"Riktige" XLR / Interconnect - kabler : Hva er din dom?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hb 52

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    10
    Takk for svar - men kabler til 400 NOK var ikke helt det jeg hadde i tankene her :) Men - en bildtest hadde kanskje både vært skummelt og gøy :) ?
    Er det høy pris som er viktig , eller god lyd :confused:

Kondis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Antall liker
    741
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Er lengdene over 1,5meter,,ja til XLR....

TheFlair

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Antall liker
    73
    Er ikke rammen som ønskelig? En ramme for kabler finner man rimelig på nærmeste toalett.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har pt. et hjemmebygget Nordost kabel XLR, som gør det godt. Furutech han stik sidder der på. Det er et jeg har lånt, og jeg skal anskaffe mig et godt XLR kabel. Er der nogen der har erfaring med WireWorld XLR kabler? Jeg tænker f.eks. på Gold!
    Jeg har kun hørt det ene XLR på anlægget, da jeg hidtil har brugt RCA kabler.
    Jeg har lånt et strømkanel af fabrikat WireWorld, som gør det rigtig godt i forhold til dem jeg har sammenlignet med.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for svar - men kabler til 400 NOK var ikke helt det jeg hadde i tankene her :) Men - en bildtest hadde kanskje både vært skummelt og gøy :) ?
    Hvordan får du at det automatisk er en motsetning her? Fordi du digger viablue kabler trenger ikke alle gjøre det. Min erfaring med viablue er at det var kabler jeg ikke kunne tenke meg å bruke. Men jeg aksepterer at du har fått mye lyd for en billig penge. Så bra for deg. Men det er ikke hva ts etterspør i tråden. Så ha litt respekt for det, eller start din egen tråd.

Hb 52

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan får du at det automatisk er en motsetning her? Fordi du digger viablue kabler trenger ikke alle gjøre det. Min erfaring med viablue er at det var kabler jeg ikke kunne tenke meg å bruke. Men jeg aksepterer at du har fått mye lyd for en billig penge. Så bra for deg. Men det er ikke hva ts etterspør i tråden. Så ha litt respekt for det, eller start din egen tråd.
    :)

skallet hare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2012
    Antall liker
    672
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    53
    alt er relativt
    jo bedre oppløsning du har jo bedre kabler du trenger. hvis noen investert store penger i enkle komponenter det er helt idiotisk for å koble de med antycables for eksampel. (antycables er fantastiske i sin prisklasse men å bruke de i annleget som koster halv milion?)
    så enkelt er det
    ingen sier at det ikke finns billig kabler. faktisk det er ganske mange av de og det blir mer og mer i framtid fordi det er enklere enn før å skaffe gode komponenter for å bygge de.

U

Utgatt24668

Gjest
    Takk for de svarene som var i henhold til tema - de var nyttige - og takk for de av dere som heller sende meldinger til meg framfor å ta en dialog på forumet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.652
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Takk for de svarene som var i henhold til tema - de var nyttige - og takk for de av dere som heller sende meldinger til meg framfor å ta en dialog på forumet.
    Dette er en villet utvikling av Asylet. Det er det helt nødt til å være, siden det aldri blir grepet fatt i, tross gjentatte lovnader om akkurat det. Asylet har blitt til Glava, måle og disse -Sentralen. At dette kan være ønskelig, er ubegripelig.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    1.873
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er rigtigt ærgerligt, at vi andre så går glip af de måske gode kommentarer, fordi der er et par klaphatte :mad: der ikke kan høre, og ikke mener, at vi må have en debat om forskelle.
    Det oplever man alle steder på Forums flere steder. Desværre også på Hifisentralen.

TheFlair

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Antall liker
    73
    Lgrons58 kom med en svært god anbefaling, og andre har også kommet med nyttig informasjon. Dere som er låst i en "dyrere er bedre"-tankegang må være takknemlig for de edruelige innspillene som kommer.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.652
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lgrons58 kom med en svært god anbefaling, og andre har også kommet med nyttig informasjon. Dere som er låst i en "dyrere er bedre"-tankegang må være takknemlig for de edruelige innspillene som kommer.
    Årets komipris.

U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg er faktisk veldig takknemlig for både dine og Lgrons58 sine innspill. I tillegg er det en del andre som har edruelige holdninger til kabler - og det kan være en del nyttig informasjon som man kan lære av i disse - men disse må ikke alltid gjentas på alle kabeltråder.

Det er trist at flere ikke klarer å holde seg til trådens tema som vanskeliggjør muligheten til gode debatter med oppfølgningspørsmål. Det er åpenbart at jeg mener at det hjelper med Nordost-mellom-klassen kabler for mitt annlegg, og jeg ønsker alternativer til denne klassen med kabler. Da blir det håpløst å angripe meg og andre for at vi ønsker penisforlengere - og at vi er lettlurte idioter som gir fra oss pengene våre.

X

X186841

Gjest
    Det er ikke så dumt med litt glava og målemikrofon, har vært så heldig å få mulighet til å stikke innom Retep noen ganger og det han får til med demping og plassering gir magiske øyeblikk.
    Og dissing hadde vel blitt halvert hvis du lærte deg å holde kjeft innimellom, har vel hatt ett par dumme uttalelser selv men prøver da å skjerpe meg.

Dette er en villet utvikling av Asylet. Det er det helt nødt til å være, siden det aldri blir grepet fatt i, tross gjentatte lovnader om akkurat det. Asylet har blitt til Glava, måle og disse -Sentralen. At dette kan være ønskelig, er ubegripelig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.652
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^ Flott det, Lgrons58. Skjønner du ikke har skaffet deg denne forlengelsen enda. Og at du nekter å ta innover deg trådens tema.

X

X186841

Gjest
    Hvis du leser åpningsinnlegget og glemmer det du har mellom bena ett øyeblikk, så kan jeg ikke se att det var galt å anbefale de Klots kablene, de er litt dyrere enn de billige og helt perfekt laget utifra den oppgaven de egentlig skal utføre.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.652
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du leser åpningsinnlegget og glemmer det du har mellom bena ett øyeblikk, så kan jeg ikke se att det var galt å anbefale de Klots kablene, de er litt dyrere enn de billige og helt perfekt laget utifra den oppgaven de egentlig skal utføre.
    Ingen andre enn du som følte for å ta opp penisforlenger. Hadde du latt være slikt, hadde man ikke reagert slik heller.

Når det gjelder kablene du nevner, har jeg ingen kjennskap til de. Med trådstarter uttrykte vel tydelig at det ikke var det han var ute etter med denne tråden.

skallet hare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2012
    Antall liker
    672
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    53
    de fleste som vil bruke 20k for en IC har ganske stor peiling hva de bruker pengene for synes jeg

LA8PV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Antall liker
    287
    For å unngå at kabeldebatter utarter seg til penismålinger er det viktig at trådstarter er så presis som mulig i formuleringen av hva slags tilbakemeldinger som ønskes. Bruk av anførselstegn rundt ordet "riktig" er derfor uheldig i denne sammenhengen. Det trådstarter er ute etter er altså ikke riktige kabler til profesjonelt bruk men kabler som er riktig dyre.

X

X186841

Gjest
    Ja penisforlenger var nok ett uheldig valg da enkelte ser ut til å ha hengt seg litt vel mye opp i det.

Trådstarter har skrevet "riktige" kabler i overskriften og bruke en krone mer enn Clas kabler så jeg er godt innenfor.

Og har du aldri prøvd en riktig kabel,som den jeg nevner, burde du gjøre det så fort du får tid.

Ingen andre enn du som følte for å ta opp penisforlenger. Hadde du latt være slikt, hadde man ikke reagert slik heller.

Når det gjelder kablene du nevner, har jeg ingen kjennskap til de. Med trådstarter uttrykte vel tydelig at det ikke var det han var ute etter med denne tråden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.867
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis trådstarter nå har fått svar på sitt spørsmål, er det en ting jeg undres over og gjerne skullle forstått bedre: Hvorfor er det slik i de kabeltroendes verden at passive eq-komponenter (spoler, kondensatorer, motstander) i signalveien er OK og "forbedrer lyden" hvis de sitter i en svart boks midt på en kabel (MIT, Transparent), mens de samme komponentene "degraderer lyden" og må bort hvis de finnes inni en forsterker (tonekontroll, utgangsfilter) eller inni en dedikert boks det står "equalizer" på?

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    For å unngå at kabeldebatter utarter seg til penismålinger er det viktig at trådstarter er så presis som mulig i formuleringen av hva slags tilbakemeldinger som ønskes. Bruk av anførselstegn rundt ordet "riktig" er derfor uheldig i denne sammenhengen. Det trådstarter er ute etter er altså ikke riktige kabler til profesjonelt bruk men kabler som er riktig dyre.
    Dette er et hifi-forum, ikke en norsk rettssal. Hvis du har problemer med å forstå dette, skjønner jeg at du må ha presise formuleringer før du klarer å formulere et svar på et innlegg som du trolig ikke har forstått. Dette er sikkert litt forvirrende, og det er nok derfor det stort sett alltid må henges på en liten nedlatenhet i innleggene dine. Selv synes jeg det mest av alt virker som mangel på folkeskikk.

U

Utgatt24668

Gjest
    hadde vi byttet ut ordet kabel med Kristendom og Islam så kunne jeg til en viss grad ha forstått fornærmelsene og engasjementet.

Jeg har lært: aldri mer kabeltråd. Det var velmenende.

En annen ting: mye av kritikken mot såkalte dyre kabler er ut fra et fornuftighetsprinsipp om verdi for pengene. Det er egne vennetråder her inne som handler og publiserer bilder av svært dyre høyttalere som koster en hel eller halv tesla- og som ikke lyder spes. bra. Det er svært mye image og virkelig ikke spes god lyd. Hvorfor gå på angrep mot en som bruker noen få lapper på en kabel?

Sist redigert av en moderator:

TheFlair

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2014
    Antall liker
    73
    Du kan jo ta deg en tur på Oslo Hi-Fi Center, og høre hva de mener og tror.

"Oslo Hi-Fi Center som selger den rådyre Nordost-kabelen til nesten 1700 kroner mener likevel deres kabel gir bedre bilder enn en kabel til 139 kroner.

– Jeg har sett forskjell flere ganger, påstår selger Jan Didrik Halvorsen.

Da vi inviterte han til blindtest av våre fire kabler greide han likevel ikke se noen forskjell. Etter en times intens TV-titting måtte han beklemt innrømme at alle kablene gir like gode bilde.

- Sånn sett opp mot hverandre så var ingen bedre eller dårligere

- Vil du gjette hvilken kabel som er deres?

- Nei."

Når man mener at man SER forskjell, noe man kan gjøre side om side, er det lett å tenke seg at man mener at man HØRER forskjell.

Hadde vært artig med om dere i kabelkompaniet måtte til pers også.

U

Utgatt24668

Gjest

"Oslo Hi-Fi Center som selger den rådyre Nordost-kabelen til nesten 1700 kroner mener likevel deres kabel gir bedre bilder enn en kabel til 139 kroner.

Da vi inviterte han til blindtest av våre fire kabler greide han likevel ikke se noen forskjell. Etter en times intens TV-titting måtte han beklemt innrømme at alle kablene gir like gode bilde.

- Nei."

Når man mener at man SER forskjell, noe man kan gjøre side om side, er det lett å tenke seg at man mener at man HØRER forskjell.

- Jeg er faktisk enig i at digitale kabler ikke utgjør noen forskjell. Har selv testet USB-kabler og endte opp med en printer-usb-kabel av god kvalitet til 200 NOK. HDMI som er USB = digitalt. Kjøpte kun en gang en relativt (men ikke veldig) dyr HDMI - og ser ikke forskjell på den og den som var med GET-boksen.
    - Da jeg byttet ut strømkablene til mine gamle og trofaste Quad ESL 63 fra lakris til Nordost så reagerte samboeren min uten at jeg sa noe. De fikk endelig noe som heter bass - og diskanten kom på plass. Bare synd at jeg hadde dem i 20 år før jeg oppdaget det. Dette var ikke en nyanse - men en stor forskjell.

Kabler kan derfor faktisk utgjøre en forskjell. Jeg skulle gjerne ha hatt en "blindtest" på dere skeptikere selv - fordi dere har samme ører som meg. Jeg innser derimot at kabler i en del settinger ikke trenger å ha stor betydning - derav behovet for å diskutere dette fra sak til sak. Det er derfor synd at det er vanskelig å ha tråder på forumet om dette - da vi hele tiden faller tilbake til start og diskuterer "sannhet1" vs. "sannhet2" - og ingen gråsoner eller nyanser.

Det som er gøy med elektrostater som Martin Logan er at de slipper hele verdikjeden igjennom. Jeg har til gode å ikke høre merkbare forskjeller når jeg bytter ut komponenter.

Sist redigert av en moderator:
    S

Syncrolux

Gjest
    Det ER faktisk forskjell på HDMI-kabler. De som ikke overholder spec godt nok kan gi synk-problemer ved lange strekk og for høy datarate.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.867
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det som er gøy med elektrostater som Martin Logan er at de slipper hele verdikjeden igjennom. Jeg har til gode å ikke høre merkbare forskjeller når jeg bytter ut komponenter.
    Den burde ihvertfall være ekstremt effektiv til å "avsløre" forskjeller mellom effektforsterkere og høyttalerkabler:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-5.html#post1389480
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-6.html#post1399840

Om dette er en fordel eller ulempe er en smakssak.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tilbake til XLR. Mange balanserte kabler, inkludert proff-kabler brukt i studio, oppgis å ha lav kapasitans. Noen seriøse leverandører tilbyr kabler med forskjellig kapasitans. Høy kapasitans i flettede kabler, med bedre støyskjerming, såvidt jeg kan se.
    Hvis vi ser bort fra pris et øyeblikk (det klarer vi jo lett her) er det noen som mener at høyere kapasitans har hørbar effekt på lydkarakter?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.867
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det kan bli hørbart, men det avhenger av utgangs- og inngangsimpedans i hver ende. Hvis utgangsimpedansen er høy og/eller inngangsimpedansen er lav vil et langt kabelstrekk med høy kapasitans føre til en avrulling i toppen. Subjektivt kan det låte litt ullent. Kortere strekk med samme type kabel kan likevel fungere fint. I et annet system med andre impedanser kan eksakt samme kabel fungere helt fint til tross for lange strekk.

Det samme gjelder for gitarkabler, forresten. En elgitar vil låte annerledes med et 20 meters kabelstrekk på scenen enn hva den gjør i øvingslokalet med 3 meter instrumentkabel.

Edit:
    https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/482588-cable-capacitance-question.html
    https://www.gearslutz.com/board/so-...able-length-capacitance-does-matter-test.html
    http://www.sengpielaudio.com/calculator-cable.htm

Sist redigert:

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Hvis trådstarter nå har fått svar på sitt spørsmål, er det en ting jeg undres over og gjerne skullle forstått bedre: Hvorfor er det slik i de kabeltroendes verden at passive eq-komponenter (spoler, kondensatorer, motstander) i signalveien er OK og "forbedrer lyden" hvis de sitter i en svart boks midt på en kabel (MIT, Transparent), mens de samme komponentene "degraderer lyden" og må bort hvis de finnes inni en forsterker (tonekontroll, utgangsfilter) eller inni en dedikert boks det står "equalizer" på?
    Med fare for igen at blive pisset på grund af "off topic" vil jeg alligevel svare her fordi jeg mener det er vigtigt at for ridset disse ting op, det er iøvrigt alle ting som er behandlet før i diverse kabeltråde.

Det kabel fabrikanterne laver i deres bokse er ikke EQ komponenter i traditionel forstand.

Nogen gange er det et simpelt zobel netværk som skal bekæmpe eventuelle resonanser hidrørende fra refleksioner højt oppe i frekvensområdet, resonanser som kan blive voldsomme fordi højtalerne impedans kan have en stigende impedans i dette område.
    Det er vist flere gange at et zobel netværk kan være en god ide af hensyn til forstærkerens stabilitet , og naturligvis tager man som selvbygger højde for at lydkvaliteten i disse komponenter er på toppen, og forhåbentligt gør kabel fabrikanterne det samme.

Så er der nogle som bruger aktiv-skærm, og kører strømen igennem forskellige metaller , som så skulle giver forskellige klangnuancer, det behøver heller ikke være dumt. Skærmen beskytte naturligvis også mod udefra og indefra kommende støj, plus at den kan virke vibrationsdæmpende.
    Begge de ovenstående ting gør jeg selv. Og det ser jeg ikke noget galt i.

Så er der MIT som prøver at kompenserer for det som kaldes serie-resonansen i kablet , den induktion som bl.a. sammen med belastningen vil skabe en spændingsdeler og derved forhindre at fuld power bliver overført til belastningen.
    Dette har vi også diskuteret værdien af før, og den er mere tvivlsom, på grund af det komplicerede netværk der skal for at udkompenserer problemet.

Dertil skal lægges at det altid kun vil bleve en tilnærmelse, da problemet er et samspil mellem kabel , højtaler og forstærker. Og flere af faktorerne er ukendte for MIT.
    Jeg mener klart at MIT kabler har så meget egenlyd, som sandsynligvis stammer fra de komponenter som bruges til at udkompenserer/korrigere med, at man må sige at det ingen mening har.

Men det rør ikke ved at der er et problem som MIT rigtig nok påpeger, og som de også prøve at løse.
    Men problemet løses nok bedst ved at bruge højtalerkabler med lav induktion og højtaler med en ikke alt for lav impedans. Og ikke som MIT prøver på

Og lige for at slå det fast, ingen af de nævnte ting er EQ, men forsøg på at forbedre/perfektionerer en signal overførsel , korrigerer/kompenserer for kablers fejl og mangler.

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    Ja, det kan bli hørbart, men det avhenger av utgangs- og inngangsimpedans i hver ende. Hvis utgangsimpedansen er høy og/eller inngangsimpedansen er lav vil et langt kabelstrekk med høy kapasitans føre til en avrulling i toppen. Subjektivt kan det låte litt ullent. Kortere strekk med samme type kabel kan likevel fungere fint. I et annet system med andre impedanser kan eksakt samme kabel fungere helt fint til tross for lange strekk.

Det samme gjelder for gitarkabler, forresten. En elgitar vil låte annerledes med et 20 meters kabelstrekk på scenen enn hva den gjør i øvingslokalet med 3 meter instrumentkabel.

Edit:
    https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/482588-cable-capacitance-question.html
    https://www.gearslutz.com/board/so-...able-length-capacitance-does-matter-test.html
    Calculation of cable length, cable capacitance C, and cutoff frequency cable attenuation treble loss damping microphone mic cable capacity wires XLR capacity - sengpielaudio Sengpiel Berlin
    Hei, hvordan vil du beskrive kabler som har lav kapasitans? Er dette kabler med skikkelig tverrsnitt? Hvilken ulemper vil du kunne få ved å ha lav kapasitans - ettersom man i denne verden aldri kan få like mye av begge deler?

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark

- Nei."

- Jeg er faktisk enig i at digitale kabler ikke utgjør noen forskjell.
    Jeg mener helt sikkert der er forskel på digitale kabler, og at det i sig selv hører ind under det besynderlige , hokuspokus afdelingen.

Årsagen til at du måske hører begrænsede forskelle mener jeg kan være fordi du spiller på elektrostater, de har så megen egenlyd, at jeg har hørt alt elektronik blive udskiftet, og de lyder stadigvæk på stort set samme måde.
    Men der er mange som godt kan lide den sound/lyd og det er da helt ok, man skal bare ikke påstår at der er tale ufarvet lyd, og jeg mener det er vigtigt at få med i ligningen når diverse konklusioner drages.
    I øvrigt gælder dette også for Magnapaner , som jeg selv har haft , man kunne sætte en transistorradio til ,og det lød stadigvæk ok, og på nogenlunde samme måde.

Noget af forklaringen på farvningen er impedans kurven og måske dette , her øverst Martin Logan nederst BW802:
    912Montisfig7.jpg

1205802fig8.jpg

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.867
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hei, hvordan vil du beskrive kabler som har lav kapasitans? Er dette kabler med skikkelig tverrsnitt? Hvilken ulemper vil du kunne få ved å ha lav kapasitans - ettersom man i denne verden aldri kan få like mye av begge deler?
    Generelt får du høy kapasitans med liten avstand og stor kontaktflate mellom pluss- og minusleder, og med isolasjonsmateriale med høy dielektrisk konstant. En "star quad" med fire ledere (to pluss og to minus) og PVC-isolasjon vil ha høyere kapasitans enn en to-leder med teflonisolasjon. Det er dessuten en kapasitans mellom lederne og skjermen, ikke bare mellom lederne. Skjerm som ligger tett innpå lederparene vil gi høyere kapasitans fra signal til jord enn en løsere skjerm. En tynn og tett tvinnet kabel med tettsittende skjerm vil gjerne ha høyere kapasitans enn en litt større kabel med større avstand mellom lederne. Det kan motvirkes med å bruke isolasjon med lav dielektrisk konstant, f eks skummet polyetylen. Tverrsnittet på selve lederen har lite å si.

Avveiningen er skjerming mot elektromagnetisk støy. Du får best skjerming med tett tvinning og folieskjerm tett innpå signalparet. Den optimale kabelen for et kort strekk i støyende elektromagnetisk miljø er noe annet enn den optimale kabelen for et 50-meters strekk i snilt elektromagnetisk miljø. For digital signaloverføring er det også et krav til å treffe en bestemt impedans, f eks 110 ohm for AES/EBU. Det setter noen begrensninger på hvor høy eller lav kapasitansen får være.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja du siger noget, og har et point her.
    Kansje er det fordi, vi er blev opdraget til at tro a tone kontroller og equalisere var noget fandenskab, som ikke havde livet berettigelse i et seriøs Hifi system.
    En anden ting er, at ved bruk av en equaliser, stilles der krav om lidt forståelse, fra den enkelte bruger side, for at få et bra resutat. Mange er vel lidt bange for at rote sig lidt bort her,- mig selv incl.

Så resutatet blev utstyr uten tone kontroller, og evt farving at lyden blev foretage m kabel valg.
    Alternativ eventuel velge et kabel som var kompromisløs konstrueret og som samtidig benytede sig av de mest obtimale råmaterialer i et forsøg på at minimere degraderingen av signalerne, med det formål at minske eventuel tab/ lydmessig i denne sammenheng.
    Sidst nævnte resuterer desvære ofte i at kablel priserne ofte bliver lidt høje, og i andre tilfælde kan kaldes astronomiske.

Foresten findes der slange olie i alle bransjer,- bare ta en tit på ejendoms markedet :cool:.
    Eller som miljø forkemperne, som tror, at vis bare de køber en Tesla,- uten at sette sig ind i på hvilken måtte sådan en sag bidrager til at forurene omgivelser vores, og dermed lever i troen om, de er med til at redde verden.
    Det eneste denne ilusion er god for er at denne bidrager til at redde natte søvnen deres ;)

Foresten har jeg bestilt et set Transparent Ultra høytaler kabler, da jeg liker den lydmessige effekt, disse kan bidrage med, i nogen anlegs kombinatione, så for vi se om dette falder heldig ut i den combination, jeg har tenkt at benytte disse i.

Svaret på dit spørsmål er: Alle har nogen illusitioner med i lasten.

PS: dig selv incl.

Mvh.

Hi-rex

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    @ Hi-rex Det har ikke noget med EQ i traditionel forstand at gøre som Asbjørn påstår , jeg ved ikke hvorfor han bliver ved at påstår det vrøvl , læs eventuelt her
    Jeg fatter ikke hvorfor vi konstant skal kører rundt i de samme misforståelse hele tiden, og dermed ikke komme ud af stedet, men bare kører rundt og rundt og rundt hele tiden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.867
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @ Hi-rex Det har ikke noget med EQ i traditionel forstand at gøre som Asbjørn påstår , jeg ved ikke hvorfor han bliver ved at påstår det vrøvl , læs eventuelt her
    Jeg fatter ikke hvorfor vi konstant skal kører rundt i de samme misforståelse hele tiden, og dermed ikke komme ud af stedet, men bare kører rundt og rundt og rundt hele tiden.
    Legg merke til at jeg skrev "passive eq-komponenter (spoler, kondensatorer, motstander) i signalveien", ikke at funksjonen til filteret nødvendigvis er en eq-profil. Jeg forstår rimelig godt hva filtrene i MITs og Transparents bokser forsøker å gjøre. Transparent er et induktivt lavpassfilter (spole i signalveien) med et Zobel-filter i tillegg, MIT kan beskrives som et antall parallelle zobelfiltre med ulike innslagspunkter. Som du skriver er det konstruert ut fra en teori om å forme kabelens impedans ved forskjellige frekvenser, mens påvirkningen på frekvensgangen gjennom kabelen blir mer en bivirkning.

Poenget er fortsatt at de filtrene tydeligvis er OK så lenge de sitter i en boks midt på en kabel, mens eksakt samme filterkomponenter i eksakt samme kretsløsning f eks på utgangen av en effektforsterker "begrenser båndbredden" og "degraderer lyden". Jeg synes bare den logikken er litt fascinerende. :)

Sist redigert:

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    De mange forskellige konstruktions prinsiper i electronik og høytaler teknologi bidrager vel også til forviringen.

Vedrøende Forsterker, høytaler kabel, høytaler kredsløbs debaten, mener jeg det er høytaleren som bestemmer hvordan resten av det tilsluttede kredsløb vil reagere på belasningen.
    Altså at det er høytaleren som er styrende av de elektriske egenskabet i kredsløbet.

men denne debat kan vi eventuel ta i en anden tråd.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn