Rom Korreksjon

psv

Medlem
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
Jeg er en av de som ikke har et optimalt lytterom, med en del dobling / kansellering under 100 Hz.

Jeg hadde håpet at Lyngdorf sin Roomperfect ville komme som egen boks evt. som pre-amp, men det ser ikke slik ut ennå. :-[

Hva annet er det å velge mellom, som ikke krever doktorgrad og 3 ukers ferie for å komme i mål?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.881
Antall liker
4.322
Copland, Tact, DEQX, Audissey ( i receivere fra Denon m fl).
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Behringer DEQ2496 er et billig alternativ med moderate krav til innsikt for å sette opp. Ikke fullt så brukervennlig (eller vakker) som hifi-sakene, men skal du jobbe med bassen er dette bra saker med 6 bånds parametrisk og 31 bånds grafisk EQ for hver kanal.

2 brukandes alternativ på oppsett: Enten så setter du denne inn mellom digital kilde og DAC og får bortimot 100% transparent korrigering for hele frekvensspekteret om du vil. Eller så bruker du den kun på bassen - da går det greit å kjøre med analogt inn-ut. Men det forutsetter selvfølgelig bi-amping...

Uansett trenger du mic - Behringer ECM8000 er greiest.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hvis du kun skal ha romkorreksjon/EQ, samtidig som du ønsker å komme raskt og enkelt i mål anbefaler jeg deg å droppe DEQX, den er tildels vanskelig å komme i gang med, det er dine audiokunnskaper som avgjørende for suksess. Her må du jobbe en del selv samtidig som du her har en masse funksjoner du ikke får bruk for. Prisen blir da unødvendig høy.

Jeg tror kanskje en Behringer DEQ2496 er et fint sted å begynne. Dette er en ren digital EQ, her kan du koble til mic også. Du må uansett ha måleutstyr for å komme i mål.
 

psv

Medlem
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
17
Antall liker
0
Da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Fikk følgende mail fra Lyngdorf i går:


"There will be a pre-amp with RoomPerfect in the market around 7-8 months from now.
Also including balanced outputs."
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Jeg vil først å fremst si at jeg er meget god fornøyd med bruk av recivever som forforsterker ,oppgraderte nylig reciever til en som har romkorreksjon innebygd.
Pioneer vsx 1016 med mcacc og fasekontroll
Jeg har tidliger alltid benyttet meg "direct" lyd når jeg lytter til musikk ,men hos meg får jeg ikke plasert høytallerene optimalt i forhold til rommet,særlig høyre høytaller står litt "uheldig plasssert"
Jeg koblet microfonen fra pionner forsterkeren i "sweetspot" og kjørte testoppsettet

Etter testoppsettet har jeg nå kontrollert EQ dataene
og de ser slik ut

                              Left                       Right
40HZ                    -1.5db                      -4,5db
125HZ                  +1.5db                       -4.5db
250HZ                  +3.0db                      -1.0db
4KHZ                    +4.5db                     +3.0db
13KHZ                  +2.0db                     +1.0db
Trim                     -0.5db                      0.0db

Jeg syntes det låter bedre med romkorreksjonen på slått
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Etter testoppsettet har jeg nå kontrollert EQ dataene
og de ser slik ut

Left Right
40HZ -1.5db -4,5db
125HZ +1.5db -4.5db
250HZ +3.0db -1.0db
4KHZ +4.5db +3.0db
13KHZ +2.0db +1.0db
Trim -0.5db 0.0db

Jeg syntes det låter bedre med romkorreksjonen på slått
Var ikkje det veldig grove instillingar? Eller tok du berre eit utval?
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Det er recieveren som har valgt disse innstillingene , jeg koblet opp microfonen som følgte med recieveren ved lytte posisjon, og kjører ett test oppsett fra recieveren ,den tester også for fasefeil.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Hvis dette er en grafisk eq med kun 5 bånd så kan det vel bli litt knapt ja - blir mer som en lett utvidet tonekontroll... Har du flaks så treffer du et problemområde eller to - litt mindre flaks og det er lite å hente.

Muligens parametrisk 5-bånds hvor valg av senterpunkt og slope gjøres i analyseprosessen og du kun ser resultatet?
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Ja det er helt riktig ,hadde jeg kostet på meg en dyrere reciever som eks vis yamaha v2700 ,så har den 13 nivåer som kan justeres manuelt fra pc ,der får man også selv velge hvilket frekvensområde som skal justeres. dermed kan du som treffe alle de områder som skaper problemer.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja det er helt riktig ,hadde jeg kostet på meg en dyrere reciever som eks vis yamaha v2700 ,så har den 13 nivåer som kan justeres manuelt fra pc ,der får man også selv velge hvilket frekvensområde som skal justeres. dermed kan du som treffe alle de områder som skaper problemer.
Nivåer....mener du bånd?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hva annet er det å velge mellom, som ikke krever doktorgrad og 3 ukers ferie for å komme i mål?
Mac Mini med Windows Vista + Dac f.eks.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
+ mic og evt eksternt lydkort med mikrofoninngang.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har selv en RX-V2700. Har aldri hatt så integrert subwoofer de siste 3 årene som etter at Yamahaen fikk justere det den vill ned til 31Hz. :)
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Ja, det var det eg tenkte meg. Lurte berre på om det var noko synergi med Vista + Mac :D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.881
Antall liker
4.322
Digital EQ vs. bass traps for room correction?
I tillegg til noen gode poenger er det et par feil og myter i den tråden. En av disse er myten om at romkorreksjon bare forbedrer lyden i sweet spot.

For eksempel så er det bevist av "romkorreksjonens far" - en gresk professor ved det velklingende navnet Mourjopoulos - at romkorreksjon basert på "complex smoothing" (glatting av frekvensresponsen) gir bedre lyd stort sett i hele rommet.

De som ser på tråden som Parelius linket til bør også studere de grafene som Ethan Winer la ut på side 2. Han gjør et poeng ut av at det er 6 dB forskjell i dypbassen mellom to ulike lytteposisjoner i rommet. Men legg merke til at dette avviket er lite i forhold til hva disse to kurvene har til felles. Og de uregelmessighetene de har til felles kan man i stor grad korrigere for.

Denis Sbragion har gjennomført mange målinger av romkorreksjon vha drc - se nederst i dokumentet.

http://drc-fir.sourceforge.net/doc/drc.html#htoc207

Ned til 200 Hz er det klare forbedringer i frekvensrespons og waterfall plot. At man får en reinere impulsrespons framgår også tydelig av mange av før/etter grafene som blir presentert.

Fra 20 til 200 Hz er det klare forbedringer i frekvensrespons, men det kan diskuteres om bassen er blitt bedre eller verre i tidsdomenet - om jeg leser waterfall plottene riktig. Uansett er det en stor forbedring å få rett nivå på bassen. 0 dB med decay er mye bedre enn + 10 dB med decay.
 

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Innlegg
178
Antall liker
0
Copland, Tact, DEQX, Audissey ( i receivere fra Denon m fl).
Sistnemde tar for seg meir enn berre "dips and peaks":

http://www.audyssey.com/graphs/graph12.html

Time Domain Problems

In the time domain, the first arrival of sound is seen as a large spike and it corresponds to the sound signal coming directly from the loudspeaker. A few milliseconds later, copies of the direct sound signal arrive after they have been reflected and modified by the room (walls, ceiling, floor, furniture, etc.). Because these reflected copies arrive so close to the direct sound, the brain blends everything together and this results in audible artifacts such as smearing of transients, ringing, and comb filtering. The result is muddy sound. MultEQ filters are specifically designed to address these time domain problems and concentrate most of the signal energy in the direct sound. In the graph on the right hand side, the reflections have been dramatically reduced and the first spike is narrower and stronger thus allowing pure sound from the loudspeaker to arrive at each seat.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.881
Antall liker
4.322
Sistnemde tar for seg meir enn berre "dips and peaks":

http://www.audyssey.com/graphs/graph12.html
Det samme gjelder Tact, Lyngdorf og DEQX. Jeg er 95% sikker på at det gjelder Copland også. Alle disse gjør korreksjoner på impulsresponsen. Det samt en overlegen oppløsning i frekvensdomenet gjør at de stiller i en annen klasse enn vanlig equalizere a la den Behringer saken.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
La oss si at du har en dip på f.eks. 20 dB ved 150Hz i lytteposisjon. For at denne dippen skal motvirkes, må du heve 100 Hz med 20 dB - enige så langt?

Ok, hva skjer nå hvis du flytter deg til et annet sted i rommet hvor 100 Hz ikke er noe problem? Ooooops! Der hadde visst 150 Hz fått en peak på 20 dB etter "korreksjonen" ja...

Med litt grunnleggende kunnskaper innen bølgeteori, fremstår det som rimelig innlysende at det ikke er mulig å gripe inn på kun ett punkt i rommet ved å manipulere bølgekilden. Ser man på modeller for stående bølger/romresonanser/interferens i et rom, ser man også at problemene er varierende fra punkt til punkt i rommet.

Jeg er ikke imot romkorreksjon som sådan selvsagt, men man må innse at det har sine begrensninger - samme hva produsentene måtte skrive i salgsbrosjyrene.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.881
Antall liker
4.322
La oss si at du har en dip på f.eks. 20 dB ved 150Hz i lytteposisjon. For at denne dippen skal motvirkes, må du heve 100 Hz med 20 dB - enige så langt?
Noen ganger gir en korreksjon en forverring i et begrenset frekvensområde et annet sted. Jeg har et slikt fenomen i min stue. En halvmeter til venstre for lytteposisjonen har jeg et lite innslag av imponatorbass.

Det typiske bildet er at problemene er mere sammenfallende enn forskjellige på ulike lytteposisjoner. Da snakker jeg ikke om hjørnet bak høyttaleren og tett inntil veggen, men det som er normale, aktuelle lytteposisjoner.

Ok, hva skjer nå hvis du flytter deg til et annet sted i rommet hvor 100 Hz ikke er noe problem? Ooooops! Der hadde visst 150 Hz fått en peak på 20 dB etter "korreksjonen" ja...
Et filter som skal korrigere en skarp dip (en kansellering) vil ha mye ringing. Med ringing menes at impulsresponsen får et haleheng med en sinus som sakte dør ut.

Det er bare i teorien man (kanskje) kan korrigere slike dips. Et forsøk på korreksjon kan høres som artifakter fra høyttaleren. Dette er nok stort sett eliminert i de beste korreksjonsløsningene. Med feks DRC, kan man selv styre hvor langt man vil tøye strikken - både i tidsdomenet og i frekvensdomenet.

Men skarpe dips er lite hørbare og kommer langt ned på listen av det som ødelegger lydkvaliteten.

Hvis det derimot er et bredt søkk som bunner ved - la oss si 10 dB - nærmest en hengekøye - så er det mulig i stor grad å korrigere denne. Jeg har noe som ligner på en Allison effekt i mitt lytterom og trenger et betydelig løft i nedre mellomtone.

Brede dip'er har forøvrig en tendens til å være mindre avhengig av lytteposisjon enn vanlige kanselleringer. Disse er mer hørbare, men også enklere å korrigere effektivt.

Med litt grunnleggende kunnskaper innen bølgeteori, fremstår det som rimelig innlysende at det ikke er mulig å gripe inn på kun ett punkt i rommet ved å manipulere bølgekilden. Ser man på modeller for stående bølger/romresonanser/interferens i et rom, ser man også at problemene er varierende fra punkt til punkt i rommet.
Du har et poeng. Men det blir ikke verre i resten av rommet når man optimaliserer for lytting i sweetspot. Det blir bedre.

Både Lyngdorf og Audyssey har utviklet algoritmer for å skape bedre lyd over flere lytteposisjoner. Begge baserer seg på flere målinger. Audyssey har en algoritme som leter seg fram til den mest representative målingen. Lyngdorf bruker flere målinger til å kartlegge rominformasjon.

Men faktum er at all indirekte lyd (som kommer fra rommet og ikke fra høyttalerne) vil ankomme lytteren med en forsinkelse. Man kan dermed i stor grad skille direktelyd og romlyd ved å se på impulsresponsen.

Dersom man skal optimalisere for alle lytteposisjoner, så må man la noen avvik i frekvens og tid være i sweet spot'en. Dermed får man ikke den best mulige lyden i sweet spot. Dersom man optimaliserer for sweet spot, vil ikke korreksjonen være like bra for de andre lytteposisjoner.

Men enten man velger den ene eller andre strategien, så vil en kompetent korreksjonsløsning gi bedre lyd både i sweet spot og i andre lytteposisjoner.

Jeg er ikke imot romkorreksjon som sådan selvsagt, men man må innse at det har sine begrensninger - samme hva produsentene måtte skrive i salgsbrosjyrene.
Det har sine begrensninger, det er klart. Og variasjoner mellom lytteposisjoner vil være akkurat like store med korreksjon inni loopen som uten.

Jeg gjør for sikkerhets skyld oppmerksom på at jeg ikke har hørt på Lyngdorf og Audyssey sine korreksjoner. Som i alt annet utstyr, så er kvalitet i digitale og analoge kretser av stor betydning. Og hvor godt romkorreksjonsløsningene fungerer er i stor grad avhengig av parametere som de ikke publiserer. Men prinsippene de anvender - de fungerer rimelig bra.

Denis Sbragions DRC er forøvrig svært godt dokumentert for de som ønsker å lære mer om muligheter og begrensninger ved bruk av FIR filtre.
 
B

Back_Door

Gjest
Når det gjelder akustiske forbedringstiltak og romkorreksjon, er det vil slik at "både og" er best og mest optimalt. Dersom man vil velge kun det ene, blir det vel noen viktige faktorer som man må ta hensyn til. Akustiske tiltak vil i større grad forbedre lyden uavhengig av din posisjon i rommet. Romkorreksjon vil i større grad være konsentrert omkring sweet spot. Har jeg forstått det riktig?
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.881
Antall liker
4.322
Amen til både og filosofien.

Romkorreksjon fungerer også over hele rommet, men best i lytteposisjon.
 
Topp Bunn