Steike, nå har jeg hatt disse mattene lenge!
Får vel forsøke å si noe om dem da....?
I forhold til Groovetracer Reference Subplatter og Rega TT-PSU så er ikke matte-forskjellene store.
De kan være med på å bikke lyden i en ønsket retning, dog. Så les mine tanker om lyden fra dem med dette i bakhodet.
Kombattantene er:
http://herbiesaudiolab.net/ttmat.htm
http://www.thefunkfirm.co.uk/page21/page21.html
And last but no plast
http://www.rega.co.uk/html/TT mats.htm
Jeg er veldig godt fornøyd med lyden fra spilleren, så denne matteleken er nettopp det. En lek for å finne ut om det har noe for seg og for å muligens lære litt. Nå er ikke mine erfaringer med min lettere Groovetracede P5 nødvendigvis repeterbar i ditt oppsett, og kanskje har vi litt forskjellige preferanser så ta dette for hva det er. Et vinylhue som deler sine erfaringer.
Fordi det er gøy, fordi hi-fi er en morsom hobby og fordi det er morsommere enn å sutre ;D
Herbies Audio Lab - Way Excellent Mat II
Greit å trekke pusten før man leser det produktnavnet!
Lyden blir mer kontrollert, det er godt/skarpt fokus på lyden og det låter litt temmet eller dempet, spesielt oppover. Bassen er god, stram og detaljert samtidig som godt med punch. Høres ut som den ruller av, eller demper, litt i toppen. Lydbildet er også mindre enn på de to andre, sannsynligvis grunnet oppførselen i toppen og muligens grunnet det gode fokuset og kontrollen på lydbildet. Gir også en opplevelse av mindre luft/åpenhet/liv i musikken.
Kan være knall med diskantenergiske og bassfattige innspillinger.
Utenom det er den ikke en match til mitt oppsett og mine preferanser.
Vinyl er selve livet og da må det være liv i vinyl-lyden. 8)
Takk til digiman for lånet
The Funk Firm - Achromat
Plastic fantastic?
Denne var jeg spent på! Ikke minst siden den er litt acryl-lignende og kanskje forteller noe om hva jeg kan vente ved å gå for en acryltallerken på spilleren. Joda, Groovetracer har en sånn og det er den jeg har siklet på....
Her er det mye kropp, og det jeg liker å kalle bloom. Altså at lyden får blomstre og utfolde seg.
Det er tyngde, trøkk og detaljer i bassen. Kanskje den mer direkte koblingen grunnet hardere matte gir en mer direkte oppførsel i lyden?
Mer åpenhet og mer liv enn med Herbie's, men fortsatt en kontrollert, fokusert og litt topp-dempet gjengivelse.
Et sted mellom original og Herbie's i åpenhet og mellomtone og topp.
Jeg liker lyden veldig godt med denne på tallerken!
Ikke like moro at den er så hard og at jeg må stoppe tallerken for å bytte side eller plate.
Er egentlig veldig fornøyd med dagens 'on the fly' betjening av Regaen.
Takk til KJ
Rega ull
Ull eller filt? Ullen lyd?
Med ullen på plass spiller det slik jeg er vant til, selvfølgelig.
Ikke like kontrollert, fokusert eller dempet som de to andre.
Men derfor litt mer upolert røff, åpen og full av liv.
Heller ikke samme tyngde eller presisjon i bassen som de to andre. De andre to sin sterkeste side er IMO bassen hvor de virkelig rydder opp i rillene.
Originalen klinger lengre ut i toppen og det låter med mer 'nerve' av en eller annen merkelig grunn? (Skjedde på en Sting-låt at jeg fant ut dette. Men det kan jo være hel feil siden flere mener Sting er en kødd, og kødder har da ikke nerve i fremføringen?
)
Det er også en opplevelse av større lydbilde med originalen på tallerken.
Styrken er at den er mer livat.
Det er som sagt små forskjeller.
Favoritten lydmessig er nok Achromat, kanskje med litt fordel Rega original i mellomtone og oppover når det gjelder "liv".
Fortsatt lurer jeg på om ikke acryl fra Groovetracer kan være veien å gå....
Achromaten liker jeg likevel så godt at jeg har lyst på en sånn.
Nyt livet og snurr vinyl i sommervarmen, eller pissregnet ;D
Mvh
Rolf