RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Skal ikke du også begynne med Lyngdorf?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Stillstand, lite kløe men også lite spilling. Henger etter med vinylvasken.
    Venter en liten dings fra Kina, men blir nærmest vettaskremt og redd for å åpne den med det forferdelige som skjer der.
    Så har jeg begynt å tenke litt på rørforsterker, tror det kan øke kosen med musikken. Vinyl og rør, bare horn igjen liksom 8)

IMG_7323.jpg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Akkurat DEN kombinasjon har vært nevnt mange ganger for deg RoDa.. :). Tror du på den selv? Tror du er rimelig midt i plommen av trivsel nå om dagen..

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.053
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vet og tror du trives godt nå med disse talerene👍
    Men det er jo mye fint som gløder litt også da😎😉

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Akkurat DEN kombinasjon har vært nevnt mange ganger for deg RoDa.. :). Tror du på den selv? Tror du er rimelig midt i plommen av trivsel nå om dagen..
    Jeg tror på at f.eks en Prima Luna kunne vært moro å prøve ut.
    SAM er jo nærmest sveiset fast i anlegget mitt gjennom de siste 12-13 år, så salg av den tenker jeg er vanskelig. Må finne et annet sted i huset til den i så fall :)
    Lytte hos andre og prøve ting hjemme er for meg en viktig del av hobbyen.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.485
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    OCTAVE
    er velprøvd og anerkjent som god kombi med Dynaudio.
    maxresdefault.jpg

Prima Luna er nok bra, men ser du på nettet, så er det Octave mange sverger til.
    Mye av årsaken er selvsagt at det er samme importør i nordamerika, men læll da gitt...

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.327
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Samstemmer med overstående taler.. Octave er Kansje veien å gå med dynaudio.. En kombo som blir enormt mye brukt på messer, og av dynaudio selv.. Kun i Norge vi har grodd fast i hegel/dynaudio kirken :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva med å prøve HØYTTALERE som egner seg godt for den ultimate rørforsterker-topololigen? Dvs en SET :). Push-pull og hybrid forsterkere er fine på veien til målet, men ikke den endelige løsning om en vil gå inn i rør verden :)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.485
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det jo slik her, at høyttalere er i hus. Dynaudio C1 er en klassehøyttaler som absolutt går an å få til veldig bra.
    Slik jeg ser det, er det ALLTID mest fornuftig å finne høyttalere en liker, for DERETTER å finne en forsterker som får de til å synge.

Moderne rørforsterkere bruker rør til å skape livaktighet og timbre.
    SET er en ting, men absolutt ikke eneste vei å gå. Tro det eller ei.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Trenger disse Dynaudioene å tunes noen spesiell vei?
    _Roda_, har du målt? [emoji1787]

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Nå er det jo slik her, at høyttalere er i hus. Dynaudio C1 er en klassehøyttaler som absolutt går an å få til veldig bra.
    Slik jeg ser det, er det ALLTID mest fornuftig å finne høyttalere en liker, for DERETTER å finne en forsterker som får de til å synge.

Mange som tror det,men de sitter fast i en ikke sannhet ;).

O

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Ikke uenig, enhver finner sin måte å trives med hobbyen på.
    Du er vel uansett ikke den lest erfarne på SET, eierskap, brukt i eget oppsett osv, men gode poeng har du. Finne høyttalere, så bygge rundt dem.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Hva med å prøve HØYTTALERE som egner seg godt for den ultimate rørforsterker-topololigen? Dvs en SET :). Push-pull og hybrid forsterkere er fine på veien til målet, men ikke den endelige løsning om en vil gå inn i rør verden :)
    Det kommer vel helt an på ørene som hører;)

O

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Trenger disse Dynaudioene å tunes noen spesiell vei?
    _Roda_, har du målt? [emoji1787]
    Har ikke målt disse i stua. Jeg opplever de som naturlig mørke med litt sødme.
    Atkinson målte.
    For meg er dette endestasjon.

Godt poeng HCS, og jeg har tilgode å teste noe sånt i heimen.

Octave er spennende, blues og X-cell. Jeg får se hva som dukker opp.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

O
    Nei. Å sette en 2x8 watt 300B foran de høyttalere som Roda har kunne sikkert vært gøy, men neppe særlig fruktbar løsning. Headroom osv.

Uansett, tror roda har koll på dette helt fint. Og alt er i bunn og grunn kompromiss. Samt kose seg på reisen. :)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    Nei. Å sette en 2x8 watt 300B foran de høyttalere som Roda har kunne sikkert vært gøy, men neppe særlig fruktbar løsning. Headroom osv.

Uansett, tror roda har koll på dette helt fint. Og alt er i bunn og grunn kompromiss. Samt kose seg på reisen. :)
    Mente at SET kanskje ikke er for alle:) ikke spes på han sine høyttalere:)

O

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

O

Mente at SET kanskje ikke er for alle:) ikke spes på han sine høyttalere:)

O
    Såklart, ikke noe er mer "rett" ;). Selv om det er lov å ha preferanser.. :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bra greier det der. Synes du de låter som de måler, eller rettere sagt slik Atkinson tolker målingene?
    Ser forresten at du bruker sødme i beskrivelsen, og slik jeg leser Atkinson er han inne på det, iallefall når lytteavstanden ikke er helt som min.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bra greier det der. Synes du de låter som de måler, eller rettere sagt slik Atkinson tolker målingene?
    Ser forresten at du bruker sødme i beskrivelsen, og slik jeg leser Atkinson er han inne på det, iallefall når lytteavstanden ikke er helt som min.
    Rommet mitt i kombinasjon med ørene mine er sensitivt for off-axis flare, sånn at f.eks Sonus faber Domus Grand Piano, Usher BE718 og Dynaudio Focus 340 alle fikk en kant i øvre mellomtone jeg ikke trives med. Deilig på ultragode innspillinger, tilnærmetjævli på normale innspillinger.
    Vienna Mozart og B&W CM9 hadde søkk i øvre mellomtone som funket bra, men som igjen ble for tamt.

Jeg tror at det er noe rundt forvrengning, altså mangel på det, som gjør C1 litt søte. Jeg sitter 2 meter unna dem og med samme avstand mellom dem, så tror ikke jeg får så fallende respons oppover som Wes P.
    Mistenker at jeg foretrekker «ren og naken» lyd ala gjallarhorn25, selv om det er forførende med en dæsj varmefyldeklang i gjengivelsen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tror rett og slett at de høyttalerne bør fores via apparatur der forvrengningskomponentene ligger nede på -120 dB. Det meste av forvrengning låter harskt (SE rørgreier er ett unntak), så tar man bort det harske sitter man igjen med sødmen.

Anekdotisk skal det jaggu sødme til. Hørte Mari Silje Samuelsen dra buen over Guadagninien i ordentlig nærfelt forleden. Det låt temmelig røft.

Må lese meg opp på tråden din, skaffe meg oversikt over hva du driver med (Selv driver jeg ikke med noe for tiden unntatt å glede meg til å få høreapparat).

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    OCTAVE
    Vis vedlegget 568881
    Prima Luna er nok bra, men ser du på nettet, så er det Octave mange sverger til.
    Mye av årsaken er selvsagt at det er samme importør i nordamerika, men læll da gitt...
    Man kan jo få mye Prima Luna før prisene til Octave slår inn.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.485
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    OCTAVE

Man kan jo få mye Prima Luna før prisene til Octave slår inn.
    Jo, det er riktig, men så får man heller ikke det hele for det halve, -som danskene sier.;)

Kommer en over f.eks. en brukt V70 er det likevel overkommelig.

Ordet kjedelig, har jeg heller aldri sett brukt om Octave.(På noe som helst språk...)

Ettersom jeg forstår, er det litt snakk om EndGame her(?):cool:;);)

Sist redigert:
    U

utgatt25555

Gjest
    Misforstå meg rett! PL hoppet etter SAM G2 på mine Vertex, PL i seg selv er bra, men ikke det mest spennende i den konstellasjonen. Hvordan PL og Dynaudio samvirker må vel nesten bare prøves, jeg vet f.eks att WB ikke alltid er så begeistret for rör, de Square 5 jeg var spekulant på for noen uker siden hadde hatt to eiere på ett år, begge hadde forsøkt med Audio Research uten å lykkes. Så det er vel egen testing for å få ett vettugt svar! :)

mvh

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.846
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Miljøvennlig velge Octave V70 i alle fall , bare preamp til PL veier jo det samme ikke minst så trenger du 30kg til med PL før du for liv i høytalere :D

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.485
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    For ordens skyld: jeg sier IKKE at Prima Luna er dårlig.
    Tvert i mot tror jeg at PL er et merke som kan gi mye god lyd for pengene.
    Stort sett gode omtaler i f.eks Stereophile.
    Og som musicus sier, så vet en ikke hva som går bra sammen før en har prøvd.
    Greia med Octave på C1, er at den kombien er det ganske mange som allerede har prøvd, -med godt resultat.
    Nå skal ikke jeg mase mer om Octave i tråden her.:)

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.846
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Alt bør testes i eget oppsett tar jo kun 2 min finne ut om det bor noe potensiale med det lille ekstra i amp være seg transistor eller rørbasert .

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg lest meg opp litt, _RoDa_. Digg tråd. Kommer tilbake om ti år. Da skal jeg vurdere om du har funnet roen. ;)
    Kødder selvfølgelig. Bare kult at folk kjøper og selger og prøver og tester og (kanskje) finner "hjem" på det viset. Disse C1'ene kunne jeg helt sikkert levd utmerket med selv. Du vet hvor jeg kommer fra.

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.576
    Torget vurderinger
    13
    For ordens skyld: jeg sier IKKE at Prima Luna er dårlig.
    Tvert i mot tror jeg at PL er et merke som kan gi mye god lyd for pengene.
    Stort sett gode omtaler i f.eks Stereophile.
    Og som musicus sier, så vet en ikke hva som går bra sammen før en har prøvd.
    Greia med Octave på C1, er at den kombien er det ganske mange som allerede har prøvd, -med godt resultat.
    Nå skal ikke jeg mase mer om Octave i tråden her.:)
    Octave og C1 passer som hånd i hanske. Hørt i sammenligning med Mark Levinson 532h /Vtl 7.5, vtl /pass labs x350. 5, Aesthetix calypso /MI 17 mono, parasound jc5 /p6 og Accuphase pre/effekt så er det bare Accuphase som har spilt bedre for meg . En v70 med f. Eks jj 6550 /Telefunken smårør er virkelig god synergi med C1.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    V40 du hadde Dharmabum?

Takk til bidragsyterne for alle innspill og kommentarer i tråden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn