RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takk, oyvindl85.
    Spennende innspill.
    C1 kom i tre utgaver, er det rett? Originale, II og signatur?
    I teksten kan det se ut som C1 II og C1 Signature er teknisk like?
    https://www.dynaudio.com/discontinued-models/confidence/confidence-c1-signature

Hva synes du er forskjellene lydmessig på originalen og signature?
    Hei igjen.

Den er vel sånn rent teknisk bare kommet i 2 utgaver. Det var Mk1. Og de hadde vel en kort periode en mK2 modell. Dog er den rent teknisk som Signature og Platinum. Så man kan si at Signature og Platinumer den som er størst forskjell, da det også innebar endring på kabinettets finish. Du fikk dem i mer eksklusive finisher. Som mocca og bourdeux. Platinum er siste versjon. Men her er kun det at hele frontplaten er i sort, som er forskjell.

Lydmessig er Signature modellen noe livligere i gjengivelsen. Samt bassen syns jeg ble hakket tightere. Men her er ikke kvantesprang. Men endringen på delefilter og coating på Esotar2 diskanten var nok å få disse små endringer. Nå hadde jeg Mk1 og Signature med noe mellomrom, slik at det blir litt på husken. Men hadde samme forsterker som grunnlag. Bladelius Thor Mk3 Novitas. Som by the way er en glimrende match med dem begge. Får frem det meste gode i C1 til edruelige priser :) Men jeg kunne levd med alle utgaver av C1. De trenger dog `riktig` elektronikk for å spille bra. Feil match kan gjøre dem kjedelige. Et eksempel var en Naim Supernait på 2x80 watt. Den låt IKKE bra påC1 Mk1 jeg hadde. Bassen ble bokstavlig talt ullen og udefinert. Da ble ikke resten av lyden oppover noe særlig heller. Så det har jeg notert meg som skivebom. Da jeg koblet over på Bladeliusen igjen kom godlyden frem igjen, heldigvis. Så det viser der at de kan låte fantastisk med en forsterker og mindre bra med en annen. Tror det faktum ar Bladelius sin enorme strømforsyning, på 1800Va, bidro til jerngrepet den hadde på C1. Det gav dem det dynamiske overskuddet de trenger.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Oppe om mårran du :)
    Takk for god forklaring og inntrykk.
    Jeg deler veldig det du skriver om forsterker med kontroll, jeg tror - uten å ha hørt dem sammen - at Bladelius og Audionet har mye samme klang og lydfilosofi.
    Da jeg hadde C1 inne for å skrive omtale hadde jeg også en Almarro 318B. Den hadde en utrolig klang og lydkvalitet, men falt selvfølgelig gjennom på kontroll.

Etter ni dager i hus begynner jeg å spille meg inn på Focusene. Det er en overgang fra Vienna, og disse er nok ikke like imponerende ved første lytt.
    Men de vokser jo mer jeg lytter og har noen overraskelser på lur jo mer kjent musikk jeg kommer innom. 8)
    Her trives høyttalere ofte på 1/7 av rommets lengde, sånn ca 110 cm fra frontvegg. Da låter bassen renere og lydbildet åpnes opp.
    Mindre avstand til frontvegg gir mer bass, men av det gjørmete typen.
    Det er kanskje det som gjør at jeg ikke er skråsikker på om C1 vil funke bedre enn 340ene.

Da jeg hadde C1 en innom var ikke stua pusset opp og de sto plassert tettere og med mindre rom rundt.
    Den gangen hadde jeg ikke vært innom gulvstående og har nok endret litt på kravene til rekkevidde og nivå nedover siden da.

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer Roda. Gleder meg til å se bilder av oppsettet ditt med de nye kreasjonene i sving :)

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.799
    Sted
    Sunndalsøra
    Gratulerer med nye høyttalere ja. Hvis det er så:) Har bare hørt om dette merket og den velkjente Esotar dome diskanten. Jeg har ofte tenkt på det ved bruk av 6db filter! Men regner med at Dynaudio har lykkes med bruk av dette uten å få betoninger pga. mindre demping av lavere frekvenser. Da med bedre transienter og presist lydbilde i sweetspot.
    Jeg har ikke vært noen tilhenger av subwoofer. Hadde ikke noe suksess med Rogers LS3 5/A. Det var da en servostyrt Sub fra Audiopro. Men den gang!
    Det var som Sven Erik Brøja sa: at det er bedre med en presis bass som ikke går så dypt, enn en som går dypere og er mere ullen.
    Må ellers si at du tar presise og gode foto. Ikke noe halveis mobilfoto dette:)

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Oppe om mårran du :)
    Takk for god forklaring og inntrykk.
    Jeg deler veldig det du skriver om forsterker med kontroll, jeg tror - uten å ha hørt dem sammen - at Bladelius og Audionet har mye samme klang og lydfilosofi.
    Da jeg hadde C1 inne for å skrive omtale hadde jeg også en Almarro 318B. Den hadde en utrolig klang og lydkvalitet, men falt selvfølgelig gjennom på kontroll.

Etter ni dager i hus begynner jeg å spille meg inn på Focusene. Det er en overgang fra Vienna, og disse er nok ikke like imponerende ved første lytt.
    Men de vokser jo mer jeg lytter og har noen overraskelser på lur jo mer kjent musikk jeg kommer innom. 8)
    Her trives høyttalere ofte på 1/7 av rommets lengde, sånn ca 110 cm fra frontvegg. Da låter bassen renere og lydbildet åpnes opp.
    Mindre avstand til frontvegg gir mer bass, men av det gjørmete typen.
    Det er kanskje det som gjør at jeg ikke er skråsikker på om C1 vil funke bedre enn 340ene.

Da jeg hadde C1 en innom var ikke stua pusset opp og de sto plassert tettere og med mindre rom rundt.
    Den gangen hadde jeg ikke vært innom gulvstående og har nok endret litt på kravene til rekkevidde og nivå nedover siden da.

mvh
    Hvis rommet ditt er nokså stort, så er jo Focusene du har valgt nå, bedre egnet for å fylle rommet. Og det viktigste oppi alt er at man faktisk er fornøyd SELV :) Er jo det som spiller størst rolle. Siden du likte C1 lydmessig, så er det jo en C2 som passer større rom bedre ;)

Virker som Focusene kryper litt under huden på deg, utfra hva du skriver. Og det er jo positivt. Husker Focus 160 likte å spille høyt også. Så antar dine 340 er likeså? Dog skal det sies at de spilte bra på lavt volum også. Noe som er velsig positivt. Føslelsen av å ha et komplett lydbilde også på lavt volum. Igjen kommer jo forsterkeren sin egenskap inn i bildet der selvsagt.

Kos deg videre med godlyden :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.982
    Torget vurderinger
    23
    Uvisst av hvilken grunn så kom jeg til å tenke på deg RoDa da jeg fikk denne her om dagen :D:D

hæstkuk.jpg

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    1
    Tror nesten jeg må komme innom for en lytt snart RoDa ;-)

Destiny :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Viennaene har kommet trygt fram til ny eier - skuldrene senkes.
    Et par låter fra Vestbo Trio - skuldrene senkes.
    Sonic Design dempeføtter på plass under høyttalerne - fantastisk service fra L-Sound forresten! - skuldrene senkes.

1-IMG_7058.jpg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.149
    Torget vurderinger
    7
    Veldig veldig kule. Elsker høyttalere som ser ut som høyttalere, og som samtidig er solid bygget.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Enig med du 8)
    Liker også de avskjærte hjørnene og at de smalner bakover.
    Litt krydder på firkantet kasse. :D

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Gratulerer, Rolf, med nydelige skapninger.
    Om du tar imot besøk, kan det hende at jeg får lurt med meg en naboluring på et ettermiddagsbesøk på denne siden av vinteren?
    BB

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.131
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Enig med du 8)
    Liker også de avskjærte hjørnene og at de smalner bakover.
    Litt krydder på firkantet kasse. :D
    Veldig enig i dine bemerkninger på disse detaljene RoDa👍🏼
    De avskjærte hjørnene er jo rent kosmetisk mens avsmalningen av kassa
    har jo rent lydmessig effekter også😉

gismo

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.799
    Sted
    Sunndalsøra
    Etter alt skrytet av Sonic Design, så bestillte jeg 2 sett fra L-Sound for å ha under et par høyttalere som står på noen hjemmelaget stativer:)

Sist redigert:

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Etter alt skrytet av Sonic Design, så bestillte jeg 2 sett fra L-Sound for å ha under et par høyttalere som står på noen hjemmelaget stativer:)
    På Viennaene likte jeg spikes bedre, de ble for tamme i lyden med puter.
    Tema Isolator brukte jeg i gamledager, men tror disse gusjegulbrune SDene er det ungdommen liker. :)

L-Sound er i alle fall en smidig leverandør.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.799
    Sted
    Sunndalsøra
    Tema Isolator brukte jeg i gamledager, men tror disse gusjegulbrune SDene er det ungdommen liker. :)

Har tidligere vært skjeptisk til disse putene. De skal liksom drenere kabinet resonanser til underlaget. Hvis kabinettet er godt dempet med asynkrone avstivere og samtidig dempede sidevegger så de ikke svinger med, så kjenne man knapt noe vibrasjon men hånden. Seriøse høyttaler produsenter bruker jo akselrasjonmeter som måler de aller minste resonanser i kabinettet. Har mulighet for å prøve det, da jeg har Clio måleutstyr. Jeg bruker Blackhole Five som innvendig demping av kabinettet på alle sider og baffel. Merker det spesielt på kontrabass, da den høres veldig tight og åpen.
    Ellers har jeg blitt veldig fornøyd med digital lyden etter at jeg har anskaffet meg en Dp DAC. Nå først synes jeg at jazzgitaren lyder slik den gjør i virkligheten. Da mindre betoning og den ''organiske'' treklangen. Ernstsen spiller også jazz gitar:)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så, hvordan spiller dine nye kreasjoner ? Hva fikk du, evt mistet og hva gjør at du har ro for bytte du tok ? :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei HC.
    Jeg skal utdype fremover, men kort innpå så er det noe ala:
    Åpnere, strammere, mer kraft, mer innsyn, større opplevd dynamikk.
    Ikke like innspillingstilgivende, ikke like 30hz ekstradeilig, ikke like varm.

Det får meg til å minnes en av mine første hifiopplevelser, sonus faber electa amator vs dynaudio confidence 5.
    Lett å høre hvem som var «best», men å vinne i hifi betyr ikke alltid å vinne i musikkgjengivelse. ;)

Kommer plutselig mer :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Diskanten i disse er, etter hva jeg klarer å finne, en som heter T380.
    Største modellen i rekken, Focus 380, hadde en Esotar2.
    Markedsføringsmessig er selvsagt denne diskanten veldig tett på Esotar :D :D

1-IMG_7038-003.jpg

Bassene er 18cm - egne utgaver for 340.
    260 har 17 cm og 380 har 20 cm.

1-IMG_7041-001.jpg

Fra 470 til 2400 Hz er den denne saken som spiller.
    Omtalen på 6moons skriver noe om at støvkappen er samme diameter som diskanten og at dette skal bidra til en mer sømløs overgang.
    Ikke vet jeg, men sømløst er det i alle fall :)

1-IMG_7038-001.jpg

Etter hvert som sjokket over størrelsedifferansen fra Viennaene begynner å gi seg, så trer egenskapene mer frem.
    Jeg klarer - ennå - ikke å beskrive "sånn låter de i bassen" og "sånn låter de i toppen", det trenger jeg mer tid på. Om jeg i det hele tatt kommer dit.
    Dette låter veldig sammenhengene og ensartet hele veien.
    Deiligheten i fargene som Vienna tilførte tar det tid å vennes av med, men denne opplevde større gjennomsiktigheten kribler litt mer i den audiofile nerven.
    Må oftere enn før løfte hodet opp fra iPad eller bok for å følge med på hva som skjer i musikken, etterfulgt av et smil og tanken "oj!".
    Det liker jeg.

Det er annerledes å jobbe med disse enn viennaene. Der det var om å gjøre å sparke livlighet i Vienna, med spikes i stedet for puter, og mindre vinkling for å få off-axis flare fra diskanten til å løfte området rundt delefrekvens, så er det nærmest motsatt med Dynaudio.
    Puter under, og vinkling mot lytteposisjon.
    Fortsatt er jeg ikke like glad for å høre hvor dårlig noen innspillinger er, eller hvor tett på drøvelen til Sophie Zelmani mikrofonen faktisk er.
    Så jeg jobber litt videre :)

1-IMG_7037.jpg

Et tegn på at jeg faktisk liker 340ene er at jeg ikke - ennå - har løpt og kjøpt de Viennaene som ligger på torget nå ;D ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Senterkappe på mellomtone og diskant

1-340 runde 1.jpg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mangler litt på imagebygging, bare...
    Det er sånn "Det er et par høyttalere" ;D

Deres egen beskrivelse:

More of everything.

Thanks to the dedicated midrange drive unit, the midrange exhibits improved resolution and accuracy, while the soft dome tweeter and the midrange and bass drivers each can realize the optimum performance possible within their characteristic frequency ranges.

The woofer and mid/range diaphragms are comprised of the MSP material developed by Dynaudio, and achieve a perfect sonic integration via the finely-tuned and phase-consistent high-grade crossover. The dual 18 cm woofers have been developed especially for the Focus 340 and feature extra-large cone surfaces, the new black Kapton® voice coil formers and rigid diecast aluminum baskets, all housed in an ultra-rigid cabinet construction.
    The result is an impressive floor-standing loudspeaker with an incredibly dynamic, fast, accurate and open sonic performance, mated to a deep, powerful yet extremely precise bass response.

The Focus 340 is available in a choice of four real-wood veneer finishes: Maple, Walnut, Rosewood and Black Ash, as well as in White piano and Black piano gloss lacquer finishes.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Likte de. More of everything er jeg litt allergisk imot, ihvertfall når en vet hvor mange modeller det er.. ;). Bedre råd, mer penger, større høyttalere og hørsel preget av alder er en sammenheng jeg ikke er så happy for. :)

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.219
    Torget vurderinger
    10
    Høres ut som et bra valg dette, til en vettig pris. Dessuten; Dynaudio kan dette med høyttalere og blir vel sjelden feil.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Likte de. More of everything er jeg litt allergisk imot, ihvertfall når en vet hvor mange modeller det er.. ;). Bedre råd, mer penger, større høyttalere og hørsel preget av alder er en sammenheng jeg ikke er så happy for. :)
    Enig, og denne markedsføringsteksten spiller nok på mer enn 160ene og 260ene.
    Jeg opplever de nesten motsatt, og kanskje effekten jeg opplever med at de spiller så ensartet kommer av elementer som spiller innenfor komfortsonen? Ikke både mellomtone og bass fra samme element, ikke diskant ned under 2000hz.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enig, og denne markedsføringsteksten spiller nok på mer enn 160ene og 260ene.
    Jeg opplever de nesten motsatt, og kanskje effekten jeg opplever med at de spiller så ensartet kommer av elementer som spiller innenfor komfortsonen? Ikke både mellomtone og bass fra samme element, ikke diskant ned under 2000hz.
    Det har du nok rett i, komfortsonen er viktig. Hva føler du at du oppnår med tre kontra to, evt ett element? Noen av mine beste opplevelser har dreid seg om to veis gulvstående. Stativ høyttalere får jeg sjelden fot av. Såklart, veldig generelt.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.909
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vi har like erfaringer.
    Jeg liker i utgangspunktet minst mulig kompleksitet og 2-veis eller 2,5-veis pleier å treffe meg best.
    Derfor var jeg i utgangspunktet skeptisk til disse, og om 3-veis ville bety mindre intimitet/nærvær.
    Det opplever jeg ikke, og jeg synes dette gir mye av det jeg likte ved stativhøyttaleren Focus 110, men med mer dynamikk.
    Bass"humpen" fra 110 er erstattet med et mer naturlig fundament.

På f.eks The Ghost Of Tom Joad klarer høyttalerne å formidle nedstrippet og enkelt på en god måte.

1-1-340 runde 12.jpg

Får fot av stativhøyttalere dersom det er nok rekkevidde og nivå nedover.
    F.eks stua til Destiny, med lytteposisjon nært bakvegg og naturlig løft i bassen.
    Mitt gamle rom på 3,5 x 2,8 meter klarte også å løfte bassen til et godt nivå.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.799
    Sted
    Sunndalsøra

Har bare positiv erfaring med disse Sonic dempe føttene. Bruker disse på noen gamle JBL 112 som står på stativ. Det er ikke akkurat noen tam lyd på disse:) da de passer til det meste av musikk. Jeg kan høre at ting kommer klart frem i lydbildet på enkelte live opptak. Spesielt visper og andre tromme effekter. Med positive effekter på bassgitar som Marcus Miller og Brian Bromberg. Vibrasjon og avkobling av høyttalerne, er ikke noe enkelt evne å diskutere/ sammenligne og finne ut hva som er best for de enkelte høyttaler typene. Disse Sonic dempeputene blir som et flytende oppheng på en måte, da de ikke påvirker værken høyttalerne eller omgivelsene. Tror svenskene har gjort en '' liten '' genistrek hær:)

cykelmyg

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2017
    Antall liker
    181
    Sted
    Silkeborg, Danmark
    AB18B1C1-D941-43D3-84FE-5CF697CF3DB3.jpg

Jeg har haft stor glæde af at benytte Iso Acoustic Gaia isolator fødder på min Amphion Argon 3L (se billedet).
    Bassen blev om muligt endnu strammere, end hidtil oplevet via min Hegel H 190. Og det i forvejen flotte perspektiv fik lige en tand ekstra, samtidig med at stemmer fik en større klarhed, og står nu ekstra skarpt aftegnet i lydbilledet.
    Disse kan absolut anbefales!
    Hilsen cykelmyg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.189
    Torget vurderinger
    1
    Begynt å spare til den nye Rega'en?