ROBERT PLANT & ALISON KRAUSS

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da er det tid for å krype til korset :-[ ::)
Ved siden av å jobbe på laptopen har jeg hørt igjennom dette albumet noen ganger til i formiddag.

Vinylversjonen er noe helt annet lydmessig!
Men fremdeles er jeg ikke begeistret for produksjonen på dette området.

MEN musikalsk har jeg innsett at noen av låtene minner meg om TalkTalk (Spirit of Eden) og Mark Hollis.
Og DA er jeg med ;D
Yes, dette albumet vokser til det bedre her hos meg nå....var trolig inne i en "lydperiode" ;)

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Kjøpte den for 199 på vinyl på Record World på Sandnes. Sjelden fått så mye igjen for under 200 kr ;D

Mvh
Geir

O

om.s

Gjest
johna skrev:
Da er det tid for å krype til korset :-[ ::)
Ved siden av å jobbe på laptopen har jeg hørt igjennom dette albumet noen ganger til i formiddag.

Vinylversjonen er noe helt annet lydmessig!
Men fremdeles er jeg ikke begeistret for produksjonen på dette området.

MEN musikalsk har jeg innsett at noen av låtene minner meg om TalkTalk (Spirit of Eden) og Mark Hollis.
Og DA er jeg med ;D
Yes, dette albumet vokser til det bedre her hos meg nå....var trolig inne i en "lydperiode" ;)
Interessant kobling du gjør mellom skiva og Talk Talk, ikke rart den vokser med slike likheter ;D ;D ......
(som den Talk Talk fans jeg fortsatt er etter over 20 år....)

mvh

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Dette er så himmelsk! En forunderlig lavmelt fremdrift og et eminent eksempel på det nesten mysteriøse som hender når orginale, sterke musikere finner tonen, i dobbelt forstand. Dette er en plate som vil måtte tåle tung turnering i mitt anlegg. :'(

Årets plate? Ikke umulig.

Ellers: Takk til tubesnake for fint klipp!

Mvh

Sniff

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Geir_O skrev:
Kjøpte den for 199 på vinyl på Record World på Sandnes. Sjelden fått så mye igjen for under 200 kr ;D

Mvh
Geir
Tiltredes! Er egentlig ikke så veldig overrasket over Plant, den mannen har hatt svakt punkt for folkemusikk i hele sine karrière. Synes for øvrig det er viktig at vi støtter de lokale kildene, enten det er Record World eller tilsvarende i andre byer. Diverse skal ha £ 17.90 (+ porto & mva) så da er det også finansielt fornuftig å gjøre innkjøpene lokalt.

Så får vi heller kjøpe Classic/MOFI/Cisco etc. fra våre foretrukne langere i USA.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jo jeg hørte samplere. Købte for første og sidste gang hos Amazon.Com grundet den lange leveringstid.

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Sleiven skrev:
Litt pussige kommentarter på disse sidene i det siste...

Er det ingen som hører på musikken FØR de kjøper den lengre?
Ingen vits å kjøpe noe som ikke fenger..

hør først http://www.robertplantalisonkrauss.com/site.php?content=store kjøp siden ;D

Sleiven
For mange er det dessverre ikke lenger mulig å stikke ned på den lokale platesjappa og høre gjennom plata før de bestemmer seg for å kjøpe slik det var før i tida.
Det er her bittorrent kommer inn i bildet. ;D
Først laste ned, så høre og så evnt. kjøpe.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
337
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
;D Ja, for det må jo være bra musikk før evt. kommer inn i bildet.

ThomasO

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2004
Antall liker
300
Sted
Skien
Torget vurderinger
1
:eek:

Var nødt til å dempe lyset, fyre opp noe stearinlys på bordet og laptopen i fanget i sweetspot. Lavmælt sier dere? neida...spill høyere :p

Synes det er bemerkelsesverdig at ingen har kommentert bassen på flere av sporene. Minner til tider om Mari Boines subsoniske basstrommer

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Du har helt rett! Her det MASSE skyv, selv om uttrykket også har en lavmelt side. En slags spenning eller dobbelhet her egentlig.

Mvh
Sniff

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.812
Sted
1346
Torget vurderinger
8
Nyydelig plate - endelig ankommet etter den vanlige ventinga fra Amazon. Halve prisen av Elusivedisc og et par andre, så det får gå.
MEN: plate 2 (s 3 + 4) er skjev, tydelig dårlig pressa (grov og ujevn ytterkant også) og ikke minst har den en irriterende skrapelyd/bakgrunnsstøy som plate 1 ikke har. Skrapinga forsterkes i bølger, ettersom skjevheten i plata roterer i.f.t. stiften. Irriterende!

Andre skeive plata på to 180 gram LP'er kjøpt i samme uke (plate 2 i dbl. album fra Coheed & Cambria)! 20 år siden jeg kjøpte vinyl - er dette den kvaliteten man kan forvente for tida?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.147
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Det er sjelden å finne ei plate uten et eneste dårlig spor! :)
Av med hatten! :D

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Vidar_M skrev:
Nyydelig plate - endelig ankommet etter den vanlige ventinga fra Amazon. Halve prisen av Elusivedisc og et par andre, så det får gå.
MEN: plate 2 (s 3 + 4) er skjev, tydelig dårlig pressa (grov og ujevn ytterkant også) og ikke minst har den en irriterende skrapelyd/bakgrunnsstøy som plate 1 ikke har. Skrapinga forsterkes i bølger, ettersom skjevheten i plata roterer i.f.t. stiften. Irriterende!

Andre skeive plata på to 180 gram LP'er kjøpt i samme uke (plate 2 i dbl. album fra Coheed & Cambria)! 20 år siden jeg kjøpte vinyl - er dette den kvaliteten man kan forvente for tida?
Hva er galt med http://www.thegarden.no/
Fikk den derfra for lenge siden. Kjempeservice og aldri no tull.
Greit og forholde seg til norske forhandlere når det gjelder vinyl synes nå jeg da.
Er skiva av dårlig kvalitet, har du også mulighet til å få erstattet skiva uten å bruke verdien på frakt. ;)

vim

Innkjøpsansvarlig
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
10.812
Sted
1346
Torget vurderinger
8
thegarden ja - takker for linken
det var litt andre priser enn Bigdipper f. eks...

TrondH

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
3
Jeg har også kjøpt cd-en og liker musikken meget godt. Eneste ankepunkt er en gjennomgående bakgrunnssus - det suser jo som på en Miles Davis-innspilling fra 1950-åra. (Og jeg håper det ikke bare er jeg som hører susen!) Er den spilt inn analogt, dvs. er det båndsus vi hører? Har de brukt mikrofoner fra gode gamle dager? Innspillingen høres også komprimert ut, men det er antakeligvis brukt mer som en effekt (à la Daniel Lanois) enn for å tekkes radiostasjonene.

Trond

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
TrondH skrev:
Jeg har også kjøpt cd-en og liker musikken meget godt. Eneste ankepunkt er en gjennomgående bakgrunnssus - det suser jo som på en Miles Davis-innspilling fra 1950-åra. (Og jeg håper det ikke bare er jeg som hører susen!) Er den spilt inn analogt, dvs. er det båndsus vi hører? Har de brukt mikrofoner fra gode gamle dager? Innspillingen høres også komprimert ut, men det er antakeligvis brukt mer som en effekt (à la Daniel Lanois) enn for å tekkes radiostasjonene.

Trond
Den er helt flat ja. Null dynamikk. Så har de trykket inn loudnessknappen. Trist :-[

Mvh
Geir

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg også kjøpte den uten å høre på den først. Ikke akkurat min smak heller. Får vel gi den bort i julegave!

mvh,
OS

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
325
Torget vurderinger
1
Syns denne plata vokser for hver gjennomlytting jeg... en god femmer herfra..

Destiny.. :)

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Vidunderlig plate!

Hørte på den i går hos en kamerat som har fått seg et par Dynabel super exact. Den stiller store krav til utstyr og har du problemer med akustikken i rommet ditt kan det låte virkelig pyton her. Når det funker er det rufsete og deilig. Men først og fremst veldig fin musikk og flott musikerhåndtverk.

Mvh
Sniff

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Geir_O skrev:
TrondH skrev:

Trond
Den er helt flat ja. Null dynamikk. Så har de trykket inn loudnessknappen. Trist :-[

Mvh
Geir

Hmmmm, så det er det man har hørt!

Et eller annet galt har det vært, men har ikke kunnet sette fingeren på tingenes tilstand :-X.

Tar en lytterunde til i god stolen :-\.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg er ingen stor bluegrass-mann, men Krauss har en utenomjorisk stemme, og gamle Plant er en av mine store vokalhelter. Dermed ble "Raising sand" innkjøpt på torsdag. På sort gull, selvsagt. Jeg synes faktisk lyden kler det musikalske uttrykket, litt smårufsete og mørkt. Ikke hifi-antiseptisk, gudskjelov. Forøvrig har vinylutgaven langt bedre lyd enn tilfellet er med den lille sølvskiva.
Helt klart er en av årets aller beste plater for meg også. Deilig stemning, nydelige tolkninger, magisk kjemi, fantastiske låter. Nå om dagen er det ikke mange nyutgivelser jeg føler fortjener klassikerstatus etter to gjennomhøringer! Mojo-anmelderen mente det låter av "courtship" her, og jeg forstår hvorfor han sier det.... :D
Ellers kjenner jeg meg igjen i paralellen til klassisk Talk Talk. For meg dreier det seg om enslags musikalsk X-faktor. Musikk som virkelig har en magi som griper tak og ikke slipper.
Denne skiva har det. Etpar sene Talk Talk-skiver likeså. For ikke å snakke om Nick Drakes samlede produksjon. Og ganske mye annet.

Kanskje det er noe å lage en egen tråd på?

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
325
Torget vurderinger
1
Har selv spillt Plant/Kraus mye i det siste, selvfølgelig som impulse på vinyl...

Dette er muligens en klassiker ja.....

Destiny.. :)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
976
Torget vurderinger
9
TrondH skrev:

Trond
En fantastisk flott plate musikalsk som jeg syntes gir mer og mer etter hver runde i CD-spilleren. Men lyden... vel ... det er en stemning og "musikalitet" som river en med, som kan minne om at det har vert lite "triksing" av dei helv.... lydteknikkerene, men lydbildet er tungt og innelukket og det er ekstremt mye sus, nesten som en gammel kasettspiller fra 80`tallet!
Men alikevel vil jeg stemme i at dette er et av årets beste innspillinger, vertfall musikalsk!

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Etter å ha lytter på internett og i butikk må jeg dessverre konludere med at dette var kjedelige greier, omtrent som Mark Knopfer sine køntry plater... :(

Ikke på kjøpslisten her i huset
Sleiven

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Sleiven skrev:
Etter å ha lytter på internett og i butikk må jeg dessverre konludere med at dette var kjedelige greier, omtrent som Mark Knopfer sine køntry plater... :(

Sleiven
Dersom Mark Knopfler noensinne kommer i nærheten av å gi ut ei såpass bra plate som den her så skal jeg faktisk vurdere å kjøpe den. ;D

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
6
Tubesnake skrev:
Sleiven skrev:

Sleiven
Dersom Mark Knopfler noensinne kommer i nærheten av å gi ut ei såpass bra plate som den her så skal jeg faktisk vurdere å kjøpe den. ;D
Det har han gjort alt! Løp og kjøp! ;D

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
JaLa skrev:
Tubesnake skrev:
Sleiven skrev:

Sleiven
Det har han gjort alt! Løp og kjøp! ;D
Jøss, har'n gitt ut ny plate nå i kveld? 8)

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Da er det bare å bestille!

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Antall liker
1
Skjønner forsatt ikke hva som er så bra med denne CD, en?

Hørte på Alison Krauss i går på country awards, og synes at alle de andre artistene også var kjedelige. Det blir liksom så likt alt sammen!

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Da har jeg fått denne levert.

Sitter her med en Hansa Juleøl og en lille Lagavuhlin

Er meget begeistret for denne utgivelsen.

Nei, jeg er ikke full :D

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Kjøpte denne platen i november, men leverte den tilbake fordi PU og arm kjørte berg-og-dal-bane gjennom rillene :(. Noen andre som har mottatt LP med bulker??
Rakk å høre gjennom den og synes det høres ut som meget god plate. Venter fortsatt på ny levering....det tar sin tid ser det ut som....

mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Må si denne ikke lå på toppen av innkjøpslista, ikke minst pga. den utrolig kjipe tv-reklamen med en håreisende ompa-booooooring versjon av Everly Bros' "Gone Gone Gone", hvor feilslått kan en tv-spot bli? Ikke hjelper det med at han langhåra kjakan fra det nesten like deadboring bandet Led Zep er med.
All negativ forutinntatthet lagt til side, og skiva kjøpt sist lørdag. Etter 10-15 runder etterpå:

"Løp og kjøp!!!!!" , for et fantastisk album, en langtlevende killerutgivelse av de sjeldne. Steike!, til og med "Fortune Teller" havner der oppe, rent bortsett fra at Thee Sixpence og Tony Jackson står for de beste versjonene. Skip nevnte "Gone Gone Gone", og vi snakker om et av 2007's beste album. Uten tvil!!!!!

At noen i det hele tatt klarer å blande inn bensinstasjonartist Mark Knopfler inn i det her, skjønner jeg overhodet ikke. Geee.........

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg har også akkurat fått tak i dette albumet og er meget positivt overrasket. Regnet egentlig med at det kun var en hype, men dette er god musikk. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.900
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har gitt denne masse tid, men går ikke inn i historiebøkene akkurat.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
SOA skrev:
Kjøpte denne platen i november, men leverte den tilbake fordi PU og arm kjørte berg-og-dal-bane gjennom rillene :(. Noen andre som har mottatt LP med bulker??
Rakk å høre gjennom den og synes det høres ut som meget god plate. Venter fortsatt på ny levering....det tar sin tid ser det ut som....

mvh
Samme problemet her, men dem går jo ann å spille. Jeg synes derimot at musikken er såpass under pari at jeg neppe kommer til å spille dem noe særlig. Dårlig lyd er det også på den.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
bambadoo skrev:
Har gitt denne masse tid, men går ikke inn i historiebøkene akkurat.
Spilte den svært så mye i vinter, glimrende låtmateriale og gode arrangementer. Og sensuell dame. Er lei nå. Off. Tar den vel frem igjen engang. :)

Topp Bunn