Riia/utstyr til Rega p5

Kjappfot

Medlem
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
0
LP-ene mine har stått på kottet i 20 år, men nå skal de frem fra glemselen. Har gått til anskaffelse av en Rega p5 med Dynavector 20X high pickup. Må bare innrømme at jeg er relativt blank innen vinylverden. Sist gang jeg snurret platene mine skjedde det på en halvautomatisk Rotel-spiller i budsjettklassen,. Trenger derfor tips før jeg går til anskaffelse av utstyr forøvrig. I første omgang blir det snakk om å få tak i en passende Riia, og nødvendige kabler. Er andre ting jeg trenger for å få fullt lydmessig utbytte av denne spilleren?
Kan noen forresten forklare meg hva stepup er, og hva dette har å si for lyden? (beklager min uvitenhet)
En ting til: Ekstern strømforsyning er tilgjengelig for denne spilleren. Er dette noe å tenke på?
Takknemlig for alle innspill.

Mvh Arve

B

break_out

Gjest
A.D skrev:
LP-ene mine har stått på kottet i 20 år, men nå skal de frem fra glemselen. Har gått til anskaffelse av en Rega p5 med Dynavector 20X high pickup. Må bare innrømme at jeg er relativt blank innen vinylverden. Sist gang jeg snurret platene mine skjedde det på en halvautomatisk Rotel-spiller i budsjettklassen,. Trenger derfor tips før jeg går til anskaffelse av utstyr forøvrig. I første omgang blir det snakk om å få tak i en passende Riia, og nødvendige kabler. Er andre ting jeg trenger for å få fullt lydmessig utbytte av denne spilleren?
Kan noen forresten forklare meg hva stepup er, og hva dette har å si for lyden? (beklager min uvitenhet)
En ting til: Ekstern strømforsyning er tilgjengelig for denne spilleren. Er dette noe å tenke på?
Takknemlig for alle innspill.

Mvh Arve
Jeg har tidligere hatt den Dynavector'en du har og det er en fin PU. En stepup er brukt dersom en bruker en PU med lavt signal ut for å få generert et høyere nivå på PU signalet. Dette er noe du ikke trenger med din PU. Når det gjelder strømforsyning så er det en viktig faktor for god lyd, men jeg kjenner ikke så godt til Rega, og heller ei deres PS'er.

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
6
Det ligger en Primare på Bruktbørsen, dette er en riia jeg har god erfaring med. Det er selvfølgelig mange der ute som andre meninger, men har prøvd denne på Rega, Clearaudio og Marantz med både MM og MC puer. Fleksibel og god riia.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rega's psu er ren fryd. Du vil aldri gå tilbake. For riaa... hva med å prøve DV P75? Ellers har jeg hørt svært overbevisende resultater med P5 ig Naim Stageline og ikke minst Cyrus' separate riaa... og for budsjettformål er selv ikke Cambridge 640P så verst.

Audiolab har lansert en ny versjon av sin superbe 8000PPA; god nok for P5 og over.

Det er noe med synergi; P5's måte å spille musikk på sympatiserer ekstra godt med noen elektronikk-systemer, mer indifferent og "greit nok" med andre. Som all annen hifi.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.173
Torget vurderinger
10
ASR Mini Basis er kanskje også et bra alternativ. Den er etter min mening så god at den også tåler å bli parret med enda bedre spiller/pickup om det skulle bli fristende å oppgradere på et senere tidspunkt, noe som gjerne er tilfellet etter en tid....

Mvh.
Ketil

Kjappfot

Medlem
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
0
Takker for gode innspill. Skal sjekke litt rundt, så får vi se hva det blir til. Gleder meg til å plukke frem skivene igjen, de hadde en sentral plass i min ungdomstid. Er også spent på hva jeg har i vente lydmessig. Er blitt så vant til cd-er nå at det blir "rart" å vende tilbake.

Mvh Arve

Kjappfot

Medlem
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Rega's psu er ren fryd. Du vil aldri gå tilbake. For riaa... hva med å prøve DV P75? Ellers har jeg hørt svært overbevisende resultater med P5 ig Naim Stageline og ikke minst Cyrus' separate riaa... og for budsjettformål er selv ikke Cambridge 640P så verst.

Audiolab har lansert en ny versjon av sin superbe 8000PPA; god nok for P5 og over.

Det er noe med synergi; P5's måte å spille musikk på sympatiserer ekstra godt med noen elektronikk-systemer, mer indifferent og "greit nok" med andre. Som all annen hifi.

Mvh Vidar P
Vidar, kan du si noe mer utdypende om av hva psu-en "gjør" med lyden?

Mvh Arve

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Unnlat for all del ikke å sjekke ut Graham Slee Era V. Det er en fabelaktig RIAA til en svært god pris.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
A.D skrev:
Vidar, kan du si noe mer utdypende om av hva psu-en "gjør" med lyden?

Mvh Arve
Den senker støygulvet fra platespillermotoren. Det medfører at detaljer som ellers ble begravd i støy kommer for en dag... dette er informasjon som gir økt realisme til hvert enkelt instrument; både klangmessig, dynamikkmessig og i tidsdomenet. Forklart ved hhv økt subtil klanginformasjon, økt dynamisk spenn og redusert overheng som gir en mer presis start/stopp av noter.

Sluttresultatet er et som musikkelskeren vil juble over fordi instrumenter og vokal fremstår mer realistiske og engasjerende i all sin prakt, mens de som håper på "mer bass og trøkk" vil bli skuffet.

Mvh Vidar P

Kjappfot

Medlem
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
0
Etter mye om og men er en Grado PH-1 og Rega vegghylle underveis i posten. Blir riktig så spennende å se hva som kommer ut av dette. Rega psu er neste prosjekt. Noen som vet om det fornuftig med platestrammer til denne spilleren, evt. hvilken type? Rega har vel relativt kort spindel, som begrenser valgmulighetene.
Mvh Arve

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke prøvd platestrammere på P5. Men har prøvd såvidt på P25. Imo, de behøver masse fordi Rega-spindelen ikke gir grep; det øker lagerstøyen og følgelig degraderer lyden. Styr unna, kjøp deg plater istedet :)

Mvh Vidar P

Kjappfot

Medlem
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
0
Da var herlighetene på plass. Har tilbragt de siste to kveldene i vinylens verden, og innså relativt raskt at jeg har gått glipp av en god del de siste 18 årene. Min LP-samling ble gradvis forvist til de mørkeste kott da en Nad cd-spiller inntok racket i 1990. Lyden fra denne digitalboksen gruset min daværende Rotel-platespiller ettertrykkelig, og jeg lot meg forholdvis lett lure til at vinylens tid var forbi.
Vel, så feil kan man altså ta. Etter en sjelsettende vinyl-demo på Horten-messa for tre år siden bestemte jeg meg for å gjøre comeback. Et lettere divergerende syn på hva som er estestisk akseptabelt i en dagligstue har imidlertid forsinket prosessen noe, men etter at jeg fikk forhandlet meg til å disponere et eget rom i underetasjen har ting gått relativt raskt.
Med denne triviaen lansert, er det vel på sin plass å gå nærmere inn på lytteopplevelsen, og hva annet kan jeg si enn

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Altså, cd er vel og bra - superoppløst, detaljert og fint - ingen fare, kaster ikke Cary'en med det første, men likevel: Vinyl er da langt å foretrekke, spesielt når det gjelder utgivelser fra 80- og 90-tallet. Sammenlignet for eksempel den glimrende "Offramp" med Pat Metheny Group, som jeg har på begge medier, og vinylutgaven er bare uendelig mye bedre. Alle tendenser til flising og lyttetretthet, som cd-en byr på, er historie. Snudde LP-en to ganger i ren lykkerus. Big Dipper har herved en ny(frelst) kunde.
Mvh Arve

Mvh Arve

Topp Bunn