Rippe til Flac

Maxtor

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2006
Innlegg
1.857
Antall liker
1.253
Sted
Langhus
Torget vurderinger
12
Hallo.

Har gode erfaringer med MediaMonkey (både 2.5 og 3.0 versjonene). MediaMonkey låter også meget godt til avspilling av digitale filer.

Mvh.
 

Kurti

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
104
Antall liker
21
Jeg har bygget meg opp en respektabel MP3samling over flere år med Ipod og andre MP3spillere. Har lagt til det meste som finnes av detaljer, ink Albumcover både i mappene( *.folder), og tilknyttet selve mp3fila. Jeg har akkurat innvistert i en Benchmark DAC-1, og skjønner at jeg må legge inn hele samlinga på nytt. :-\

Greit nok, lyd er viktigst, så da får jeg sitte med to samlinger...

Jeg driver i dag å tester ut EAC, og da får jeg iallefall med ID-tags, men jeg har ikke funnet noen metode for å legge til cover-art :( Bruke annet program til det da kanskje?
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.288
Antall liker
526
Ripp på nytt til AIFF i iTunes. Det er det enkleste! Da får du alle tags og coverart for det aller meste uten å løfte en finger.

Du er jo tydeligvis kjent med iTunes så det er jo bare å opprette et nytt AIFF-bibliotek.

Ingen grunn til å benytte EAC. Bare tidspille spør du meg.
 

Kurti

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
104
Antall liker
21
Om lyden ikke blir noe dårligere så kan jeg jo kanskje like godt gjøre det.

De skryter slik av dette EAC ser jeg, men resultatet blir vel kanskje ikke mange hakk dårligere i iTunes, så lenge mine cder ikke bærer preg av å ha blitt angrepet av en hissig labrador...
 
K

knutinh

Gjest
Kurti skrev:
Om lyden ikke blir noe dårligere så kan jeg jo kanskje like godt gjøre det.

De skryter slik av dette EAC ser jeg, men resultatet blir vel kanskje ikke mange hakk dårligere i iTunes, så lenge mine cder ikke bærer preg av å ha blitt angrepet av en hissig labrador...
EAC er populært blant lydinteresserte. Det har en sterk fokus på lydkvalitet og på å detektere at "noe har gått galt".

Jeg har sett anekdotiske rapporter om hakkete plater som lot seg rippe i EAC men ikke i andre programmer, men jeg kjenner ikke objektive sammenligninger.

Jeg stiller meg uforstående til at EAC er så vanskelig å bruke. Her er det ett knappetrykk eller så, og låtene blir tagget og sortert i mapper. Et annet knappetrykk i foobar2k lar meg batch-konvertere de mappene/filene jeg måtte ønske til mp3 og beholde mappestruktur/tagging, men da i samlefolderen "iPod" i stedetfor folderen "lossless".

-k
 

Kurti

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
104
Antall liker
21
Jeg synes også at EAC er enkelt å bruke, og det er kjekt at mapper opprettes etter eget ønske, men jeg har ikke funnet noen løsning på å legge til cover-art direkte. JEg har vel egentilg ikke funnet noen måte å gjøre dette på i det hele tatt i EAC. Jeg er ute etter best mulig lyd.

Greit å finne den beste løsningen før man har rippet hele samlinga. Det tar litt tid...
 

Kurti

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
104
Antall liker
21
Jeg har en cd som har deltatt på litt av hvert, og resultatet på rippingen ble faktisk akkurat like "dårlig" i EAC som i iTunes. Så for meg så ble iallefall ikke denne cd'n reddet av EAC, men EAC ga beskjed om at ikke alle sporene ble optimale, mens iTunes "latet" som ingen ting...

Jeg startet å rippe noen cd'r i *.Aif i iTunes, men har nå gått over til *.m4a. (Apple Lossless). Det skal vel være identisk med aif, bare komprimert? Og blir vel da identisk med *.m4a sikkert?
 

Kurti

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
104
Antall liker
21
Kurti skrev:
Jeg startet å rippe noen cd'r i *.Aif i iTunes, men har nå gått over til *.m4a. (Apple Lossless). Det skal vel være identisk med aif, bare komprimert? Og blir vel da identisk med *.m4a sikkert?
spørsmålet skulle egentlig være: Blir *.m4a identisk med *.falc? (Lydmessig)

Og disse to filformatene er vel en komprimert utgave av henoldsvis *.aif og *.wav?

To sider av samme sak på en måte. Jeg ser ikke helt grunnen til å lagre cd-samlingen min i ett ukomprimert format, så lenge lydkvaliteten blir eksakt like god på halve plassen... :p
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Det skal bli identisk ja. Forskjellen slik jeg har forstått er at Apple Lossless er et format som Apple eier og de kan slik sett legge begrensninger i bruken etter eget ønske. Det er jo uansett ikke et problem nå da det meste støtter dette formatet, men man vet jo aldri hva som evt kan skje i fremtiden. Flac er et åpent og fritt format.

Uansett ser jeg ikke på dette som noe problem, da man når som helst kan konvertere tilbake uten tap.
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Kurti skrev:
Jeg synes også at EAC er enkelt å bruke, og det er kjekt at mapper opprettes etter eget ønske, men jeg har ikke funnet noen løsning på å legge til cover-art direkte.
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=REACT kan hjelpe deg. Bruk Synthetic Souls modifikasjon, som funker med siste EAC-versjon, http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=REACT:Mods


Kurti skrev:
Greit å finne den beste løsningen før man har rippet hele samlinga. Det tar litt tid...
Det kan du si. Selv har jeg en CD-skifter, og ønsker å rippe 200 plater i slengen. Har prøvd å skripte noe for REACT, har prøvd betaen for dBpoweramp batch ripper, er ikke 100 % klar for å kjøre full guffe ennå.
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Når man får opp medling om at en kopi man har rippet har feil, blir disse da korrigert automatisk mot en perfekt kopi, eller må man gjøre noe selv?
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Solo skrev:
Når man får opp medling om at en kopi man har rippet har feil, blir disse da korrigert automatisk mot en perfekt kopi, eller må man gjøre noe selv?
Du får ingen "patch" fra basen, nei. Alt du får, er en beskjed som programmet kan bruke til å prøve å lese en gang til (eller flere).

På dBpoweramp-forumet går det akkurat nå en diskusjon om AccurateRip-basen kunne lagre feilkodene på hvert spor. I tillegg til at det ville bli veldig stort, så tør man ikke det heller.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.818
Antall liker
4.097
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nytt spørsmål:
Jeg har prøvd de fleste rippeprogrammene, og ripper i dag (etter å ha startet med FLAC) for det meste til lossless WMA, fordi jeg er lat, og WMP11 ripper sinnssykt hurtig. Dog: WMP gjør oppslag mot freedb, og den basen er mer hullete enn en ekstrahullet sveitserost for musikksmaken min (klassisk, blues og historisk jazz). Gracenote derimot er bortimot perfekt; kun noen uoverensstemmelser ved multidisc. Såvidt jeg har fanget opp gjennom prøve/ feile- metoden bruker både EAC, dBpoweramp og mediamonkey også freedb. Det eneste jeg i dag finner som gjør tag-oppslagene mot Gracenote synes å være Winamp, av alle ting. Derfor er svært store deler av kolleksjonen rippet til FLAC med Winamp, med upåklagelige resultater, bortsett fra at gratisversjonen er treg til å rippe, og ofte kræsjer ved bytte av cd (samt at det ikke er noen form for kontroll uten å høre på sporene). Vet dere om noe annet rippeprogram som
- ripper til FLAC
- slår opp mot Gracenote
- er kjappere/ mer pålitelig enn Winamp?

Og nei, jeg gidder ikke å retagge hele greiene, eller editere freedb-opplysningene.

EDIT: Jeg ser at dbpoweramp nå gjør oppslag mot freedb, tracktype, Musicbrainz, AMG og GD3; er det noen som har erfaringer med disse? MB var ubrukelig sist jeg prøvde, AMG er hølete, freedb er full av feil; tracktype og GD3 har jeg ikke hørt om. GD3 koster penger, og det gjør også dbpoweramp.

Bernt K
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
berxter skrev:
Vet dere om noe annet rippeprogram som
- ripper til FLAC
- slår opp mot Gracenote
- er kjappere/ mer pålitelig enn Winamp?
Hvis All Music Guide og GD3 og MusicBrainz og TrackType til sammen gir deg like bra metadata som Gracenote, så er dBpoweramp programmet for deg. Metadataene koster $6 og er verd hvert cent hvis det er bra nok i dine genre -- du kan dog prøve fire uker før du kjøper.

Hurtighet/pålitelighet:
- Den slår opp mot AccurateRip, så du kan få verifisert hvis noen har fått samme rip som deg.
- "Power pack"-utgaven ($24) har "Secure"-modus som verifiserer rip ved gjenlesning.
- "Reference"-utgaven ($36) har "Ultra Secure"-modus som verifiserer ved gjenlesning og ved hjelp av C2-feilkorreksjon -- hvis du har et drivverk med full C2-støtte, så er den formodentlig minst like sikkert som EAC. UltraSecure er potensielt tregt hvis pressingen ikke er registrert i AccurateRip, men du kan slå det av.

Webside: http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm -- obs at websiden ikke er fullt oppdatert til den nyeste versjonen, R13, som ble lansert for et par dager siden, men det skal være den du får kjøpt (jeg har vært betatester, jeg har ikke somlet meg til å oppgradere ennå).

Jeg har automatisert dBpoweramp på en CD-skifter. 200 plater i batch. En nestbesteløsning siden skifteren ikke støtter C2, men dog.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.818
Antall liker
4.097
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmm. Jeg husker det var noe med dBpoweramp som gjorde meg inderlig frustrert da jeg prøvde den i fjor (husker selvsagt ikke hva; problemet med å bli voksen). Ripper den også til .wav og konverterer etterpå? DRM har den vel også et problem med?

Bernt K
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
berxter skrev:
Hmm. Jeg husker det var noe med dBpoweramp som gjorde meg inderlig frustrert da jeg prøvde den i fjor (husker selvsagt ikke hva; problemet med å bli voksen). Ripper den også til .wav og konverterer etterpå? DRM har den vel også et problem med?
Den nye versjonen har en innstilling for å håndtere "Defective By Design"-svineriet. Ikke testet fra min side, jeg har lagt de platene nederst i haugen.

Den konverterer uten brukerinteraksjon, så du ender opp med .flac-filer. Nada waw.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.818
Antall liker
4.097
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vel, da skal jeg ihvertfall ta den med i betraktningen. Det det hele vel står og faller med er påliteligheten til nettdatabasene, og det kan jo ikke dBpoweramp gjøre noe med.
Oh; decisions, decisions.. Eller kanskje Winamp Pro? Nei, den får jeg vel ikke til å hente cover.

Takk i allefall.

Bernt K
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.818
Antall liker
4.097
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Liker visst ikke .flac, den heller.
EDIT: Kanskje likevel, den nyeste versjonen av Mediainfo leser visst både .flac og .wma. Skal prøve.
Nok en EDIT: Njet, den vil ha et foobarlibrary å forholde seg til, og en foobarserver, og da gjør jeg det heller fortsatt manuelt mot Amazon, mdt og andre velprøvde siter. Dessuten har jeg renamet så godt som alle platene mine i windows folderstruktur, så jeg er nok litt tvilende til funksjonen. Hadde jeg derimot skulle begynt på scratch..., nå er det dog flere tusen foldere og titusener av filer å forholde seg til, så...

Bernt K
 
Topp Bunn