M
MarkusH
Gjest
Ser meget lekre ut, selv om jeg forholder meg mer på bølgelengde med Marten ift bestykning.
Det er sikkert og visst 'breaker!Prøvde å google på giant killer.
Du skal tru det kom opp mye rart!
Gratulerer Roeng! Virkelig lekre og solide høyttalereHjemme igjen etter 3 dager i Hamar på kurs/konferanse.
Tok med Django XL som ble hentet av ny eier ved hotellet og på turen hjem ble Tannoy DC10 ti plukket opp.
Man skal ikke kimse av tolerange og hjelpsomme koner for uten min her hjemme hadde pakking og utpakking vært umulig.
Hos selger av Tannoy hjalp kona til å pakke ned høyttalere og var også av den sorten som tillater stereo i stua
Fikk også invitasjoner av @bluesbreaker og @MarkusH da de snappet opp at jeg skulle tilbringe litt tid i Hamar. Dessverre passet ikke tidspunkt jeg hadde tid med MarkusH.
Men på mandag da jeg kom ned fikk jeg tatt en tur hjem til blues hvor det var leeeenge siden jeg hadde vært innom. Her ble jeg mottatt med rundstykke, kaffe og sprudlevann. Det ble en hyggelig stund med mye prat om alt i livet, anlegg og musikk. Det ble også tid å høre på anlegget som er noen store Magnapen som drives av en 70 watt rør forsterker og får hjelp i bassen av en REL sub. Det ble spilt igjennom en del forskjellig fra Tidal og deretter ble det vinyl. Noe det er tydelig at blues er litt ekstra begeistret for det sorte gull, en verden jeg ikke har våget meg inn i. Siste plata ut ble Deap purple med Marcine Head som ga meg skikkelig rockefot.
Så en stor takk til Blues og MarkusH for å bli invitert, slikt setter jeg stor pris på
Også er det vel på sin plass med et bilde av det nye som er kommet inn, kun satt opp ca likt som Marten. Og her er det ingen tvil om at det er potensial for god lyd. Skal bli gøy å se hvor godt dette kan spille når jeg for jobbet med plassering?
Vis vedlegget 816541
Marten har mer eksotisk bestykning og som sakt ble ikke solgt pga at jeg ikke var fornøyd. Og i utganspunktet var det vurdert at de skulle bli lenge.Ser meget lekre ut, selv om jeg forholder meg mer på bølgelengde med Marten ift bestykning.
Det er sikkert og visst 'breaker!
Men med tanke på gleden over de spennende nye høyttalerne til Roeng, gratulerer forresten!
- så synes jeg dette spillkortet pekte seg ut
Vis vedlegget 816566
Går vi litt nærmere - ser vi eiergleden, tenker jeg.
Vis vedlegget 816567
/Morten
Takk, vil tro du hadde likt Tannoy ut fra hvilke høyttalere du har hatt til nå.Men som med alt annet kan man fint få det il og låte dritt ogsåGrattis, må si meg enig i at disse ser litt penere ut enn Marten.. lydmessig kjenner jeg ikke Tannoy, men siden det er ditt tredje par så regner jeg med de låter godt
Hadde man hatt rom som 4x10" kunne trives i så hadde nok valget stått mellom RF7 mk3 eller disse tannoy.Takk, vil tro du hadde likt Tannoy ut fra hvilke høyttalere du har hatt til nå.Men som med alt annet kan man fint få det il og låte dritt også
Er jo ikke størrelsen som teller er jo hva vi men prøver å overbevise oss selv om. Virkeligheten er vel at størrelsen har betydning på både høyttaler og rom. Men myten om at store høyttalere ikke fungerer i mindre rom er nettopp en myteHadde man hatt rom som 4x10" kunne trives i så hadde nok valget stått mellom RF7 mk3 eller disse tannoy.
Men etter mye bytting og testing så er jeg blitt mer å mer glad i mindre elementer kontra større
Det er forskjeller hvordan de spiller her hos meg men har også mye likhet på det jeg ser på som kvalitet.Matching av kasse-størrelse, og/eller selve konstruksjonen mtp stående bølger inni kabinettene, i samsvar med riktig utført delefilter og elementer som spiller riktig i valgte kabinetter kan absolutt bli bra. Jeg har ikke hatt så mye innom selv, men det jeg "beskriver" over mener jeg selv er hovedforskjellen på en god og en dårlig høyttaler. De billigere XTZ (for å ta et eksempel) klarer dette dårlig, det blir mye rot (egentlig hele veien) og resultatet ut er bare så der, de større/dyrere modellene er helt motsatte mener jeg.
Hvordan synes du Marten var på dette område kontra Tannoy som du har nå?
Forskjeller/likheter i lyden din mellom disse to parene?
I min erfaring er det stort sett rommet man hører på, derfor jeg er interessert i din opplevelse.
Takk, ja fornøyd.Gratulerer med nye høyttalere og det høres ut som du er fornøyd
Meget interessant og en høvelig god forklaring.Håper det jeg har skrevet gir mening å et bilde på forskjeller på de?Det er forskjeller hvordan de spiller her hos meg men har også mye likhet på det jeg ser på som kvalitet.
Nå har jeg ikke brukt mye tid på plassering ennå så er nok ennå mer å hente der, men spiller bra allerede.
Begge har veldig god oppløsning i mellomtone med veldig naturtro gjengivelse av instrumenter og stemmer.
De gjør vel i grunn ingen feil der å begge skapte både stort og dypt rom med god 3D og plassering av instrument og stemmer.
Men Tannoy har litt mer smekk (dynamikk) føler også at den har hakket mer sømløs samspill med mellom driverne.
Tror Marten trenger større lytteavstand en det jeg sitter på for selv om det var god bass så spiller Tannoy med strammere og mer presis bass. Og også her opplever jeg Tannoy som om den har mer trykk (hurtighet) noe som kom som en overraskelse.
Men har også en tanke om at justeringen i bass på Django kan være grunnen til at bassen blir mindre presis. Jeg har mer tro på at slikt skal være minst mulig komplisert
Nå er jo presisjon i lydbildet nettopp de egenskapene som duel consentric elementene men her må jeg faktisk si at Marten tett på er like god. Noe som man må si imponerer, så at Django XL er en god høyttaler til pris vil jeg påstå er sant.
Hvem av de som er best er nok avhengig av elektronikk, rom og smak. Jeg liker de begge, men det som jeg trodde beste fall ble sideveis forflytting ble en oppgradering. Der det rangeres slik Tannoy der jeg setter uavgjort på diskant, Tannoy på mellomtone og bass. Men Marten har en pondus i dypet som imponerer stort og har bra skyv og som nok man må langt opp i kvalitet for å match.
Nå skal det sies at Django var en real oppgradering fra DC-8ti, så derfor var jeg innstilt på en nedgradering lydmessig. Men overrasket må jeg si at fagpressen har ikke uten grunn rost de opp i mente i sinne anmeldelser.
Vet det er litt klisje at alt nytt er bedre en det man hadde før, jeg var innstilt på at det skulle bli motsatt. Og hadde jeg hatt mulighet ville jeg hatt både Django og DC-10ti. Av alt jeg har eid av merker så er det Tannoy (eid 3 parr) og Marten ( eid 2 parr) som er på topp og jeg har hatt mye
Høres ut til at du er fornøyd Jumper er på vei i PostenPå tide å la DC-10ti få prøvd seg litt, klarer de ikke å gi meg fot når jeg spiller dette får de stryk.
Å svaret er at de gjør det med bravur og mestrer dette godt, for her er det smekk og dynamikk og helt fravær av skarphet
Vis vedlegget 817003
Ja dette ble virkelig bra, hadde jo en formening om hvordan det skulle bli. Men dette overgikk hva jeg håpet påHøres ut til at du er fornøyd Jumper er på vei i Posten
God helg til deg også, CJ skal legges på minnet som god på TannoyGratulerer med nye høgtalarar. Eg har diverre ikkje fått høyrt på verken Tannoy, eller Marten som du hadde før.
Eg kjøpte effekttrinnet mitt, CJ Premier 350, av ein kar som hadde Tannoy DC10, og han skrytte av den kombinasjonen.
God helg, og kos deg med musikken!
Takk for der P, du har jo noen fantastiske høyttalere selvGratulerer R, de ser flotte ut og må si de sklir enda bedre inn i rommet ditt, ser frem til og og lese om flere lytteinntrykk
Jeg har hatt DC-10t tidligere, så viste ca hva jeg gikk til. Men ut fra husk så er ti utgaven noen hakk bedre. Legacy er en god høyttaler så jeg forstår godt at du tok muligheten når du fikk denHoldt faktisk på og kjøpe de der selv brukt rett før jeg fikk et tilbud fra Stereofil på Legacy, et tilbud på nye Legacy jeg ikke kunne si nei til. En kompis av meg som du også kjenner hadde forgjengeren for endel år siden og husker de som meget gode høytalere.
Takk for det MGratulerer med nye talere!
Jeg liker absolutt dynamikken og tilstedeværelsen hos Tannoy
Ikke dumt at de blender flott inn i hula di heller
M
Da er pakken ankommetHøres ut til at du er fornøyd Jumper er på vei i Posten
FlottDa er pakken ankommet
Du som har brukt Luxman på Tannoy, hva er din erfaring på hvordan de passer sammen?Flott
Syntes de fungerte meget bra sammen,har brukt både Luxman 590ax,M600 begge 30W kl A og sist M700u på DC10TI.Stereofil solgte jo både Tannoy og Luxman,og anbefaler også komboenDu som har brukt Luxman på Tannoy, hva er din erfaring på hvordan de passer sammen?
Takk, må innrømme at jeg liker utseendet på Luxman mer og mer.Syntes de fungerte meget bra sammen,har brukt både Luxman 590ax,M600 begge 30W kl A og sist M700u på DC10TI.Stereofil solgte jo både Tannoy og Luxman,og anbefaler også komboen
Er heldigvis et stykke igjen til jeg mener selv jeg blir gammel.Men min sønn på 8 år sa en morgen at jeg var så gammel at jeg kunne vært hans bestefar Å i grunn har han jo helt rett det han sier, men ennå ikke nådd 1/2 til 100 år ennåMed tanke på musikken du vanligvis legger ut……….kan jeg begynne å tenke på furudress, hvis din musikk gjør deg til gammel gubbe