På en måte leverer jo forsterkeren likespenning i korte øyeblikk når den klipper. Da er jo signalet en rett strek. Men dette er ikke noe som i seg selv lager overtoner. Men overgangen fra der signalet er før det blir kortvarig likespenning og etter at det ble kortvarig likespenning, produserer overtoner som jo forsterkeren selv produserer. (Det er denne knekken på signalet fra signal til klipping som lager overtonene). På den måten kan selv basstoner bli til signal som føres rett til diskanten, ved klipping (klipping er overstyring av forsterkeren slik at lyden skurrer). Derfor blir mer og mer energi forflyttet til diskanten til mer en vrir volumknappen til et høyere volum (etter at forvrengningsgrensen er nådd). Dersom diskanten da bare er designet for å ta imot 10 % av tilført effekt, blir den da lett ødelagt. Dette gjør at en faktisk kan sprenge en diskant på en hundrewatts høyttaler med en 20 watts forsterker. Har man en forsterker på 200 watt som er meget forvrengningsfri opp til 200 watt, kan en ofte spille med den på max uten at en 100 watts høyttaler går i stykker. Gjennomsnittseffekten på pianomusikk f.eks. er kanskje 8 watt tilført høyttaleren når peakene er på 200 watt. Og dette er jo ikke noe varmemessig problem for noen av elementene i høyttaleren. Noen diskanter som ikke er oljedempet, kan imidlertid i slike tilfeller hoppe ut av magnetsystemet sitt eller på annet vis fysisk bli skadet. Så regelen gjelder ikke alltid. Har vært borti noen metalldome-diskanter fra Seas som ikke var oljedempede som slet med et slikt problem. Og de var ikke oljedempede for at de skulle ha stor villighet til å piske ut transienter til våre sarte hifi-ører som kan være kresne på lyd og som ønsker detaljer og stor transientvillighet fra høyttaleren.
Og som en skrev over her. Når du må dra volumet høyere opp på disse 15 ohms høyttalerne, er det ikke bare fordi de er mer tungdrevne, men også fordi de er 15 ohm. At de er 15 ohm betyr i utgangspunktet at de drar mindre effekt fra din forsterker på samme voluminnstilling som du brukte på den andre høyttaleren. Du må altså tilføre høyere spenning inn på 15 ohms høyttalere før forsterkeren leverer fra seg samme effekten som før. Dette gjør jo da at din forsterker faktisk ikke blir varmere av at du måtte dra volumet høyere opp ved skiftet til 15 ohm. Så det er ikke noen fare for forsterkeren ved at du drar volumet opp ved dette skiftet. Du belaster den ikke mer. Men du har jo i denne prosessen samtidig også nærmet deg klippegrensen til forsterkeren. Forsterkeren får på en måte mindre utgangseffekt tilgjengelig for høyttaleren når den er på 15 ohm, fordi du ikke får utnyttet den effekten den egentlig kan levere. (Dettes skyldes mistilpasningen). Derfor var det et lurt forslag å bruke en rørforsterker som har 15 eller 16 ohms uttak. Da får du utnyttet all effekten som forsterkeren kan levere.
Men en har en positiv effekt av å ha en 15 ohms høyttaler på en forsterker bygd for 8 eller 4 ohm. Og det er at du får bedre styring av basselementet. Dette kalles Q-faktoren. Forholdet mellom høyttalerens impedans og utgangsimpedansen på din forsterker øker. Og da øker din forsterkers evne til å bråstoppe basselementet etter f.eks. et stortrommeslag. En kan da oppleve økt dynamikk i lyden, såfremt du da ikke når klippegrensen som jo reduserer dynamikken og øker forvrengningen. (Mange er ikke klar over at en forsterker også skal bremse ned ett høyttalerelement, ikke bare skubbe det ut. Prøv å skubbe forsiktig i basselementet når forsterkeren er avslått i forhold til påslått. Kan dere kjenne forskjell i bremseeffekten? Da har dere fysisk opplevd det jeg her skriver om. Mange vil nok bli overrasket over dette, siden dette nok er noe nytt for mange).
Og din redsel for å ødelegge din forsterker med en 15 ohms høyttaler fordi du da må øke volumet er en falsk frykt. Faktisk er muligheten du har for å skulle klarer å "sprenge" din forsterker blitt kraftig redusert uansett hvor hardt du drar opp volumet. Det er høyttaleren det er fare for pga. at du har fått lavere klippegrense i din forsterker. Og siden høyttaleren er så tungdreven i tillegg så kommer dette på toppen. Da er det fort gjort å dra volumet over klippegrensen. Og da spøker det for diskanten din

Den kan da bli sendt til de evige jaktmarker om du da herjer nok med volumkontrollen.
Har undervist i disse emnene på offentlig skole i 9 år for folk som skal bli Radio/tv-reparatører.
Consen