Det jeg synes er rart er at jeg kan skrive:
"Jeg tror ikke på opplevelser som en god måte å avgjøre om man faktisk detekterer forskjeller av mer subtil karakter, eller om det er noe man tror man hører. Dette gjelder andres opplevelser, men også mine egne. Grunnen til at jeg ikke stoler på dette er at jeg og mange andre ved mange tilfeller har etterprøvd opplevelser og kommet frem til at vi innbiller oss forferdelig mye rart, og det kreves skikkelige metoder for å finne ut av dette."
Så skal man se på dette som et slags personlig angrep?
Jeg synes det er problematisk når noen skriver:
"Jeg bare forteller hva jeg hører, du må teste selv i eget oppsett."
Selvsagt er det ikke noe galt i seg selv i det som skrives, men vi må tenke litt over hva slags ansvar vi har. For det første skrives dette av veldig mange som ikke er særlig interessert i etterprøvbare testformer. Det betyr at det man sier innledningsvis egentlig ikke er sant. Man vet ikke en gang om man faktisk hører dette, men man føler seg overbevist om at det er slik.
Videre sannsynliggjør man i en slik setning at det er en hørbar forskjell. Når man gjør dette legger man opp til at det er en viss forventning til at andre også skal høre forskjell. En med begrenset erfaring vil lett finne ut at han eller hun klarer å finne forskjeller i opplevelsen dersom de leter etter dette. Når man mener å oppleve en forskjell blir dette en bekreftelse på det man fra før mente man hadde grunn til å anta.
Med andre ord, setningen i anførselstegn ovenfor starter en antakelsesrekke, og av natur er det veldig lett å finne bekreftelser på slike antakelser. Man kan relativt enkelt lage en liste over flere titalls tweaks som folk i utstrakt grad benytter seg av, men som verken har en holdbar teknisk forklaring, eller gir positivt resultat i blindtester.
På et tidspunkt finner noen på en måte å tjene noen ekstra kroner på noe som ikke har noe som helst for seg. I de fleste tilfeller er dette gjort i god tro. Men om noe ikke har noe som helst for seg er det fort gjort at mange mennesker blir lurt. Vi som har holdt på med dette i mange år har et moralsk ansvar for ikke å spre misvisende informasjon. Det samme har bransjeaktører.
Vi må være dette ansvaret bevisst, og jeg kan godt forstå at det skaper en viss vrede når folk strør om seg med beskrivelser som på den ene siden neppe lar seg verifisere, og på den andre siden lett kan føre til at folk blir lurt.