RoDa's vinylblogg - 2-ern ble en 5-er

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Stemmer det, det er noen som påstår at RP6 har noen "selected" RB303 som skal ha bedre lager enn RP3-RB303.
    Høres litt rart ut, og det ville vært mer sannsynlig at de da hadde gitt den et annet navn?

Mvh
    RoDa
    Jeg synes også det høres rart ut RoDa.
    De har jo en helt ny arm produsert med den nye teknikken og mere påkostet lager og produksjon toleranse. RB808 som er montert på RP8.

Griselekker RP6 du har fått deg forresten. Gratulerer :)
    Exact passer forøvrig så utrolig bra på RP6. Låter steinbra den kombinasjonen.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Roda, er 3-punkts festene på Rp 3 og Rp6 som på tidligere modeller, treskruer ned i plinten? Du har vel ikke hatt behov for å bygge opp noe enda du?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jepp, jeg sjekker litt angående det der RB303-greiene og kommer med svar om jeg hører noe.

Takker, once you go black you never go back sier det så da blir den vel her da... hehe

Steinbra er ikke noen overdrivelse, er helt satt ut!!

Mvh
    RoDa

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Roda, er 3-punkts festene på Rp 3 og Rp6 som på tidligere modeller, treskruer ned i plinten? Du har vel ikke hatt behov for å bygge opp noe enda du?
    Stemmer.
    Har ikke hatt det behovet, nei.
    ....og med det jeg hører av Exact/RP6-kombinasjonen så tror jeg ikke det behovet dukker opp senere heller ;)

Mvh
    RoDa

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.208
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Flotte Bilder, Roda.

Her ser du hvordan man ikke skal gjøre det: (Ja jeg vet det, jeg er helt håpløs).

Rett fra service i Tyskland. Etter omtrent et minutts spilling sier det tchjsssssssss og så velter det ut røyk. Lurer på om det var en strømkontakt som ikke satt skikkelig i.
    Svarte faen!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Helsike, C!! Ikke moro :(
    Er det Phonosophie?

Var for sen til å snappe opp RP3en da du solgte, fin pris og den forsvant sikkert fort.

Mvh
    RoDa

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ouch! Dritt. Sånt er JÆVLIG irriterende, men kult at du fikk tatt bilde mens røyken fremdeles hang i lufta. Fint vedlegg til eposten der du reklamerer på service-en. :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.208
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Regner med at det var min egen skyld. Flyttet på stereobenken da det skjedde.

Tar meg en stoooor cognac nu.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    REGA RP3

Første mann ut er RP3. Litt om den og hvilke "higlights" den har

Plint
    Veldig enkelt laminert sak. Tydelig i åpningen for motorspindel at det er hverken HDF eller MDF, såfremst ikke MDF står for minimum density fiberboard..
    Står ikke hvorvidt den er uthulet på undersiden som på P5, P7 og P9. Den er i alle fall "super lightweight".
    Overflater er lett ruglete og den er listverk på sidene som avslutninger. Den ser bra ut, men ikke samme schtilige look som det er på de gamle P3-24 colour eller RP6. Jeg selv digger denne enkle looken og foretrekker den foran P5 sin "bilderamme"-look.

Arm
    RB303, videreutviklet RB301. Størst forskjell er selve armrøret som fortsatt er helstøpt, men nå med nyutviklet verktøy og med dagens muligheter som skal ha ført til en mer rigid og mindre resonant oppførsel.

Tallerken
    Ligner på de gode gamle glasstallerkenene og er nok det. Eneste synlige forskjell er at det ikke lengre er mørk side men naturlig glassgrønn. Resirkulerte ølflasker? Den sitter oppå en subplatter som ser tilnærmet lik ut som de gamle. Forskjellen er i overgangen der glass møter spindel, og at det har blitt noen forhøyninger/forsenkninger langs ytterkanten. Ikke en hel ring som tallerken hviler på.

gammel:

ny:

tallerken:

Motorstyringen, 24v motoren med antivibrasjonskrets, kablingen .... som normalt.
    Men det som stikker seg ut som den største endringen er "DBT" eller DAT på norsk, Dobbel Avstiver Teknologi.

Avstivere
    Disse to avstiverne mellom armbase og lager er hva Rega har funnet på for å komme enda lengre i sin "light'n'rigid" filosofi.
    Ved å droppe det gamle skallet som var på plinten og istedet kun forsterke der det er viktigst så blir det enda lettere og samtidig stivere.
    Avstiverne er laget av "phenolic resin" What Is Phenolic Resin? (plast-harpiks?)

RP3 er en friskt lydende platespiller. RB303-armen gir en godt inntrykk og virker "dødere" ved å tappe på den med fingeren enn hva RB700 var.
    Det høres også ut som avstivertrikset fungerer. Lyden er kjapp og det er mindre ut-tværing og resonanser i lyden enn hva jeg hadde med min P5 i fabrikkoppsett. (trekk fra ønsket mengde sannhetsgehalt ut fra at jeg ikke fikk hørt de samtidig) Den er som Regaer flest ikke tung på labben eller mørk i klangen, men med Elys2 påmontert er den både snill mot rillestøy og låter behagelig i toppen samtidig som det er godt driv og greit med detaljer.
    Morsom og medrivende spiller som er på inngangsnivået hvor fordelene med vinyl begynner å vise seg. Ikke bedre på alle parametre, men den viser tydelig at vinyl kan inneha noe som digitale filer ikke har.

Mvh
    RoDa

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.050
    Torget vurderinger
    27
    Takker for fine bilder og flott omtale!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

Så er det 6ern sin tur.
    Først forskjellene som er å spore fra RP3.

RP6 har P9 føtter, som jo egentlig er bare P1-og-oppover-føtter som er snudd opp ned i en alukopp.
    Ser penere ut i alle fall. :)

DBT avstiverne er de samme. Mange tror at det er et annet materiale i avstiveren oppå plinten på RP6, og at den er av metall.
    Men det er den ikke, og det er bare å lese på rega.co.uk for å bekrefte det. Metallfinish har den, så det er ikke så rart at mange tror det er metall...

Motorstyringen
    til RP6 tillater kun TT-PSU å bli plugget til, det er ikke hull for pluggen til veggvorta direkte inn. Om dette betyr at det er en annen motorstyring eller at det kun er et annet motordeksel vet jeg ikke. Etter teksten på motorstyringen til RP3 å dømme kan det se ut som det er noen forskjeller. Jeg tipper det er fjernet de delene som står der som pluggen til veggvorta kan kobles inn.

TT-PSU
    er å få som oppgradering til RP3, men er med i prisen på RP6. Hadde betydning for lyden fra P5, så den kan godt gjøre litt forskjell her også. Det er også den lekre nye finishen på den, matcher min Rega DAC perfekt.

Plint
    er samme dimensjoner, men annen finish og annet materiale. For det første er de mange lag med lakk svært lekkert utført, og det er også lydmessige forskjeller.
    Det vil si, de høres annerledes ut å tappe på med fingeren. Både når du tapper rett på plint og på avstiveren så er RP6 tydelig dødere. RP3 har en liten ringing og låter litt lett og hardt der som RP6 er fullstendig død. Men om det har stor lydmessig betydning når de snurrer vinyl vet jeg selvsagt ikke.
    Det kan se ut som plinten til RP6 er av en mye høyere densitet fiberboard enn det er på RP3. Materialet på RP6 ser veldig MDFsk ut, men om det er slik så er mye av massen fjernet inni plinten for den veier ikke mye.

Armen
    skal være samme modell, RB303. Det er noen som mener at RP6 får noen selekterte utgaver av RB303, men det høres usannsynlig ut. Forresten, det ER en forskjell. RP6 har en blank motvekt og den er sort på RP3 sin RB303.... :)

Flywheel platter + aluminium disc
    er jo lekkert å se på. Det har også en lydmessig fordel har jeg erfart ved å prøve gammelplatter på RP6.
    Det er altså slik at tallerken til RP6 består av to sjikt glass som er limt sammen med en spesiell metode, som tok et år å få til, hvor limet herder under ultrafiolett lys.
    Det nederste sjiktet er en ring som gjør at massen fordeles lavt og langt ute, og som igjen skal gi mer stabil rotasjon. Aluminiums-skiva som legges oppå subplatter er der for å gi et perfekt underlag for tallerken og en god kobling mot subplatter.
    Subplatter er jo det som ofte oppgraderes først på en Rega og byttes til en subplatter av metall som er mer nøyaktig rund. Dreid istedet for støpt.
    Men jeg er faktisk litt usikker på om ikke det kan ha en positiv effekt at det er to deler, kanskje er det litt demping der...?

En aldri så liten tegning jeg laget i excel (!!) for å illustrere hvordan aludisc og flywheel og greiene er....

Så er det den ikke helt ubetydelige opplysningen at RP6 spiller på Exact, mens RP3 har en Elys2.
    Det kunne vært interessant å sjekke ut hvordan RP6 hadde spilt med Elys2 og RP3 med Exact, men sånn ble det nå ikke.
    Dette er jo for å fortelle litt om hva du får dersom du gjør et hopp hos Rega, ikke hva du får dersom du kjøper en RP3 og oppgraderer den for 5500,-.
    Da kunne du evt bare kjøpt en RP6 med det samme ;)

Mvh
    RoDa

Sist redigert:

mean69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    479
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg lest gjennom denne tråden for andre gang, og jeg må si det er fornøyelig lesing med mye matnyttig informasjon.

Jeg har hatt den lagret for å kunne gjøre meg nytte av den i forbindelse med pickup innstilling og brukt den som inspirasjon når jeg holdt på en en Rega Planar 3.

Takk til Roda og alle andre bidragsytere i denne tråden!

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.801
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Gamel tråd men,flott er den :)
    Artig og lese om Rotel Riaa og OC 9 PU,kommer en Rotel Riaa til uken og OC 9 har jeg i fra før.
    Flotte bilder du tar RoDa !!

O

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Herlig tråd dette :)

Har selv en RP6, om noe modifisert nå og er veldig fornøyd!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk, alle tre.
    Hva har du gjort med RP6en din, Mala?
    Lurer på noe Groovetracer-greier på sikt, men fortsatt er det lite kløe.... :)

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Takk, alle tre.
    Har fått rewiret armen internt og eksternt hos Origin Live i UK; super og rask service hos den gjengen! Og som følger av at jeg tok (den toskete?) utfordringen med å få en Denon DL-103R til å synge med 303 armen, satte jeg på ett Michell Technoweight lodd av tyngste typen. Cartridgen heller jo mot det tyngre, og for å bygge litt masse og forenkle montering limte jeg på ett 3.3g lodd på pickupen. Ganske fleksiblet med Michell løsningen da man får med 2 typer lodd alt etter cartridge bruk. Groovetracer løsningen ser jo en del bedre ut, når sant skal sies og så slipper man å skru ut endstubben på spilleren, ikke minst.
    I tillegg har jeg montert på Rega sin billige justerbare VTA sak, for fleksibilitetens skyld! Lurer på om jeg skal prøve en dempeløsning for den VTF-fjæren, den ringer noe voldsomt altså!

Nå er jeg i kontakt med Michael Lim rundt dual pulley etc. :p Så får vi se!

EDIT: ble en bestilling på sistnevnte + 2 belter fra karen, han har mye snacks av oppgraderinger ser jeg. Blir nok ikke den siste bestillingen på sikt dette her da..

Sist redigert:

mean69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    479
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har kjøpt en fin og rød RP6 og kommer nok til å oppdatere med en Michael Lim double pulley og Groovetracer subplatter og vekt iløpet av året.

Holder også på med et akryltallerkenprosjekt på en Planar 3. Kanskje det blir en til RP6 også hvis det blir vellykket.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Takk, alle tre.
    Har fått rewiret armen internt og eksternt hos Origin Live i UK; super og rask service hos den gjengen! Og som følger av at jeg tok (den toskete?) utfordringen med å få en Denon DL-103R til å synge med 303 armen, satte jeg på ett Michell Technoweight lodd av tyngste typen. Cartridgen heller jo mot det tyngre, og for å bygge litt masse og forenkle montering limte jeg på ett 3.3g lodd på pickupen. Ganske fleksiblet med Michell løsningen da man får med 2 typer lodd alt etter cartridge bruk. Groovetracer løsningen ser jo en del bedre ut, når sant skal sies og så slipper man å skru ut endstubben på spilleren, ikke minst.
    I tillegg har jeg montert på Rega sin billige justerbare VTA sak, for fleksibilitetens skyld! Lurer på om jeg skal prøve en dempeløsning for den VTF-fjæren, den ringer noe voldsomt altså!

Nå er jeg i kontakt med Michael Lim rundt dual pulley etc. :p Så får vi se!

EDIT: ble en bestilling på sistnevnte + 2 belter fra karen, han har mye snacks av oppgraderinger ser jeg. Blir nok ikke den siste bestillingen på sikt dette her da..
    Har du noen linker til disse tingene du snakker om? Spennende med noe annet enn bare GT som alternativ til RP6 :)

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Her er i hvertfall Lim sine greier:

Enjoy life with LP's and Turntables: List of upgrade accessories for Rega turntables

Michell Technoweight kjenner vel de fleste til,

Michell TecnoWeight Review - Rega Counterweight - Vinyl Engine

OriginLive sine tjenester:

Origin Live offer Hi Fi to transform your listening experience

Ellers må jeg bare gi meg selv ett slag i trynet i dag, og årets idiotpris kom tidlig: Jeg presterte å snappe av hele nåla på DL-103r gitt...det burde ikke gå ann, men jeg klarte det selvsagt likevel..:mad:

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Akk og ve, jaja. Fikk i det minste montert på igjen Exact pickupen og spiller nå med den. Artig høre denne igjen med moddene som er gjort! Brummingen som var skyld i pickup bytte er også mindre merkbart ett armen fikk seg en overhaling...så er spørsmålet om jeg skal koste på Denoen en svipptur til Soundsmith for en makeover der. Likte virkelig lyden fra 103r altså! Men samtidig er det gledelig å høre Exacten jobbe seg i gjennom rillene også da, så haster ikke videre med mer utlegg nå...ikka faen om jeg har råd til noe mer heller akkurat nå.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.276
    Torget vurderinger
    10
    Hmmmm.... Kjenner Rega lokker igjen nå ...... :)
    Det ante meg at du innerst inne er vinylmann, bare midlertidig frafallen. Men hvorfor akkurat Rega? Finnes mye annet lekkert også.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.024
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hmmmm.... Kjenner Rega lokker igjen nå ...... :)
    Jeg vet det lokker RoDa, men......orker du dette da....:cool:....tenkt på all glede du får bare med å sitte i sweetspot med iPad i fanget å bla i 50mill titler uten å løfte ræva;);)
    Litt OT må til i en vinylblogg:p

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.467
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    -lukter lureri lang vei.
    -tror det ikke før jeg får se det,
    Ikke sikkert jeg trur da heller.:p

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Enig med Blues, RoDa. Sjekk ut Funk Vector V! Det ER flere enn Rega som kan lage platespillere.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rega fordi Rega var det som ga rette følelsen for noen år siden. Rega fordi det er herlig enkelt. Rega fordi. Rega. 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jepp, lassemann ;)

Nei, K.H. Det er ikke gull alt som .... Men denne er grå og likevel Gold 8)

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.467
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Rega fordi Rega var det som ga rette følelsen for noen år siden. Rega fordi det er herlig enkelt. Rega fordi. Rega. 8)
    Herlig argumentasjon RoDa! Her er det mye å lære for forståsegpåerne i diverse pågående platespillertråder.
    Kjøp det man har lyst på. Enkelt og greit. Du bør likevel vurdere et annet valg enn Rega når det kommer til plogen synes jeg.

Rega for folket!
    RoDa for President!:cool:

Når dukker du opp på hedmarken?:)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.092
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er helt rett, impulse. Med PSU 1 også, har trua på denne ;)

Mest bare fjas, blues, men liker Rega og siden både jeg og Rega feiret 40 i 2013 så er den ekstra moro å ha.
    liker Exact til Rega, har trua på DV 10x5 og kanskje noe Soundsmith....?

Vi får talas om Hedmarken ;)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.857
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Morsomt Rolf!

Nå har du også (igjen) vært hos Lasse og hørt hvor formidabelt en Spacedeck lyder.

Jeg sier ikke mer...

/ Morten

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt Rolf!

Nå har du også (igjen) vært hos Lasse og hørt hvor formidabelt en Spacedeck lyder.

Jeg sier ikke mer...

/ Morten
    Jeg sier mer! Det ligger en demobrukt Ace Spacedeck med pickup på Torget for Rega-penger! Ring Endpoint i dag! ;)

Edit: Menfaenda! "Det lå en der i går", tenker jeg vi sier. Her gjelder det å kjene sin besøkelsestid. You snooze, you loose! ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn