre når jeg koblet til en Xindak MC10 med 20 db gain; en såkalt step-up. Da fikk jeg 5mV og koblet til MM-delen på V-LPSii ble det meget bedre ja. MM-delen er nok og bedre enn MC-delen også.

Tips på PU: Audio Technica AT33EV. Omtrent samme pris som DL-103R men bedre på de fleste områder tror jeg :) Bare min mening, såklart :)

FlacMan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    83
    Ok, men jeg har lest på andre forum og på tester hvor de skriver at 100 ohm er optimum og at gain bør være på minst 60db. I tillegg står det i Denons egen bruksanvisning at de anbefaler 100 ohm last eller mer.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ok. Jeg har aldri lest at 100 ohm er optimalt på 103R. Det er en spesiell PU med lang historie. Men det finnes andre i samme prisklasse med bedre oppløsning og holografi. Jeg vurderte den sjøl, men ønsker mer lyd for pengene. Hva med Ortofon Quintet? Både både Quintet Blue og Bronze vil nok være flere hakk bedre. Eller 2M serien til Ortofon? Enten 2M Bronze eller 2M Black. Alle vil fungere veldig bra til V-LPSii :)

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Hej

Dette er data fra Vinylengine => Denon | Cartridge Data | Vinyl Engine

18-02-2014 10-09-12.jpg

Denon 103R har det godt med lidt mere end 100 Ohm, da den interne impedans ligger på 14 Ohm. Det er bare at prøve sig frem, om muligt.

En Xindak MC10 med 20 db gain, har en naturlig indgangs-impedans på 470 Ohm (koblet til en MM riaa på 47K Ohm). Den ville passe perfekt :p

Gain på 60 dB burde ikke være noget problem, og er det mest "normale" ved MC. Det ville med en Xindak MC10 med 20 db gain, give 2,5 mV til indgangen på MM riaa - helt fint.

Denon 103R har det bedst i en mellem-tung til tung arm.

FlacMan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    83
    Her er en del steder som nevner 100 ohm som OK last:
    Denne tråden på AudioGon inneholder et par postere som anbefaler å kjøre den på 100 ohms last
    AudiogoN Reviews: Denon DL 103R Cartridge.

REVIEW: Denon DL-103R

View topic - What settings for Denon DL103? • Canuck Audio Mart

Denon DL 103 Cartridge Review | Dagogo | A Unique Audiophile Experience

Det er blant annet disse jeg har sjekket før jeg følte at det skulle gå bra med Denon'en med V90-LPS. Trengte egentlig bare en bekreftelse på om gain var høy nok. Lengre oppe i tråden blir det anbefalt å kjøre den på 400-500 ohm, mens jeg har funnet steder som anbefaler å kjøre den under 400 ohm.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.897
    Sted
    Kongsberg
    Hei FlacMan.

Denon DL-103 og DL-103E er meget gode pickuper, men de er noe spesielle i lyden.

De oppleves som fantastisk dynamiske og har en meget god (om enn noe overdrevet?)
    bassgjengivelse du skal høyt i pris for å matche. Samtidig har de begge en konisk (rund)
    nålesliping som gjør at mellomtone og diskant ikke er like oppløst. Sporing oppover i
    frekvens er det så som så med. Derfor kan disse pickupene i noen sammenhenger opp-
    leves som skarpe i toppen. (Nå blir det vel bråk fra DL-103-leiren:))
    Noen elsker denne lyden, men det finnes også de som ikke er like begeistrede.
    (Jeg er en fan - forutsatt den rette tonearmen (som Jelco 750, FR-64S eller SME 3009R)).

Denonpickupene regnes som en god match til Technics SL-1210, noe jeg mener ikke
    skyldes en god "teoretisk" match, men snarere en god lydmessig match der pickupens
    dynamiske egenskaper kompanserer for spillernes mangel på dynamikk og samtidig gir
    litt mer nivå oppover i frekvens. (Nå blir det vel bråk fra Technics-leiren:))

Videre har man "issues" med utstyret pickupene skal matches med:

Begge pickupene er meget stive (compliance = 5 cu ved 100 Hz) og krever tunge tone-
    armer med (meget) stramme lager. (Jeg vet ikke om armlagrene til armen på "billig-
    modellen" SL-1500 er like stramme som armlagrene i de dyrere modellene fra Technics).
    (Technicsarmen er dessuten noe lett - bruk et tyngre shell (f.eks. Jelco) eller legg til 5
    gram bly i Technicsshellet - for å nærme deg ideelle 10 Hz resonansfrekvens).

Videre er (var) den høye spoleimpedanse i en standard DL-103 (40 Ohm) et problem
    med eldre RIAAer med (ikke høye nok) faste motstander på inngangen (men gir ideell
    match med en 26 dB trafo). DL-103R skulle dog ikke gi problemer med noen moderne
    RIAA - forutsatt de har en last på 150-300 Ohm. Musical Fidelity v-90 lps er noe gammel-
    dags med bare valg av 100 Ohm for MC. (Nå blir det vel bråk fra MusicalFidelity-leiren:))

Til en Technics SL-1500 ville jeg personlig valgt en Ortofon 2M Bronce, Ortofon 2M Black
    eller Sound Smith Carmen pickup. Medium compliance pickuper som ikke vil gi deg noen
    problemer i forhold til armen. Videre kobles de inn på RIAAens MM inngang som
    (sannsynligvis) spiller bedre enn MC inngangen.
    Audio Technica AT-33 serien bør gå fint til armen, men til tross for en ideell teoretisk match
    (10 Ohms spoleimpedans inn i 100 Ohm inngangsimpedans = dempningsfaktor på 10), mener
    alle (se AT-33 tråden) at denne pickupen trives best med høyere inngangsimpedans.

mvh
    Gunnar Brekke
    Fidelity

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dette oppsummerer veldig godt det jeg sjøl har lest på diverse engelske/ amerikanske forum. Takk Brekke for svært informativ posting!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn