Politikk, religion og samfunn RIP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.692
    Sted
    Sunnmøre
    Enig, han var en av gigantene - en av mine favorittskuespillere.
    Japp. Han spelte så sterke roller i så mange filmar at han nesten var ein del av inventaret i amerikansk film. Han var utruleg kul som Sosabowski i A bridge too far (ein av mine favoritt-WW2-filmar), og pussig nok hugsar eg han klart og tydeleg frå Mamets Heist.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.380
    Torget vurderinger
    96
    Nei og nei... Gene Hackman. En legende, rett og slett. En skuespiller som hadde "det". En evne til å få deg interessert i karakteren han spilte. Takk for all god underholdning Mr. Hackman. Og det er en drøss filmer med han jeg ikke har sett, så han får leve videre på skjermen.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    14.181
    Sted
    Smurfeland
    Fra reddit. Jeg så akkurat The Royal Tenenbaums i forrige uke når jeg tenker meg om, i en liten Wes Anderson-maraton.

Skjermbilde 2025-02-27 kl. 16.38.39.png

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    14.113
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Hvil i fred Dag Solstad.

men; det må også sies: Mannen kunne jo ingenting om heimert (HB, hjemmebrent for dere som ikke er trøndere). Jeg siterer fra “Professor Andersens natt” (1996):

"Det eneste han var litt misfornøyd med, var at det bare var en halv flaske pils på deling å drikke til maten, det var litt for lite for ham, som jo stadig var på stigende rus. Men etter maten fikk de kaffe, og da tok kollegaen fram en flaske. “Dette er ikke akkurat whisky eller fransk konjakk,” sa han, “men noe som er mye bedre. Trøndersk karsk.” Det skjenket han oppi kaffen. De rørte rundt og drakk. “Skål for barnet,” sa professor Andersen, og både kollegaen og hans unge kone nikket vennlig og smilte blidt og skålte igjen og takket, den unge mor hadde riktignok ikke karsk i kaffen, men sa skål og sa takk likevel."
    Og fra neste dag:
    "Etter maten drakk de kaffe, og professor Andersen måtte igjen ha en skvett karsk oppi koppen sin."

Ikke bare trodde Solstad feilaktig at heimert kalles karsk. Alvorlig talt! Selv et barn vet at karsk er en drink som består av heimert og kaffe. Nei, han rakker dessuten ned på smaken:

"Han ringte derfor romservice etter to whisky med soda, han måtte ha det for å sove på, og også for å få ut eimen etter karsken som ennå satt i, enda han hadde drukket så lite som mulig av den."
    96% av all heimert jeg har drukket, inkludert de litrene jeg brente selv var ren og god sprit, uten fusel og vederstyggeligheter.
    Mannen skrev en rekke helt glimrende romaner, det er sant. Men for meg som er trønder er dette en (liten) plett på et ellers fremragende forfatterskap. Jaja. Det får gå. Takk for bøkene.

For ordens skyld, mesteparten av innlegget er en skamløs kopi av noe en venn av meg skrev på Underskog, men jeg stiller meg 96% bak innlegget.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Oslo
    Hvil i fred Dag Solstad.

men; det må også sies: Mannen kunne jo ingenting om heimert (HB, hjemmebrent for dere som ikke er trøndere). Jeg siterer fra “Professor Andersens natt” (1996):

"Det eneste han var litt misfornøyd med, var at det bare var en halv flaske pils på deling å drikke til maten, det var litt for lite for ham, som jo stadig var på stigende rus. Men etter maten fikk de kaffe, og da tok kollegaen fram en flaske. “Dette er ikke akkurat whisky eller fransk konjakk,” sa han, “men noe som er mye bedre. Trøndersk karsk.” Det skjenket han oppi kaffen. De rørte rundt og drakk. “Skål for barnet,” sa professor Andersen, og både kollegaen og hans unge kone nikket vennlig og smilte blidt og skålte igjen og takket, den unge mor hadde riktignok ikke karsk i kaffen, men sa skål og sa takk likevel."
    Og fra neste dag:
    "Etter maten drakk de kaffe, og professor Andersen måtte igjen ha en skvett karsk oppi koppen sin."

Ikke bare trodde Solstad feilaktig at heimert kalles karsk. Alvorlig talt! Selv et barn vet at karsk er en drink som består av heimert og kaffe. Nei, han rakker dessuten ned på smaken:

"Han ringte derfor romservice etter to whisky med soda, han måtte ha det for å sove på, og også for å få ut eimen etter karsken som ennå satt i, enda han hadde drukket så lite som mulig av den."
    96% av all heimert jeg har drukket, inkludert de litrene jegbrente selv var ren og god sprit, uten fusel og vederstyggeligheter.
    Mannen skrev en rekke helt glimrende romaner, det er sant. Men for meg som er trønder er dette en (liten) plett på et ellers fremragende forfatterskap. Jaja. Det får gå. Takk for bøkene.

For ordens skyld, mesteparten av innlegget er en skamløs kopi av noe en venn av meg skrev på facebook i dag, men jeg stiller meg 100% bak innlegget.
    Dette er litteratur, og det som sies kommer fra oppdiktede personer.
    Professor Andersen får vist fram en flaske, som verten sier er karsk, da er det helt innlysende for professor Andersen å ha karsk i kaffen.
    Etter anekdotene om Solstad og hans forbruk, tror jeg romanforfatteren er godt bevandret i alkoholens gleder og betegnelser .
    Forøvrig, mange av hans karakterer mangler en smule street wisdom, muligens det som gjør de sammensatte og interessante.
    Man hører også ofte fra personer som burde vite bedre, at de vil ha kaffe med avec, gjerne da med trykk på aen

Sist redigert:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    10.191
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Dag Solstad. Hvil i fred.
    Dine ord var musikk og du verden du gledet der du beskrev deg, meg, oss. i årtier.
    Og det til de grader. Ut av tiden. I tiden. Hver setning, perfeksjon.
    Nå er det slutt og over med gutten fra den lille byen på vestsiden av den fjorden som leder inn mot hovedstaden i et ubetydelig, men moderne land helt nord i Europa.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Oslo
    Dag Solstad. Hvil i fred.
    Dine ord var musikk og du verden du gledet der du beskrev deg, meg, oss. i årtier.
    Og det til de grader. Ut av tiden. I tiden. Hver setning, perfeksjon.
    Nå er det slutt og over med gutten fra den lille byen på vestsiden av den fjorden som leder inn mot hovedstaden i et ubetydelig, men moderne land helt nord i Europa.
    Noe med den vestkysten av fjorden som ga oss Solstad, Askildsen og Ambjørnsen.
    Odd Børretzen bodde også store deler av livet der.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn