Rimelig platespiller?

C

Cyber

Gjest
Jeg vurderer å trenge meg inn i vinylmarkedet.

Det jeg lurer på er, hvor billig kan man få en platespiller og RIAA som spiller bra?
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Jeg hadde for en tid tilbake inne en "ønskes kjøpt-annonse" her på sentralen, og fikk endel tilbud på gode brukte spillere til hyggelige priser. (3000-7000 sånn ca.) Brukt riaa er det også mange som selger. Du har mer lyd pr krone å hente ved bruktkjøp! :)
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.902
Antall liker
6.591
Sted
Holmestrand
Har en Pro-Ject Debut selv. Koster ca 2300 med PU, og kan leveres med RIAA for rundt 3. Det er ingen superspiller, emn jeg er godt fornøyd med hva jeg har fått.

Jeg har også prøvd bruktmarkedet, men en del av det jeg ble tilbudt var rimelig gammelt.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.023
Antall liker
1.356
Sted
Nadadouro, Portugal
Er der nå noe galt med gammelt !!!
Nei, du får mye bra (gammelt) på bruktmarkedet. Ser du på E-bay kan du finde mye, Technics, Micro Seiki, Kenwood, men frakten kan være noe tvivlsom med dagens håndtering av pakker jo.
Billige spillere kan du finde også på DBA.dk, og skal du en tur til DK engang kan du hente den selv jo.....

Ellers, ikke kjøb en billig spille er mitt råd, flesk til med én gang, Nottingham Horizon, Clearaudio eller lignende, da glemmer du kanskje plutselig hvad cd er for noe.............
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.570
Antall liker
1.485
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Jeg syns det ikke finnes konkurrenter til Rega P3. Den er suveren i klassen 5000,-. Husk at RB300 armen som sitter på er ”border” A- Klasse i Stereophile, hvis det betyr noe da… Tweek litt på underlaget og vips har du en ganske flott og engasjerende avtaster… Super enkel å jobbe med. Skift plater uten å stoppe motor, lukk ”acryl”-lokket og lytt!
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.583
Antall liker
7.119
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Snok på bruktmarkedet etter en høvelig spiller, som f.eks. en Rega P3, vil være mitt råd.

Hvis du ikke har tid til å vente, så er en ny Pro-Ject 1.2 med Pro-Ject k4 pickup slettest ikke ille for de 3300 som forlanges. Den billigste ProJect Debut er forsåvidt ok, men den OM5-pickupen som står på må du bare beregne å bytte ut med en gang - den er ikke mye verdt (IMO).

Mhp RIAA, så er det ymse varianter å velge blandt.

Pro-Ject og Creek har noen bra RIAAer til en (relativt) liten penge. ProJect Phono box koster ca 1000,- og Phono box SE koster ca 2000 hos Norsk Audioteknikk http://www.norskaudioteknikk.no

Hvis du har tid å vente til det dukker opp en Pro-Ject Tube Box på bruktbørsen, så er dette forferdelig mye RIAA for de ca 2500 som du må regne med å punge ut med. Ny koster den 3700.

Hvis du er interessert i å jobbe litt for prosjektet ditt, så har jeg en Rega P3 som trenger ny motor. Spilleren har en RB300 arm som er reviret med VanDenHul sølvkabel, og jeg kan vel kanskje overtales til å selge spilleren for 1500 (hvis du er flink). NB! Hvis du skal ha denne spilleren, så må du ha et Rega P3 oppgraderingskit (ny motor og motorstyring) til 1400.

En passe pickup er f.eks. en Denon DL 160 til 1000,-

Johan-Kr
 
C

Cyber

Gjest
Takk for mange svar! Jeg er faktisk totalt grønn på området, og jeg hadde ikke tenkt å smekke til med 5000 på rappen. Får ta å kikke litt rundt på bruktmarkedet, send meg en PM eller svar her hvis noen vet om noen brukte godbiter...
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Hva med bruktmarked langt utpå landet? Der kan det enkelte ganger dukke opp godsaker for noen hundre lapper, de har som regel ikke oversikt over verdien av slikt. Skulle tro at man med enkle grep kan få slike til å fungere greit?
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Mellomhjulsspiller fra 70 tallet kan du finne til noen få hundrelapper. Noen av disse spiller i high-end klassen selv om mange ikke vil tro det (men de har ikke lyttet til disse heller). Lenco L 75, L 78 (da må du bytte arm) eller Dual 1219 eller 1229 er mitt råd.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Både Goldring og Rega er gode råd for en nybegynner imho. Jeg ville ikke gått for så altfor gamle ting hadde jeg vært deg; overraskende god lyd kan hentes fra helt nye, rimelige designer i 2006.. selv om mange ikke vil tro det (men de har ikke lyttet til disse heller).

Mvh Vidar P
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.351
Antall liker
2.661
Torget vurderinger
4
overraskende god lyd kan hentes fra helt nye, rimelige designer i 2006.. selv om mange ikke vil tro det (men de har ikke lyttet til disse heller).

Mvh Vidar P
Hehe ;) nå får jeg deja vu. Konklusjonen må vel bli at bra gammelt og bra nytt er bra! :D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.841
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Den nye utgåva av Goldring skal vere betre enn den eg har skrive om http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=236. Her ville eg spandert på meg ein litt betre pickup. Det er elles spennande med Rega, dei fleste platespelarar er ganske gode, og kanskje spesielt dei rimelegaste armane er svært mykje for pengane.
Bruktmarknaden er alltid spennande, og det går an å gjere varp når det gjeld både skikkeleg gamle og relativt nye spelarar. Sjekkar du hificenterkjeden, fører dei no Project RPM 4. Denne har eg ikkje høyrt sjølv, men han verkar spennande.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.902
Antall liker
6.591
Sted
Holmestrand
.....Den billigste ProJect Debut er forsåvidt ok, men den OM5-pickupen som står på må du bare beregne å bytte ut med en gang - den er ikke mye verdt (IMO).
.....
Har en slik selv, og kan underskrive på det. Ny PU står på lista, ja.
 
J

jekri

Gjest
Takk for mange svar! Jeg er faktisk totalt grønn på området, og jeg hadde ikke tenkt å smekke til med 5000 på rappen. Får ta å kikke litt rundt på bruktmarkedet, send meg en PM eller svar her hvis noen vet om noen brukte godbiter...
Når du ikke har tenkt å bruke 5000 så er det dumt å gi råd om noe som kommer til å koste mer ;)
Hvis du bare skal "prøvesmake" på vinylens verden så vær på utkikk etter en Dual av mindre modell, Lenco L75/78 eller philips 202/212
Som Riaa kjøper du en Tandberg TR200, Huldra10 eller TR1000. Da burde du komme i mål med 1500-2000 kroner
Du får sikkert beskjed om at disse rådene er bare tull ;D, men det er min ærlige mening utifra ditt første innlegg :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Som Riaa kjøper du en Tandberg TR200, Huldra10 eller TR1000. Da burde du komme i mål med 1500-2000 kroner..
Jeg har iallefall en Huldra 10 i god stand, og den er hos meg helt uegnet som hifi riaa.. den støyer, er udynamisk, urytmisk og rotete, og legger et fint ullpledd over musikken.
Til sammenlikning har jeg en NAD-riaa til en billig penge, og en Rotel 970 riaa som begge er utrolig mye bedre.

Sjekk Cambridge's separate riaa på HifiKlubben!

Mvh Vidar P
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.023
Antall liker
1.356
Sted
Nadadouro, Portugal
Betalte 900 kr for min Micro Seiki BL 51 med MA 707 arm, det er vel det man kalder "value for money" eller ?
Technics 1210 er meget bra, varer i hundrede år, jeg ville gå for den...
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hva med bruktmarked langt utpå landet? Der kan det enkelte ganger dukke opp godsaker for noen hundre lapper, de har som regel ikke oversikt over verdien av slikt. Skulle tro at man med enkle grep kan få slike til å fungere greit?

Vi er vel ikke fordomsfull og undervurderer folk som bor på landsbygda ??
 
Topp Bunn