Room Gain

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Kan noen forklare litt om dette, ved hvilke frekvenser gjør det seg gjeldende? Hvor mye har størrelsen på rommet og høyttalerelementet å si?

Hvis et gitt 8" element i lukket kasse har en kurve som ser sånn ut, hvordan vil den se ut inkludert roomgain?

 
T

theStig

Gjest
Først må det bemerkes at alle slike simuleringsprogrammer bruker half-space forhold, dvs uendelig baffel. De er altså MED 6 dB roomgain over hele området.

I praksis får man ikke 6 dB roomgain før nede ved 20-30 Hz ved en plassering fritt i rommet, ut på gulvet altså. Det samme gjelder ved en plassering tett på vegg også, men da får man mer gain litt høyere opp i frekvens.

Jeg pleier å regne med at nivået i rommet er minst 4 dB LAVERE ved 100 Hz enn hva et simuleringsprogram vil si, og at man så får en stigning på 6 dB omtrent fra 100 ned til 20 Hz.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hei

Dette er relativt godt beskrevet i de fleste bøker som omhandler akustikk (og høyttalere). Vance Dickason sier at du begynner å få romheving når avstanden til nærmeste flate (vegg, gulv, tak) er lik en halv bølgelengde (min erfaring er at det stemmer bra), etterhvert vil flere flater komme med.
Konklusjonen til flere "eksperter" er at du får ca. 5dB/okt, fra ca. 200Hz og nedover. Dette er selvfølgelig røffe tall, men jeg bruker de når jeg designer delefiltere til høyttalere.

Roger
 
T

theStig

Gjest
Husk bare at det room gain man snakker om IKKE er i forhold til half-space, men free-field. Regner man half-space (slik T/S modellen gjør) og så legger room gain på toppen bærer det helt galt av sted. Bruk derfor half-space -6 dB, og SÅ legg på room gain.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.889
Antall liker
4.333
det kan også være lurt å se spesifikt på elementets høyde over gulvet. Overgang fra half space til free field vil avhenge av denne høyden.
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
Husk bare at det room gain man snakker om IKKE er i forhold til half-space, men free-field. Regner man half-space (slik T/S modellen gjør) og så legger room gain på toppen bærer det helt galt av sted. Bruk derfor half-space -6 dB, og SÅ legg på room gain.
-6 db over hele linja eller? kan du greie ut litt hva du mener med -6db, er ikke helt med her ???
 
T

theStig

Gjest
-6 dB fra 0 Hz til der man får baffle-step'et... som igjen avhenger av størrelsen på baffelet... Som regel får man en svak stigning på inntil 6 dB som starter fra 150-200 Hz og opp mot 1 kHz.

Legger man baffle-step sammen med room gain, så får man en respons med en solid dip i 100 Hz området.

Man bør voice høyttalerens kombinerte delefilter og bass-avsteming til å falle av noe under 60-100 Hz, og så falle av minst 6 dB fra 100 til 1kHz.
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
da sjønner jeg ;D takk så mye for forklaringen :)
 
Topp Bunn