Et kusehår for mye kanskje. Men det er nok bra der du syns det høres best ut.RoDa skrev:Dette er kanskje litt mer enn litt? :rolfozzy skrev:Ja. Det tar du på øyemål.RoDa skrev:Takkerrolfozzy skrev:Grado skal ha litt negativ vta, da spiller den best. Stifttrykket mener jeg og huske skal være ca, 1,5 g.
Negativ VTA betyr at armfestet er lavere enn headshell?
R
R
Sier han som alltid kjører maxrolfozzy skrev:Ja det er vel bare og prøve seg fram. Men et utgangspunkt er greit og ha. Og da er vel anbefalt en grei plass og starte?JanR skrev:For ordens skyld, 1.5gram stiftetrykk er vel anbefalt stiftetrykk
Min gamle låt best med litt mere trykk (platinum 1) Låne vekt ?
Fine bilder
/jan
Bra poeng, og enigrolfozzy skrev:Ja det er vel bare og prøve seg fram. Men et utgangspunkt er greit og ha. Og da er vel anbefalt en grei plass og starte?JanR skrev:For ordens skyld, 1.5gram stiftetrykk er vel anbefalt stiftetrykk
Fine bilder
/jan
Tykke kusehår i Hailden?rolfozzy skrev:Et kusehår for mye kanskje. Men det er nok bra der du syns det høres best ut.RoDa skrev:Dette er kanskje litt mer enn litt? :rolfozzy skrev:Ja. Det tar du på øyemål.RoDa skrev:Takkerrolfozzy skrev:Grado skal ha litt negativ vta, da spiller den best. Stifttrykket mener jeg og huske skal være ca, 1,5 g.
Negativ VTA betyr at armfestet er lavere enn headshell?
R
R
RoDa skrev:Bra poeng, og enigrolfozzy skrev:Ja det er vel bare og prøve seg fram. Men et utgangspunkt er greit og ha. Og da er vel anbefalt en grei plass og starte?JanR skrev:For ordens skyld, 1.5gram stiftetrykk er vel anbefalt stiftetrykk
Fine bilder
/jan
R
/janJanR skrev:Sier han som alltid kjører maxrolfozzy skrev:Ja det er vel bare og prøve seg fram. Men et utgangspunkt er greit og ha. Og da er vel anbefalt en grei plass og starte?JanR skrev:For ordens skyld, 1.5gram stiftetrykk er vel anbefalt stiftetrykk
Fine bilder
/jan
For all del. Der her ordner du og lille rolf opp i ila kvelden.
/jan
Kunne nesten tro av Finite'n var tilpasset WTen RoDa. Lekker-flott dette.RoDa skrev:Fire sider Norah Jones er hva samlingen består av foreløpig... ;D
R
Jeg er bare glad jeg fikk lyd. ;DGrumpy skrev:Kunne nesten tro av Finite'n var tilpasset WTen RoDa. Lekker-flott dette.RoDa skrev:Fire sider Norah Jones er hva samlingen består av foreløpig... ;D
R
- Skiva er bra, om litt feit i lyden uten at jeg vet hvordan du opplever den hos deg.
har du den Nora skiva som du spiller på cd og?RoDa skrev:Jeg er bare glad jeg fikk lyd. ;DGrumpy skrev:Kunne nesten tro av Finite'n var tilpasset WTen RoDa. Lekker-flott dette.RoDa skrev:Fire sider Norah Jones er hva samlingen består av foreløpig... ;D
R
- Skiva er bra, om litt feit i lyden uten at jeg vet hvordan du opplever den hos deg.
Faktisk så låt det såpass tyngre og feitere enn Come Away With Me som er eneste jeg har på cd med dama, at jeg frykter spilleren snurrer for sakte.... :
R
Gratulerer med snaisen gramofon RoDa. Utfra bildene på forrige side ser det ut til at du må jekke opp armen i bakkant BETYDELIG. Da skal du se (høre) at Nora i Texas kommer til å ta av en 60-70 kg! (slankere, luftigere, strammere og mer dynamisk).RoDa skrev:Jeg er bare glad jeg fikk lyd. ;D
Faktisk så låt det såpass tyngre og feitere enn Come Away With Me som er eneste jeg har på cd med dama, at jeg frykter spilleren snurrer for sakte.... :
R
Er det VTA du finner ut av med den metoden?BHO skrev:Bytt ut lp`n med en bit tynt speil, senk pick-up`n ned på speilet og studer og observer det du ser....gjerne med forstørrelsesglass.
Regner med at du da skjønner mer av det meste ang. armens vinkel, også kalt VTA.
Og her tas ting veldig bokstavelig ser jeg. Grado skal ha litt negativ VTA for og yte sitt beste, men ikke så mye som Roda viser på bildene sine. Akkurat hvor mye mer den skal løftes i bakkant er vanskelig og se på bildene.Ti Kei skrev:Gratulerer med snaisen gramofon RoDa. Utfra bildene på forrige side ser det ut til at du må jekke opp armen i bakkant BETYDELIG. Da skal du se (høre) at Nora i Texas kommer til å ta av en 60-70 kg! (slankere, luftigere, strammere og mer dynamisk).RoDa skrev:Jeg er bare glad jeg fikk lyd. ;D
R
Kusehår av en slik tykkelse, som andre i tråden tydeligvis har sett, ville gitt meg betydelig prestasjonsangst om resten av "utstyret" sto i forhold....
Natti natti!
Mvh Ti Kei
Takker Jøgga. Ja, synes den er flott selv også. Ikke mye bling og unødvendig fjas på denne. 8)Jøgga skrev:For en nydelig konstruksjon den platespilleren er!
Det kunne lett ha blitt en sånn på meg ganske nylig, hvis ikke nostalgien og fikletrangen hadde tatt overhånd.
Jeg fikk nylig et råd ang. innspilling av pickuper, det gikk på at jeg skulle spille med negativ VTA til å begynne med og gradvis heve armen til vertikal (eller anbefalt endelig vinkel) etter hvert. Jeg tester.
Umbrako selger de ikke på biltema, kun på Ikea. Unbrako derimotHmm.... Når åpner Biltema da? Ut å kjøpe umbraco.
Det var humoristisk ment rolfozzy Og for å være ærlig tror jeg ikke noen har sett såpas grovt dimensjonerte kjønnshår, selv ikke du rolfozzy ;Drolfozzy skrev:Og her tas ting veldig bokstavelig ser jeg. Grado skal ha litt negativ VTA for og yte sitt beste, men ikke så mye som Roda viser på bildene sine. Akkurat hvor mye mer den skal løftes i bakkant er vanskelig og se på bildene.Ti Kei skrev:Gratulerer med snaisen gramofon RoDa. Utfra bildene på forrige side ser det ut til at du må jekke opp armen i bakkant BETYDELIG. Da skal du se (høre) at Nora i Texas kommer til å ta av en 60-70 kg! (slankere, luftigere, strammere og mer dynamisk).RoDa skrev:Jeg er bare glad jeg fikk lyd. ;D
R
Kusehår av en slik tykkelse, som andre i tråden tydeligvis har sett, ville gitt meg betydelig prestasjonsangst om resten av "utstyret" sto i forhold....
Natti natti!
Mvh Ti Kei
Jammen heter det Unbrako, har alltid trodd det het Umbrako!Griffenfeldt skrev:Umbrako selger de ikke på biltema, kun på Ikea. Unbrako derimotHmm.... Når åpner Biltema da? Ut å kjøpe umbraco.
Litt humor må det være plass til.Ti Kei skrev:Det var humoristisk ment rolfozzy Og for å være ærlig tror jeg ikke noen har sett såpas grovt dimensjonerte kjønnshår, selv ikke du rolfozzy ;Drolfozzy skrev:Og her tas ting veldig bokstavelig ser jeg. Grado skal ha litt negativ VTA for og yte sitt beste, men ikke så mye som Roda viser på bildene sine. Akkurat hvor mye mer den skal løftes i bakkant er vanskelig og se på bildene.Ti Kei skrev:Gratulerer med snaisen gramofon RoDa. Utfra bildene på forrige side ser det ut til at du må jekke opp armen i bakkant BETYDELIG. Da skal du se (høre) at Nora i Texas kommer til å ta av en 60-70 kg! (slankere, luftigere, strammere og mer dynamisk).RoDa skrev:Jeg er bare glad jeg fikk lyd. ;D
R
Natti natti!
Mvh Ti Kei
Mvh Ti Kei
Min Vpi var ferdig justert fra selger. Jeg bare sjekka over at alt var som det skal. Jeg var også litt plaga med snerr. Det viste seg å være dårlig kontakt på en kabel fra spiller til Riaa, så det BEHØVER ikke være jordinga...Jeg rensa alle pluggene og sørget for at de satt skikkelig fast. Da forsvant snerringa. Så måtte jeg fintrimme azimut'en litt, ene kanalen skurra litt - men det var kjapt på plass. Etter det, ingenting. Har sjekka nåletrykk av og til, men ut over det har jeg bare spilla og spilla...Jeg mekker ikke for nysgjerrighetas skyld - SÅ god er jeg ikke med vinylspillere!Fosse skrev:Man kan selvsagt være heldig, eller dyktig nok til å få god lyd ganske med en gang, men normalt vil det kreve en del jobbing for å dra den siste vellyden ut av en god platespiller. Selv ser jeg på denne jobben som en del av moroa med hobbyen.VilhelmW skrev:Man behøver ikke å mekke seg til grå hår for og få vellyd fra vinylen - at noen ynder å mekke, får stå for deres regning, men om å gjøre, er det altså ikke. Jeg er veldig fornøyd med lydbildet sånn som det er, jeg!