RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Griffenfeldt skrev:
    En annen tanke: blir ikke disse litt sedate sammenlignet med 805?
    Nå får han bruk for SAM med høy dempefaktor. Tipper det blir en god match. Grattis. Sonus Faber er vakre høyttalere.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    346
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Destiny skrev:
    Har du brått endt opp med Sonus Faber nå da ;D Det ble et kortvarig opphold for B&W 805s hos deg da RoDa.
    Blir spennandes å se om disse sitter godt i ryggmargen da?
    Gratulerer igjen med nye og lekre høyttalere.

Destiny.. :)
    Fort og gæli, men ille bra. :eek:
    Du har litt av skylden, og når jeg ikke har mulighet til samme type oppstilling som hjemme hos deg så må nivået fra høyttalerne økes istedet. Med 805s drøye meteren fra frontvegg og godt ut fra sidevegger, samt nesten fem meter fra hodet til veggen bak så ble det for mye luft å flytte på for småtassene stakkar.

Kjærringa rister på hodet, minstemann spurte i morges "Pappa, hvorfor må du bytte høyttalere hele tiden?", mens jeg bare smiler og ler :D :D :D

Takker, vi får ta en lytt sammen på disse i høstmørket.

R
    Tar gjerne på meg skylda ;D ;D Lytte vil jeg gjerne RoDa .

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    R.E.S. skrev:
    Gratulerer med flotte høyttalere.

Roy
    Takker :)
    Blir spennende å følge med på om du bytter selv også. 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    sclalars skrev:
    Når RoDa har rundet 50, så sitter han og lytter til DIY høyttalere med Seas Exotic element og en Beyma 15" Sub ;D ;D
    Først da har han funnet roen. :)

mvh
    Lars
    Så jeg får arve dem når du blir orntli tunghørt? ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    Griffenfeldt skrev:
    En annen tanke: blir ikke disse litt sedate sammenlignet med 805?
    Nå får han bruk for SAM med høy dempefaktor. Tipper det blir en god match. Grattis. Sonus Faber er vakre høyttalere.
    Takker. Han SAM har kontroll, han ja. ;)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.371
    Torget vurderinger
    34
    RoDa skrev:
    Takker :)
    Blir spennende å følge med på om du bytter selv også. 8)
    Jeg har hatt en henvendelse på Montana-høyttalerne allerede, men om det blir til noe, vet man ikke før man har pengene i hånda.

Roy

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.603
    Heisan
    Her skjer det stadig saker og ting. Gratulerer med nye lekkerbiskner.
    Når det gjelder bass så er det vanedannende. Vet man det finnes mer og hente i bunn kan man ikke bare "glemme " det. Kjenner følelsen

Satte opp høyttalere jeg skal teste en periode her i går. De var vanvittig følsomme for rett plassering, men det er en annen historie. Høyttalerne er specet til 18-25 kHz (+-3db). Selv om disse spiller fullrange, var det ikke før sub (JL Audio f 212) ble satt på at luft og separasjon poppet på plass slik jeg er vant med. Sub blir her bare brukt til å fylle ut i bunn.

Bass må vi ha ;D

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Sonus Faber - Grand Piano Domus er iallefall lett å like RoDa, syns det er meget flotte ht og som du vet sliter jeg ikke med finishen du valgte heller ;D ;D
    Jeg ser lett ditt poeng i forhold til ditt rom (stua) og avstand bak lytteposisjon og frem til bakvegg.
    Tror f.eks du hadde fått en helt annen opplevelse av 805s i ditt "gamle Dynaudio 140 rom" , men det var da og nå er det stua som gjelder ;)
    Da er det lett å fortå at med 2x7" basser med arb.område fra 400Hz og ned får en vesenlig letter arbeidsoppgave med å flytte luft i den delen "som ikke er din avdeling" men allikevel er der ;)

Vi har snakket om vorter før RoDa, nå er det på han igjen ;D Spent på den "nusselige lille vorta" som sitter øverst i dine nye ht, hva kan du si om denne?

gismo

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.078
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    JanR skrev:
    Hei hvor det går ;D
    Gratulerer med lekre ht's, nå også med bass :)
    /jan
    Hihi, kan ikke bare være Øzzy og Rozzy som bytter utstyr heller? :D ;D
    Takk :)
    Nå må du ikke forveksle bytting med oppgradering.

Gratulerer med nye høytalere, atter en gang.

S

Stereo_Mono

Gjest
    Grattis Roda.
    Sonus Faber er vakre og svært vellydende HT :)
    Koste meg i flere år med tidligere generasjon Concertino Home og Doxa i student hybelen for drøye 10 år siden :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker rolfozzy, digiman og Vicarious. :)
    Selvsagt oppgraderes det, rolfozzy, man bytter da ikke bare for å bytte... ::) :-X

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.078
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Selvsagt oppgraderes det, rolfozzy, man bytter da ikke bare for å bytte... ::) :-X
    Nei det er vel ingen som gjør det. Skulle tatt seg ut.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    rolfozzy skrev:
    RoDa skrev:
    Nei det er vel ingen som gjør det. Skulle tatt seg ut.
    Sant, det ville være som om sluket skulle bygge basser med mindre elementer i enn forrige Mk!
    Utenkelig 8)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Kanskje en litt mer analytisk pickup står for tur nå?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    hel skrev:
    De som tror at SF låter varmt og mjukt er like forutinntatte som de som tror at Marantz låter varmt og mjukt.
    De som synes at SF låter varmt og mjukt er på andre planeter enn meg.
    Jeg synes for det meste at det som betegnes som nøytralt er pistrete og skarpt, så det varme for noen kan være det nøytrale for meg. Men så vet jeg at mitt nøytrale kan være pistrete og skarpt for andre igjen. Noen kjører Skoda, andre vil heller gå da.....

Jeg har ikke hørt min P5 med annet enn Rondo Blue, men synes det låter så ok at jeg ikke tror det blir store endringer når den er utslitt heller. ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
    RoDa skrev:
    hel skrev:
    De som tror at SF låter varmt og mjukt er like forutinntatte som de som tror at Marantz låter varmt og mjukt.
    Jeg synes for det meste at det som betegnes som nøytralt er pistrete og skarpt, så det varme for noen kan være det nøytrale for meg. Men så vet jeg at mitt nøytrale kan være pistrete og skarpt for andre igjen. Noen kjører Skoda, andre vil heller gå da.....

Jeg har ikke hørt min P5 med annet enn Rondo Blue, men synes det låter så ok at jeg ikke tror det blir store endringer når den er utslitt heller. ;)
    Enig med deg her. Har sjeldent kjent meg igjen med beskrivelser som varmt og mykt med Sonus Faber og f.eks moderne Marantz.

Litt på sidelinjen her.. På lilleput anlegget har jeg nytt budsjett Marantz forsterker og CD. Det spiller så engasjerenede og livlig på mine små Kef Q100 at jeg tilbringere mere og mere tid inne i den nye man hulen. Ikke noe over varm og mykt lyd der ;)
    Helt off topic, men bruker så mye tid foran dette anlegget at en Rega Exact 2 PU er på vei til å erstatte original montert Bias 2 på RP1 Performace Pack, muligens noe overkill, men hvorfor ikke ;D

L

larkus

Gjest
    kabelsatan skrev:
    Gratulerer med fantastisk fine høyttalere! Du har et oppsett der det faktisk går an å se ut fra bildet at det låter flott :)
    Men bare vent til bassabstinensdjevelen(fæl fyr) begynner å herje......

mvh
    kabelsatan
    Jaja ;) Det var jo litt synd da......... Men den djevelen er ikke til å spøke med.
    Fyren har vært på besøk her også ;D

mvh
    kabelsatan

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    RoDa skrev:
    hel skrev:
    Akkurat disse setningene må jeg si meg umåtelig enig i. Dette er slike generaliseringer som kan være særdeles vanskelige faktorer i en "fornuftig" forum-diskusjon.

Jeg husker enda mine gamle Guarneri Homage. For de som tror at Sf da låter slapt, tilbakelent og mykt; vel drøm videre. Dette er vel nøytralitet på sitt beste, med en diskantgjengivelse som ikke holdt tilbake noenting, i hvert fall ikke i mitt rom. Det samme var det, om enn ikke like utbredt, når jeg hadde Sf Concerto Domus (lillebror) hos meg. Jeg savnet ikke noe spesielt i det lyse registeret, og traff du først med elektronikken så kan de spille rock som det griner etter. Den nye Musical Fidelity-serien var en kanongod match med mine CD i hvert fall.

Det samme gjelder vel forøvrig med Marantz. At det skal være udynamisk, slapt og mørkt/mykt, vel det er vel en annen lett etablert "forumsannhet". At det finnes produkter som strekker seg lengre på frekvensfløyene; ja. Men det trenger ikke bety at det da ikke finnes detaljer og engasjement. Tvert i mot....

Forøvrig grattis med "nye" Sonus faber, RoDa... :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    RBN skrev:
    Heisan
    Her skjer det stadig saker og ting. Gratulerer med nye lekkerbiskner.
    Når det gjelder bass så er det vanedannende. Vet man det finnes mer og hente i bunn kan man ikke bare "glemme " det. Kjenner følelsen

Satte opp høyttalere jeg skal teste en periode her i går. De var vanvittig følsomme for rett plassering, men det er en annen historie. Høyttalerne er specet til 18-25 kHz (+-3db). Selv om disse spiller fullrange, var det ikke før sub (JL Audio f 212) ble satt på at luft og separasjon poppet på plass slik jeg er vant med. Sub blir her bare brukt til å fylle ut i bunn.

Bass må vi ha ;D
    Spennende de høyttalerne du snakker om. ;)
    For meg er det nødvendig med bass til et visst nivå.
    Ikke at det skal gå heeelt ned til kringlyd-frekvenser og nivå, men at det skal være nok output til at det "rocker" også i bassen.
    Balanse kan det også kalles, at det blir fundament og substans i de nedre frekvenser og ikke bare mellomtonekos og diskantdetaljer.

...og mat skal dem ha ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    digiman skrev:
    RoDa skrev:
    hel skrev:

Enig med deg her. Har sjeldent kjent meg igjen med beskrivelser som varmt og mykt med Sonus Faber og f.eks moderne Marantz.

Litt på sidelinjen her.. På lilleput anlegget har jeg nytt budsjett Marantz forsterker og CD. Det spiller så engasjerenede og livlig på mine små Kef Q100 at jeg tilbringere mere og mere tid inne i den nye man hulen. Ikke noe over varm og mykt lyd der ;)
    Helt off topic, men bruker så mye tid foran dette anlegget at en Rega Exact 2 PU er på vei til å erstatte original montert Bias 2 på RP1 Performace Pack, muligens noe overkill, men hvorfor ikke ;D
    Mancave skal ikke undervurderes, hadde fine stunder i min i forrige kåken.
    Pluss og minus med anlegget på eget rom, som du har det med gode anlegg begge steder er pluss-pluss ;)

Ikke noe er morsommere enn små (rimelige) anlegg som slår systemet. 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    cybervision_ skrev:
    Lekre saker, ringradiatorer har jeg gode erfaringer med!
    Takker, har aldri hørt ringradiatorer hjemme. De eneste SF jeg har hørt tidligere er faktisk Stradivarius på messe i 2004.
    Noen ganger må man bare ta sjanser. :D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    J.J skrev:
    ::)

Fremdeles ikke horn .... Jaja ... gutten lærer tydeligvis ikke ::)
    Avantgarde Uno Nano kan fortsatt ligge et sted i fremtiden.
    Andre (stygge) hornløsninger "treffer" meg ikke nok til å skape begjær. ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    kabelsatan skrev:
    kabelsatan skrev:
    Gratulerer med fantastisk fine høyttalere! Du har et oppsett der det faktisk går an å se ut fra bildet at det låter flott :)
    Men bare vent til bassabstinensdjevelen(fæl fyr) begynner å herje......

mvh
    kabelsatan
    Jaja ;) Det var jo litt synd da......... Men den djevelen er ikke til å spøke med.
    Fyren har vært på besøk her også ;D

mvh
    kabelsatan
    Det var ikke såå synd heller ;D
    Trodde ikke djevelen skulle komme, trodde at en gang stativhøyttalermann alltid stativhøyttalermann.
    Men dengang ei, det må svinge litt i luften.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Anfield skrev:
    RoDa skrev:
    Akkurat disse setningene må jeg si meg umåtelig enig i. Dette er slike generaliseringer som kan være særdeles vanskelige faktorer i en "fornuftig" forum-diskusjon.

Jeg husker enda mine gamle Guarneri Homage. For de som tror at Sf da låter slapt, tilbakelent og mykt; vel drøm videre. Dette er vel nøytralitet på sitt beste, med en diskantgjengivelse som ikke holdt tilbake noenting, i hvert fall ikke i mitt rom. Det samme var det, om enn ikke like utbredt, når jeg hadde Sf Concerto Domus (lillebror) hos meg. Jeg savnet ikke noe spesielt i det lyse registeret, og traff du først med elektronikken så kan de spille rock som det griner etter. Den nye Musical Fidelity-serien var en kanongod match med mine CD i hvert fall.

Det samme gjelder vel forøvrig med Marantz. At det skal være udynamisk, slapt og mørkt/mykt, vel det er vel en annen lett etablert "forumsannhet". At det finnes produkter som strekker seg lengre på frekvensfløyene; ja. Men det trenger ikke bety at det da ikke finnes detaljer og engasjement. Tvert i mot....

Forøvrig grattis med "nye" Sonus faber, RoDa... :)
    Takker Anfield

Jeg blir stadig forundret over at sånne holdninger om hvordan et merke (eller type komponenter) låter sitter så hardt hos folk.
    Thiel-elementer låter hardt, det er nasal ropertlyd fra horn, rørforsterkere er feite uten basskontroll, høyttalere med mindre enn 100dB følsomhet kan ikke låte dynamisk .... osv etc
    Dette sitter så spikret at det vil være en enkel jobb å skrive omtaler basert på sannhetene uten å lytte på komponentene engang.

Forsåvidt er det en god ting at et merke har en klar huslyd så man vet hva man får ved å kjøpe noe derfra, men jeg mistenker at disse typiske "sannhetene" kommer fra mindre heldige kombinasjoner og rom. Mine "nye" SF låt bæsj i det rommet som selgeren hadde det i, og låter langt fra sånn her hjemme. De anlegg jeg har hørt hvor eieren har jobbet med oppsettet og hatt en klar tanke om hvordan han vil ha det har alle vært svært vellykkede, uansett Fn om det har vært Dynaudio, Selvbygg, horn, saunahøyttalere eller rør.

Nå kan det hende SF har vært sånn i gamle dager og at det også stemmer med Dynaudio som trøge og kjedelige, men det stemmer ikke med mine erfaringer så langt i alle fall. Greit å høre med ørene og ikke hva man har hørt/lest.
    Kan hende man blir gledelig overrasket. ;)

Well, nok utblåsing. På tide med litt bilder snart 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Liten tass som ba om å bli med hjem fra Hellas

Måtte bare ha'n 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Diskant

Mellomtone

Diskant og mellomtone

Diskant, mellomtone og en bass

Diskant, mellomtone, to basser og bassreflekshull

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Foreløpig bare buttspikesene rett på gulvet, får eksperimentere med annet etterhvert.

Kjapt bilde av hele utsikten

Sånn, da var det bilder. Høy ISO, full fart og kjapt etterarbeid. Men sånn ble det bare. :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Bildekvaliteten er som alltid upåklagelig :)

Og jeg må innrømme at de passer jævla godt inn. For hva det måtte være verdt.

/jan

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    grattis, roda.
    et stue- og konevennlig anlegg.
    når jeg ser dette, så skjønner jeg at det blir en stund til før det kommer elefantrass inn i huset ditt.

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    346
    Torget vurderinger
    1

Støtter JanR, de ser meget godt ut i stua di RoDa :) men hva sier fru RoDa til spikes rett på gulvet da :eek:

Du er jo en dyktig kar RoDa, så du får garantert godlyd ut av disse høyttalerne, og nå må du snart be over gamle Destiny på en lytt ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.200
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:
    Dette ble meget flott RoDa, faktisk ennå bedre enn jeg kunne tenkt meg 8)
    Rålekkert om jeg kan spa på litt ;D
    Og stua kler SF og SF kler sannelig oppsettet og stua også :)

gismo

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flott! Jaggu stilige høyttalere! (Resten av rommet og anlegget også, forøvrig.)

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.921
    Torget vurderinger
    3
    Flotte høytalere. Og en skikkelig kul figur du hadde fått tak i der :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.164
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    Bildekvaliteten er som alltid upåklagelig :)

Og jeg må innrømme at de passer jævla godt inn. For hva det måtte være verdt.
    Takker, ja det ble egentlig over forventning dette. Både utseendet og lyden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn