Foreløpig status i prosjektet:
Tror jeg regnet litt feil på volumet i kassene til basselementet. Jeg tok ikke med luftvolumet i bassrefleksrørene med i beregningen. Kassen er da rundt 6.5 liter for stor. Er jo greit når det går den veien - blir litt flere avstivinger for å kompensere for dette. Ellers kommer jeg til å plusse på med en ekstra frontplate, slik at elementet blir forsenket. Er litt usikker på behovet for et ekstra lag med mdf i side/topp/bunn/bak (?). Skader jo ikke, men da begynner vi å snakke om tyngde her...
Forsterkerne vil jeg antageligvis lage en liten utforing til på bakplaten. Gjerne en variant hvor forsterkerne lett kan fjernes. Dette med tanke på alternative forsterkerløsninger. Har jo antydet at jeg ville prøve ICE-power, men i denne omgang ble det altså Hypex (UcD). Litt p.g.a. pris, og litt p.g.a. den økte fleksibiliteten med justeringene. Har jo et to-veis aktivt delefilter, men planlegger å bruke "link-out" (ubehandlet signal fra LC-Audio filteret) til å forsyne Hypexene. Signalet vil da kunne gå gjennom et buffertrinn i LC-filteret (...mer som en preamp).
Må også se om jeg ikke kan få tak i noe dempemateriale til basskassene. Nå er de helt tomme - muligens ikke noe krise, men det skader sikkert ikke å legge inn litt àla HFS-suben. Dette er jo et nært beslektet design.
Etter å ha kikket litt på Hypex DS 4.0 modulen, så slår det meg at man sikkert kan øke strømforsyningen hvis man ønsker det. Hypex lever jo div. trafoer/lyttbanker/softstarter til sine UcD-moduler. Hvor mye det er å hente her vet jeg ikke, men mulighetene skader det jo ikke å ha. Selve filterdelen og forsterkerdelen, er avdelt og forbundet via flatkabel. Her er det også mulig å foreta filtreringen i LC-Audio filteret, og bare bruke forsterkerdelen i Hypex-modulen. Likevel er Hypex-forsterkerne såpass kurante, at det ikke skulle by på problemer med å selge dem, og heller bygge seg en ny forsterker basert på modulene de selger. Time will show - kanskje jeg kommer til å teste ut ICE-power også? Skal vel godt gjøres om Hypex-modulene klarer å gi samme grad av kontroll, men det er jo litt av sjarmen med dette prosjektet: Uante muligheter til å oppgradere uten å forandre så mye på det grunnleggende i systemet. Kommer tilbake med flere bilder etterhvert som byggingen gjennopptas.
Mvh. Johan