Rimelige gulvstående høyttalere med god mellomtone?

Strozzi

Medlem
Ble medlem
26.08.2005
Innlegg
35
Antall liker
3
Torget vurderinger
13
Er på jakt etter en mindre gulvstående høyttaler i budsjettklassen med åpen og stor mellomtone, med god spredning i lydbildet (litt a'la eldre Klipsch?), snarere enn "fet og tung" lyd med svulstig bass (eks.eldre Patos Lyric).

En bekjent har Klipsch LaScala, og liker mye av det jeg hører, men dette blir kanskje litt mye i den retning, disse blir også for svære. Hadde også håpet å bruke mindre penger, helst i området 0-5000 kr hvis mulig.

DIY er en mulighet, men enklest hadde jo vært mer direkte tips på merke og type..

Finnes det ganske enkelt en mer tradisjonell oppbygd høyttalere der ute som jeg har gått glipp av, som skiller seg ut i nevnte område? :)

Hadde håpet å bruke eksisterende elektronikk som består av en eldre Doxa 40, Cambridge DAC 3, Squeezebox Classic/FLAC.

Klarer vi å snekre sammen et lite, vellydende anlegg ut fra dette? :D
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Synes du skal kjøpe La Scala jeg ;D

Hilsen en bekjent!

 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
H.A.D- Halland audio desingn. Svenske superhøytalere som jeg ikke kan huske har blitt omtalt her på forumet. På tide å få noen synspunkter på disse? Erlend
 

Strozzi

Medlem
Ble medlem
26.08.2005
Innlegg
35
Antall liker
3
Torget vurderinger
13
H.A.D. så jo absolutt interessante ut.. noen norsk distributør?
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
government skrev:
H.A.D- Halland audio desingn. Svenske superhøytalere som jeg ikke kan huske har blitt omtalt her på forumet. På tide å få noen synspunkter på disse? Erlend
H.A.D. så jo veldig spennende ut! Du får sende de en epost Øyvind, kan sikkert være gunstig å kjøpe rett fra produsent..


S
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Kan ikke huske å ha sett norsk distributør av H.A.D, men en rask telefon eller mail til sverige gir vel svar,og sannsynligvis en god deal. Kronekursen er jo også et aspekt. De leverer forøvrig en Rørforsterker spesielt desingnet for disse høytalerne. Kvartbølgepipa fåes forøvrig som komplett byggesett. Erlend
 

Strozzi

Medlem
Ble medlem
26.08.2005
Innlegg
35
Antall liker
3
Torget vurderinger
13
Vet om brukte LaScala som har gått for helt nede i 6000,-kr klassen, men de ligger vel vanligvis på 12-15000,- for et bra par..?
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Monitor Audio RS6 kunne kanskje være noe?
Burde være mulig å få en brukbar pris på disse, nå som det er en ny serie på trappene?
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
jeg villa ikke kjøpt en hornhøyttaler om det var mellomtone jeg var ute etter. man får bare ikke den samme realismen pga. spedningskarakteristikken ::)
se etter en dipol som synger i hele rommet. får håra i nakken til å reise seg :D
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
En Audio Nirvana 8" eller 10" bør kunne gjøre seg her :)

Har selv Super 6,5" versjonen plassert i et midlertidig kabinett som er langt ifra optimalt, så bassen er ikke stort å skrive hjem om enda, men mellomtoneområdet og diskantområdet spiller på en veldig tilfredsstillende måte. Høy følsomhet betyr også at de passer bra til bruk sammen med for eksempel små rørforsterkere. Min modell har tendenser til å være litt skarp i diskanten, men den har også et generelt høyere nivå i samme område sammenlignet med de øvrige modellene, så jeg tror både 8" og 10"-versjonene kan gjøre seg. Hvilket kabinett du velger begrenses kun av plass og størrelse på rommet. Jeg gikk for 1.3 til mine 6,5" på grunn av dårlig plass i rommet de skal stå i.

Harald
 

Strozzi

Medlem
Ble medlem
26.08.2005
Innlegg
35
Antall liker
3
Torget vurderinger
13
Takker for tips.
Har faktisk et eldre Audiovector-kabinett som er solid bygget i MDF og veldig lik i størrelse på Audio Nirvana 1.3 kabinettet, så hadde vært moro å teste et av disse fulltone-elementene i det.. hmm..
Gikk det greit å importere, bestilte du fra commonsenseaudio, Harald?
 
Topp Bunn