Så er det
6ern sin tur.
Først forskjellene som er å spore fra RP3.
RP6 har
P9 føtter, som jo egentlig er bare P1-og-oppover-føtter som er snudd opp ned i en alukopp.
Ser penere ut i alle fall.
DBT
avstiverne er de samme. Mange tror at det er et annet materiale i avstiveren oppå plinten på RP6, og at den er av metall.
Men det er den ikke, og det er bare å lese på rega.co.uk for å bekrefte det. Metallfinish har den, så det er ikke så rart at mange tror det er metall...
Motorstyringen til RP6 tillater kun TT-PSU å bli plugget til, det er ikke hull for pluggen til veggvorta direkte inn. Om dette betyr at det er en annen motorstyring eller at det kun er et annet motordeksel vet jeg ikke. Etter teksten på motorstyringen til RP3 å dømme kan det se ut som det er noen forskjeller. Jeg tipper det er fjernet de delene som står der som pluggen til veggvorta kan kobles inn.
TT-PSU er å få som oppgradering til RP3, men er med i prisen på RP6. Hadde betydning for lyden fra P5, så den kan godt gjøre litt forskjell her også. Det er også den lekre nye finishen på den, matcher min Rega DAC perfekt.
Plint er samme dimensjoner, men annen finish og annet materiale. For det første er de mange lag med lakk svært lekkert utført, og det er også lydmessige forskjeller.
Det vil si, de høres annerledes ut å tappe på med fingeren. Både når du tapper rett på plint og på avstiveren så er RP6 tydelig dødere. RP3 har en liten ringing og låter litt lett og hardt der som RP6 er fullstendig død. Men om det har stor lydmessig betydning når de snurrer vinyl vet jeg selvsagt ikke.
Det kan se ut som plinten til RP6 er av en mye høyere densitet fiberboard enn det er på RP3. Materialet på RP6 ser veldig MDFsk ut, men om det er slik så er mye av massen fjernet inni plinten for den veier ikke mye.
Armen skal være samme modell, RB303. Det er noen som mener at RP6 får noen selekterte utgaver av RB303, men det høres usannsynlig ut. Forresten, det ER en forskjell. RP6 har en blank motvekt og den er sort på RP3 sin RB303....
Flywheel platter + aluminium disc er jo lekkert å se på. Det har også en lydmessig fordel har jeg erfart ved å prøve gammelplatter på RP6.
Det er altså slik at tallerken til RP6 består av to sjikt glass som er limt sammen med en spesiell metode, som tok et år å få til, hvor limet herder under ultrafiolett lys.
Det nederste sjiktet er en ring som gjør at massen fordeles lavt og langt ute, og som igjen skal gi mer stabil rotasjon. Aluminiums-skiva som legges oppå subplatter er der for å gi et perfekt underlag for tallerken og en god kobling mot subplatter.
Subplatter er jo det som ofte oppgraderes først på en Rega og byttes til en subplatter av metall som er mer nøyaktig rund. Dreid istedet for støpt.
Men jeg er faktisk litt usikker på om ikke det kan ha en positiv effekt at det er to deler, kanskje er det litt demping der...?
En aldri så liten tegning jeg laget i excel (!!) for å illustrere hvordan aludisc og flywheel og greiene er....
Så er det den ikke helt ubetydelige opplysningen at RP6 spiller på Exact, mens RP3 har en Elys2.
Det kunne vært interessant å sjekke ut hvordan RP6 hadde spilt med Elys2 og RP3 med Exact, men sånn ble det nå ikke.
Dette er jo for å fortelle litt om hva du får dersom du gjør et hopp hos Rega, ikke hva du får dersom du kjøper en RP3 og oppgraderer den for 5500,-.
Da kunne du evt bare kjøpt en RP6 med det samme
Mvh
RoDa