Politikk, religion og samfunn RIP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nordli og Bratteli. Kontrasten til dagens AP er til gråte over, ynkelige femitasser. RIP, til de store som har en plass i Norges historie!

    Hvil i fred.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Jeg husker Nordli ble intervjuet, den gang som fylkesmann i Hedmark, temaet var noe om bjørn. Intervjueren spurte Nordli hvem han var mest redd for å møte, en bjørn eller Carl I. Hagen.

    På tilbakelent hedmarksk, svarte Nordli:

    - Å, en kan få fellingstillatelse på bjønn, vet du!

    Hvil i fred, gamle Høvding!

    Disqutabel
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    En av de siste troverdige AP ledere. Jeg husker svakt et lengre intervju med ham hvor han talte om " skandinavisme" en plan med nært samarbeid med Norge, Sverige og Danmark. Olje, høy teknologi og matproduksjon og fiske resurser. Han hadde tro på dette og skandinavia ville få økt betydning, jeg var enig i alt han sa den gang, men det ble ikke noe av og det virket som han var skuffet over det. Mer detaljer husker jeg ikke, mulig det bare var en luftig visjon??
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Stephen Hawking er nok betydelig mer anerkjent i "the general public" enn innenfor fagmiljøene. Han blir jo fremstilt som omtrent den største fysiker som noensinne har levd (og innitil nå levde), noe som er relativt langt fra faktiske forhold - til tross for å være en svært sentral figur innen teoretisk fysikk i forrige århundre. Er nok en hel del tiår siden han publiserte noe vesentlig.

    Unasett en stor hjerne, som ble berømt i almenheten mye pga den fascinerende kontrasten mellom sinnets briljans og kroppens skrøpelighet.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Stephen Hawking er nok betydelig mer anerkjent i "the general public" enn innenfor fagmiljøene. Han blir jo fremstilt som omtrent den største fysiker som noensinne har levd (og innitil nå levde), noe som er relativt langt fra faktiske forhold - til tross for å være en svært sentral figur innen teoretisk fysikk i forrige århundre. Er nok en hel del tiår siden han publiserte noe vesentlig.
    Det er veldig viktig å alminneligjøre forskning og spre det til flest mulig, det var Stephen Hawking flink til. RIP.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.739
    Torget vurderinger
    4
    Stephen Hawking er nok betydelig mer anerkjent i "the general public" enn innenfor fagmiljøene. Han blir jo fremstilt som omtrent den største fysiker som noensinne har levd (og innitil nå levde), noe som er relativt langt fra faktiske forhold - til tross for å være en svært sentral figur innen teoretisk fysikk i forrige århundre. Er nok en hel del tiår siden han publiserte noe vesentlig.
    Sånn sett er vitenskapen ganske lik idretten. De som ikke bare er gode på sitt fagfelt, men også gode på å formidle det og skape engasjement rundt det, blir uglesett av de andre. Man burde sette større pris på at noen tar den rollen. At nettopp Hawking var så god på nettopp formidling, tross sine opplagte begrensninger, er bemerkelsesverdig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Uglesett har jeg ikke sett noen tegn til fra det (riktignok lille) jeg har lest om saken - Hawking er så absolutt regnet som en betydelig teoretisk fysiker med sentrale bidrag innen fagfeltet. Men som sagt er det lenge siden nå.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Jeg husker Nordli ble intervjuet, den gang som fylkesmann i Hedmark, temaet var noe om bjørn. Intervjueren spurte Nordli hvem han var mest redd for å møte, en bjørn eller Carl I. Hagen.

    På tilbakelent hedmarksk, svarte Nordli:

    - Å, en kan få fellingstillatelse på bjønn, vet du!

    Hvil i fred, gamle Høvding!

    Disqutabel
    Min personlige favoritt var vel da «husflidseksperten» Odvar Nordli på statsbesøk for første gang fikk smake kinesisk risbrennevin, og kommenterte at «denna har dom itte vøri heldige med».
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Stephen Hawking er nok betydelig mer anerkjent i "the general public" enn innenfor fagmiljøene. Han blir jo fremstilt som omtrent den største fysiker som noensinne har levd (og innitil nå levde), noe som er relativt langt fra faktiske forhold - til tross for å være en svært sentral figur innen teoretisk fysikk i forrige århundre. Er nok en hel del tiår siden han publiserte noe vesentlig.

    Unasett en stor hjerne, som ble berømt i almenheten mye pga den fascinerende kontrasten mellom sinnets briljans og kroppens skrøpelighet.
    Vitenskapen trenger kjendiser, ellers er den dømt til å forsvinne i obskuriteten.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stephen Hawking er nok betydelig mer anerkjent i "the general public" enn innenfor fagmiljøene. Han blir jo fremstilt som omtrent den største fysiker som noensinne har levd (og innitil nå levde), noe som er relativt langt fra faktiske forhold - til tross for å være en svært sentral figur innen teoretisk fysikk i forrige århundre. Er nok en hel del tiår siden han publiserte noe vesentlig.

    Unasett en stor hjerne, som ble berømt i almenheten mye pga den fascinerende kontrasten mellom sinnets briljans og kroppens skrøpelighet.
    Vitenskapen trenger kjendiser, ellers er den dømt til å forsvinne i obskuriteten.
    Og med de utfordringene forskningen faktisk har i form av vitenskapskepsis i våre dager så trengs slike som Hawking enda mer enn før. Hvil i fred.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.895
    Stephen Hawking er nok betydelig mer anerkjent i "the general public" enn innenfor fagmiljøene. Han blir jo fremstilt som omtrent den største fysiker som noensinne har levd (og innitil nå levde), noe som er relativt langt fra faktiske forhold - til tross for å være en svært sentral figur innen teoretisk fysikk i forrige århundre. Er nok en hel del tiår siden han publiserte noe vesentlig.

    Unasett en stor hjerne, som ble berømt i almenheten mye pga den fascinerende kontrasten mellom sinnets briljans og kroppens skrøpelighet.
    Vitenskapen trenger kjendiser, ellers er den dømt til å forsvinne i obskuriteten.
    Og med de utfordringene forskningen faktisk har i form av vitenskapskepsis i våre dager så trengs slike som Hawking enda mer enn før. Hvil i fred.
    Og en av de sterkeste kandidatene i min bok er unge professor Brian Cox. Makeløs formidlingsevne!
    Dog hvil i fred Stephen, og takk for det du gav meg.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.895
    Stephen Hawking er nok betydelig mer anerkjent i "the general public" enn innenfor fagmiljøene. Han blir jo fremstilt som omtrent den største fysiker som noensinne har levd (og innitil nå levde), noe som er relativt langt fra faktiske forhold - til tross for å være en svært sentral figur innen teoretisk fysikk i forrige århundre. Er nok en hel del tiår siden han publiserte noe vesentlig.

    Unasett en stor hjerne, som ble berømt i almenheten mye pga den fascinerende kontrasten mellom sinnets briljans og kroppens skrøpelighet.
    Vitenskapen trenger kjendiser, ellers er den dømt til å forsvinne i obskuriteten.
    Og med de utfordringene forskningen faktisk har i form av vitenskapskepsis i våre dager så trengs slike som Hawking enda mer enn før. Hvil i fred.
    Og en av de sterkeste kandidatene i min bok er unge professor Brian Cox. Makeløs formidlingsevne!
    Dog hvil i fred Stephen, og takk for det du gav meg.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Brian Cox er ikke bare en kunnskapsrik, ung mann. Han er også en genuint vittig person og har sjarm nok til å fengsle de fleste TV-titterne. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.393
    Antall liker
    20.817
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Brian Cox har en aldri så liten cameo i Hawkins' video. Hawkins var kjent for sin treffsikkerhet med den stolen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Siden dette nå er en RIP-tråd som beveget seg inn på vitenskapsformidlingsevnen til både bortgåtte og levende, jeg savner Aarebrots stemme i det norske kommentariatet.

    Intet er så stille som en død bergenser.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.824
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Jon Michelet er død, 73 år ble han. Hvil i fred
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Miloš Forman har også takket av.

    Gjøkeredet må vel være blant de filmene jeg har sett flest ganger, med en Jack Nicholson i absolutt toppslag.

    Og med Amadeus ga han støtet til det som i dag har blitt en østerriksk milliardindustri.

    Hvil i fred, Miloš.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Michelet, ja. Det har vært noen timer god lesing derfra. Mange takk, og hvil i fred.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.895
    Takk for alt du gav Jon Michelet.
    Du var hel ved, en mann med mot og egne meninger som var til stole på.
    Siste bind i ditt store epos om krigsseilerne kommer til å bli sårt å lese.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.824
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Terje Brofos aka Pushwagner gikk bort i går, 77år gammel
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.824
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Thorvald Stoldenberg (87) har forlatt oss. Hvil i fred
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Husker et utrolig fint sitat fra en gjesteforelesning på Blindern den gangen jeg lot som jeg studerte.

    Norges viktigste bidrag til verdensfreden er at det er så få av oss.

    Fin type.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Bedritent innslag i tv2; ikke ett vettuge ord om mannen som var en god politiker enn at han var raus? Ikke ett ord om politikken. For en gjeng. Reine fake news.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.824
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    TV2 er vel ikke annet enn kommers og tabloid uansett. Se&Hør i 16:9 format.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.824
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Tor Erlig Staff (85) har forlatt oss. Hvil i fred!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Staff, ja. Eneste advokaten jeg har sett på vei inn i et fengsel på klientbesøk julaften.

    Det handlet om klientene, og om rollen han var satt til å fylle i rettspleien, lite hva han selv kunne få ut av det. Mannen fortjener mer respekt enn han har fått, det er sikkert og visst.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn