RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.987
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hippelihipp med gårsdagen! (og juleblålys.)
    Er det bare jeg som synes at SD-foten er deilig nonsens-fri hi-fi?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.043
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Romjul og på tide å gjøre vareopptelling igjen :)

IMG_9432.jpg

2021
    Digital kilde:
    ReadyNAS på loftet
    Teddy PSU & Squeezebox Touch
    Rega DAC
    Icon Audio BA-3 rørbuffer
    Analog kilde:
    Rega RP40
    Groovetracer Reference Subplatter
    Groovetracer Acrylic Platter
    Rega Exact
    Graham Slee Era Gold V m/PSU-1
    Forsterker:
    Cayin CS-100A
    Høyttalere:
    Dynaudio Confidence C1 Platinum på Dynaudio Stand 20
    Kef KC62

2022
    Digital kilde:
    ReadyNAS på loftet
    Teddy PSU & Squeezebox Touch
    Rega DAC
    Icon Audio BA-3 rørbuffer
    Analog kilde:
    Rega RP40
    Groovetracer Reference Subplatter
    Groovetracer Acrylic Platter
    Rega Exact
    Forsterker:
    Cayin CS-100A
    Høyttalere:
    Kef KC62

2023
    Digital kilde:
    Eversolo DMP-A6 Master Edition
    Rega DAC
    Analog kilde:

Rega P7
    Rega Exact
    Forsterker:
    Cayin CS-100A
    Høyttalere:
    Kef KC62
    Kabler:
    Inakustik LS-204 XL Micro Air Reference høyttalerkabler
    Inakustik NF-204 Micro Air Reference signalkabler

Går ut av 2024 med anlegg bestående av:

Digital kilde:
    Nytt: Border Patrol DAC SE-i
    (Rega DAC, på reservebenken)

Analog kilde:
    Rega P7
    Rega Exact
    ikkeno nytt :)

Forsterker:
    Cayin CS-100A
    Nytt: Ett sett Genalex Gold Lion KT77 fra Jederlabben i Moss. Bare spilt 13 timer så langt, skal puttes inn igjen nå snart er planen.

Høyttalere:
    Kef KC62
    ikkeno nytt :)

Kabler:
    Inakustik LS-204 XL Micro Air Reference høyttalerkabler
    Inakustik NF-204 Micro Air Reference signalkabler
    Nytt: Inakustik NF-204 Micro Air Reference signalkabler

IMG_9352-001.jpg

Veldig fornøyd med DACen som jeg var så heldig å få kjøpe av @Zulu

KT77ene hadde ikke fått mer enn 13 timer så de er tilbake i forsterkeren i dag igjen.
    Må jo bruke dem også.
    Sliter veldig med å få høy nok bias på dem, men finner sikkert ut av det.

Kablene var mest for å gjøre det likt og pent 😅

Blitt litt besøk i år og håper å få til minst like mye neste år.

Fortsatt god romjul og godt nytt hifi-år

IMG_9354.jpg

IMG_9433.jpg

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.676
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    «Kablene var mest for å gjøre det likt og pent 😅«

Ja ja, noen liker likheten og utseende mens hos meg gir InAkustik et flott bidrag på lyden😉🤣
    Godt Nyttår med «like» og pene kabler unge mann🎉🎶

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.043
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tar med meg julemysteriet fra Cayin's venner hit også.
    For historikkens del om jeg finner ut av det.

Sliter litt med å få bias høy nok på CS-100A med KT77 montert.
    Nettspenning pleier å ligge på 238-240. Nettbrønnen til Cayin er merket med 230v så det er ikke for lav spenning i alle fall.
    Har testet å bytte 12AU7 og 12BH7 for å se om det var greia. Ikke noe forskjell.
    Det er likt/tilsvarende på alle åtte rørene, altså ikke noe symptom som kun er på noen av rørene.

biasmeter.jpg

Klarer ikke å høre noe feil, men så vet jeg jo ikke hvordan det høres ut med bias opp til senter av biasmeteret da 😅

Trenger KT77 høyere bias sånn at det havner utenfor justeringsområdet?
    Er bryteren på baksiden kun til høy/lav spenning og kan det testes med bryteren i KT88-stillingen og skru ned på justeringsskruene?
    (Dette tør jeg ikke teste sånn uten videre i redsel for å brenne av rørene eller noe)
    Tenker jo også litt tanker om det er noe feil med biasmeteret. Sånn at jeg har justert rørene for "hot" og det kan være med å forklare hvorfor jeg brenner ut rør på såpass få timer som jeg har gjort. (800 timer på PM/golden dragon og 600 på ett av Psvane - resten har gått ca 1000 til nå)
    Kan hende den må til rør-doktoren, men jeg liker jo ikke å spille på noe annet enn Cayin så spør om råd her også. :)

Fant litt info på nett
    Kan se ut som det er en ikke er helt ukjent problemstilling med KT77 dersom man har manuell justering av bias.

" Without knowing the amp or the plate voltage, you can safely assume that a PP design (as most amps using these tubes fall within a known range here) that they expect to see for EL34 = 30 - 35 ma, KT77 = 35 - 40 ma, and KT88 = 35 - 45 ma. Some amps can have them set even a bit higher."

"Since we are discussing, is it feasible that my newer Golden Lion KT-77's barely meet the low end of the EL-34 suggested bias setting for the amp, and have no adjustment left ? While the stock EL-34 easily hit the suggested range with plenty of pot adjustment left."

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.043
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ChatGPT har vært ganske så bra å "prate med" om dette, men har ikke klart å komme med konkret svar på om det faktisk er noe annet enn bias som påvirkes av tube sel bryteren.
    Sitter rolig i båten mens rørene brennes inn og gjør ikke noe som kan gjøre nestenikkeondt verre :)

Kan jo se ut som det er littegrann bæsj på leggen etter kjøpet av KT77ene.
    Mulig jeg må innom en som kan modifisere litt sånn at det er mulig å justere opp bias til å treffe KT77 sitt område.

Tabell fra ChatGPT
    sammenligning rør.jpg

Bryteren merket "TUBE SEL." på din Cayin CS-100A forsterker lar deg velge mellom bruk av EL34- eller KT88-utgangsrør. Når du endrer posisjonen på denne bryteren, justerer forsterkeren interne parametere for å optimalisere driften for den valgte rørtypen.

Funksjoner som påvirkes av "TUBE SEL."-bryteren:

1. BIAS-innstillinger: Forsterkeren endrer BIAS-spenningen for å tilpasse seg de forskjellige kravene til EL34- og KT88-rør. Dette sikrer at rørene opererer innenfor optimale strøm- og spenningsområder, noe som er avgjørende for lydkvalitet og rørlevetid.
    2. Driftsparametere: Bryteren kan også justere andre interne driftsparametere, som for eksempel plate- og skjermspenninger, for å matche de elektriske egenskapene til den valgte rørtypen. Dette bidrar til å opprettholde stabilitet og ytelse.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.777
    Sted
    Holmestrand
    Spurte ChatGPT om justering av min Music Angel.
    Takket for hjelpa, og fikk følgende svar tilbake:

"Velbekomme! 😊 Held og lykke med justeringen af din forstærker, og nyd den gode lyd fra 6550-rørene! Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at spørge. 🎶"

Trodde tydeligvis at jeg var dansk, men høflig og vennlig.
    🤗 💝

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.043
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Må nesten se på planene for 2024 og hvordan det gikk.
    Sammen med om det kan legges planer for 2025. :)

Hi-Fi planer 2024

Digital kilde:
    Rega DAC

Tror den blir stående den Eversoloen. Får fylle opp den interne SSDen med noe av musikken jeg hadde på serveren.
    Leke litt med de nye funksjonene og se om litt ratting på EQ kan gjøre at det klangmessig ligner litt mer på platespilleren.
    Spiller nok mest fra denne, men liker ikke lyden like godt som når jeg spiller LPer. Det vil si, for å være ærlig: Jeg liker den mer og mer jo mer jeg lytter på den.
    Har Rega DAC for å bytte litt på når jeg vil ha litt annen lyd. Går jeg helt i vranglås så får jeg koble opp rørbuffer igjen. 😄
    Det ble Rega DAC igjen som foretrukket utover i 2024. Innebygd i Eversolo er rett og slett ikke sånn jeg liker det. Selv om det nok er ganske så riktig i forhold til målinger og lite avvik mellom signal inn og signal ut.
    Heldigvis kom det en både rimelig og veldig passende Border Patrol til salgs med rett timing. 🎉
    Har ikke planer om noen annet på den siden der i år. Kanskje leke litt med likeretter-rør av eller på og bytte av likeretter-rør som jeg fikk med på kjøpet.
    Samme opplegg på den siden også ut av 2025 er planen. Har helt glemt å leke med EQ på Eversolo, må kanskje gjøre det også.
    (Hvis ikke noen som snakker om hvor mye det er å hente på streamer får meg til å handle noe...)

border.jpg

Analog kilde:
    Rega P7 med Rega Exact

RIAA blir stående, liker den veldig godt. På mitt nivå er det ikke så mye vits å bytte sideveis til noe annet, trur eg.
    P7en er en gammel drøm og skal være med videre. Uten tvil.
    Noen nye belter til Regaen må på plass, er vel ingen vei utenom Reference EBLT.
    Har også begynt å snuse litt på pickup, og 2MR-serien til Ortofon er vanskelig å se forbi. En 2MR Black kanskje...?
    Det har vært litt lugging med Exact, trur eg. Skurra litt. Så ut som det bare var noe shait på stiften som forsvant med Onzow, men frykten gjør kanskje at det må kjøpes noe nytt...
    Liker MM og har kun RIAA for det så det blir nok en MM igjen.
    Siden i fjor har også Rega kommet med nytt, så vi får se da. :)
    Men 2MR frister veldig fortsatt. :cool:
    P7en fikk nye belter da (y)

regap7en.jpg

Forsterker:
    Cayin CS-100A
    Er ikke bare solskinn med en rørforsterker, og potensielt høye driftskostnader. Bare utgangsrør drar fort 7-8000,- pr bytte.
    Kanskje en annen rørforsterker med færre rør. Redd det drar med seg et høyttalerbytte også, C1 liker litt watt dem.
    Eller kanskje vekk fra rør, går det an?
    Er jo noen som har satt litt spor, selv uten rør. Alle går i A-klassen.

Selv om jeg ikke har hørt den, så tror jeg Musical Fidelity AMS35i kan være kanonbra.
    Sugden Masterclass IA-4. Hørt og den digger jeg!
    Luxman L550AX. Type vil-ha den også.
    Kanskje for lite watt på dem også, sånn at jeg må bytte høyttalere. Hm. 😅
    Luxman trigger fremdeles vil-ha følelsene mest. De er så fine! 🤩
    Nytt liv med triodemodus på CS-100A etter besøk fra @Atlerovik og litt mer nytt liv med KT77-rør.
    Det er noe eget med rør. Mye rør med rør, også.

rørkt77.jpg

Har lært at jeg ikke trenger watt. Nå spiller det med ca 40W fra KT77 i triode og det rekker i massevis.
    Gjør det enda tryggere å kunne se på den "lille" 550 til Luxman. 🥳

Høyttalere:
    Kef KC62
    Liker Kef-en veldig godt, den tror jeg skal være med "for alltid". Gjør det veldig lett å kunne velge høyttalere også.
    Null stress med stativhøyttalere, så lenge den lille klumpen står på gulvet.
    Liker godt høyttalerne, har tross alt hatt dem i 4 år, så bare 2-3 år til rekord. (Vienna Mozart hadde jeg i 6 år)
    Men, jeg tenker fortsatt tanker om sånne litt mer boksete bokser.
    Akkurat nå lurer jeg mest på om jeg hadde likt lyden av sånne fraskilte FantOranger :unsure:
    Av alt rart så ble det i stedet tilbakekjøp av mine gamle HFLS-1, som ble blå etter hjemkomsten 😅
    Gøy å få de tilbake etter nesten tjue år!
    Må spille litt mer på dem og få satt inn pakninger bak elementene og gjøre de heeelt ferdige.
    Kan jo være ventehøyttalere om jeg finner ut at jeg skal vekk fra C1, kan jo få noe rart for meg selv om jeg liker C1 godt.

blåbabyer.jpg

Harbeth, Spendor, Wharfedale JBL, Klipsch,... er fortsatt i tankene.
    Mye DIY som er veldig kult, samtidig som jeg liker tanken på å ha noe som er ferdig konstruert og ikke "alltid på vei".
    Kona presterte å si at Vestlyd hos Hifiklubben så fine ut, så større boksete bokser kan det fort bli. :D:D:D

Time will shåw
    mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.043
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så vet jeg ikke helt hvor inspirasjonen kom fra, men sikkert på grunn av hjemmetjeneste og kalkunvakt mens resten av huset var vekk.
    XTZ Room Analyzer har jeg hatt i mange år, og bruker tidvis. Burde egentlig hatt den med overalt siden jeg ofte kommer tilbake til hva den kunne fortelle på de stedene jeg har vært med den under armen. Langt fra noe fasit, men litt moro i alle fall.

Atlebesøket gjorde veldig godt for å justere ned nivået på subwooferen og kanskje aller mest få plassert den på linje med hovedhøyttalerne så den ikke tullet til lydbildet. Siden besøket har subwooferen beholdt plasseringen, det lavere nivået og lav delefrekvens. Plasseringen gjorde mest. Trur eg.
    Jeg synes bassen i Atleanlegget er gøy og skaper driv i musikken. Kan forklare noe av det med plassering tett på frontvegg og høyttalere som er skapt for det. Trur eg.

Vipaanlegget liker jeg veldig godt. Har ikke vært fremme med tommestokken, men tror de høyttalerne står litt tettere på bakvegg enn mine. Den lodne fine Bohus-sofaen gjør sikkert litt godt for demping og opplevelsen av myk og varm lyd. Selvfølgelig også at høyttalerne har mange flere elementer og mer bass i seg.
    Men når det kan låte så varmt og fint som det gjør selv med en Bladelius bak, så er det ikke først og fremst elektronikken som gjør det. Trur eg.

Siden jeg veldig godt liker å ha høyttalerne den drøye meteren fra frontvegg (111,3 cm må vite) og ca metern fra ene sideveggen og halvannen meter fra den andre sideveggen til tilhørende høyttalere, så blir det ikke mye forsterkning nedover fra veggene i lytterommet. Trur eg.
    Men jeg liker veldig godt hvordan det funker i kombinasjon med lytteposisjon på 38% av rommets lengde. Opplever at det ikke er mye unoter, eller noder, i lyden.
    Likevel, altså, etterlyser jeg litt mer bass. Så mellom kalkuntilsynene ble XTZ Room Analyzer funnet frem og koblet opp.

Første måling ga følgende gladmelding
    Skjermbilde.jpg
    Ikke noe som trigges uheldig mye i alle fall. (y)

(Klikkbare bilder på målingene. La inn miniatyrbilder)

Så RTA med og uten subwoofer.
    Viser at ikke sub-en gjør så mye ut av seg over der den er delt. (40-45Hz)
    Gul linje med sub og søylene uten, om det skulle være tvil.
    rtamedogutensubtriode.jpg

Måtte jo måle triode-modus kontra ultralineær mens jeg var i farten. UL er grønn linje.
    Av det som kommer frem på disse målingene er det kun forskjell i nivå som vises.
    UL spiller litt høyere, ca 3dB vil jeg tippe. Samtidig som det er mindre forskjell nederst i bassen. Tipper det er pga subwooferens bidrag der.
    Med såpass stor forskjell i nivå så er det ikke så merkelig at jeg behøvde triodenovember for å virkelig høre om jeg foretrekker triode eller UL.
    triodeogulRTA.jpg

Jeg synes det er et søkk mellom 50-60Hz og 110Hz et sted. Selv om høyttalerne er med ned til 40 og noe så spiller de muligens for svakt der.
    Derfor ville jeg sjekke ut hvordan det oppfører seg med andre delefrekvenser enn dagens 40-noe på subwooferen. Om det summerer, nuller ut hverandre eller hva som skjer. 60Hz, 80Hz og 100Hz delefrekvens ble målt.
    Gul linje = 60Hz
    Søylene = 80Hz
    Lilla linje = 100Hz
    Jeg valgte meg 80Hz.
    rtatriodesubmed6080100.jpg

Kan hende det er litt for mye akkurat rundt 80Hz og deromkring. Men jeg valgte den for å få løftet også rundt 100Hz.
    Kan jo justeres litt på delefrekvens og/eller nivå senere.
    Ser ut som dette faktisk klarte å rette ut litt av dalen som var der med delefrekvens på 40Hz.
    Grønn linje er delt på 80 og turkis på 40.
    roombass40vs80.jpg

Disse fullfrekvens-sveipene skal kunne estimere en ambient-respons.
    Aner ikke om det er realistisk i det hele tatt, men det ser jo ut som delefrekvens på 80Hz på subwoofer retter litt opp.
    Øverste bildet 40 og nederste 80.
    ambfulltriodesub40.jpg
    ambfulltriodesub80.jpg

Liker veldig godt hvordan det spiller musikk nå, så får jeg bruke litt tid og komme med noen inntrykk til neste år.
    Nå rekker det med hifi for en "ikke så veldig hifi-freak lengre" for i år!

mvh

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.276
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Eneste som kan være verdt å tenke på med lav effekt er st en rørforsterker på 2x40w vil låte godt hele veien.. en transe på 2x40w vil begynne å låte ganske så hoggorm når den nærmer seg topp :)

Er vel kanskje den eneste fordelen jeg kan se med rør 🤣

oal

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Antall liker
    1.910
    Torget vurderinger
    3
    Godt nytt år!!😊
    Ser fram til nye spennende skriblerier i denne tråden i 2025😊☀

vipa

Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Antall liker
    9.694
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Må jo også få takke for et hyggelig Hifi år. Kjempefin tur til kjernekar @bluesbreaker i mars og du inviterte meg også med på et annet besøk som jeg ikke fikk til pga et eller annet...
    Jule besøk av deg og Tosken var jo også timer fylt med god stemning, kake og latter og dypdykk i livets viderverdigheter 😅
    Når mitt ringe oppsett blir nevnt i hyggelige vendinger så blir jeg jo litt kry, men jeg tror du ikke skal prøve å røre på Thor neste gang du er her, truer med å gi deg et støt etter at jeg nevnte:

"Men når det kan låte så varmt og fint som det gjør selv med en Bladelius bak"

Ellers så ønskes et godt nyttår i triode eller annet ( som dere rørhoder styrer med) 😁

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.996
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Godt nytt år mr. Om du er på ski/Ås kanter er du hjertelig velkommen hjem til meg! Hver forberedt:LOL:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.676
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Godt Nyttår unge mann🥳🎉🎶

Artig å lese om dine målinger og tester på lave frekvenser, sub delinger etc etc.
    Jeg har nesten hele siste året delt mine på 55hz, atså en overlapp på hovedhøytalere som ruller av ved ca 40hz. Har også en EQ på sub’ene som gjør at jeg kan gradvis «dra de ned» i overlapp området. Mindre hørbar overgang ble resultatet😉
    Har vært svart fornøyd med dette🤗

Men satt her litt før jul, kjørte nye målinger i EQ software på hver sin med mic i 2 posisjoner.
    Etter dette økte jeg delingen opp til 70hz med samme EQ «ned justreingen» men nå da fra 55-70hz.
    Sitter nå og er ennå mere fornøyd👌🤣😅

Dette kan vi sikkert drive på med til vi blir ennå eldre og grå😎🥹😄

Ønsker deg et flott 2025 hi-fi-år og håper vi absolutt kan møtes i dette året🤗😍

gismo

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.695
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Godt nytt år herfra også.
    Jeg har også lekt med rew og dsp denne julen, hadde en "voldsom dal" da hadde jeg delt mellom høyttalere og suber på 130hz, etter ny måling så økte jeg til deling på 160hz dette gjorde underverker med lyden. Nå er det nok så bra som det kan bli i dette rommet uten å "rive vegger"...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn