Rimelige 5m xlr kabler

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Hei hifi frender 😊

Lurte på om noen kunne anbefale Xlr kabler 5m til bruk for test av monoblokker ved ny plassering rett ved høyttalere. Blir det en suksess bytter jeg de til noen av bedre kvalitet.

Klotz?

Tips mottas med takk 😊

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.642
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.074
Sted
Holmestrand
Hei hifi frender 😊

Lurte på om noen kunne anbefale Xlr kabler 5m til bruk for test av monoblokker ved ny plassering rett ved høyttalere. Blir det en suksess bytter jeg de til noen av bedre kvalitet.

Klotz?

Tips mottas med takk 😊
Klotz funker.

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
2.913
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Speakon.no har et stort utvalg i forskjellige prisklasser.
Har du en instrument butikk i nærheten så er sjansen stor for at de kan ha en passende kabel. Xlr brukes generelt til mikrofoner...

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
42.229
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Bruker Bluejeans på så lange strekk, da kabelen kan bestilles i ønskede farger og blir lett å holde styr på med to eller fler kanaler. Dessuten er de smidige og letthåndterlige.

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
271
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Dette blir vel som å banne i kjerka, men jeg hadde et par Mogami 2549 balanserte kabler mellom Eversolo DMP-A8 og Plinius RM-10 preamp, og når jeg flytta på A8 ble avstanden de imellom lengre og jeg måtte ha lengre kabler, så jeg kjøpte 20 meter Klotz M2 Superior mic kabel og lagde en 2m lang XLR med Neutrik plugger. Har aldri brukt mye penger på kabler, er ganske skeptisk til det. Alle kabler jeg bruker er pro kabler, mest Mogami. Men det ble faktisk en forandring i lyden som jeg ikke likte utrolig nok, mye mer skarpe sss lyder (siblianter eller hva det heter).Det var helt uforventet! Ut over det hørte jeg ingen betydelige endringer. Men jeg går tilbake til Mogami 2549 som jeg opplever som mer behagelige og uten skarphet. Iht min hørsel er Mogami 2549 en bedre kabel enn Klotz M2 Superior, og den er rimelig. https://www.audiocables.eu/ lager de på bestilling i de lengdene du måtte ønske.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
Skarpe s lyder med sibilanter er frekvens imellom 4-10KHz som må dempes. Løses enkelt med litt EQ, enklere enn å tune med kabler.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.674
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Skarpe s lyder med sibilanter er frekvens imellom 4-10KHz som må dempes. Løses enkelt med litt EQ, enklere enn å tune med kabler.
Hadde jeg fått kabler med slike skavanker, hadde jeg gått til Forbrukerrådet. Fullstendig feilkonstruksjon!

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.198
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mogami 2549 versus 2534:
Prisen for 2534 sin bedre innstrålingsmotstand er høyere kapasitans/avrulling i toppen ved lange strekk og/eller kilen impedansmatch. Pick your poison.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.074
Sted
Holmestrand
Billigere og LANGT mere treffsikkert enn å filtrere med tilfeldig valgte ledninger hvor lengde er et teknisk parameter og pris et psykoakustisk sådann.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.523
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Godt nok for proff, godt nok for de fleste :=)

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
Godt nok for proff, godt nok for de fleste :=)

5 pins XLR er vel litt utenfor "normalen"?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.123
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ja, kjøpt Klotz der jeg kjøper gitar greier selv, på https://www.4sound.no/
Testet å veksle mellom de og RCA kabler jeg kjenner godt på Gato settet.
Låt helt likt, hverken mindre eller mer støy. Som forventet, kabler er kabler(😅)
Det var uansett deilig å kjøpe solide og billige kabler uten noen helt lost in space salgstriks påprakket.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.056
Jeg kjører Van Damme Tour Grade XKE og synes de fungerer supert.
Ingen heftig skjerm eller starquad, men godlyd kommer gjennom og ut i høyttalerne.
Betalte 200kr for 12 meter som jeg delte opp i tre meters lengder og satte Neutrik XLR på.

Montro om jeg skal forsøke meg på Van Damme av starquad typen etterhvert. De ligger på omtrent 25kr metern i valgfri farge på ebajs.
Montro om starquad har høyere kapasitans pr. meter og dette påvirker frekvensresponsen ørlite i toppen, neglisjerbart om kabelen er kortere enn en kilometer kanskje?

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.577
Sted
Kongsberg
DP C1b har 94 Ohm utgangsimpedanse. Usikker på om det er per fase eller om det er mellom fasene.
1725304162398.png

Van damme starquad har 48pF/m mellom fasene, og 91pF fase til skjerm
1725303946347.png

Legger vi inn worst case med tanke på impedanse og kapasitans får vi dette på en tre meters kabel:
1725304252767.png

Dempingen ved 20kHz blir 0,008dB. Med andre ord ingenting på såpass kort kabel.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.674
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Nå må vi ikke la fornuften ta HELT overhånd heller!! :LOL:
Beklager men her får man i tillegg en meter ekstra og de er lett tilgjengelige hos Clas. Så kan man evt sette på en merkelapp med et eksotisk audiofilt navn, slik at nattesøvnen beholdes. 😁

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Mange gode tips her -takker 😊 er det noen av de dere anbefaler som har sølv i ledere?

Jeg tilhører jo dessverre av verste sort som hører stor forskjell på kabler... Har sverget til zensati i mange år, byttet til en nordost frey 2 xlr. Det var faktisk ei god oppgradering.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
Mange gode tips her -takker 😊 er det noen av de dere anbefaler som har sølv i ledere?

Jeg tilhører jo dessverre av verste sort som hører stor forskjell på kabler... Har sverget til zensati i mange år, byttet til en nordost frey 2 xlr. Det var faktisk ei god oppgradering.
Svaret ligger gjerne her:

Hvis 0 forskjell på målingene så kan man forklare det med et ord, placebo. Kabler har induktans og kapasitans som påvirker hverandre, disse fungerer som et lavpass og høypass filter om verdiene er høye.
Samme om det er gull, sølv, kobber, platina eller andre morsomme eksotiske stoffer som brukes så er man tilbake til ledeevne som kan kompenseres med tverrsnitt.

Og skulle det ikke være rimelige kabler? Seriøse aktører driver heller ikke med tullball, så da får man gjerne kabler til kostpris nærmest uten noen form for krumspring som bare fungerer slik de burde (slik som Klotz).

RS1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2006
Antall liker
92
Torget vurderinger
2
Jeg bestiller signalkabler av alle typer her hos Ghentaudio.
For XLR kjøper jeg disse:
Pris per stk.

Clas ohlson sin 6m hente i butikk blir billig
Ellers billige her:

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Takker for alle tips - helt fantastisk 🎈😊
Tenker jeg går for ett sett mogami xlr 5m. Noen spesiell modell dere anbefaler?

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bruker Bluejeans på så lange strekk, da kabelen kan bestilles i ønskede farger og blir lett å holde styr på med to eller fler kanaler. Dessuten er de smidige og letthåndterlige.
Samme her. Grønne og hvite BJ, svarte Klotz

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Antall liker
810
DP C1b har 94 Ohm utgangsimpedanse. Usikker på om det er per fase eller om det er mellom fasene.
Vis vedlegget 1053097

Van damme starquad har 48pF/m mellom fasene, og 91pF fase til skjerm
Vis vedlegget 1053093

Legger vi inn worst case med tanke på impedanse og kapasitans får vi dette på en tre meters kabel:
1726209229024.png

Dempingen ved 20kHz blir 0,008dB. Med andre ord ingenting på såpass kort kabel.
[ironi] Hvorfor i alle dager blande inn faktisk kunnskap i slike anbefalinger og kabeldebatter, nå er det gått for langt...[ironi slutt] :ROFLMAO:

En ting man kanskje kan sjekke ved bruk av XLR er vel om man får snudd på fasen hvis utstyret man bruker har slike forskjeller som bildet under viser.

1726208533434.png

Hvor mye absolutt fase har å si for lyden kan vel diskuteres og er kanskje avhengig av oppsettet, men hvis det finnes XLR kabler som er koblet for å konvertere dette, er det vel greit å være klar over dette hvis man opfatter lyden som anderledes etter kabelbytte.

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
7.577
Sted
Kongsberg
Jeg så for en stund siden en kar på internett som hadde laget sine egne sølvkabler. Disse var identisk konstruert som tilsvarende i kobber.
Han hørte lett forskjell, og hadde dermed bevist at man kan høre forskjell på sølv og kobber.
Selvfølgelig da i favør av sølv må du vite.

Han hadde satt opp en bra test med bra kvalitet på opptaksutstyret slik at alle kunne høre forskjellen på lydklippene i youtube. Jeg rigget meg til, og kunne relativt enkelt høre forskjellene jeg også!! Har vi endelig en som kunne bevise at det er forskjeller??!!

Siden jeg er sikker på at dette er umulig måtte jeg undersøke saken nærmere. Jeg tok dermed opp lydfilene og analyserte dem. Det viste seg da at ene settet med kabler spilte med invert fase i forhold til det andre settet. Man kan enkelt se dette på lydfilene ved å se på hvordan sinuskurvene ser ut over og under null.

Så ja, jeg kan bekrefte at invertert fase er hørbart. At sølv låter bedre gjenstår fremdeles å bevise ;)

Her er youtube-mannen

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.642
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke mye ocd å spore hos han mao... Kommenterte du på videoen hans?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.055
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
Så ja, jeg kan bekrefte at invertert fase er hørbart. At sølv låter bedre gjenstår fremdeles å bevise ;)
Også har man de som hevder sølv gjør noe med fasen, kanskje ikke så rart det når de samme personene ikke vet forskjell på hot/cold på en enkel plugg..
Sølv/kobber debatten er jo bare tull og bortkastet uansett.
Hilsen en med sølvkabler i eget anlegg, bare fordi "hvorfor ikke".. De ble satt på, og de står der da fortsatt. Hvorfor bruke penger og energi på å bytte de? Tynne jalla kobber kabler er jo blitt meget dyrere idag, enn feite sølvkabler for over 15 år siden..

Topp Bunn