Riia til digital forforsterker finnes det?

Ludoman

Medlem
Ble medlem
09.05.2011
Antall liker
0
Har en NAD M51 forforsterker som jeg så sårt trenger og kople til min lp spiller til.
Bruker Pro-Ject Riia trinn.
Har AES_EBU og coax inngang ledig på min forforsterker.
NAD M51 er egentlig en DAC og forforsterker i samme boks så trenger egentlig det motsatte for og få det til og fungere.
En Analog til digital med nevnte utganger er det jeg trenger altså.
Er det noen med erfaringer på samme feltet så gi gjerne et vink.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
M51 er vel en DAC, men med volumkontroll, så den kan brukes som forforsterker også.

For å få en platespillers analoge signal inn i den, må først bruke an vanlig riaa og så en AD-converter som kan gi et S/PDIF-signal til dac-en som må konvertere det tilbake. ...Eller finne en riaa som har dette innebygget. Mange rimeligere riaa-trinn har jo usb-utgang som du kanskje kan stappe rett i M51?

For meg så høres det litt uelegant å først AD-konvertere for så å DA-konvertere igjen, men det funker nok.

Ludoman

Medlem
Ble medlem
09.05.2011
Antall liker
0
Ja du er inne på noe:)
Trenger en AD konverter men finner lite på nett som kan gi meg det jeg vil uten og miste lydkvalitet.
USB konvertere med Riia trinn finner jeg i de billige klasser, men ser etter noe som ikke mister en tøddel av lp kvaliteten.
Takk for svar Dazed. setter pris på det.

Så konklusjon er da at jeg ser etter en god AD konverter med de utganger jeg trenger.
Mer tips mottas med takk.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.278
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er visstnok mulig å kjøre riaa-korrigeringen i software på en pc, og da er det jo kurant å få signalet til dac-en.

Ludoman

Medlem
Ble medlem
09.05.2011
Antall liker
0
Som ideelt ville jo være Riia med AD innebygget.
Har prøvd og google det men det ser ikke ut som det er et produkt som det er lagt så mye personlig lytter egenskaper i.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
492
Torget vurderinger
2
Den vil nok funke dårlig med MM-PU som trådstarter har pga bare 10Kohm inngangsimpedanse..MC derimot :)

mvh Filip

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Antall liker
389
Selg nadèn og kjøp deg en lynx hilo ad/da funker som ei kule her hos meg:)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.128
Torget vurderinger
96
En slik hadde gjort susen: Mytek Digital Stereo96 ADC - Thomann UK Cyberstore
Jeg har lyttet til noen samples fra den, og i mine ører gjør den lite galt med det originale signalet.
Men et kompromiss blir det jo åkke som, noen får helt sikkert frysninger av å skulle ad/da konvertere vinyl lyd ;)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
492
Torget vurderinger
2
Den vil nok funke dårlig med MM-PU som trådstarter har pga bare 10Kohm inngangsimpedanse..MC derimot :)

mvh Filip
Tenkte du på MH Lio? Hadde han ikke en RIAA da som går inn på linjenivå? Eller misforstår jeg noe her?
Du har helt rett,va visst æ som misforsto litt,tenkte RIIA-korreksjon skulle foretas i MH.. Da e vi enige.Men akkurat det kan vel gjøres med en sånn boks,i dette tilfelle kun MC da pga bare 10K? Meine æ har lest om noe slikt på HFS,va vel Valentino kanskje?

mvh Filip

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
36
Har en NAD M51 forforsterker som jeg så sårt trenger og kople til min lp spiller til.
Bruker Pro-Ject Riia trinn.
Har AES_EBU og coax inngang ledig på min forforsterker.
NAD M51 er egentlig en DAC og forforsterker i samme boks så trenger egentlig det motsatte for og få det til og fungere.
En Analog til digital med nevnte utganger er det jeg trenger altså.
Er det noen med erfaringer på samme feltet så gi gjerne et vink.
Joplin

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.128
Torget vurderinger
96
Men et kompromiss blir det jo åkke som, noen får helt sikkert frysninger av å skulle ad/da konvertere vinyl lyd ;)
Jeg gjør det hele tiden… (uten frysninger)
Jeg gjør også det med analoglyd, men ikke vinyl da. Har heller ikke ekle frysninger, bare gode ;)
Har grådig lyst på en ADC fra Mytek, jeg synes de snuttene man kan laste ned høres svært lovende ut.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.115
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg gjør det hele tiden… (uten frysninger)
Kjører analog lyd fra platespiller gjennom en AD/DA- loop helt konsekvent og uten tegn til frysninger jeg også. Piece of cake.

mvh

Topp Bunn