Høyttalere Rimelige aktive til stue; Argon Alto Active 5 vs JBL LSR 305?

Hegel_som_regel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2018
Antall liker
10
Sted
Stavanger
Denne støy er ikke merkbar når man har høyttalerne på avstand. Det er først når man har høyttalerne nærme og gjerne hører musikk med rolige partier (klassisk o.l) dette blir hørbart. Angående høyttalerlys synes jeg det er en fordel at dette plasseres på baksiden, vil helst ha minst mulig forstyrrende elementer når jeg lytter.

Dac med volumkontroll med XLR innganger innebygd koster litt (Ca. 2000kr brukt og oppover.) Audiolab M-Dac eller hegel sine dacer bør jo nevnes i den sammenheng.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Blir fort kostbart om jeg skal ha noe bra. Men en kan vel ikke forvente noe annet når en spør på HFS (i beste mening altså ;))

Sånn det er nå er lyden grei og brukervennlighet helt prima med fjernkontroll og bluetooth.
Takk for alle svar så langt og kom gjerne med flere forslag hva gjelder løsning på eventuell problem ved bytte til Adam T7V.

Disse 4 kravene MÅ være oppfylt, dvs. lite hensiktsmessig å linke til DAC'r/lydkort uten alt dette på plass.

- Volumkontroll
- USB-inngang
- Phono-inngang
- XLR utgang.

Kjøpte ett par plater i dag og skal bruke kvelden på vinyl-kos i stedet for research i kveld. Ha en fin kveld!

IMG_1925.JPG

Sist redigert:

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Dacen jeg har vist til har da alt du leter etter :) Disse finnes til tider på brukten til en grei penge.

https://www.whathifi.com/audiolab/m-dac/review

https://www.lydogbilde.no/test/hi-fi/seks-dacer/hegel-hd20

Nyt musikken og ha en fin kveld :)
MVH
Takk for forslag, men så vidt jeg kan se mangler begge du linker til, inngang for platespiller/RIIA. Ingen RCA-INN-ganger, kun UT-ganger... Eller er det jeg som har misforstått konseptet her?

Hva gjelder siste setning; Takk! Det samme til deg.

Hegel_som_regel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2018
Antall liker
10
Sted
Stavanger
Dac med riaa trinn har jeg ikke hørt om. Vanligvis kjøper man ett riaa trinn separat. At det kommer med noen aktive høyttaler er jo praktisk. Lydmessig vet jeg ikke hvor gode disse riaa trinene er kontra frittstående.

Har du budsjett som strekker til ville jeg nok gått for Dali zensor 5ax, så kjøper du ett riaa trinn i tillegg så er floken løst. Daliene spiller bedre enn begge høyttalerne fra hifiklubbens egne merke. Ser du trekker frem sub utgang i dine kriterier, i denne prisklassen er det svært sjeldent delefilter for bassen. Det vil si at når du kobler sub deler ikke høyttaleren av frekvensene. Ergo blir det ikke mer "drahjelp" fra en ekstra sub utover mer bass.

Mvh

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Dac med riaa trinn har jeg ikke hørt om. Vanligvis kjøper man ett riaa trinn separat. At det kommer med noen aktive høyttaler er jo praktisk. Lydmessig vet jeg ikke hvor gode disse riaa trinene er kontra frittstående.

Har du budsjett som strekker til ville jeg nok gått for Dali zensor 5ax, så kjøper du ett riaa trinn i tillegg så er floken løst. Daliene spiller bedre enn begge høyttalerne fra hifiklubbens egne merke. Ser du trekker frem sub utgang i dine kriterier, i denne prisklassen er det svært sjeldent delefilter for bassen. Det vil si at når du kobler sub deler ikke høyttaleren av frekvensene. Ergo blir det ikke mer "drahjelp" fra en ekstra sub utover mer bass.

Mvh
Du misforstår.

Jeg har et separat RIIA-trinn (se signatur). Men dersom jeg skal kunne bruke DAC som volumkontroll må jeg kunne ha mulighet til å koble RIIA-trinnet mitt også inn DAC, ellers vil jeg ende opp med å bare kunne justere lydvolum på PC og andre digitale kilder og ikke ved vinyl-avspilling.

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Antall liker
228
Sted
Bergen
Dacen jeg har vist til har da alt du leter etter :) Disse finnes til tider på brukten til en grei penge.

MVH
Takk for forslag, men så vidt jeg kan se mangler begge du linker til, inngang for platespiller/RIIA. Ingen RCA-INN-ganger, kun UT-ganger... Eller er det jeg som har misforstått konseptet her?

Hegelen har da line in?

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Hva med noe sånt som Mackie Big Knob Studio? Den har riktignok ikke XLR ut, men balansert på 1/4" jack.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2

MVH

Hegelen har da line in?
Ikke ut i fra dette bilder: RCA står innenfor "analog OUT-put".

hegelrear540.jpg

Sakset fra Lyd & Bilde:
USB, optisk og 2 x koaksial inn
Analog inn: RCA og XLR
RCA og balansert XLR ut
24-bit/192kHz
Fjernkontroll

Men beklager, ser av spesifikasjoner nå at den har både XLR og RCA som line in og line out. Rart man blir forvirra?

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har kjennskap til både Dynaudio Xeo og Dali Zensor AX. Syns de låter litt kjedelig. For lite dynamikk. Saken er at jeg ønsker å teste noe nytt, mer spennende. Til lavest mulig pris. Jeg er den type nerd som går fra Spendor SA1 til Klipsch The Sixes fordi førstnevnte låter for tilbakelent, uavhengig av soundstage, dybde, pinpointing og alskens flotte egenskaper.

Liker godt lyden fra JBL, men aldri testet Adam, så har derfor sånn halvveis bestemt meg for å teste ut disse T7V. Veldig gode omtaler rundt om. Tilkoblinger er der det står på "stedet hvil" nå.

tebe

Fersking
Ble medlem
20.11.2008
Antall liker
0
Rimelig alternativ

Rimelig alternativ, riktignok uten XLR, men fullt brukbar utfra dine kriterier. I tillegg optisk ut, som vil passe godt til Argon som du vurderer.
Behringer UCA222 USB

Vennlig hilsen
Tor B

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rimelig alternativ, riktignok uten XLR, men fullt brukbar utfra dine kriterier. I tillegg optisk ut, som vil passe godt til Argon som du vurderer.
Behringer UCA222 USB

Vennlig hilsen
Tor B
Takk for tips, men denne mangler USB-inn. Synd, fordi den har alt det andre jeg etterspør. Vil ha alt i en boks. Må da finnes noe rimelig i "pro"-verdenen som dekker behovet mitt?

XLR er jo forsåvidt ikke et krav i seg selv.

Hegel_som_regel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2018
Antall liker
10
Sted
Stavanger
Det er vanskelig å finne lydkort/dac o.l som brukes i "proffmarkedet" fordi de primært ikke bruker utstyret til musikklytting, men til produsering av musikk. Det er derfor produsentenes prioriteringslisten for inputs og outputs er noe ulik det du ser etter.

Det skal nok finnes tilkoblingsmuligheter men det blir ikke av den praktiske/estetiske sorten.

MVH

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Essence HDACC er usedvanlig velutrustet, og på tilbud til $399

essence_hdacc_large.jpg

Emotiva DC-1, er visst utgått modell, typisk

Emotiva DC_1 DAC.jpg

Sist redigert:

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jeg tenker at Forte-serien holder en høyere kvalitet enn den billigste serien og at JBL gjør det unødvendig komplisert å koble til lydkilder. Til tross for at man får mye for pengene med Argon, så må man akseptere at alt man får holder lav kvalitet og vil låte deretter. Greit nok til tv-lyd og bakgrunnsmusikk, men veldig langt ifra det jeg ville vurdert for musikklytting på jevnlig basis - selv til lavt budsjett.

Brukte Dynaudio Xeo 3 tror jeg kanskje er det laveste jeg ville gått (ca 6000 kr på finn) etter min smak på hifi-siden av markedet. De låter virkelig bra. Hadde nok valgt JBL LSR306P MKII til 5000kr her på torget hvis jeg hadde en god dac med volumkontroll og fjernkontroll fra før av, men det er utifra tilbakemeldinger og ikke egne erfaringer.
Har du hørt Forte?

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Selv endte jeg opp med LSR305 etter en lytterunde da jeg skulle ha lyd på hobbyrommet. Og etter hvert endte de høyttalerne opp på hjemmekontoret også. Rett og slett fordi de er så bra på nærfeltslytting med den nye waveguiden. Men de er delvis motsatt av det du skriver om forventning. Dette er ikke hornlyd. De er forsiktige og varme i lyden. Ikke veldig avslørende, men veldig behagelig. Hørte dem direkte mot Focal Alpha og Neumann KH120, og spesielt Neumann kommer helt på motsatt side av lydsignatur.

De er mer like Xeo 3, som jeg nå bruker på hobbyrommet. Behagelig allround-høyttalere, ingenting som stikker seg veldig frem. Men LSR305 på 4-5m har jeg lite tro på. Da må du nok heller se på 308, som ikke blir mye dyrere på brukten (men sjeldne).
Driver mine nå med Audiolab M-Dac, fortreffelig og utfyllende combo, etter en del testing.

U

utgatt19288

Gjest
Disse 4 kravene MÅ være oppfylt, dvs. lite hensiktsmessig å linke til DAC'r/lydkort uten alt dette på plass.

- Volumkontroll
- USB-inngang
- Phono-inngang
- XLR utgang.
Hvis jeg kan få si noe så er kravspesifikasjonen din for rigid. Du etterspør en aktiv høyttaler med forforsterker funksjonalitet.
Greit nok men utvalget av kandidater blir meget snevert.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2

- Volumkontroll
- USB-inngang
- Phono-inngang
- XLR utgang.
Hvis jeg kan få si noe så er kravspesifikasjonen din for rigid. Du etterspør en aktiv høyttaler med forforsterker funksjonalitet.
Greit nok men utvalget av kandidater blir meget snevert.
Nei, jeg etterspør en ekstern DAC/lydkort med disse specs. Og ut i fra innlegg #55 er det ikke så snevert utvalg som fryktet. I beste mening selvfølgelig :)

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.465
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har du hørt Forte?
Ja, men ikke spesielt seriøst. Bare i butikk på kjøpesenter med mye forstyrrelser rundt. Ikke rettferdig å konkludere i noen retninger når man både før og etter hører på B&W sine saker over 50k på et vesentlig høyere volum.

Rent generelt synes jeg det meste låter mer enn godt nok til TV og bakgrunnsmusikk, så også Argon sine rimelige produkter. Det er først når man skal bruke det litt mer seriøst til musikk jeg ønsker litt mer, og hvis man ser på hva man får for pengene ved å sammenligne feks Dynaudio xeo 3 til 5000 kr brukt vs Argon til 3-4000 kr nytt, så er det gapet i kvalitet mye større enn summen i kroner. Synes jeg, da.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Joda men nytt er nytt og med 6 år garanti så kan man jo velge...

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har du hørt Forte?
Ja, men ikke spesielt seriøst. Bare i butikk på kjøpesenter med mye forstyrrelser rundt. Ikke rettferdig å konkludere i noen retninger når man både før og etter hører på B&W sine saker over 50k på et vesentlig høyere volum.

Rent generelt synes jeg det meste låter mer enn godt nok til TV og bakgrunnsmusikk, så også Argon sine rimelige produkter. Det er først når man skal bruke det litt mer seriøst til musikk jeg ønsker litt mer, og hvis man ser på hva man får for pengene ved å sammenligne feks Dynaudio xeo 3 til 5000 kr brukt vs Argon til 3-4000 kr nytt, så er det gapet i kvalitet mye større enn summen i kroner. Synes jeg, da.
Greit nok at Xeo er gode høyttalere, men har lyttet til diverse Dynaudio og lyd-signaturen har ikke truffet meg helt 100%. At de er bedre enn disse Argon skule jo bare mangle mtp. nypris.

Har lyttet til MYE musikk nå i helga. Det er jo flere mangler ved disse Argon - skal ikke lyve der. Jeg har jo hatt en god del høyttalere opp i gjennom, så besitter jo sammenligningsgrunnlag (ikke noe å sammenligne direkte med for øyeblikket, så blir basert på hukommelse).

Argon evner timesvis med musikk på høyt volum uten at jeg blir lyttetrett. Det er ikke få, mye dyrere høyttalere jeg har hatt hjemme hos meg, som man fort har blitt sliten av.

Tenker å dempe og tweake litt her og se hvor mye jeg får ut av de. Om jeg velger å teste Adam, Xeo eller noe annet får tiden vise, men utelukkes jo ikke.

Sist redigert:

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Blæh, testet Argonene mye nå. Det låter jo behagelig og helt ok, men det låter jo helt grøt på lavt volum. Man må enten spille musikk eller la være. Savner også en god del på mellomtone og oppløshet. Ikke noe sjokkerende på noe så rimelig, men Behringer 215/212 XL låter high end i forhold til dette. Og det til samme pris minus forsterker.

Da starter jakten på en løsning for tilkoblinger igjen. Hva gjør jobben for meg til en ok pris med følgende kriterier:

- Volumkontroll
- USB-inngang
- RCA-innganger
- RCA/XLR utganger

Topp Bunn