Er det høy pris som er viktig , eller god lydTakk for svar - men kabler til 400 NOK var ikke helt det jeg hadde i tankene her Men - en bildtest hadde kanskje både vært skummelt og gøy ?
Er det høy pris som er viktig , eller god lydTakk for svar - men kabler til 400 NOK var ikke helt det jeg hadde i tankene her Men - en bildtest hadde kanskje både vært skummelt og gøy ?
Hvordan får du at det automatisk er en motsetning her? Fordi du digger viablue kabler trenger ikke alle gjøre det. Min erfaring med viablue er at det var kabler jeg ikke kunne tenke meg å bruke. Men jeg aksepterer at du har fått mye lyd for en billig penge. Så bra for deg. Men det er ikke hva ts etterspør i tråden. Så ha litt respekt for det, eller start din egen tråd.Er det høy pris som er viktig , eller god lydTakk for svar - men kabler til 400 NOK var ikke helt det jeg hadde i tankene her Men - en bildtest hadde kanskje både vært skummelt og gøy ?
Hvordan får du at det automatisk er en motsetning her? Fordi du digger viablue kabler trenger ikke alle gjøre det. Min erfaring med viablue er at det var kabler jeg ikke kunne tenke meg å bruke. Men jeg aksepterer at du har fått mye lyd for en billig penge. Så bra for deg. Men det er ikke hva ts etterspør i tråden. Så ha litt respekt for det, eller start din egen tråd.Er det høy pris som er viktig , eller god lydTakk for svar - men kabler til 400 NOK var ikke helt det jeg hadde i tankene her Men - en bildtest hadde kanskje både vært skummelt og gøy ?
Dette er en villet utvikling av Asylet. Det er det helt nødt til å være, siden det aldri blir grepet fatt i, tross gjentatte lovnader om akkurat det. Asylet har blitt til Glava, måle og disse -Sentralen. At dette kan være ønskelig, er ubegripelig.Takk for de svarene som var i henhold til tema - de var nyttige - og takk for de av dere som heller sende meldinger til meg framfor å ta en dialog på forumet.
Det er rigtigt ærgerligt, at vi andre så går glip af de måske gode kommentarer, fordi der er et par klaphatte der ikke kan høre, og ikke mener, at vi må have en debat om forskelle.Takk for de svarene som var i henhold til tema - de var nyttige - og takk for de av dere som heller sende meldinger til meg framfor å ta en dialog på forumet.
Årets komipris.Lgrons58 kom med en svært god anbefaling, og andre har også kommet med nyttig informasjon. Dere som er låst i en "dyrere er bedre"-tankegang må være takknemlig for de edruelige innspillene som kommer.
Jeg er faktisk veldig takknemlig for både dine og Lgrons58 sine innspill. I tillegg er det en del andre som har edruelige holdninger til kabler - og det kan være en del nyttig informasjon som man kan lære av i disse - men disse må ikke alltid gjentas på alle kabeltråder.Lgrons58 kom med en svært god anbefaling, og andre har også kommet med nyttig informasjon. Dere som er låst i en "dyrere er bedre"-tankegang må være takknemlig for de edruelige innspillene som kommer.
Dette er en villet utvikling av Asylet. Det er det helt nødt til å være, siden det aldri blir grepet fatt i, tross gjentatte lovnader om akkurat det. Asylet har blitt til Glava, måle og disse -Sentralen. At dette kan være ønskelig, er ubegripelig.Takk for de svarene som var i henhold til tema - de var nyttige - og takk for de av dere som heller sende meldinger til meg framfor å ta en dialog på forumet.
Ingen andre enn du som følte for å ta opp penisforlenger. Hadde du latt være slikt, hadde man ikke reagert slik heller.Hvis du leser åpningsinnlegget og glemmer det du har mellom bena ett øyeblikk, så kan jeg ikke se att det var galt å anbefale de Klots kablene, de er litt dyrere enn de billige og helt perfekt laget utifra den oppgaven de egentlig skal utføre.
Ingen andre enn du som følte for å ta opp penisforlenger. Hadde du latt være slikt, hadde man ikke reagert slik heller.Hvis du leser åpningsinnlegget og glemmer det du har mellom bena ett øyeblikk, så kan jeg ikke se att det var galt å anbefale de Klots kablene, de er litt dyrere enn de billige og helt perfekt laget utifra den oppgaven de egentlig skal utføre.
Når det gjelder kablene du nevner, har jeg ingen kjennskap til de. Med trådstarter uttrykte vel tydelig at det ikke var det han var ute etter med denne tråden.
Dette er et hifi-forum, ikke en norsk rettssal. Hvis du har problemer med å forstå dette, skjønner jeg at du må ha presise formuleringer før du klarer å formulere et svar på et innlegg som du trolig ikke har forstått. Dette er sikkert litt forvirrende, og det er nok derfor det stort sett alltid må henges på en liten nedlatenhet i innleggene dine. Selv synes jeg det mest av alt virker som mangel på folkeskikk.For å unngå at kabeldebatter utarter seg til penismålinger er det viktig at trådstarter er så presis som mulig i formuleringen av hva slags tilbakemeldinger som ønskes. Bruk av anførselstegn rundt ordet "riktig" er derfor uheldig i denne sammenhengen. Det trådstarter er ute etter er altså ikke riktige kabler til profesjonelt bruk men kabler som er riktig dyre.
- Jeg er faktisk enig i at digitale kabler ikke utgjør noen forskjell. Har selv testet USB-kabler og endte opp med en printer-usb-kabel av god kvalitet til 200 NOK. HDMI som er USB = digitalt. Kjøpte kun en gang en relativt (men ikke veldig) dyr HDMI - og ser ikke forskjell på den og den som var med GET-boksen.Du kan jo ta deg en tur på Oslo Hi-Fi Center, og høre hva de mener og tror.
"Oslo Hi-Fi Center som selger den rådyre Nordost-kabelen til nesten 1700 kroner mener likevel deres kabel gir bedre bilder enn en kabel til 139 kroner.
– Jeg har sett forskjell flere ganger, påstår selger Jan Didrik Halvorsen.
Da vi inviterte han til blindtest av våre fire kabler greide han likevel ikke se noen forskjell. Etter en times intens TV-titting måtte han beklemt innrømme at alle kablene gir like gode bilde.
- Sånn sett opp mot hverandre så var ingen bedre eller dårligere
- Vil du gjette hvilken kabel som er deres?
- Nei."
Når man mener at man SER forskjell, noe man kan gjøre side om side, er det lett å tenke seg at man mener at man HØRER forskjell.
Hadde vært artig med om dere i kabelkompaniet måtte til pers også.
Den burde ihvertfall være ekstremt effektiv til å "avsløre" forskjeller mellom effektforsterkere og høyttalerkabler:Det som er gøy med elektrostater som Martin Logan er at de slipper hele verdikjeden igjennom. Jeg har til gode å ikke høre merkbare forskjeller når jeg bytter ut komponenter.
Med fare for igen at blive pisset på grund af "off topic" vil jeg alligevel svare her fordi jeg mener det er vigtigt at for ridset disse ting op, det er iøvrigt alle ting som er behandlet før i diverse kabeltråde.Hvis trådstarter nå har fått svar på sitt spørsmål, er det en ting jeg undres over og gjerne skullle forstått bedre: Hvorfor er det slik i de kabeltroendes verden at passive eq-komponenter (spoler, kondensatorer, motstander) i signalveien er OK og "forbedrer lyden" hvis de sitter i en svart boks midt på en kabel (MIT, Transparent), mens de samme komponentene "degraderer lyden" og må bort hvis de finnes inni en forsterker (tonekontroll, utgangsfilter) eller inni en dedikert boks det står "equalizer" på?
Hei, hvordan vil du beskrive kabler som har lav kapasitans? Er dette kabler med skikkelig tverrsnitt? Hvilken ulemper vil du kunne få ved å ha lav kapasitans - ettersom man i denne verden aldri kan få like mye av begge deler?Ja, det kan bli hørbart, men det avhenger av utgangs- og inngangsimpedans i hver ende. Hvis utgangsimpedansen er høy og/eller inngangsimpedansen er lav vil et langt kabelstrekk med høy kapasitans føre til en avrulling i toppen. Subjektivt kan det låte litt ullent. Kortere strekk med samme type kabel kan likevel fungere fint. I et annet system med andre impedanser kan eksakt samme kabel fungere helt fint til tross for lange strekk.
Det samme gjelder for gitarkabler, forresten. En elgitar vil låte annerledes med et 20 meters kabelstrekk på scenen enn hva den gjør i øvingslokalet med 3 meter instrumentkabel.
Edit:
https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/482588-cable-capacitance-question.html
https://www.gearslutz.com/board/so-...able-length-capacitance-does-matter-test.html
Calculation of cable length, cable capacitance C, and cutoff frequency cable attenuation treble loss damping microphone mic cable capacity wires XLR capacity - sengpielaudio Sengpiel Berlin
Jeg mener helt sikkert der er forskel på digitale kabler, og at det i sig selv hører ind under det besynderlige , hokuspokus afdelingen.- Jeg er faktisk enig i at digitale kabler ikke utgjør noen forskjell.Du kan jo ta deg en tur på Oslo Hi-Fi Center, og høre hva de mener og tror.
"Oslo Hi-Fi Center som selger den rådyre Nordost-kabelen til nesten 1700 kroner mener likevel deres kabel gir bedre bilder enn en kabel til 139 kroner.
– Jeg har sett forskjell flere ganger, påstår selger Jan Didrik Halvorsen.
Da vi inviterte han til blindtest av våre fire kabler greide han likevel ikke se noen forskjell. Etter en times intens TV-titting måtte han beklemt innrømme at alle kablene gir like gode bilde.
- Sånn sett opp mot hverandre så var ingen bedre eller dårligere
- Vil du gjette hvilken kabel som er deres?
- Nei."
Når man mener at man SER forskjell, noe man kan gjøre side om side, er det lett å tenke seg at man mener at man HØRER forskjell.
Hadde vært artig med om dere i kabelkompaniet måtte til pers også.
Generelt får du høy kapasitans med liten avstand og stor kontaktflate mellom pluss- og minusleder, og med isolasjonsmateriale med høy dielektrisk konstant. En "star quad" med fire ledere (to pluss og to minus) og PVC-isolasjon vil ha høyere kapasitans enn en to-leder med teflonisolasjon. Det er dessuten en kapasitans mellom lederne og skjermen, ikke bare mellom lederne. Skjerm som ligger tett innpå lederparene vil gi høyere kapasitans fra signal til jord enn en løsere skjerm. En tynn og tett tvinnet kabel med tettsittende skjerm vil gjerne ha høyere kapasitans enn en litt større kabel med større avstand mellom lederne. Det kan motvirkes med å bruke isolasjon med lav dielektrisk konstant, f eks skummet polyetylen. Tverrsnittet på selve lederen har lite å si.Hei, hvordan vil du beskrive kabler som har lav kapasitans? Er dette kabler med skikkelig tverrsnitt? Hvilken ulemper vil du kunne få ved å ha lav kapasitans - ettersom man i denne verden aldri kan få like mye av begge deler?
Ja du siger noget, og har et point her.Hvis trådstarter nå har fått svar på sitt spørsmål, er det en ting jeg undres over og gjerne skullle forstått bedre: Hvorfor er det slik i de kabeltroendes verden at passive eq-komponenter (spoler, kondensatorer, motstander) i signalveien er OK og "forbedrer lyden" hvis de sitter i en svart boks midt på en kabel (MIT, Transparent), mens de samme komponentene "degraderer lyden" og må bort hvis de finnes inni en forsterker (tonekontroll, utgangsfilter) eller inni en dedikert boks det står "equalizer" på?
Legg merke til at jeg skrev "passive eq-komponenter (spoler, kondensatorer, motstander) i signalveien", ikke at funksjonen til filteret nødvendigvis er en eq-profil. Jeg forstår rimelig godt hva filtrene i MITs og Transparents bokser forsøker å gjøre. Transparent er et induktivt lavpassfilter (spole i signalveien) med et Zobel-filter i tillegg, MIT kan beskrives som et antall parallelle zobelfiltre med ulike innslagspunkter. Som du skriver er det konstruert ut fra en teori om å forme kabelens impedans ved forskjellige frekvenser, mens påvirkningen på frekvensgangen gjennom kabelen blir mer en bivirkning.@ Hi-rex Det har ikke noget med EQ i traditionel forstand at gøre som Asbjørn påstår , jeg ved ikke hvorfor han bliver ved at påstår det vrøvl , læs eventuelt her
Jeg fatter ikke hvorfor vi konstant skal kører rundt i de samme misforståelse hele tiden, og dermed ikke komme ud af stedet, men bare kører rundt og rundt og rundt hele tiden.
De mange forskellige konstruktions prinsiper i electronik og høytaler teknologi bidrager vel også til forviringen.@ Hi-rex Det har ikke noget med EQ i traditionel forstand at gøre som Asbjørn påstår , jeg ved ikke hvorfor han bliver ved at påstår det vrøvl , læs eventuelt her
Jeg fatter ikke hvorfor vi konstant skal kører rundt i de samme misforståelse hele tiden, og dermed ikke komme ud af stedet, men bare kører rundt og rundt og rundt hele tiden.