RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ksr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    97
    Antall liker
    72
    Torget vurderinger
    1
    Findes der virkelig et marked for den finish?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Søndag med svenskehøyttalerne :)

    Hi-Fi Messe i Horten i 2005. Ser at Dikemarken også var med. Tror ikke jeg har disse liggende lengre, good times med kabelmekking den gangen. :cool:
    Synes høyttalerne er tunge, selv i dag, men den gangen ble de bært fra Mossesia og på ferga over til Horten. Armsterk.dengang 😅😅

    01-DIYHorten2005.jpg



    Selv om jeg nå spiller på HFLS-1 så er ikke Dynaudio glemt, bare så det er sagt.
    Blir spennende å sjekke ut hvordan det oppleves å koble tilbake når jeg har blitt ordentlig vant til DIY-høyttalerne.

    02-IMG_7393.jpg



    Høyttalerne står på eksakt samme sted som høyttalere ofte står her i anlegget.
    Skal mye til at det ikke blir sånn. Dynaudio Focus 340 måtte jobbes litt med, men de var også vanskelige å få til i utgangspunktet.
    HFLS-1 oppfører seg nesten motsatt av dem, forresten. Mens 340ene så godt som kun fungerte på "hai-fai musikk" så spiller HLFS-1 trivelig på det aller meste.

    03-IMG_7387.jpg 04-IMG_7392.jpg



    Avrullingsmessig så stopper disse tidligere enn C1. Dynaudioene fungerer godt uten subwoofer.
    Mens HFLS-1, tross at de spiller veldig bra bass, ruller av og nyter godt av noen tilførte frekvenser nederst.
    Som vanlig når man har blitt vant til subwoofer så er det ikke noe vits/gøy å spille uten den påslått.

    05-IMG_7388.jpg



    Mester Mark spilles i dag.
    Shangri-La. Fjerde soloalbum. Tidlig LP-utgave, som til fleres lykke også kom i boksen med de første solo-albumene.
    For de uinvidde, som stadig prøver å like både Dire Straits og Mark Knopfler, og stanger hodet i veggen så nesa blir flat og bred, så er det kanskje håp.
    Sannsynligvis ikke, og man bør gi opp å like musikk man ikke liker?
    Med Mester Mark så handler det veldig mye om historiene han forteller. Mer og mer om dem i de senere albumene.
    Enkeltpersoner, egne opplevelser, steder, historiske hendelser. Han skaper bilder i hodet og deler stemninger med lytteren.
    Han sa noe i et intervju jeg hørte om å aldri tenke at publikum er der for å høre på han, han er det for å spille for publikum.
    Type ikke bli høy på deg selv. :)

    06-IMG_7375.jpg

    Denne plata starter så sterkt, at har du kommet til Elvis-låten "Back To Tupelo" og ikke liker det du hører, så finn på noe annet å høre på. 😃

    07-IMG_7376.jpg



    Sailing To Philadelphia. Andre soloalbum. Fra boksen. 🎸
    For en fan er dette fullt av gull, såklart. På konserter er de gangene bandet samles i Speedway At Nazareth veldig tøft! 🥁
    Prairie Wedding er en høydare helt siden jeg hørte den på et par B&W DM603s2 og bestilte et par s3 etterpå. :)

    08-IMG_7394.jpg



    Laidback, trivelige og lette å bli vant til. Ikke så ulike Mester Mark disse høyttalerne.
    At de er litt snille øverst er fortsatt til stede, men etterhvert som jeg blir vant til dem så er det ikke et savn i praksis.
    Som sagt spent på hvordan C1 Platinum vil oppleves senere.

    09-IMG_7395.jpg



    Her i heimen, og stort sett overalt, er vinylavspilling bestemt mer musikkformidlende enn digital avspilling.
    Like bestemt tror jeg det ikke bare handler om lyden.
    Det rituelle ved å sette på en plate, det oppmerksomhetskrevende ved at du må opp av stolen og jobbe litt for musikken innen maks tjue minutter og ikke kan styre med fjas som klesvask, husvask og gud forby støvsuging. Eller trykke "neste låt"
    Men også, for meg. det faktum at mediet ikke er perfekt. Det gjør at det blir mindre fokus på det tekniske og lydprestasjon og mer på musikken.

    Jeg bygget HFLS-1 takket være fine karer på hififorum.nu som ville gå sammen og konstruere en høyttaler for folket. De ville dele sin kunnskap og gi det bort til felleskapet.
    Sånn at folket kunne få en lyd hjemme som langt oversteg pengene de måtte ut med. Ikke nubbsjangs for at du kunne kjøpe en ny, eller brukt, høyttaler som ga samme kvalitet og glede som det HLFS-1 gjorde.
    Det ble bygd fantastisk mange par av disse og flere lever fortsatt.
    Jeg bygde dem for å få så god lyd som mulig for pengene. Solgte dem fordi jeg hadde annet å bruke penger på den gangen.
    Dynaudio Focus 140 som erstattet dem den gangen sitter fortsatt som en sterk musikkformidler og en kanonbra høyttaler.

    Trekker litt paralleller til musikken de første årene. Da jeg kjøpte en kassett eller en CD så ble jeg ofte mer kjent med dem.
    Spilte dem ihjel og kjente alle sangene siden det var det jeg hadde tilgang på. Nå må jeg ikke gå sånn i dybden og kan finne ny musikk å spille når jeg er lei.
    Litt samme med selve hifi-komponentene, når det "bare" er å kjøpe nytt eller mer og ikke jobbe med det man har.
    Kanskje.

    Noe av gleden ved å reise videre er å komme tilbake av og til.
    Det er svært gledelig å komme tilbake til HFLS-1. Erkjenne at de er veldig bra høyttalere. Erkjenne at man kan kose seg like mye med musikk gjennom DIY-høyttalere til 5.000,- som ferdigbygde til 70.000,-. Glede seg over at det ikke er så pengebokdybdeavhengig å kunne være audiofil og ha det bra.
    Sannsynligvis i overkant filosofisk. Men det er søndag. Det regner, og det er musikk på stereoanlegget. 🎹🎼🥁🎸:)


    god søndag videre
    mvh

    10-IMG_7390.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Etter inspirasjon fra kona til @ou812rh så ble det bestilt farget vinyl med Mester Mark.
    Gleder meg til å spille den. 🎸🎼

    IMG_7409.JPG

    Samtidig kunne jeg hente enda et par Brimar CV4003 fra Langrex.
    Hell og lykke, jeg har nå to stk som er støyfrie i min forsterker. 🥳

    IMG_7412.JPG

    Litt lumske disse Brimar angående støy. Det er brum som var problemet her.
    Nå har jeg 5 stk til overs som jeg fikk beskjed fra Langrex om å gi bort til kjentfolk dersom de ikke støyer i deres forsterkere.
    Helt spinnvill kundeservice og de strekker seg langt for å gjøre en stakkar fornøyd. Bravo!

    IMG_7413.JPG

    Lydmessig synes jeg disse heller mer mot Raytheon enn RCA.
    Mens RCA cleartop er mer fokusert på toppen, noe slankere og mye detaljer, så er Brimar mykere og fyldigere med mer bass.
    Veldig foreløpige inntrykk, men inntrykk likevel.

    IMG_7414.JPG

    En Cleartop på innbytterbenken :)
    1842 timer og 20 minutter på Raytheon 12BH7 nå, så de er nok innbrente. 😅

    IMG_7415.JPG

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Innspilling, eller tilvenning?
    Noen dager med HFLS-1, gode dager, tanker om at dette er jo så godt som godt nok.
    Bra bass, fyldig fin lyd, bra lydbilde som slipper høyttalerne greit. Noe avrulling både øverst og nederst, men ikke plagsomt merkbart.
    Hadde helt klart levd med dette uten å plages.

    IMG_7436.jpg




    Men siden det er fridag og ikke vits å bråke utendørs, har tross alt allerede vasket alle bilene veldig stille, så kanskje bytte litt tilbake til C1?
    Ganske fort gjort, bare bytte topp-plater på stativene og plugge inn kablene igjen. Samt bytte fra 8ohm til 4ohm utganger på CS-100A.
    Spilte gjennom noen låter på HFLS-1 først og så bytte til C1 med samme låtene på lista. Uten subwoofer påslått i dag, for å høre forskjellen på høyttalerne alene.



    IMG_7442.jpg


    Ganske raskt oppsummert: Men i faen, da!!??!!??!
    Dette var i overkant overraskende. Overraskende stor forskjell. Overraskende hvor mye mer som kommer ut av C1.
    Det er mer detaljer, det er mer luft, mer fylde, det fylles mer ut i lydbildet med C1 hvor HFLS-1 spiller "enklere" og presenterer mindre av innspillingen.
    C1 er både stillere når det er stille i musikken og kraftigere/høyere når det trykker til. Det er rett og slett bedre lyd, mer musikk og større innsyn når C1 er koblet på forsterkeren.
    Mens lydbildet slipper bra fra kassene på HFLS-1 så er kassene helt fraværende når C1 spiller. Noe større og dypere lydbilde også, samt den der effekten av et hode som synger og ikke bare en munn på vokalistene. Flere år siden jeg la merke til det på Dynaudio Focus 140.
    I forhold til HFLS-1 rekker C1 et godt stykke lengre ned i bassen. I praksis sånn at jeg undres på om subwooferen egentlig er bruk for. Det varer ikke lengre enn til jeg slår på sub-en igjen tenker jeg.
    Noe negativt med C1? Kaanskje den kan avsløre dårlige innspillinger mer enn HFLS-1. Men egentlig ikke er problem siden den også oppleves å presentere mer balansert og dermed ikke så mye fokus på skavankene i innspillingene uansett.

    Gøy og litt trist.
    Gøy å gjenoppleve hvor bra Dynaudio Confidence C1 Platinum faktisk er.
    Litt trist at ikke HFLS-1 er så nært som jeg først trodde i gjenhørsgledesrusen.
    Men. Jeg hadde jo klart å leve godt med HFLS-1 (spesielt sammen med subwoofer) helt til jeg koblet tilbake til C1. 😅 😃
    Hadde tanker om at det ikke kom til å være særlig til forskjell. :unsure:


    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.917
    Antall liker
    14.069
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    God fredag!
    I dag er det fotballtrøye fredag :)


    Det er ikke hver dag @The Gunner , @R.E.S. og meg finner samme klesplagg, men i dag kanskje? :cool:

    Image (4).jpg

    VIPPS 100,-, eller valgfritt beløp, til 705404 om du mangler Arsenaltrøye :D

    mvh
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.982
    Antall liker
    6.162
    Torget vurderinger
    32
    God fredag!
    I dag er det fotballtrøye fredag :)


    Det er ikke hver dag @The Gunner , @R.E.S. og meg finner samme klesplagg, men i dag kanskje? :cool:

    Vis vedlegget 1020668

    VIPPS 100,-, eller valgfritt beløp, til 705404 om du mangler Arsenaltrøye :D

    mvh
    Selvsagt, men jeg hadde åtte ulike lag sine trøyer. De fire siste er som suvenirer å regne.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn