Rojoh's sub + satt. prosjekt (m/bilder)

R

Rojoh

Gjest
Disse satelitene høres veldig spennende ut! Har tenkt og bygge meg et par subber i løpet av kort tid. Kunne tenkt meg et par sateliter selv!

Venter i spenning på fortsetelsen!


mvh
Hvilke subber planlegger du å bygge? HFS-sub'en med Beyma 15G40 elementet kanskje? Når det gjelder størrelse, så har jeg nå blitt så vant til kassene, at jeg knapt registrerer dem i mitt lille rom. Greie å legge alle slags ting oppå også. ;D

Mvh. Johan
 

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
629
Antall liker
477
Hvordan låter så "satelittene" med excel 8"? :)
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Hvilke subber planlegger du å bygge? HFS-sub'en med Beyma 15G40 elementet kanskje? Når det gjelder størrelse, så har jeg nå blitt så vant til kassene, at jeg knapt registrerer dem i mitt lille rom. Greie å legge alle slags ting oppå også. ;D

Mvh. Johan
Har 2stk Peerless XXLS 10t liggende. Blir ikke verdens råeste subber men, det får klare seg.

mvh
 
R

Rojoh

Gjest
Har 2stk Peerless XXLS 10t liggende. Blir ikke verdens råeste subber men, det får klare seg.

mvh
Gode, aktive subwoofere vil som regel klare å gjengi dypbassen langt mer overbevisende enn vanlige høyttalere. Fordelen med disse elementene, er at det finnes mange med erfaring både mht. kasser/forsterkeri og praktisk bruk. Dessuten er det litt ekstra moro hvis man kan gjøre litt selv. Sette sitt personlige preg på tingene. Minuset er (for noen - meg inkludert) å komme i gang med byggingen.

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Hvordan låter så "satelittene" med excel 8"? :)
Elementene ligger desverre fortsatt i esken sin, så jeg har ikke fått prøvd dem ut. Har slitt med å holde fokus på dette prosjektet. Er jo så mye annet spennende som må prøves ut også. ::) Vel: Når en først setter igang, så går det relativt kjapt unna. Kassen til satellittene er relativt enkel og grei. Alt jeg trenger nå er litt skyer på himmelen... ;D

Mvh. Johan
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Gode, aktive subwoofere vil som regel klare å gjengi dypbassen langt mer overbevisende enn vanlige høyttalere. Fordelen med disse elementene, er at det finnes mange med erfaring både mht. kasser/forsterkeri og praktisk bruk. Dessuten er det litt ekstra moro hvis man kan gjøre litt selv. Sette sitt personlige preg på tingene. Minuset er (for noen - meg inkludert) å komme i gang med byggingen.

Mvh. Johan  
Har 2 stk Hypex DS 2.0 Håper det blir nok kraft. Kassene jeg har tenkt og bygge blir på ca 48liter. Er ikke helt sikker på om det blir bra. Men har lest om prosjekt på ca. 45liter som skal fungere bra. Blir vel litt prøving og feiling. Gleder meg til og komme i gang!!

mvh
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hvordan går det Rojoh? Startet på satelittene enda?
 
R

Rojoh

Gjest
Nei, har desverre ikke rukket (ææhh...kremt... :-[) å komme igang enda. Men jeg har nettopp nå levert fra meg Meridian-spilleren. Aragon forsterkerne er også solgt. Har nå et anlegg på plass som gjør en grei jobb. Altså: Nå stresser jeg ikke mer med dette "midlertidige" anlegget. Derfor håper jeg det blir lettere å flytte fokuset over på sub/sat. prosjektet. Har også vært og hentet min nye trøsykkel idag, og har skumle planer om å stumpe røyken i ferien som er like om hjørnet. Av erfaring vet jeg at når røyken stumpes, så får man et gedigent overskudd av tid - noe som kanskje kommer dette prosjektet tilgode?

Nuvel - trenger en forsterker til å drive basskassene. Skal skaffe noe til helgen. Har bare ikke helt bestemt meg for hva enda...

Edit: 2 stk. Hypex DS 4.0 er på vei i posten.

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Enda en puslespillbit på plass:


Kjøpt på tilbud: 6800,- for to stk. Tror jeg konsentrerer meg om å fullføre basskassene først, og dertter kan jeg starte byggingen av MTMene. Hypex DS 4.0 yter 200w i 8 ohm, noe som skulle rekke godt til dette elementet. Følsomheten og effektbehovet er jo meget god sammenlignet med en del andre design.

Mvh. Johan
 
R

Rojoh

Gjest
Foreløpig status i prosjektet:

Tror jeg regnet litt feil på volumet i kassene til basselementet. Jeg tok ikke med luftvolumet i bassrefleksrørene med i beregningen. Kassen er da rundt 6.5 liter for stor. Er jo greit når det går den veien - blir litt flere avstivinger for å kompensere for dette. Ellers kommer jeg til å plusse på med en ekstra frontplate, slik at elementet blir forsenket. Er litt usikker på behovet for et ekstra lag med mdf i side/topp/bunn/bak (?). Skader jo ikke, men da begynner vi å snakke om tyngde her...

Forsterkerne vil jeg antageligvis lage en liten utforing til på bakplaten. Gjerne en variant hvor forsterkerne lett kan fjernes. Dette med tanke på alternative forsterkerløsninger. Har jo antydet at jeg ville prøve ICE-power, men i denne omgang ble det altså Hypex (UcD). Litt p.g.a. pris, og litt p.g.a. den økte fleksibiliteten med justeringene. Har jo et to-veis aktivt delefilter, men planlegger å bruke "link-out" (ubehandlet signal fra LC-Audio filteret) til å forsyne Hypexene. Signalet vil da kunne gå gjennom et buffertrinn i LC-filteret (...mer som en preamp).

Må også se om jeg ikke kan få tak i noe dempemateriale til basskassene. Nå er de helt tomme - muligens ikke noe krise, men det skader sikkert ikke å legge inn litt àla HFS-suben. Dette er jo et nært beslektet design.

Etter å ha kikket litt på Hypex DS 4.0 modulen, så slår det meg at man sikkert kan øke strømforsyningen hvis man ønsker det. Hypex lever jo div. trafoer/lyttbanker/softstarter til sine UcD-moduler. Hvor mye det er å hente her vet jeg ikke, men mulighetene skader det jo ikke å ha. Selve filterdelen og forsterkerdelen, er avdelt og forbundet via flatkabel. Her er det også mulig å foreta filtreringen i LC-Audio filteret, og bare bruke forsterkerdelen i Hypex-modulen. Likevel er Hypex-forsterkerne såpass kurante, at det ikke skulle by på problemer med å selge dem, og heller bygge seg en ny forsterker basert på modulene de selger. Time will show - kanskje jeg kommer til å teste ut ICE-power også? Skal vel godt gjøres om Hypex-modulene klarer å gi samme grad av kontroll, men det er jo litt av sjarmen med dette prosjektet: Uante muligheter til å oppgradere uten å forandre så mye på det grunnleggende i systemet. Kommer tilbake med flere bilder etterhvert som byggingen gjennopptas.

Mvh. Johan
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Vil bare gjøre deg oppmerksom på at listene i huset er malt ;D Hvordan går det med prosjektet ditt da ??? Tror jeg vant veddemålet vårt, ja. Det skal sies at det ikke var jeg som malte, men utsettingen/ventingen ga  resultater ;)

Lf
 
R

Rojoh

Gjest
Auda! Delene ligger klare, så det er egentlig ingen store hindringer i veien. Kanskje jeg skulle droppe all tankespinnet med det nåværende anlegget, selge det og få på plass dette prosjektet?

Jeg har faktisk brukt deler av dagen i dag til å tenke litt på dette prosjektet. Det slår meg at mye frustrasjon og blindspor oppstår når man bare satser 50, 60, 70 eller 80% på noe så "komplisert" som drømmeanlegget, hvis oppgave er å kunne gjengi den lyden man innerst inne vet man vil ha. Desverre vil man ofte måtte sprenge budsjettet litt for å virkelig komme i mål. Slik jeg ser det, så er det ingen vei utenom DEQX PDC 2,6P. Vil måtte ta en kjapp avgjørelse om jeg ønsker RCA eller XLR utganger. XLR utganger koster litt ekstra, men er kanskje det mest fornuftige å satse på? Da ryker nok både Doxaen og Hypex-forsterkerne.

Begynner å koste litt, men jeg er vel klar over at jeg enten bør ta skrittet fullt ut, eller gå av sted å kjøpe meg et lite Tivoli-anlegg. Mellomløsninger har en lei tendens til å miste glansen etter litt tid.

Mvh. Johan
 
Topp Bunn